Turvakodit on perseestä!!
Menin lasteni kanssa turvakotiin mieheni pahoinpitelyjen takia. Olin aika uupunut henkisen että fyysisen väkivallan vuoksi ja myös siksi että äitini oli kuollut hiljattain. Lapsille oli kova paikka olla uudessa paikassa eivätkä oikein aluksi osanneet nukkua siellä. Valvoin heidän kanssaan monet yöt. Silti leikin päivät lasteni kanssa tein kunnon ruuat yms. Lausuntojani vääristeltiin hirveästi ja aivan uskomattomalla tavalla! Olin todella ällikällä lyöty luettuani ne. Kukaan työntekijä ei ollut seurailemassa päiväaskareitamme, olivat aina palavereissa tai jotain. Juttelinkin heidän kanssa niistä lausunnoista ja sanoin että minulla riittää todistajia miten asiat oikeasti menivät ja he sanoivat vain että asiakkaat eivät voi todistaa. Ja todellisuudessa muut asiakkaat näkivät miten olin lasteni kanssa ja miten monipuolisen ruuan niille aina tein. Henkilöt keiden kanssa ystävystyin sanoivat ettei mulla ole mitään vaaraa menettää lapsiani. Ja sitten turvakodin työntekijöiden valheiden takia minulta huostaanotettiin rakkaat lapseni. On hirveä ikävä pikkuisiani ja tekee pahaa nähdä muita lapsia ulkona. En ymmärrä miten sitä voi menettää hetkessä elämänsä rakkaimman asian : lapset! Mitä pahaa olen niille työntekijöille tehnyt että heidän piti pilata minun ja ennen kaikkea lasteni elämä? tuollaisilla typerillä valheilla.
Kommentit (45)
niillä oli aihetta olettaa, että päädyt takaisin miehen luokse ?
olleesta perheestä puhuko. Paikkakunnalla kyllä tiedetään että huostaanottoon oli todella painavat syyt (Karpossa sanottiin että otettiin huostaan koska perheessä oli koiria:-).
Sos. viranomaisilla kun on vaitiolovelvollisuus, niin asioiden oikea laita ei näissä keskusteluissa koskaan tule esiin. Tosiasia kuitenkin on, että huostaanotto Suomessa on niin pitkä ja hankala prosessi, että ikävä kyllä sitä viivytetään liian pitkään ja sitten näitä jo vakavasti häiriintyneitä lapsia ei pystytä sijoittamaan enää perheisiin, koska vaatisivat jo niin erityistä hoivaa...
Joten ap, menehän itseesi ja lue tosiaan se päätös, mistä syistä lapsesi on otettu huostaan. Jos oikein mietit, osaat varmaankin loppujen lopuksi laittaa heidän etunsa omasi edelle.
Jos oletus on, voidaan äiti velvottaa huume/alkotesteihin säännöllisesti. Vasta näistä säännöllisesti kärähtäminen aiheuttaa sen, että äiti lähetetään hoitoon...ei edes tämä vielä johda huostaanottoon, sillä kaikki avohuollon palvelut tulee olla koitettu...eli äiti ohjataan päihdepalvelujen piiriin jne.
Tarkoitin että voidaanko lapset huostaanottaa sillä perusteella että epäillään ettei pysty olemaan pitämättä yhteyttä exään?
Vierailija:
ja ollaan aikamoinen rumba käyty läpi, et saatiin he takaisin ja nyt kyl ap toi sun tekstis ontuu aika pahasti, sillä olen kuullut ja nähnyt näitä huostaanotto tapauksia aika paljon ja kyllä turvakodeissa yms laitoksissa tuetaan eikä viedä lapsia pois ihan hepposin perustein.
Tyhmä provo tai et ap näe omia virheitäsi ollenkaan.
Mekin oltiin aikoinaan turvakodissa miehen väkivaltaisuuden vuoksi. Siellä kyllä tehtiin kaikki mahdollinen, että lapset saisivat olla minun kanssani! Enkä todellakaan ollut edes ainoa! Samaan aikaan turvakodissa oli yksi päihdeäiti, jonka kohdalla ehkä väliaikainen huostaanotto olisi voinut olla tarpeellinen, mutta näin ei todellakaan tehty.
vaarantuu (mikä tapahtuu kun näkevät sinua pahoinpideltävän), tottakai se on riittävä syy huostaanottoon.
Äitinä tehtäväsi on turvata lapsille sellaiset elinolosuhteet, ettei heidän normaali psyykkinen/fyysinen kehityksensä vaaraannu.
Ei kai tätä tarvitse edes kysyä?
mitä sellainen tekee lapsen kehitykselle... ei siinä limsan juonnit paljoa paina, vaan se, että sinä et joko osaa tai halua suojella lapsiasi
Vierailija:
ei voinut tosta vaan mennä koska paikka oli täynnä.
mutta pääsin sinne vasta tammikuussa että kylläpähän sinne vaan joutui jonottamaan
nuo sinun selityksesi ovat huostaanoton perusteet. Usein huostaanotettujen lasten vanhemmat eivät itse näe kuinka huonolla mallilla asiat oikeasti ovat.
vakavuutta kuin vasta turvakodissa. En palaisi enää sen miehen luo! Paniikkihäiriö mulle tuli tuon suhteen aikana mutta olen pääsemässä siitä. Muita mielenterveysongelmia ei ole.
ensimmäinen on että lapsi ja/tai hänen lähiympäristö VAKAVASTI vaarantaa lapsen hyvinvoinnin. Perhe-parisuhde väkivalta vaarantaa lapsen hyvinvoinnin - vakava vaarantaminen pitää todentaa.
Toinen porras on avohuollon tukitoimet. Eli perhettä ja/tai lasta tulee auttaa avohuollossa esim. terapia, perhetyö, kuntoutusjaksot ja sijoitukset avohullontukitoimina (lastensuojelulaki 14 pykälä)
Kolmanneksi sosiaalityöntekijöiden tulee todistaa että sijoitus pois kotoa on LAPSEN EDUN mukainen eli hänellä yksilönä paras mahdollinen ratkaisu.
Huostaanotto on vaativa prosessi johon ei lähdetä jos ei ole aihetta. Lisäksi tuleva sijoitus lastensuojelulaitokseen tulee maksamaan kunnalle todella paljon joten niiden tekoa pohditaan tosi tarkasti.
lastensuojelun työntekijä - huostaanottanut mutta myös takaisin kotiin tukenut!!!
Ehkä ne sitten tekee joskus näinkin päin, eli ottavat turhaan huostaan. Onko ap huomattavan nuori? Se voisi olla osaltaan syy huostaanottoon.
niin moni asia voi satuttaa tai traumatisoida. kunpa tässä tapauksessa asiat menisi Oikein. ainakin näiden elämänsä alussa olevien kannalta.
Miten helposti ja nopeasti lapset voi saada takaisin?
Vastaus - riippuu huostaanoton syistä jotka löytyvät PÄÄTÖKSESTÄ kun syyt poistuvat ja kotiutus on lapsen etu - lapsi/lapset palaavat kotiin. Lapset voivat myös palata kotiin mutta huostassapito jatkuu.
ilkeitä ihmisiä. Mä en tajua miks jotkut narkkarit ja alkoholistit saavat pitää lapsensa mutta monilta kunnon ihmisiltä ne otetaan pois. Yleensä yksinhuoltajilta.
yksinhuoltajuus on RISKI ei huostaanoton peruste.
joskus kunhan en ole missään tekemisissä exäni kanssa. Ja ei me pidetäkkään enää yhteyttä. musta tää on vaan tosi outoa