Uusi virka ja raskaus? Mitä tekisitte tilanteessani?
Eli sain tällä viikolla tietää saavani mahtavan viran. Nyt tein kuitenkin myös tänään raskaustestin ja tulos oli positiivinen. Pitäisikö kertoa pomolle jo pian vai odottaa, että muuten huomataan. Työssä on koeaika, joten tietysti pelottaa senkin suhteen, vaikka toisaalta tämä raskaus on IHANA asia. Edellistä yritettiin pidempään, joten siksikin en kuvitellut että tärppää näin nopeasti. Nyt on vain vähän nolo olo... onko kokemuksia tällaisesta tilanteesta?
Kommentit (43)
Vierailija:
aika kiva kyseisen opettajan oppilaille. Haluatko itse lapsellesi opettajan, jolle se oma napa on tärkein, lapsen edusta viis?
kai ne pitäisi pyöräyttää lapset kesälomalla ja palata taas syksyllä toisten lapsia opettamaan. Opetustyö on työtä siinä missä muutkin työt ja yksityiselämä on se ihmisen tärkein asia. Työssä käydään, jotta saadaan rahaa siihen oikeaan elämään. Plussaa on jos työ on vielä kivaa.
Tottakai ap otat viran vastaan ja nautit raskaudesta. Kerro ihmeessä rehtorille raskaudesta ja kerro myös että et siitä haastattelun aikaan tiennyt. Fiksu rehtori onnittelee ja iloitsee sinun puolestasi!
Tsemppiä t: kollega
Itse olin juuri saanut tietää raskaudestani, kun sain kutsun työhaastatteluun. Minut valittiin myös virkaan kunnalliselle puolelle. Soitin liittoon kysyäkseni, miten kannattaa menetellä. Lakimies sanoi, että jos irtisanovat, vaikka minullakin oli 4 kk:n koeaika, sen katsotaan johtuvan raskaudesta, mikäli en ole mokannut tosi pahasti (ts. tehnyt rikosta).
Kerroin esimiehelle hyvissä ajoin (oliskohan ollut n 4 kk:tta ennen ä-vapaan alkua) juuri sijaisongelman takia. Suhtautuminen oli loppujen lopuksi hienoa. Odottele vain rauhassa koulun alkuun ja katsele sitten miltä kertominen tuntuu. Älä missään nimessä ajattele, kuten jotkut neuvoivat " opet eivät saa jäädä ä-vapaalle kesken lukuvuoden" . Aivan ihmeellistä höpötystä aikana, jolloin naisvaltaiset alat ovat vihdoin saamassa vähänkin tasa-arvoa työelämässä!
Minut valittiin ja palaan kesken lukuvuoden töihin, kun äitiyslomani loppuu.
Hain paikkaa, koska haluan tehdä siinä paikassa myös tulevaisuudessa töitä, kun äitiysloma on pidetty.
Vaihtuuhan oppilailla muutenkin opettajat, sairastumisen takia tai ei löydy kuin hetkeksi sijainen ym. syitä.
Vierailija:
Itse olin juuri saanut tietää raskaudestani, kun sain kutsun työhaastatteluun. Minut valittiin myös virkaan kunnalliselle puolelle. Soitin liittoon kysyäkseni, miten kannattaa menetellä. Lakimies sanoi, että jos irtisanovat, vaikka minullakin oli 4 kk:n koeaika, sen katsotaan johtuvan raskaudesta, mikäli en ole mokannut tosi pahasti (ts. tehnyt rikosta).
kun tehdä jotakin salaa. Reiluus muistetaan ja sinua halutaan myöhemminkin, oman edun tavoittelijat yms. kaivavat omaa kuoppaa.
Peittely, huijaaminen ja salailu on typerää ja epäreilua!
Tietenkin raskaudesta tulee kertoa heti kun mahdollista. Kieroilusta ja salailusta ei seuraa mitään hyvää. En voi käsittää, että aikuiset naiset kieroillen kannattavat salaamaan ja ajamaan muita ajattelematta omaa etuaan.
Kyllä asiat aina järjestyvät, ei tuollaisessa asiassa kannata alkaa kieroilemaan. Kerrot rehtorille sopivan tilöaisuuden tullen! Ei ole kiva palata töihin kun on itse tehnyt työpaikalla esimiehien ja oppilaiden olot mahdollisimman vaikeiksi.
mielellään esim. sähköpostiviestillä, josta jää itselle kopio. Työnantaja ei käytännössä voi irtisanoa koeajalla työntekijää, jonka raskaudesta tietää. (Tietty ellei tämä esim. varasta työpaikan kassasta rahaa, tule humalassa töihin tms.)
Kerrot raskaudesta viikon 12 jälkeen.
Minulle kävi juuri noin, mutta viikolla 6 sain keskenmenon ja " nolot" ajatukseni tuntuivat entisestään nolommilta... :-(
Onnea tuplasti sinulle! Ja voimia töihin alkuraskauden myllerryksissä!
Eihän se ole mitään peittelyä, jos ei halua kertoa töissä heti positiivisen testin tehtyään olevansa raskaana. Se on sen verran yksityinen asia ja etenkin alkuun liittyy vielä keskenmenon vaarakin, että ihan hyvin voi odottaa ainakin sinne 4. kuukaudelle ennen kuin kertoo. Eikä kukaan voi silloin syyttää kieroilusta! Työhaastatteussa ei saa edes kysyä, onko hakija raskaana - eikä sitä todellakaan ole pakko spontaanisti ilmoittaa. Tässä asiassa on laki meidän naisten puolella eikä yhtään lainmääräämää huonompiin ehtoihin kannata suostua.
Minä en voi käsittää, että raskaus katsotaan sellaiseksi asiaksi että se pitää työnantajale ilmoittaa kuin mikäkin vamma tai sairaus. Lasten saaminen kuuluu ihmisten elämään ja siihen on työelämässä varauduttu ihan normaalisti. Ei se ole mikään kiero teko työnantajaa kohtaan.
Vierailija:
Peittely, huijaaminen ja salailu on typerää ja epäreilua!Tietenkin raskaudesta tulee kertoa heti kun mahdollista. Kieroilusta ja salailusta ei seuraa mitään hyvää. En voi käsittää, että aikuiset naiset kieroillen kannattavat salaamaan ja ajamaan muita ajattelematta omaa etuaan.
Kyllä asiat aina järjestyvät, ei tuollaisessa asiassa kannata alkaa kieroilemaan. Kerrot rehtorille sopivan tilöaisuuden tullen! Ei ole kiva palata töihin kun on itse tehnyt työpaikalla esimiehien ja oppilaiden olot mahdollisimman vaikeiksi.
ja olen tyytyväinen, etten pätkätyöläisenä ollut kertonut töissä raskaudestani. Itse menettelisin siten, että kertoisin luottamusmiehen ja rehtorin läsnäollessa asiasta, kun viikko 12 on täynnä. Sinälläänhän asia ei kenellekään työpaikalla kuulu ennen kuin äitiysloman alkuun on kaksi kuukautta aikaa. Viikon 12 jälkeen riskiaika on ohitettu ja np-ultrassa suljettu pois esimerkiksi tuulimunan mahdollisuus.
Ihmettelen myös, jos joku on todella sitä mieltä, että virkaa ei pitäisi ottaa vastaan, jos on raskaana. Jos n. kolmikymppisenä saa viran, ehtii siinä olla 30 - 40 vuotta (eläkeikä on nousussa), jos ei vaihda työpaikkaa. Ei tuossa alkuun pidetty vanhempainvapaa tai useampikaan ole kuin pisara meressä.
Te ette ilmeisesti tajua, että jos ette kerro työnantajalle raskaudesta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, niin teidät on todella helppo heivata pihalle. Jos epärehellinen työnantaja saa sen jotain muuta kautta selville, niin ette voi vedota raskauteenne, kun työnantaja ei sitä mukamas tiennyt.
Tämä ei ole mitään teoriaa, vaan ote ihan oikeasta elämästä. Raskaana oleva nainen irtisanottiin, yritti vedota raskauteensa, työnantaja ei sitä tiennyt (en tiedä, oliko saanut sen jotenkin selville) ja asialle ei voitu mitään. Varmaan ihan kiva aloittaa äitiysloma työttömänä...
Sitten on työpaikka, johon palata mammaloman jälkeen.
tehnyt mitään väärää jos otat viran ja tulet raskaaksi!!
Yhtä hyvin olisit voinut tehdä testin viikkoa myöhemmin tms. Kerrot sitten kolmen kk kuluttua.
Ethän sinä ole kuin vuosi-kolme poissa ja sitten vaikkapa 20 vee töissä...
Onnea virasta ja raskaudesta!
sinulla on nimittäin vastuu myös mahdollista tulevista oppilaista, joiden edun mukaista ei ole se, että uusi ope tulee hetkeksi töihin ja poistuu sitten mammalomalle.
Jos taas kyseessä joku muu kuin ope-virka niin älä puhu mitään vielä.
se on niin pitkä. Toivotaan, että pomo on asiallinen asian suhteen, vaikka varmasti häntä harmittaa. Itsekin olen miettinyt,e ttä olen poissa vain 1,5 v. ja tämä lapsi on luultavimmin miedän viimeinen, joten aikaa olla töissä on kyllä myöhemmin yllin kyllin.
kertoisi, vaikka opettaja olenkin. Virat ovat nykyään niin kiven alla.
loppuun asti, vai tuleeko keskenmeno. Siksi tuntuisi hölmöltä kertoa. Toki kyseessä on juuri opettajan virka ja lapsia olen ajetellut. Ehtisin opettaa heitä vain puolisen vuotta ja loppukevääksi heille tulisi sijainen. Toki olen kyseistä luokkaa opettanut jo viime vuodenkin.
itse odottaisin kriittiset 16 viikkoa ja sitten kertoisin.
..minäkin odottelen virkaa. ;)
Onnea Ap:lle! Hyvää odotusta ja tsemppiä uudessa työssäsi!