** ELOKUISTEN viikonloppu **
Linkki loppuviikon pitkään pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10535990&p=2&tm…
Ihanaa nähdä vaihteeksi aurinko, kun ei ole kuitenkaan tukalan kuumaa. Kyllä osaa näistä säävaihteluista aina nauttiakin.
Omassa voinnissa ei mitään ihmeempää, paitsi koetan nyt syödä entistä enemmän rautapitoisia ruokia joka välissä, kun hemppa tosiaan oli vain 101.
Jotain piti kommentoida, mutta käyn kurkkaamassa sen myöhemmin.
Mukavaa viikonloppua!
Västis ja Taimi 31+1
Kommentit (5)
Kyllä taas nautti auringosta, kun ei ollut aurinkoa paljon näkynyt parina päivänä ja silti sisällä ei ole mikään helle.
Helgalle piti sanomani noista supisteluista, että aika tavallisestahan on, että niitä alkaa tässä vaiheessa raskautta olemaan joka päivä. Jos ne ei juuri tunnu, niin ei niitä osaakaan ryhtyä laskemaan. Neuvolan terkka minulle sanoo myös sitä, että helposti voi supistella esim. vessassa käynnin jälkeen, kun tyhjä virtsarakko tekee tilaa taas kohdulle ja kohtu liikahtaa ja myös lapsen liikkeet voivat saada kohdun supistumaan ilman. Itselläkin välilä supistelee paljonkin, mutta ne ikävät (vaikkakin harjoitus)supistukset pistävät itselläni kyllä hiljentämään tahtia tai istumaan alas.
Hyvä, että lääkäri tarkastaa silti kohdunsuun tilanteen.
Neitiniiskunen: meilläkin on kotona pientä remppaa + siivoilen nyt ihan muita juttuja. Vauvan vaatteet laitan vasta kun remppa on ohi ja vauvan vaatteille on hommattu joku ihan oikea paikka. En osaa vielä pitää kiirettä, kun tässä on loma edessä ja myös miehen loma tulossa. Luulisin, että aikaa pitäisi olla vielä. Henkisesti jo helpottaa, kun juhannusreissuista palatessa pitäisi olla maalitkin kuivuneet. Meillä mies tekee remppaa ja lähden tytön kanssa juhannusreissulle vähän aikaisemmin, jotta mies saa maalattua seinät ilman meidän altistumista maalinhajulle.
Mandiille, tuttu vaiva sinulla. Kyllä ne harjoitukset ovat hyviä tehdä useamman kerran päivässä (siis mitä voi tehdä ilman kuuliakin). Flunssassa vaiva oli ikävä, kun jatkuvasti yskitti ja silloin helposti lirahti, jos oli rakko täydempi. Oli pakko yrittää olla jalat mahdollisimman lähekkäin, jotta sai jotenkin tukea, ettei olisi lirahtanut. Mutta jumppaa on kyllä hyvä muistaa tehdä joka päivä ja heti myös synnytyksen jälkeen.
Niitä 50 senttisiä vaatteita on ollut joskus aikaisemmin äitiyspakkauksessa, mutta ovat kai saaneet niistä paljon palautetta, etteivät mahdu kaikkien vauvojen päälle. Meillä esikoinen kasvoi hurjaa vauhtia ja juuri oli 60 senttinen juuri kesällä helteiden aikana, joten suurin osa pitkähihaisistä 60-senttisistäkin jäi käyttämättä.. Aina noi ei ihan mene ilmojen ja lapsien mukaan, mutta sitäpä ei tiedä etukäteen.
Nyt täytyy lopetella taas.. Ihana olo, kun ei turvota eikä kolota kamalasti, on vain hieman uupunut ulkoilusta. :)
Västis
Ollaan oltu taas viikko mummolassa ja nyt viikonloppu kotosalla. Aika menee ihan siivillä ja kun tänään oli nätti päivä ja eilinen meni siivotessa niin nyt vasta koneelle ehdin pitkästä aikaa.
Minulla supistelee ilkeesti ihan koko ajan. Tai siis että kun jotain tekee ja välillä vaikkei teekkään niin supistaa. Ja nämä myös tuntuvat kunnolla. Vaan kun ei kohdunsuulla mitään ole tapahtunut niin en ole juurikaan moksiskaan.
Lirahtelu ongelma myös täällä tosin onneksi vain jos rakko täynnä ja sattuu aivastamaan tms. Muuten ei juuri mikään vaivaa onneksi tällä hetkellä.
Meidän esikoisen äitiyspakkauksessa muuten oli noita 50cm vaatteita. Sattui sikäli hyvin kun tyttö oli niin pieni että meinasi ensin hukkua noihin 50cm vaatteisiinkin ja oli pakko ostaa muutaman 48cm vaatteet että oli edes jotain sopivaa päälle pantavaa. Muille lapsille ne ei sitten olekaan enää sopineet. Siis ne 48cm vaatteet vaan ovat nyt nuken vaatteina.
Nyt pakko lopettaa kun muksu huutaa yläkerrassa.
aliisa ja ylläri (rv kait jotain 30+)
Olen jonkun aikaa seuraillut viestejänne.
La on minulla elokuun 25.8. Toinen lapsi nykyisessä liitossa.
Omppumammalle kysymys:
Kuinka/miksi olet päässyt näin pian keskustelemaan sektiosta? Olet varmaan siitä kirjoitellut, mutta en ole löytänyt viestiäsi aiheesta.
Yritän itse päästä sektioon, mutta synnytystapa-arviointi on vasta heinäkuun lopulla...
Pikaisia kuulumisia täältäkin, ei mitään ihmeellistä kuitenkaan. Olo on edelleen mainio, maha pieni, ei ole tiellä, ei juurikaan turvotusta, ei pahemmin suppaile. Tosin viime yö oli kauhea närästyksen takia, mutta oma vika, mitäs menin syömään illalla ennen nukkumaanmenoa raparperipiirakkaa ja jäätelöä. Sain nukkua melkeinpä istuvassa asennossa koko yön ja nieleskellä oksennusta aamuun asti.
Moni oli täällä jo laittanut vaikka mitä valmiiksi. Itse äitiyspakkausta odottelen, jonka siis olen esikolle viimeksi ottanut ja nyt sitten tälle neljännelle. Meillä nuo vauvat taas on olleet niin pieniä, että 60 cm on melkein mennyt tuonne puoleen vuoteen asti, mutta onhan tuota pientä vaatetta jo kertynyt kolmesta edellisestä ihan tarpeeksi. Ekan kanssa vaunut olivat sentään ostettu, mutta kaikki muu tekemättä, kun olin ajatellut sitten äl.n aluksi laitan kaikki valmiiksi, mutta olinkin sitten vauvan syntymään asti osastolla, joten kaikki jäi miehen harteille, kun esikko syntyi 37. Hyvää harjoitustahan tuo oli sillä mies hoiti vaatteiden pesut ym. jälleen kakkosen kanssa, kun vauva syntyi yllättäen 35 viikolla. Ja edelleen olen kai jotenkin taikauskoinen, että en uskalla kauheasti etukäteen tavaroita laitella, joten saas nähdä miten käy. Tosin olo on kyllä nyt niin erinomainen, että olen jotenkin luottavainen eri tavalla tämän raskauden suhteen, että pidemmälle mennään. Näin yksi yö sellaista unta, että vauva syntyi h 39+1, mutta toisaalta tuolloin taisi olla ihan elokuun alku siinä unessa, joka ennemminkin vastaisi 36 viikkoa, joten saas nähdä pitääkö paikkaansa... Olen kyllä ennenkin nähnyt paikkaansa pitäviä enneunia ja muistan tuon 39+1 siitä niin tarkasti, joten taidanpa veikata, että meidän vauvan syntymäpäivä on noin viikko ennen laskettua aikaa eli siellä 22.8.
No ei tämä nyt niin pikainen viesti ollutkaan, kun tuossa aloitin kuopus sai juuri uhmakohtauksen, jonka takia ajattelin viestin jäävän lyhyeksi, mutta rauhoittui aika helposti ja nyt olen saanut kirjoitella ihan rauhassa.
Ensi viikolla sitten äpkl + sisätautilääkäri, perjantaina kävin labroissa ja tänään pitäisi vielä yövirtsa kerätä ja viedä huomenna labraan, jotta näkevät olisiko siellä albumiinia. Saas nähdä onko vauva edelleen kasvanut. Oma paino ei 6 vkossa ole noussut yhtään, eikä kyllä haittaa sillä edellisistä raskauksista on tähän mennessä tullut tuplasti painoa tähän raskauteen verrattuna. On se kyllä jännää, että neljäs raskaus menossa ja olo on kuin olisi elämänsä kunnossa!!!! joten kyllä näitä raskauksia voi suositella enemmänkin....
wintergirl 29+5
me vietettiin tänään koko päivä Linnanmäellä iahn ex- tempore. Itse kyllä enimmäkseen istuin ja mummi hoiti esikoisen kanssa härveleinnit. vauva oli kovasti nnoissaaan Lintimusiikista ja venytteli niin että kyljet paukkui! En ymmärrä mihin suuntaan masukki enää mahtuu kasvamaan, jos vielä 1,5kk pitäisi masussa pysyä...
Huiomenna mennään retkelle merenrantaan pyörillä, koska pyöräily ei supistuttele. Ajan tosi hissukseen ja koitan nauttia näistä päivistä yhden lapsen kanssa. Ranskalainen päiväkoti oli oikein kiva ja uskon että tyttärenikin viihtyysiellä muutaman tunnin päivässä. Sinne tulee sattumaltatuttu leikkikaveri samaan ryhmään:) Saa nähdä miten sitä jaksaa vauvan kanssa niitä matkoja joka päivä, mutta eihän sinne tarvitse joka päivä mennä, jos tuntuu liian raskaalta. Iloitsen kuitenkin jo etukäteen, että tytär saa uusia kavereita ja muita aikuiskontakteja kuin vain minut.
Oli taas asian vierestä, mutta pää on varmaan pehmeämpi kuin kohdunsuu, joten yrittäkää ymmärtää:)
T:Gekko, Muru ja MASu 31+2