allergialääkkeet ja alkuraskaus
Hei!
Poden heinänuhaa ja olen raskaana 10. viikolla. Kyselin neuvolatädiltä allergialääkkeiden käytöstä alkuraskauden aikana ja hän sanoi: " Heinixiä voi kyllä käyttää, mutta parasta olisi olla ilman jos pystyy."
Onko kenelläkään tarkempaa tietoa Heinixin tai muiden allergialääkkeiden vaikutuksista? Täysin ilman lääkkeitä en pysty olla, tukkoinen hengitys ja huono nukkuminenkaan tuskin on vauvalle hyväksi.
Kommentit (9)
ja terveydenhoitaja sanoi, että ainoastaan nenäsuihkeita ja silmätippoja on turvallista käyttää. Aion pyytää reseptin ensi viikolla, kun on neuvolalääkäri.
moi mulle sanoi yksityislääkäri mikä on kyllä paras lääkäri tässä kaupungissa,et nasolinia voi käyttää siis nenäsuihketta muita ei suositellut.Sain sieltä myös antibioottikuurin senkin siis sai.
lääkärin luvalla (mulla keuhkolääkäri) sain käyttää astmalääkkeet, nenäsumutteet ja tarvittaessa Zysalia. Jos haittaa allergia hengitystä, niin vauvakaan ei saa happea tarpeeksi.
Itse kärsin ympärivuotisesta allergisesta tukkoisuudesta. Normaalisti käytän Nasonex-nenäsuihketta sekä Aerius-antihistamiinitabletteja. Olen käynyt allergioista erikoislääkärillä jo 7 vuotta ja hänen ohjeiden mukaan menin esikoisen raskauden (ja samoin nykyisen).
Nasonex-nenäsuihketta voi käyttää, sillä lääke vaikuttaa paikallisesti eikä siten mene suoraan verenkiertoon. Tosin lääkäri kehotti pienentämään annoksen mahdollisimman pieneen, sillä eihän lääkkeet ikinä hyväksi ole. Antihistamiineja ei saisi ottaa raskausaikana lainkaan, mutta siihenkin totesi että jos hapenkulku ei toimi vauvalle - ei sekään hyvä ole. Itse selvisin ainakin viime raskauden nenäsuihkeen voimin.
Toivottavasti saat esim. nenäsuihkeesta avun, mutta suosittelen erikoislääkärillä käyntiä.
-pompelo rv 10+4
Alkoi kiinnostaa, että Heinixiä voisi kuulemma käyttää raskausaikana. Kävin yliopiston apteekin sivuilla, jossa sanottiin näin:
" Raskaus ja imetys:
Lääkkeen käyttöä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä vältetään turvallisuussyistä."
Tässä taas osio Nasolin (samalta sivustolta):
" Raskaus ja imetys:
Lääkettä voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana, jos ei ylitä annosteluohjeita."
-pompelo (ja anteeks kun oli hitaan yhteyden takia lähtenyt aloitus muutamaan kertaan.)
Tällaisia asioita varten on valtakunnallinen palvelu, josta saa varmasti asiantuntevaa apua. Kannattaa soittaa ja kysyä:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437
Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.
* puh. (09) 471 76 500
* kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12
Mulle sanottiin että toisen raskauskolmanneksen alettua voi käyttää ainakin cetrizen-ratiopharm merkkistä tai jotain sinnepäin ja flixonase allergia nenäsumutetta. Nasoliinia ei saa käyttää.
Näköjään vaihtelee neuvot...
rv 19+4
Eli perusperiaate on, että jos lääkitystä raskauden aikana tarvitsee niin aloitetaan paikallisista valmisteista eli silmätipat esim. lomudal, glinor tai vastaavat nenäsumutteet, myös kortisonipohjaisia nenäsumutteita voi käyttää esim. nasonex, nasacort, flixonase. Jos näillä pärjää hyvä niin, jos ei, antihistamiineja voi suun kautta käyttää ja näitä raskauden aikana ovat esim. setiritsiini ja loratadiini.
Apteekista on monesti aika turha raskauden aikaisista lääkityksistä kysellä, sillä vastaukset tulevat se mukaan mitä pharmacassa lääkkeestä lukee ja useimmista lääkkeistä siellä lukee, että käyttöä raskauden aikana ei suositella jne. Kuitenkin on paljon lääkkeitä joita on ollut pakko käyttää potilailla raskauden aikana ja vähitellen on kertynyt käyttökokemusta vuosien mittaan lääkkeistä raskauden aikana. Ajantasaisen tiedon näistä saa aina tuolta teratologisesta tietopalvelusta. Yksittäisen lääkärin tieto voi olla usein vanhentunutta, jos ei pääasiallisesti hoida juuri raskaana olevia potilaita, jolloin seuraa aktiivisesti näitä asioita.
Kyselin itse asiaa apteekista farmaseutilta, ja hän sanoi, että mitään antihistamiinia ei pidä ottaa!! Jos tulee ihan pakkotilanne niin sitten lääkärin kautta, mutta ei mitään omin päin. Mulla on kans allergiaa, nyt vaan toivon että se pysyy raskauden ajan (ja muutenkin tietty) aisoissa.
Muksis81