PPH sanoi, etten saa käydä kaupassa ennen kuin haen lapsen!
Ollaan siis sovittu, että ma-to lapsi haetaan hoidosta viimeistään klo 16.30 ja pe viimeistään klo 16. Tapanani on ollut käydä perjantaina päästessäni töistä vähän aiemmin kaupassa hoitamassa ruokaostokset ja olen ollut hakemassa lasta klo 15.30.
Nyt PPH rupesi sanomaan, miten en saisi käydä kaupassa ennen lapsen hakemista vaan lapsi pitäisi hakea heti kun pääsen töistä. Ihmettelen hänen kommenttiaan, sillä haen lapsen aina kuitenkin ennen sovittua aikaa. Lapsi 1,5v ja hänen on mukavampi olla pph:n luona kauppareissun ajan kuin ruuha-aikana kaupassa.
Kommentit (109)
Vierailija:
Minusta ei lasta saa pitää hoidossa vain sen vuoksi että itse pääsee helpommalla kun ei ota lasta kauppaan. Ikävä tosiasia on että lapsista on välillä " harmia" mutta se kuuluu elämään jos lapsia on hankkinut.
Ehdottomasti sanoisin myös jos toimisin pphna ja tietäisin äitien käyvän ostoksilla... Lapset mielestäni siis heti noudetaan ja sitten vasta kauppaan.
Omat lapset on hommattu ja se pitää vaan kestää että aina ei voi päästä helpommalla.
siis huh huh. hanki elämä. tai hankkikaa...
lapseni hoitajille ei onneksi kuulu, missä olen hoitoajan. se on sovittu ja siitä maksetaan.
vai että jos vuokraa auton ja ei ajakaan sillä, niin sitä ei saa seisottaa pihalla? ;D
eikä ne lapset siitä kärsi ettei oo KAUPASSA. kai niiden elämässä nyt muutakin aktiviteettia on. meillä ainakin.
lapset on ' hommattu' ja niistä nautitaan!!! se ei liity tähän MITENKÄÄN.
Perhepäivähoitajalla voi olla vain 4 lasta ja yksi osa-aikainen/osapäiväinen. Ei kuulosta kovin ylipitkältä päivä, jos se loppuu ennen neljää.
Vierailija:
joka kului työmatkaan kun työaika oli loppunut.Eihän kauppaan tarvitse mennä suoraan kun on hakenut lapset vaan vaikka myöhemmin illalla tai toisen vanhemmista jäädessä lasten kanssa kotiin.
Miksi pph:n pitäisi jaksaa ylipitkiä päiviä lastenne kanssa kun ette itsekkään jaksa niitä hoitaa? Monella pph:lla on jopa 6 lasta hoidossa!
Tiedättekö myöskään sitä että jos viette esim. räkäiset lapset hoitoon ja hoitajan oma lapsi sairastuu niin hoitaja ei saa niistäpäivistä palkkaa??!
En ole koskaan huomannut, einkä löydä sitä tästä nytkään?
valmiiksi kotona (ei mene aikaa työmatkaan). Sitten vielä nipottaa, ja täällä puolustellaan nipottajaa. On tää kans palsta.
.. valitettavasti on asuttava siellä missä on töitä. Kaikilla ei ole niin onnekas tilanne, että voisi asua pikkukaupungissa, missä kaikki on lähellä.
t. espoolainen pätkätyöläinen, joka on onnellinen, jos saa oman alansa työtä edes 1,5 tunnin matkan päästä kotoa - miehellä työmatkaan menee 55min suuntaansa - koko ajan ei voi muuttaakaan, kun esim. kuopuksella meni PK:iin sopeutumiseen 1/2 vuotta.. Ja työtilannettahan ei voi kukaan tietää alaa valitessaan (opiskelua aloittaessaan).
Vierailija:
On jokaisen OMA valinta mitä tekee työkseen, ja missä asuu.Jos työmatkaan menee esim. 1-2h/päivä, kannattaa varmaan miettiä onko siinä järkeä? Miksei voisi muuttaa lähemmäs työpaikkaa/vaihtaa työpaikkaa...
Ja eivät kaikki työskentele kaukana kotoaan.
Nykypäivänä moni tekee etätöitä ainakin osan viikosta, moni asuu kävelymatkan päässä työpaikastaan, tai sitten esim. pitää kotonaan kampaamoa/nettimyymälää jne.(On muuten työpaikkoja, joissa työpaikan puolesta lasketaan työmatkaan kuluva " työajaksi" , eli siitä saa palkkaa. Tämä sellaisissa työpaikoissa, joissa on osaajista pulaa, ja työntekijöitä haalitaan pääkaupunki seudulle muualta, esim. Tampere, Turku, jne. Nämä ihmiset harvoin haluavat muuttaa Helsinkiin lasten koulujen ymv. vuoksi, joten työnantaja antaa " hyvityksiä" siitä että kulkevat pidemmän matkan päästä:)
niin mitä te sanoisitten niille vanhemmille jotka ovat kotona lasten ollessa hoidossa?
Vierailija:
Ja onhan sen lapsellekin opetella kauppakäyttäytmistä ; )
Mutta itse varmasti tekisin niin, jollei lapseni hoitopäivä muodustuisi liian pitkäksi ja minulla olisi tarve käydä yksin kaupassa (menen mielummin lapsen kanssa). Niin kauppaostokset reppuun, et jää silloin kiinni.: )
Toivottavasti olet muuten tyytyväinen hoitajaan (en ole lukenut ketjua).
JA elämäntaitojahan niille lapsille kai me vanhemmat ollaan opettamassa.
Tiedän kyllä perheitä joissa lapset ei käy kaupoissa vaan ne viedään aina mummolaan tai muualle, mutta ei palvele lasta ei!
Meillä lapset oppi myös nuorena vertailemaan hintoja kun olivat kaupassa pienestä pitäen. Nuorin on ihana (ostan usein " punalappusia" hän kerää mulle niitä se on hänen hommansa kaupassa : )
T. se ketä lainasit
miksi työssäkäyvä vahempi ei saisi käydä lapsen hoitoajan puitteissa 30min ruokaostoksilla
kun samaanaikaan
kotona vauvan kanssa oleva äiti voi käydä vaikka joka päivä shoppaamassa ja istumassa kahviloissa ihan sydämensä kyllyydestä vanhemman lapsen hoitoajan puitteissa?
Totuus on, ettei kunta tai päivähoitotoimisto, kunnan pph tai lastentarhaopettaja voi tuota kieltää. Lapsen hoitoaika on se mikä on ja vanhempi saa sen aja käyttää mihin haluaa.
Tiedän kyllä, että jos vanhemman työaika työmatkoineen kestää vaikka 9h, niin hoitoaikasopimista ei mielellään tehdä vaikkapa 10h mittaiseksi.
Jos kerran viikossa käy ilman lapsia kaupassa niin loppuaikaa tuskin vietetään kaapissa.
Oikeasti, meilläkin kävelisin hakemaan lapset parin kilsan päästä ja sitten takaisin kauppaan 2 km:D Kutsuisin sitä yksinkertaisuudeksi.
terveisin se, joka lainasi sinua. Mutta minulla onkin töitä pätkissä ja alani on sellainen, että työpäivä saattaa joskus loppua jo klo 11-13, jolloin tietysti käyn kaupassa ennen kuin haen lapset päiväkodista.
Meillä kyllä mies usein käy kaupassa töistä tullessaan ja minä olen jo silloin hakenut lapset ja olemme kotona odottamassa.
Minä vain kuvittelin itseni AP:n tilanteeseen, jonka aikataulussa on perjantaisin hyvä sauma käydä nopsaan kaupassa ja hän käytännöllisenä ihmisenä sen hyödyntää. Ja kuvittelin sitten mielessäni itseni tuon valinnan edessä: menisinkö hakemaan 2 ja 4 -vuotiaat lapseni ensin päiväkodista ja raahaisin heidät kauppaan vai kävisinkö näppärästi kaupassa ja sitten hakisin lapset ja koko loppupäivän voisin rauhassa leikkiä lasten kanssa kotona. No, valitsisin ehdottomasti, maalaisjärjellä, tuon viimeisen vaihtoehdon! Yleensä heidät hakiessani he valittavat, että tulen liian aikaisin (kesken leikkien).
Minulla ei ole kyllä kokemusta perhepäivähoitajista. Surkeasti palkattu homma, sen tiedän, enkä yhtään perhepäivähoitajia väheksy!
Vierailija:
JA elämäntaitojahan niille lapsille kai me vanhemmat ollaan opettamassa.Tiedän kyllä perheitä joissa lapset ei käy kaupoissa vaan ne viedään aina mummolaan tai muualle, mutta ei palvele lasta ei!
Meillä lapset oppi myös nuorena vertailemaan hintoja kun olivat kaupassa pienestä pitäen. Nuorin on ihana (ostan usein " punalappusia" hän kerää mulle niitä se on hänen hommansa kaupassa : )
T. se ketä lainasit
kun ottavat lapset aina joka paikkaan mukaan ja voivat sitten kehua olevansa niin omistautuneita äitejä. (Vaikkei nuo asiat liitykään oikeasti toisiinsa).
Meidän lasten pph taas oli sitä mieltä, että lapset pitäisi viedä ja hakea samaan aikaan, muuten lapset eivät oikein tiedä missä mennään, menee rytmit sekaisin. Ja jos vein lapsia normaalin kahdeksan sijasta kymmeneltä hoitoon, niin lapset olivat itku silmässä toisin kuin aiemmin vietyinä normaaleina aamuina.
käydä kaupassa 4:n lapsen kanssa kun ap ei jaksa sitä yhden lapsen kanssa. Kukapa meistä ei haluaisi perjantaina päästä mahdollisimman aikaisin, myös pph. Lähteehän ap:kin silloin aiemmin töistä.
Ymmärrän täysin perhepäivähoitajaa.
palvelua on sovittu hoitoaika. Mitä jos muutkin ammattiryhmät luistaisivat sovituista säännöistä? Jos kampaaja käskisi asiakkaan pestä tukkansa ennen kampaajalle tuloa (säästetään aika ja pääsee aikaisemmin kotiin). Tai jos kampaaja pistäisi asiakkaan pihalle pää märkänä (että pääsen aikaisemmin kotiin). Tai taksinkuljettaja jättäisi asiakkaan kyydistä pois kilometri ennen määränpäätä .
Samalla logiikalla kai voisi kieltää vanhempia pitämästä työpäivän aikana kahvi- ja ruokataukoja, niin pääsisivät aikaisemmin hakemaan mukuloitaan. Siis miettikää vähän!
sellainen puolen tunnin paussi että sinä aikana kerkeää käydä kaupassa? Onko se sitten luvallista vai pitääkö tuo aika seisoskella siinä kaupan vieressä peukaloita pyörittämässä ja hoitaa ostokset työpäivän jälkeen kun on ensin hakenut lapsen hoidosta?
yksinäni kuin lähtisin kauppaan kolmen nälkäisen lapsen kanssa. Tai että pukisin kaikki lapset talviaikaan haalareihin ja lähtisin vielä tekemään erillisen kauppareissun. Ei todellakaan kiinnosta! Me ainakin haluamme rauhoittaa arki-illat yhdessäololle. Viikonloppuisin voidaan sitten käydä kaupoissa koko perheen voimin kun isäkin on kotona.
Keskellä päivää pidettyjä pausseja ja ruoka- & kahvitaukoja ei suinkaa tarkoiteta tässä. Silloin jokainen tekee mitä lystää, mutta silloin kun sulkee työpaikan oven on syytä suunnata suoraan hakemaan lapsi hoidosta ja hoidella muita asioita vasta sitten.
itkisivät kun viedään päivähoitoon normaaliaikaa myöhemmin. Kertoo paljon perheen sisäisistä suhteista ja oikean kiintymyssuhteen puuttumisesta.
Vierailija:
Keskellä päivää pidettyjä pausseja ja ruoka- & kahvitaukoja ei suinkaa tarkoiteta tässä. Silloin jokainen tekee mitä lystää, mutta silloin kun sulkee työpaikan oven on syytä suunnata suoraan hakemaan lapsi hoidosta ja hoidella muita asioita vasta sitten.
Sinunhan täytyy viesä lapsi hoitoon ennen kuin olet työpaikalla....