PPH sanoi, etten saa käydä kaupassa ennen kuin haen lapsen!
Ollaan siis sovittu, että ma-to lapsi haetaan hoidosta viimeistään klo 16.30 ja pe viimeistään klo 16. Tapanani on ollut käydä perjantaina päästessäni töistä vähän aiemmin kaupassa hoitamassa ruokaostokset ja olen ollut hakemassa lasta klo 15.30.
Nyt PPH rupesi sanomaan, miten en saisi käydä kaupassa ennen lapsen hakemista vaan lapsi pitäisi hakea heti kun pääsen töistä. Ihmettelen hänen kommenttiaan, sillä haen lapsen aina kuitenkin ennen sovittua aikaa. Lapsi 1,5v ja hänen on mukavampi olla pph:n luona kauppareissun ajan kuin ruuha-aikana kaupassa.
Kommentit (109)
Kotiin päästyä alkaa ruuan laitto, sitten käydään jumpassa, jonka jälkeen pestään pyykkiä/siivotaan/käydään kaupassa/kaverin luona jne. jne.
Jos on töissä 8h+1h työmatkoihin, yht. =9h
+kotityöt, joihin kaikkinensa menee 1-2h illasta, joten täytyy sanoa, että harvalla työssäkäyvällä vanhemmalla on aikaa/voimia leikkiä/askarrella lapsensa kanssa arki-iltoina:(
Lapsi tosiaan nukkuu päiväunet yleensä hoidossa (tällä välin pph yleensä siivoaa, tekee ruuat ymv.) Mutta muun ajan pph voikin viettää aikaa lasten kanssa, ulkoilla ymv.
Ja kannattaa myös muistaa, että monesti viikonloppuisin on myös puuhaa, eli lasten kanssa ei aina ehditä olemaan 100% kun käydään shoppailemassa, kavereita tapaamassa, teatterissa miehen kanssa jne.
Vinkiksi molemmille aplle ja pphlle..............
En harrasta tällä hetkellä mitään muuta kuin lapsen kanssa olemista. Joskus käyn täällä surffaamassa, kun esim. isä/mummu on lapsen kanssa. Emme käy viikonloppuisinkaan mitään missä lapsi ei ole mukana. Emme vie lasta koskaan muualle hoitoon. Elämäni pyörii työn ja lapsen ympärillä ainoastaan. Eikä haittaa yhtään, olen onnellinen, ja nyt kesälomalla olen 2 kk koko ajan lapsen kanssa. Ei me työssäkäyvät mitään hirviöitä olla. Lasta rakastetaan yli kaiken.
On jokaisen OMA valinta mitä tekee työkseen, ja missä asuu.
Jos työmatkaan menee esim. 1-2h/päivä, kannattaa varmaan miettiä onko siinä järkeä? Miksei voisi muuttaa lähemmäs työpaikkaa/vaihtaa työpaikkaa...
Ja eivät kaikki työskentele kaukana kotoaan.
Nykypäivänä moni tekee etätöitä ainakin osan viikosta, moni asuu kävelymatkan päässä työpaikastaan, tai sitten esim. pitää kotonaan kampaamoa/nettimyymälää jne.
(On muuten työpaikkoja, joissa työpaikan puolesta lasketaan työmatkaan kuluva " työajaksi" , eli siitä saa palkkaa. Tämä sellaisissa työpaikoissa, joissa on osaajista pulaa, ja työntekijöitä haalitaan pääkaupunki seudulle muualta, esim. Tampere, Turku, jne. Nämä ihmiset harvoin haluavat muuttaa Helsinkiin lasten koulujen ymv. vuoksi, joten työnantaja antaa " hyvityksiä" siitä että kulkevat pidemmän matkan päästä:)
Ei hänelle loppujen lopuksi edes kuulu miten vietät sen ajan kun lapsi hoidossa. Eli voisit ihan hyvällä omalla tunnolla viedä lapsen vapaapäivänäkin joskus hoitoon, jos siltä tuntuu.
väkisinkin kun töissä käy. MInulla siis kuluu päivittäin työssäkäymisen noin 9 h eli suurinpiiretein yhtä kauan kuin pph:lla työhönsä. Minullakin on kauppareissut sun muut asiat sen lisäksi.
Olen naimisissa miehen kanssa, jolla oma yritys tontillamme. Emme voi muuttaa. Minun työmatka on pitkä. Työpaikkani on lähin mahdollinen minun alan työpaikka (erikoisala), eli en voi vaihtaa työpaikkaa. Ei tosiaan ole oma valinta aina.
Miten tällaista kauppa- ym. asioiden hoitamisen kieltämistä sovelletaan silloin, jos äiti/isä on työtön tai erityisesti silloin kun vanhempi tekee vuorotyötä?Minun ymmärryksellä sitä voi soveltaa vain virka-aikoina työskenteleviin vanhempiin...
Edelleen kiinnostaa kuulla, mitkä kunnat ja kaupungit tällaisia rajoituksia asettaa?
Minulla ainakin olivat välillä lähes 11-tuntisia. Lisäksi piti vielä tehdä monensorttisia valmisteluja silloin, kun lapset eivät olleet vielä tulleet tai olivat jo lähteneet. Nyt onneksi yksi lapsi vaihtoi hoitopaikkaa, joten päiväni ovat tuota reilua yhdeksää tuntia.
t: yksi, joka miettii, asuuko ap:n kanssa samassa kunnassa :)
kaikki lapset tulevat noin 8 tienoilla ja haetaan n. klo 16 tienoilla.
niin eikö tämä voi hoitaa lapsen hoitoon viemisen/hakemisen? Miehelläsihän ei käytännössä ole lainkaan työmatkaa...
yrityksessään, johon sitoutunut pitkälle tulevaisuuteen. Unohdin mainita.
Eihän tuollaiset rajoitukset ole kovin soveltuvia, jos on jotain muuta kuin ihan tyypillinen työ. Mun kaverillani on työ, jossa voi käydä joskus kaupassa käytännössä työajalla. Eihän siinä olisi mitään järkeä, ettei hän saisi käydä kaupassa kesken päivän, jos kerran se työn kanssa sopii yhteen. Ei päiväkoti voi alkaa määräilemään, mitä työnantaja antaa työntekijöidensä tehdä työpäivänä.
hommiaan esim. hoitaa kotiaan, käy lasten kanssa kaupassa ja ostaa muutakin ruokaa kuin hoitolapsille tarjottavaa, käy lasten kanssa kirjastossa ja lainaa itselleen lukemista, keskustassa olen myös nähnyt pph:ia lasten kanssa kävelyllä Anttilan naistenvaateosastolla yms. yms. kivaa
kehottaa suorastaan käymään rauhassa kaupassa, joskus kahvilla tms. Sanoo, että käy ihmeessä vaan.
Miehensä vahtinut sillä aikaa lapsia.
joka kului työmatkaan kun työaika oli loppunut.
Eihän kauppaan tarvitse mennä suoraan kun on hakenut lapset vaan vaikka myöhemmin illalla tai toisen vanhemmista jäädessä lasten kanssa kotiin.
Miksi pph:n pitäisi jaksaa ylipitkiä päiviä lastenne kanssa kun ette itsekkään jaksa niitä hoitaa? Monella pph:lla on jopa 6 lasta hoidossa!
Tiedättekö myöskään sitä että jos viette esim. räkäiset lapset hoitoon ja hoitajan oma lapsi sairastuu niin hoitaja ei saa niistäpäivistä palkkaa??!
tai ostaa itselleen ruokaa samalla kun hakee hoitolapsille sapuskaa...?
Nuohan ovat ihan ok juttuja, ns " työpaikka etuuksia" . Vai väittääkö joku täällä, ettei hyödy mitään työpaikastaan?
Moni printtailee omia juttujaan työpaikalla, laittaa yrityksen postitukseen omia kirjeitään, ottaa työpaikalta kotiin paperia/kyniä/muita tavaroita, saa ostaa alennuksella työpaikan myymiä tuotteita, lainata muuttaessaan työpaikan pakettiautoa muuttoautoksi jne. jne.
Harvassa on työpaikka, jossa viitenä päivänä viikossa paiskitaan töitä, kahdenksan tuntia joka päivä, saamatta mitään etuuksia (em. tai sitten esim. sitä että hiljaisena hetkenä voi mennä käymään ruokakaupassa työaikana tmv.)
ja nyt vaatii että lapsi olisi haettava hoidosta ennen hoitoajan loppua niin eikö hänelle voisi ehdottaa hoitoajan muuttamista. Siis niin että äiti halaisi lapsen suoraan töistä tullessaan, ilman kauppareissu, mutta samalla lyhennettäisiin hoitopäivää tuon verran mikä näkyisi hoitajan palkassa.
Ja onhan sen lapsellekin opetella kauppakäyttäytmistä ; )
Mutta itse varmasti tekisin niin, jollei lapseni hoitopäivä muodustuisi liian pitkäksi ja minulla olisi tarve käydä yksin kaupassa (menen mielummin lapsen kanssa). Niin kauppaostokset reppuun, et jää silloin kiinni.
: )
Toivottavasti olet muuten tyytyväinen hoitajaan (en ole lukenut ketjua).
Pph:n päivät voivat olla pitkiä, mutta on aika monen työssäkäyvänkin, kun työmatkaan kuluva aika (pph:lla tätä ei ole!) lasketaan mukaan. MInunkin työaika on tuolla perusteella joka ainut päivä 9h.
Ärsyttää kun natistaan jostain puolesta tunnista, joka kuuluu sitäpaitsi työaikaan. Aika hyvin jos haetaan lapsi jo ennen neljää, se on mahdotonta useissa työpaikoissa.
Eipä ole hoitolapsellakaan kovin tervetullut olo, kun kokoajan yritetään eroon päästä. Vaihtaisi alaa, kun ei selvästikään työstään pidä.