- - - Kesänuput 6.10 - 12.10 - - -
Kommentit (63)
Mulla ei ainakaan toiminut tuo alcatrazin laittama.
Täällä kans juilii mahaa, turvottaa ym. On siis tosiaankin sellainen fiilis, että menkat ois alkamassa. Mut ei vielä näy. Mie vielä täysimetän, joten ei ne välttämättä ihan vielä alakaan.
Tänään kokeilen antaa neidille jotain hedelmäsosetta kun siitä peruna-porkkanasta tuli maha niin kipeäksi. Viikonloppuna en antanut mitään, imetin vaan.
Ihanaa, mies pääsee tänään jo yhden maissa töistä. Mie pääsen sitten yksin kauppaan =). Olin nyt viikonlopun siis yksin ja kylläpäs oli kivaa kun mies tuli takaisin kotiin. Oli ihan laatukseksiäkin. Kerrankin mullekin tuli rento olo. Nyt tekee mieli jopa lisääkin =) Sanoinkin miehelle, että ei se rentoutuminen vaan joka ilta onnistu. Jos on tosi väsynyt ja vittuuntunut, niin seksi ei multa suju.
Remppa on jo hyvässä vauhdissa. Tänään pistetään pohjamaali esikoisen huoneeseen ja huomenna itse maali. Nyt esikoinen asuu olkkarissa (joka on siis ihan täynnä tavaraa ja leluja. Seuraavaks me muutetaan miehen kanssa pariks päiväks olkkariin ja tehään meidän huone. Sit oiskin vielä olkkari jäljellä. Ja sit vielä ne lattiat. Vitsi mie odotan kovin sitä lopputulosta. Hinkkasin kaikki seinätkin mitä ei maalata, puhtaaksi. Ja pesin verhot. Pitäisköhän vielä sykäistä ikkunatkin ennen talvea =) Saattais kyllä huurtua vähän liikaa.
Mie oon aika varma, että neidillä tulee nyt hampaita. On jokseenkin ärtyneellä päällä eikä suostu nukahtamaan itsekseen. Koko ajan on jotain suussa. Rauhoittuu kun annan viilentävän purulelun. Esikoinen oli 5kk kun eka hammas tuli.
Tytteli-83 ja neiti 4kk ja risat
viikkoon ei ole ruudulle päässyt, kaikenmaailman kissanristiäisiä siunaantunut joka päivälle aamusta iltaan. Jospa nyt jotakin.. ;-)
Oma olo on ollut aivan kauhea, en tiedä mikä mättää. Huimaa ja pyörryttää joka päivä niin että tuntuu taju melkein lähtevän. Nälkä ja väsymys vaivaa, liekö sitten tuo vauva vie sen verta paljon nyt energiaa että oma kroppa kärsii (kun on muutenkin vähän häikkää eikä tiedetä missä...) Ainakin näihin aikoihin tuo edellinen mukelo aloitti oikein tehotankkaukset ja kropassa tuntui.
ja mitenkäs muilla täysimettävillä tuo menkkatilanne oikein on? Joku ainakin manaili että alkoi jo, itse en tiedä onko menkat vaiko mkitä ihmeen vuotoa tällä kertaa. Kolme kuukauttahan mulla kesti jälkivuotoa (yksi vuodoton viikko siinä oli jossain vaiheessa), nyt oli kolme viikkoa taukoa ja alkoi taas tiputtelemaan. Muutaman päivän kesti ja nyt sitten loppui. Kiroan ihan hulluna jos menkoista on kyse, eihän mulla normaalistikaan tule kuukautiset kuin muutaman kerran vuodessa. Ja edellisen lapsen kanssa alkoi vasta 1½ vuotta synnytyksen jälkeen. Että ottaa pattiin.
Omista menoista on ollut puhetta ja meillähän minä en mene :)
Kerran olen hammaslääkärissä käynyt ja se on ainoa missä olen ilman vauvaa ollut. Kampaajallakin kaikki lapset on mulla aina mukana, luulen että ensi kesänä saattaa olla jo tilanteita että pääsen irtautumaan vauvasta (= mies suostuu vauvanvahdiksi, muitahan hoitajia meillä ei ole) ja nekin sitten lyhyitten työkeikkojen ajaksi. Eli minä olen kiinni vauvassa kirjaimellisesti 24/7 - vaan eipä se haittaa, musta tää vauva-aika on niiiiiiin ihanaa ja menee aivan liian nopsaan ohi etten oikein tarvitsekaan omaa aikaa...
Lääkäri-neuvola oli toissapäivänä ja kaikki oli ihan hienosti. Pituutta 62cm ja painoa 6,3kg, tosi tasaisesti kasvaa eli vielä jatketaan täysimetyksellä sinne 6kk ikään saakka. Hyvä niin.
Neiti ei pahemmin nuku, viime aikoina vain 2-3 kertaa päivässä max45min. Ja öisin tankkaa kahden tunnin välein. Mutta tässähän ei mitään uutta, noudattaa näköjään samaa linjaa kuin aiemmatkin ipanat eli unta ei tunnu tarvitsevan. Vaan eipä haittaa kun tähän jo vuosien aikana tottunut.
Itse vaan en näköjään osaa rauhoittua, muutamia työkeikkojakin olen tehnyt vauvan kanssa kun en osaa sanoa ei. Nyt vaan pitää alkaa topakammaksi ja loppusyksy kieltäytyä kaikesta ja nauttia tästä viimoisesta äitiyslomasta ihan täysillä.
(tosin mies tuossa vähän yritti lahjoa että saisin vielä yhden lapsen jos otettaisiin yksi koira lisää...no oishan se tietty kivaa mutta järki sanoo että ei ole varaa eikä tupaan enempää mahdu. Saatika että tässä alkaa jo aika ikäloppu olemaan itsekin ;-))
Mutta nyt tasa lastenhuoneen loputon kaaos kutsuu, mukavaa viikkoa kaikille!
Nappula ja neiti Mörrimöykky, tänään 4kk
Kiva kuulla että tytteli on selvinnyt hengissä viikonlopusta :)
Taisin huijata kun sanoin ettei olla oltu miehen kanssa missään kaksistaan. Käytiinhän me kokeilemassa mun äidin uutta autoa, Ajletiin noin varttitunti ja käytiin n. 3km päässä vauvasta ja mulle tuli kamala hätä että mitä jos auto hajoaa tms. ja vauva kuolee sillä aikaa nälkään... Meillä ei oikein muita lapsenvahteja ole kuin toisemme, Mun äiti kyllä vahtii vauvaa aina kun ollaan niillä käymässä ja käydään miehen kanssa kaksistaan saunassa, mutta esim. vaipanvaihtoa tai syöttämistä ei halua edes harkita. Ja molemmat isovanhemmat asuvat sen verran kauempana että niille ei ihan hetkessä vauvaa viedä hoitoon noin vain.
Täysimentuksestä ja kuukautisista: maulla ei ole näkynyt eikä kuulunut ainakaan vielä. Vähän oli pientä vuotoa kun söin cerazetteja muutaman päivän. Lopetin kun mies piilotti ne multa kun vain raivosin ja itkin... Nyt sitten kävin ostamassa raskaustestin kun on n. viikon ajan ollut vähän kuvottava olo... Toivottavasti olen vain vainoharhainen. Pitäisi varta aika kierukan laittoon, mutta aina unohdan. Tänäänkin taas puhelintunti meni jo. Ehkä sitten huomenna.
Taidan mennä tiskaamaan, jos tuo vaeveli vielä haluaa jatkaa uniaan. Jätin vaunut ulos kun tulin kaupasta ja kohta alkaa aurinko porottamaan suoraan vaunuihin, tuleekohan vauvalle pian kuuma?
sroigh ja vauva 3,5kk
Te, joilla hormonikierukka on jo asennettu...
Onko tullut minkäänlaisia sivuoireita tai onko millään tavalla vaikuttanut imetykseen? (senhän ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa haittaavasti?)
Sain juuri reseptin hormonikierukkaa varten, kuparikierukan olisin halunnut mutta sitä en saa, ja nyt kauhistuttaa tuleeko mitään sivuoireita. Ne harvat tuttavani jotka ovat hormonikierukkaa kokeilleet ovat mananneet sen ihan kympillä. Kaksi ystävääni kävi sen poistattamassakin (toisella kovat päänsäryt ja paino nousi heti, toisella taas astiat lenteli seiniin ja itku virtasi. Molemmilla oireet lakkasi heti kierukan poiston jlk) ja yhdellä myös kauheat hormoniraivait usean kuukauden ajan mutta tasaantui sitten onneksi.
Ilman ehkäisyä tässä piti kyllä olla ainakin täysimetyksen ajan mutta nyt alan pikkuhiljaa kallistua ehkäisyn puoleen. Miten muilla tuo kierukka sopinut?
nappula
Hormonikierukasta...
Tämä kierukka on minulle toinen hormonikierukka. Mitään muuta pahaa sanottavaa ei ole, mutta tämä alun (n. 4kk) jatkuva tiputteluvuoto ärsyttää. Tiedän, että kun tämä loppuu niin en näe menkkoja liki 5 vuoteen...mutta silti...
Mitään mielialaongelmia, painonnousua tmv ei ole ollut. Ihanan huoleton käyttää.
Kanelisokeri
Mihin ihmeeseen nää päivät oikein häviää, kun taas mennään jo tiistaissa ja just vasta viikonloppu oli alkamassa :) Ennen vauvaa aika tuntui aina ihan matelevan vapaapäivinä, ikinä ei muka ollut mitään tekemistä juuri silloin kuin sitä aikaa olisi oikeasti ollut. Nyt taas tuntuu hommia ja menoja riittävän joka päivälle ja välillä vähän liikaakin..
Tänään Leo sitten päätti ennen puolta kahdeksaa, että sitähän ei nukuta enää pätkääkään eikä siis tietysti äitiäkään.. hmm.. normaalisti siis noustaan 9-9.30 ylös joten kovasti yritin antaa maitoa ja saada poikaa vielä koisimaan mutta ei. Edes viereen ei enää nukahtanut, mikä yleensä aina tepsii. Siinä se vaan naureskeli ja heilui ku väkkärä puolelta toiselle niin kauan että oli pakko nousta ylös =/ Eipä mennyt kuin reilu tunti ja jumalaton nälkä iski ja heti perään sammuikin sitten taas sitteriin.. Eli äiti ylös ja poika nukkumaan =D
Kovasti jo suunnittelin että oltais lähdetty käymään perhekerhossa joka alkais ysiltä kun kerrankin oltaisiin sinne ehditty ihan ajoissa, mutta enpä sitten jaksanutkaan. Kummasti veti ensin telkkari ja sitten tää kone puoleensa :) Kai se on ihan hyväkin pitää välillä "vapaapäiviä" niistä kaikenmaailman menoista, huomenna kun on taas kerhoa ja hierontaa tiedossa.
Eilen sain taas vaihteeksi itseäni niskasta kiinni ja vaunuttelin noin 5-6 kilsan matkan (per suunta siis) kerhoon. Kyllä teki hyvää, vaikka ensin vetkuttelinkin lähdön kanssa ties kuinka kauan, et jos siellä alkaa sataa jne.. Onneksi tuli kuitenkin lähdettyä, teki kyllä hyvää sekä kropalle että mielelle ja Leokin nukkui molemmat matkat melkein kokonaan :) Takas tullessa vieläpä aurinko paistoi täydeltä taivaalta, ei olut enää tietoakaan mustista pilvistä!
Kiva kuulla, että kahden pienen kanssa kuitenkin pärjää kun itsekin olen juuri sitä ensimmäistä vuotta odottanut (ajatellut) kauhulla :) Oma äiti on sanonut, että pahinta (tai vaikeinta) minun ja nuorimman siskoni 1v2kk ikäerossa oli se kun kädet ei kestänyt kahden pienen kantelua ja oli pakko ottaa kodinhoitaja avuksi (siihen aikaan kun heitä vielä oli saatavilla:) Pienenä kuitenkin oltiin mekin kuin paita ja peppu, mutta heti koulussa ajauduttiin enemmän omien kavereiden pariin.
Kiitos niistä lelujen pesuvinkeistä, eiköhän noi mörököllit ole nyt leikkikunnossa :D täytyy tosiaan jatkossa katsoa tarkemmin pesumerkinnät ennen kuin ostaa mitään, varsinkaan käytettyinä. Jotenkin vaan on aina ollut semmoinen käsitys, että TIETYSTI vauvojen lelut voi laittaa pesukoneeseen. Näköjään luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti..
Tänään Lexa veti ensimmäisen kerran perunaporkkanamössöä, kun viikonlopun maisteluiden jälkeen näytti porkkanakin uppoavan paremmin kuin hyvin :) Toivottavasti sama tyyli säilyy jatkossakin, että suunnilleen kaikki kelpaa mitä suuhun laitetaan :) (tähän mennessä tosiaan ainoa irvisttyksen aiheuttaja on ollut se jauheesta itse sekoitettava maito).
juups, aika mennä taas vaatteiden vaihtoon.. Miten se olikin aikoinaan niin kiva vaihdella nukelle vaatteita vaikka kuinka monta kertaa päivässä ja nyt sitä vaan toivoisi että ne puklut pysyis sisällä ettei tarttis jatkuvasti kaivella vaatekaappia.. =D
Evian, meillä herättiin tänään jo ennen kuutta ;) Yleensä poju herää seiskan aikaan, mutta nyt kipeänä heräilee milloin sattuu. Ja tietysti ne ekat päikkärit otetaan pian ylösnousun jälkeen, mutta äiti on jo liian pirteä nukkuakseen.
Täällä tosiaan ollaan flunssassa, pojulla on nuha ja minullakin on aika kipeä olotila. Voi blääh, kun ulkona on niin ihana ilma, eikä sinne pääse :-/ No, toivottavasti tämä lähtee tästä paranemaan.
Juu, meillä kans neiti heräs tänään puoli seitsemältä. Se oli kyllä hyvä, kun ehti olla juuri tunnin hereillä ennenkuin lähdettiin viemään isompia sisaruksia päiväkotiin. Nukkui sitten matkan sinne, on hieman hiljaisempaa tuossa ruuhkassa kun nukkuu ;)
Mä tarkkailen koko ajan tyttöä, ettei näy keltaisuuden merkkejä, on siis ainut mein perheessä, kuka ei ole saanut A-hepatiittirokotusta. Käsidesiä ei tunnu löytyvän koko maasta, kun kaikki on loppu. Onneksi on saippuaa... Tautia tuntuu olevan tosi paljon liikkeellä.
Meillä ollut ihana rauhallinen päivä eilen, ei käyty missään tytön kanssa, kun mies vei ja haki isommat. Nyt onkin sitten taas reissussa, joten saadaan ajella senkin edestä. Meille on keskiviikkona tulossa vieraita, ja lauantaina olis taas yhdet grillijuhlat. Ja juuri naapuri soitti ja pyysi sunnuntaina brunssille tohon läheiseen ravintolaan. Meikäläisen sosiaalinen elämäkin alkaa siis toipua, kivaa! Tytöllä oli eilen nukkumispäivä, ja mäkin sain pyykkiä pestyä yms. Yöt menee onneksi yhdellä syötöllä, on ton pullon kanssa muuten niin rasittavaa.
Mutta nyt hieman naposteltavaa, kun neiti nukahti!
Selma
Jee, minussa on tänään energiaa kuin pienessä kylässä :D
Koko perhe nukkui hyvin koko viime yön, eikä vauva herännyt syömäänkään lainkaan. Vasta lähellä kahdeksaa neiti alkoi imeskelemään nälissään sormiaan. Unille hän kävi illalla klo 22... :O Nyt molemmat nukkuvat päiväunia yhtäaikaa. Pienemmän kakkamaakarin pesin ennen unia päästä varpaisiin kun vaippa oli valskannut ja kakkaa oli pitkällä selässä saakka. Sitterissä aina intoutuu ruuttaamaan tuota kakkaa ja nyt oli lisäksi vielä pantannut muutaman päivän, niin että satsia oli pökät pullollaan. Isompi (1v 10kk) on tällä viikolla kunnostautunut tuon pottailun kanssa ja menee ihan oma-aloitteisesti pissalle ja kakalle, vaikkei laiska äiti yhtään jaksa muistutella asiasta :) Muutenkin tuo tuntuu ajattelevan äitiä säälillä ja tekee paljon asioita itse. Harvinaisen kypsää noin pieneltä ihmiseltä. Annan kyllä tytön tehdä mahdollisimman paljon itse. Ei tässä iässä jaksa enää pingottaa, jos ruokaa löytyy vaikka katosta ruokailun jälkeen.
En sitten malttanut olla kokeilematta niitä soseita. Annoin omena-päärynäsosetta eilen ja tänään. Eipä tuo oikein tajunnut mitä sinne suuhun tungettiin. Suukaan ei kunnolla auennut...mutta nielaisi sentään, vähän muikistellen :)
Meillä alkaa imetys olla melkoisen minimaalista nyt. Kaivan tissiä esille enää vain muutaman kerran päivässä. Korviketta menee sitten enemmän, mutta alle litran verran vielä. Jokos NAN1:n käyttäjät olette vaihtaneet siihen NAN2:een?
Olen kyllä ihan tyytyväinen siihen, että lopulta se imetys onnistui, vaikkei siitä nyt mitään täysimetystä tullutkaan kuin yhden hassun kuukauden verran ja osittaisimetystä nämä loput. Mites nyt kun on kokeiltu jo niitä soseita hieman, eihän enää tarvi keitellä pulloja (kysyy neljän lapsosen äiti...)?
9. pv. on sitten meillä se neuvola. Jospa tällä kertaa muistaisin mennä :D Ensi viikolla juoksen isompien lasten kanssa hammaslääkäreissä. Esikoisella on tarkastus suuhygienistillä, vaikka koen, että se on ihan turha käynti kun hän tulee kaikesta huolimatta pääsemään hammaslääkärille, syystä että hänellä on tapaturmaisesti lohjenneiden (kaatui ekaluokkalaisena koulun pihan kallioilla ja pitihän ne hampaat tietty sitten iskeä kiveen) etuhampaiden paikat taas irronneet. En vain ole jaksanut soitella ajanvaraukseen ja tehdä siitä numeroa. Ne paikat pysyvät tasan pari kuukautta ja irtoavat taas. Saadaan vielä monen monta kertaa varailla niihin hampulääkäriä...sitten joskus niihin voi kait laitattaa posliinikuoret jos asia alkaa tyttöä vaivaamaan enemmänkin. Tuntuu tuo ulkonäkö olevan tosi tärkeää liki 11v...jo...
Meidän poika saa ensi viikolla ne hammasraudat. Kyllä tässä vähän äitiäkin asia jännittää. Huh, itselläni ei ole ollut koskaan mitään purentaongelmia, en ymmärrä mistä poika on nuo leukansa perinyt...pakko tulla isän puolelta ;-)
Meidän vauvasta on tullut kyllä ihanan rauhallinen ja seurallinenkin...lopettaisi vain sen äänekkään kirkumisen. Kokeilee vaan sinnikkäästi niitä äänihuuliaan yhä. Niitä alkuaikojen itkusessioita ei ole kyllä yhtään ikävä :)
Kukas se kyseli niistä sisarusrattaista jo aikoja sitten jossakin pinossa? Meillä on Emmaljungan Twin City Cross rattaat. Ihan ketterät pelit, vaikka toivoisinkin, että vauvan ja sisaruksen välillä olisi jokin väliseinä. Joskus tuo isompi pyrkii röhnottämään vauvaan päin ja saa koko ajan olla muistuttelemassa asiasta. Muuten olen tosi tyytyväinen ollut. Rattailla mahtuu jopa hissiin ja kaupoissakin selviää ihan ok...
Jaahas, nyt siivoan täällä vähän. Lakanatkin pitäisi taas kerran vaihtaa, nyt kun olen levännyt ja pirteä!
Kanelisokeri & lapsukaiset kohta 4kk ja kohta 1v11kk
Kaneli, ei tarvi enää steriloida pulloja, kun on aloittanut kiinteät. Me ei olla vielä siirrytty NAN2:een, täytyy miettiä, josko kohtapuoliin siirtyisi. Muuta eroa ei vissiin ole kuin raudan määrä.
Meilläkin muuten on opittu kirkumaan. Olen yrittänyt selittää pojalle, että kirkuminen ei ole kovin miehekästä, mutta ei taida oppi mennä perille ;) Minusta on kauhean hauskaa kuunnella, minkälaisia uusia ääniä poju aina keksii päästää :)
Meillä nämä flunssat ovat selvästi jarruttaneet pojan uusia metkuja. Ekan flunssan aikana kaveri unohti kyljelle kääntymisen taidon. Tällä kertaa on ollut kummallisen hiljainen, vaikka muuten pulisee tosi paljon. Toivottavasti ei unohdu juttelun taito, se on niin hauskan kuuloista. Tylsiä nämä flunssat :-/
Poltsi+poju 3,5 kk taas
täällä ollaan käännytty selältä mahalleen jo pariviikkoa,mut vain max 2xpäivässä.. su poika sit kääntyili jatkuvasti ja yö oli sit yhtä riehumista unissaan!! sit ma kiukuteltiin heti aamusta (ei uutta) kurkkasin sit suuhun ja siellähän se sit oli.. :) ensimmäinen hammas on puhjennut!! viime yö..kahdeksalta nukkuun ja nukkui melkein neljätuntia!! (ennätys pitkään aikaan) sit se menikin 1-1,5h välein ja kolmelta sit herättiin!! ja neljältä alkoi kunnon huuto!! sit oli kyl pakko antaa vähän panadolia..poika rauhoittu sit viiden jälkeen! ja puol kuus päästiin takas nukkun ja nukuttin puol yhdeksään!! välissä kyl piti taas vaihteeks syödä!! mä vaan unelmoin..jos joskus edes saisin nukuttua kolmetuntia peräkkäin!! yleensä nukutaan päivällä 5-6h tänään ollaan nukuttu vast 2h ehkä se nyt sit siirtää unta yölle!! toivossa on hyvä elää!!!!!!!!!!!!!!!!
nyt se taas alkoi..pitää mennä!!
tintti ja poika kohta 4kk
mul oli menkat syyskuun alussa eli oli tasan vuoden pois!! ja olen täys imettänyt koko ajan..menkkojen aikana imettäminen oli työlästä!! poika ei meinannut huolia tissiä millään!! luulin et tässäkö tämä oli, mut terkka sano et imetä mahdollisimman usein niin maidon tulo alkaa taas tulla normaalisti!! menkkojen aikana maidon tulo vähentyy, mut palaa normaaliks jos vaan jaksaa tapella tissin ja pikkuisen kanssa!!
nyt taas tulee maitoa hyvin :) kannatti tapella vaik rankkaa se oli toinen huus tissiä antaessa!! sit hämäsin et annoin pullon suuhun..alkoi sitä imeen ja sit vaihdoin tissiin!
ihme ku poika viihtyi sylissä paikoillaan näinkin kauvan :)
taas tintti ja poika kohta 4kk
taas tää homosivusto kettuilee, yritin laittaa kuvan ja tapahtui jotain ihan outoja ja mut heivattiin pois koko saitilta. No oottelenpa hetken että ilmestyykö se jostain bittiavaruudesta...
Kuukautiset alkoivat minullakin nyt lauantaina, eli melko kellontarkkaan tasan 4kk synnytyksestä. Hassua tästä tekee se, että kahdella edelliselläkin kerralla on ollut tasan eikä melkein neljä kuukautta, eli 3,5kk jälkeen eka ovis. Nyt on sitten tiedossa epäsäännöllisiä kuukautisia jonkin aikaa - tosin aion kohta laitattaa sen hormonikierukan joten se luultaavasti vaikuttaa jotenkin. Joko ei kuukautisia tai kokoaikaista tiputtelua, siis...
Meillä mennään vielä täysimetyksellä, enkä koe mitään kiirettä kiinteiden maistatteluun. Aloitetaan sitten 6kk tienoilla - katsellen vauvan herkkyyskausia asian suhteen. Aiemmin meillä on aloiteltu kiinteät 5,5 & tasan 6kk iässä.
Hampaita oli jo tullut jonkun vauvalle! Meillä ei hammasta näy, mutta heppu kyllä välillä hermoilee ja kipuilee jonkin asian kanssa, oisko se sitten sitä ikenien kutitusta hampaan noustessa sieltä uumenista... Tässä yhtenä iltana puri mun rintaa aivan järkyttävän kivuliaasti ja PITKÄÄN pienillä mutta vahvoilla ikenillään. Näin tähtiä. Odottelen jo innolla niitä muutamia väistämättä tulevia puraisuja sitten kun hampaita on tullut... Sitten on kuulkaa siskot hyvän imuotteen pitäminen arvossaan - näin vauva ei pysty nänniä puremaan kun hampaat ovat siellä rinnan puolella. Pitää vaan olla salamannopea kun ruokailu loppuu, ettei ehdi matkalla haukata nänniin kiinni =D
Ah ihana imetys. No kyllä se suurimman osan ajasta on, nää puremiset hieman kysyy naista.
Poikanen osaa kääntyä selältään mahalleen, mutta se on täysin fiiliksistä kiinni viitsiikö sitä tehdä vai ei. Jos tekee niin tekee uudestaan ja uudestaan. Selältään kyljelleen kääntyi jo ajat sitten mutta "unohti" tuon taidon jossain välissä eikä ole vähään aikaan tehnyt sitä. Nyt nostaa jalkoja, hilaa napaa ylös ja ylös... Eli liikkeelle on pienen mieli, masulleen kääntymisestä olisi hyvä aloittaa.
Mulla on huomenna L&B -kutsut, ja mukava leivonta- ja valmistelupäivä tulollaan. Mulla on joku fiksaatio että tumppaan aina pöydän punaiseksi itse tehtyä. Pitäisi kai opetella sanomaan: tämä on kaupan pullapussi, se on hyvä. Onneksi rakas neljävee lähtee mummolaan päiväksi niin voin valmistella illan bileet suht rauhassa päivän aikana. Ja ei sillä, tykkään kyllä leipoa! Ja kun kutsuu vieraita niin on pakko myös siivota, mikä on aina hyvä. Meillä oli tänä iltanakin vieraita joten ihan kauheaa sotkua ei kai ehdi huomiseen asti kertyä siivottavaksi. Tosin jos ihan tarkkoja ollaan, niin kyllä tällä jengillä pitäisi ainakin joitakin paikkoja (keittiö, eteinen, ruokailutila) imuroida joka päivä. Ja inhoon likaisia vessoja joten tässä miesvaltaisessa seisaallaan lorottelijoiden perheessä saa olla pyttyjäkin hinkkaamassa yhtenään...
Ihanaa, ensi viikko on syyslomaviikko ja miehelläkin muutama lomapäivä sekä meillä kivoja lomasuunnitelmia. Odotan jo innolla!
Maarmeladi
Evianko se kysyi pienestä ikäerosta? Meillä kaksi ensimmäistä on 1,2 vuoden ikäerolla, ja myönnän auliisti, että rankkaa oli. Rankkuutta lisäsi, että molemmat ovat aika vilkkaita tapauksia, ja nuorempi ei oikein nukkunut öisin, ja lähti kävelemään 9kk! En oikein muista ekasta vuodesta mitään, meillä ei ollut apuja. Mies oli paljon reissussa ja minä yksin kahden pienen lapsen kanssa. Muistan, ettei kahvia saanut ikinä juotua kuumana, ja hetkeksikään en voinut lapsia jättää kahdestaan. Syötin tai vaihdoin vaippaa kokoajan. Ja härdelli kun aamusta alkoi, ei se loppunut hetkeksikään ennenkuin illalla simahtivat ;) Lisää lapsia meille ei pitänyt enää koskaan tulla. Vaan kuinkas kävikään! Isommat ovat jo helppoja, ja toistensa parhaat kaverit. Viihdytysjoukoiksi meidän ei ole pitänyt ryhtyä, kun leikkivät kahdestaan. Ja ihana katsoa miten rakkaita toisilleen ovat! Niinpä nautin täysinrinnoin (itse asiassa hyvin tyhjin;)) tästä rauhallisesta pikkuneidistä, joka vain hymyilee ja nukkuu... Ja aikaa on hieman levätäkin. Nyt siis ikäero on hyvä, kunhan pari ekaa vuotta jaksoi. Olisi toki ollut ihan eri juttu, jos olisi ollut joku auttamassa. Mulla myös selkä on hieman ongelma, ja oli tuolloin aika huonossa kunnossa.
Meillä neiti kääntyi selältä mahalleen, kun oli 3kk, ja nyt ei sitten selällään viihdy enää yhtään. Eikä sitä myöten sitterissäkään. Onneksi isot sisarukset toimivat viihdyttäjinä, tänään vaavi lauloi yhdessä isosiskonsa kanssa ;)
Selma
Kumpa puhkeaisi täälläkin, kuultaa kovasti ikenestä ja selvästi kutittaa ja punottaa ientä mutta ei vaan tule ulos. Kauan sitä onkin jo odotettu, mutta niinhän niitä yleensä.
Täällä ei olla rauhoituttu öiden suhteen yhtään. Ikinä ei tiedä kun nukkumaan laittaa, että miten menee yö - kuinka äkäisesti sitä taputtelua tai tissittelyä ollaan vailla. Välillä se on sitä helppoa, pientä kitinää, johon auttaa joko asennon vaihto/taputtelu taikka sitten tissin suuhun ujuttaminen, mutta välillä rääkäisee isommastikin meidät hereille.. Ja silloin ei hiljentämiskeinotkaan toimi niin helposti.Huoh. Alan olla kyllä aika tööt niihin 1-2 tunnin välisiin heräilyihin (yksikin yö parhaimmillaan 1/2h välein), onneksi päivät menee kuitenkin ihan suhteellisen virkeissä merkeissä kun muistaa vaan käydä ainakin kerran päivässä ulkona.
No, kiinteitä menee ehkä jo noin 1/2 puoli purkkia kerrallaan, annan kahdesti päivässä. (Aamu-)Päivällä pe-po tms, ja iltasella hedelmää. Perunaa olen keittänyt ja soseutellut itse, joskus porkkanan kanssa. Mutta ei tahdo mennä niin hyvin alas kun on karkeampaa. Varsinkaan porkkana.
Makuina on nyt menny perunan ja porkkanan lisäksi päärynää, persikkaa, vähän omenaa (päärynän seassa), mustikkaa, luumua ja tänään kukkakaalia. Niin ja banaania kerran myös.Luumu oli pakko ottaa kehiin kun kakkaaminen alkoi käydä työlääksi. Ehkä pitäis antaa joka päivä vähäsen. Mitäs ne muut vatsaa löysentävät olikaan..?
Huutamaan on poika oppinut sitten niin ettei varmasti naapureilta jää itkut kuulematta. Nostaa HETI äänenvoimakkuuden sellaiselle tasolle että on korvissa pitelemistä, uskomatonta :) Lieköhän tuo on nyt näytettä siitä omasta temperamentista - noin kun alkaa huutamaan sitten karkkihyllyn edessä vähän isompana niin hohhoijakkaa...
ja vastapainoksi on kyllä se kujertelu ja flirttikin tullut kehiin, onneksi :)
Nonniin, johan ehti taas 45 min nukkua kun kitinä alkoi, ei rauhoittunut taputtelulla, ei syliin otolla mutta kun hetken sylissä hytkyttelyn jälkeen laskin takas sänkyyn niin sammahti heti. En mä käsitä kyllä miksi se tuota harrastaa nyt, kiinteiden vai hampaiden takiako vai onko tuo vaan jotakin muuta rauhattomuutta?!?
Kiinteistä vielä sen verran, että en ole ollut niiden kanssa nyt vielä niin tarkka - joskus annan vain yhden kerran ja viime viikolla pidin pelkän tissimaitopäivänkin.
Mitäs muuta..
Menkat ei ole alkanut vielä onneksi, cerazetteja syön edelleen. Mitään tiputtelua ei ole tullut, enkä kyllä ole keksinyt muutakaan sivuvaikutusta, joten vaikuttavat sopivan mulle hyvin. Pitäiskin hakea uusi satsi, osaako joku sanoa paljonko ne maksavat niin tietää suunnitella budjettinsa.. kolmen kuukauden alotussatsin sain ilmaseksi neuvolasta niin ei tietoa hinnasta.
En muuten oo vieläkään kysynyt jälkitarkastuksessa otetun papan tuloksia, ja se otettiin jo sillon heinä-elokuussa :) Nooh...
Kääntyminen on meilläki unohtunut, silloinhan se vajaa 2,5kk aloitti kääntyilyn mahalleen, mutta nyt ei ole varmaan kuukauteen(ehkä reiluun) harjotellut sitä juurikaan. Mutta ihmekös tuo, kun on huomannut että pääseehän sitä äänimerkeillä syliin ja liikkeelle -- niin paljon helpompaa!
vatsallaan oon silti pitänyt päivittäin, ettei aivan jätkä laiskistu ;)
No, onneksi neuvolasta lohdutteli että nythän ne vasta siitä kääntyilystä alkavat kiinnostua..
Kyllä niitä ryömimisen aloitteluliikkeitä jo näkee, mahalla ollessaan yrittää muka jalkoja jo kippuraan ja potkii. Mutta ei onneksi ihan vielä aloita - helpompi vielä kun pysyy paikoilllaan ;)
Jalat on nyt alkanu kiinnostaa myös! Kädet onkin jo tutut :)
tsemppiä muuten älyttömästi kaikille teille jotka pyöritätte arkea vauvan ja pienen leikki-ikäisen (=taaperon?!) kanssa! Kyllä mä olen nyt tullut kuitenkin hyvin vahvasti siihen tulokseen että kyllä tämä meidän lapsiluku on nyt tässä.Kaksi lasta 10 vuoden ikäerolla, eikö se ole aika hyvä ;) ( Mies ei toista omaa kuulemma kaipaakaan)
En mä jaksais millään kyllä kahden kanssa, en.. Tämä vauva-aika on NIIIN ihanaa, tästä mä nautin kyllä, mutta entä sitten kun olisi kaksin kappalein sitä uhmaa tai muuta.. arjen pyörittämistä!
Ja odotusaikaahan mä tietysti kaipaan kokoajan, mutta siihenkin löytyi lääke - katselin liikaa sitä "meille tulee vauva" tms- sarjaa jossa oli tuskaisia synnyttäviä äitejä älyttömän kipeänä, niin tajusin että ehkä en haluakaan enää synnyttää, ja että hyvä vain että jäi tämän pienen sankarin synnyttämisestä niin ihana muisto; nyt voin vain kehua kaikille tuleville synnyttäjille että helppoa se on, älä suotta hermoile :D
No, emme kuitenkaan vielä sulje siittiöiden tietä, sillä mistä sitä koskaan tietää vaikka taas 10 vuoden päästä innostuttaisiin ...
Ohhoh!
Siis jos tää teksti ei nyt tule perille niin kyllä sanon että mrrauh, tuli nimittäin sellainen romaani että enpäs ole ennen näin pitkää saanutkaan aikaiseksi. Nyt "annan suunvuoron muillekin", palataanhan taas :)
Sakariini ja ukko 4kk ja risat
Meillä oli niin viheliäinen yö taas että meinasi mennä hermo. Nappula kitisi ja äkisi pitkin yötä 1-2h välein ja maitopulloa ei sitten oikein huolinut vaikka halusi. koko päivä meni oikeastaan samalla lailla, kitisi, mutta kun maitoa antoi niin otti ahneesti vähän ja puklasi sitten kaiken + vähän extraakin ulos.
Mun omatekemä porkkana-peruna on kelvannut todella huonosti. Aion tänään ostaa kyllä sen kymmentä eri sorttia kaappiin odottamaan, nyt pääsi kaapit tyhjäksi eikä eilen käyty kaupassakaan niin piti vain antaa sitä persikkaa joka ei oikein näytä mieluisaa olevan.
Kaveri sanoi että hänen mielestä myös ruusunmarjalla on ollut löysyttävä vaikutus (poikansa reilun vuoden ikäinen).
Eilen en päässyt edes suihkuun, pitäis nyt aamulla mennä. Muutenkaan tyttö ei viihdy yksin, heti kun otin sitterin illallakin tähän koneen viereen niin rauhoittui. Yritin viedä aikanaan nukkumaan puoli 10:ltä, mutta nukahtamaan sain vasta 11 jälkeen. Liekö tosiaan niitä hampaita...?
Meille taitaa myös olla tuloillaan hampaita tytölle, älyttömästi kuolaa ja jyrsii rystysiään. Mahoton lupsutus vain kuuluu kun nyrkkiänsä jyystää, bodeja menee useampi päivässä kun kastelee nekin aivan märäksi kuolatessaan. Sitten suuttuu jos erehdyt käden ottaan pois suusta =)
Meillä on kans menty masulleen jo kuukauden päivät, nyt haluaisi kovasti jo mennä eteenpäin. Lattialla masullaan ollessaan tyttö vetää jalkansa koukkuun masun alle ja alkaa itseään "heijaamaan" ja siten pienen pätkän pääseekin eteenpäin nokka maata viistäen =)
Perunaporkkanaa on täälläkin maisteltu ja ei oikein tunnu olevan mikään suosikkimaku, kielellä työntää soseen pois suusta ja välillä kyllä yökkäilee melko hartaasti, toivottavasti tytöstä ei tule samanlainen sihtikurkku kuin esikoinen oli aikoinaan. Kaikki ruuat piti pitkään soseuttaa tosi tasaiseksi soseeksi kun jos sattui olemaan vähänkin "möykkyjä" niin esikoinen alkoi aivan hullunlailla yökkiin ja monesti oksensikin.
Muutoin meillä päivät rullaa tasaiseen tahtiin, yöt nukutaan ilman syöttöjä (imetyksen kannalta tämä on huono juttu kun itsellä sitten on rinnat aamulla aivan kivikovat maidosta kun herätään, kun en jaksa laittaa kelloa soimaan että menisin sitten pumppaileen johonkin aikaa yöstä) n.8-10h nukkuu putkeen ja sitten päivällä muutamat 30min tirsat. Tyttö on myös alkanut viihtyyn hyvin lattialla peiton päällä, sieltä on mukava katsella velipoikien touhuja. Oma naama on tällä hetkellä se parhain juttu! =) Nimittäin kun tytön vie peilin eteen niin alkaa aivan mahoton kiljuminen ja ääneen nauraminen =) ja kovasti myös "juttelee" omalle kuvalleen.
Kävin viime perjantaina monen vuoden tauon jälkeen ratsastamassa ja ette arvaa että mun peppu oli kipeä!! Kotia kävelin suunnilleen jalat levällään kun en meinannut niitä yhteen saada =D Sitten vielä mies vinoili että tuohan on ihan sopiva asento näin viikonlopuksi =)
Sisäreidet ja peppuluut olivat kyllä kamalan kipeät, nyt vasta alkanut hellittään. Mulla kyllä on taas perjantaina ratsastustunti ja toivotaan etten olisi enää sen jälkeen yhtä kipeä, pitää muistaa vain heti venytellä ja käydä saunassa ratsastuksen jälkeen niin saa lihakset rentoutetuksi.
Jeps, nyt olisi kyllä jo päivä kahvin aika, kuulumisiin!
Kauris ja tyttö 2pv:n päästä tasan 4kk =)
Ei voisi enää olla yhtään rasittavampi tuo vauva. Ei kelpaa tissi, ei pullo, ei tutti. Ei nuku, ei leiki. Koko ajan kitisee ja vänkää. Nipistelee miuta, heiluu kuin harakka tuon päänsä kanssa ja kuolaa minkä ehtii miun paidalle. Liekö sieltä on niitä hampaita tulossa, mitään ei kyllä näy.
Lisäks tuo neiti on nyt päättänyt, ettei häntä hoida enää kukaan muu kuin äiti. Menin maanantaina jumppaan ja hän oli huutanut ihan koko ajan kun olin poissa. Mies oli toooosi hermostunut kun tulin takaisin. Ajattelin että hänellä on palanut käpy heti ja vauva huutaa siksi kun mies on hermostunut. No, eilen maalasin tuota esikoisen huonetta illalla ja aina kun lähdin sinne maalaushuoneeseen, niin alkoi huuto. Kun minä otin vauvan syliin, niin hiljeni heti, pisti silmät kiinni ja kävi nukkumaan. Nukkumisen aikana sain maalattua, mutta taas huuto alkoi kun hän heräsi. Tooooosi kiva! Mut oikeasti jos mie en käy siellä jumpassa, niin tulen hulluksi. Kun kuuntelee päivän uhmaajaa ja kitisijää, niin on pakko päästä pois kotoa. MUTTA miehellä ei kestä hermo kuunnella sitä itkua kun minä olen jumpassa. On sitten älyttömän vihainen kun tulen kotiin. Ymmärrän kyllä että jos ipana huutaa 1,5 tuntia eikä siihen auta mikään, niin hermo mene. Mullakin on tänään mennyt kun en tiedä mikä mättää ja koko ajan vaan kitisee.
Satun vaan olemaan jäsen siellä salilla ja 64e menee joka tapauksessa, käyn siellä tai en. Eli mielummin käyn. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Jos tietäisin että vauvan hoitajalla ei menisi hermot poissaollessani, ei siinä olisi mitään. Senkun vaan huutaisi. Mutta kun joudun aina kärsimään koko illan sitten miehen kiukuttelua. Ja kun hän kiukuttelee, niin esikoinen alkaa kiukuttelemaan ja lopulta mie joudun tekemään kaiken ja vielä sietämään kolmea kiukuttelijaa. Siinä se jumpan tuoma hyvä olo sitten häipyykin.
Esikoinen on tänään jo kaksi kertaa kaatanut maidot lattialle ja päälleen. Että nice day!
"Hyvä" juttu tänään oli, että mulla alkoi menkat. Sain varattua siis ajan sitä kierukan laittoa varten. Se on kuukauden päästä. Jes, sitten pääsee noista kumiukoista eroon! Toinen hyvä asia oli, että sain eilen siis maalattua sen esikoisen huoneen ja tänään roijattiin hänen tavarat takaisin sinne. Yhden päivän saa olla rauhassa ja huomenna on sitten meidän vuoro muuttaa olkkariin pariksi yöksi meidän huoneen maalauksen ajaksi.
Miten helvetissä mie saan tuon ipanan hiljaiseksi?? Tänään jo olin niin hermostunut tuohon vauvaan että sanoin vittu. Eikös se esikoinen heti perään sanonut ihan saman sanan.
Ei oo hyvä päivä, ei. Isot lapset uhmaa, mutta ne sentäs osaa kertoa mikä on hätänä. Lisäks ne saa yleensä aina hiljaiseksi jollain keinolla. Vauva kun päättää huutaa, niin se huutaa. Mie en todellakaan ala nukkuttaa neitiä sylissä. Sen jälkeen ei suostu sitten nukahtamaaan muuten kuin kanniskelemalla. Karu maailma.
Nyt ei taas ole pariin päivään huolinut pulloakaan. Taidan pitää nyt sellaisen tehopullottelun, etten anna tissiä kuin joka toisella syötöllä.
Ärsyttävää pelailua tää arki. Vauvakin osaa olla sen verran vaativa, että jos kerran erehtyy tekemään jonkun "mokan" (esim. just nukuttamaan sylissä), niin sen jälkeen ei enää suostu palaamaan entiseen.
Nyt se huutaa tuolla sängyssä mutta huutakoon hetken. Mie oon niin hermostunut tällä hetkellä etten kerta kaikkiaan voi ottaa sitä syliin.
Tytteli-83
Noniin, imetys loppuu, menkat alkaa... Ärrrrh! Kahteen päivään en ole pumpannut kun ei mitään tule, mutta tyttö on vielä aamuisin vähän rintaa huolinut. Tänäaamuna ei kelvannut. Ja eiköhän aamusta menkat sitten alkaneet, ei tää pilleritiputtelua ole kun mahaakin juilii.
Siitäkin mun piti jo kauan sitten mainita että jatkoin tosiaan noita minipillereitä ja se alun jatkuva tiputtelu väheni ekan 2vkon jälkeen. Sen jälkeen tiputteli ehkä 2-3krt 1-2vrk ajan tosi vähän, kunnes nyt tänään nää näköjään alkoi.
Tenava on laajentanut taas äänenkäyttötaitojaan ja nyt kiljuu ja kurluttaa vähän väliä :) Lelut alkaa pysyä jo tosi hyvin kädessä ja eilen kun käytiin vanhemmillani niin kyllä se "flirttaili" niille kamalasti, virnisteli ja naureskeli selvästi hyvin tietoisena aiheuttamistaan reaktioista :)