~*~ Lokakuun päivänsäteet vk 41 ~*~
Varmasti usealle tämä on viimeinen viikko odottajissa :D Hurjaa!! Toivottavasti ehditään joskus tavata tuolla vauva -puolella.
Fanny 38+2
Kommentit (83)
Tuossa alussa kirjoittelin nimimerkillä nanna, mutta kun näitä sivuja uudistettiin en enää päässyt kirjautumaan sisään. Kertaalleen koitin rekisteröityä uudelleen siinä onnistumatta ja kirjoittelu täällä jäi kokonaan. Päivittäin olen teidän juttujanne käynyt lukemassa kuitenkin. :)
Eli täällä edelleen toista odotellaan syntyväksi, LA oli 4.10 ja ei vieläkään kuulu mitään suppareita tms.. Esikoinen meni 4pvä yli, joten huomiseen jaksan vielä odotella suht hyvin, mutta sitten kyllä alkaa hermostuttaa..
Kirjoittelen myöhemmin uudestaan kun on paremmin aikaa ja näen että tulevatko nämä viestit ylipäätään perille.. ;)
T: ex ..nanna.. 40+3
Täältäkin kuulumisia pitkästä aikaa. Viime pitkät kirjoitukset hävis jonnekin niin en jaksanut enää aloittaa silloin alusta. Alkaa tosiaa la:t paukkua. Mulla vielä aikaa, viimeinen päivä la eli 36+4. Molemmat pojat menneet yli 41+6 ja 40+6 joten tätä odottelen syntyväksi vähän jälkeen la en todellakaan ennen. Mut tässä raskaudessa mun la on muutettu yli viikolla niin sit saattais vaikka vähän aiemmin tullakin. No vaatteetkin on vielä pesemättä joten ihan hyvä odotella. Kaksostenrattaat ostettiin kun tuo tuleva keskimmäinenkin vielä pieni 1v5kk ehtii täyttää.
Mulla ei nyt hirveitä vaivoja ole, supparitkin pysyneet aikalailla pois. Kaulaa jäljellä 1 cm ja aukikin oli jo 0,5 cm tossa viime viikolla. Mutta niin on ollut aiemminkin. Uimaan en kuitenkaan saa mennä kun jo auennut. "väliaikasupparit" on ihan syvältä vaikka ne mulla kyllä pehmittelee paikkoja mut toisaalta kun olis sit kerralla kipeenä eikä vähän väliä kuitenkin tietäen et ei ole tositoimet. Mulla meinaa migreenin oireet välillä tulla, näköhäiriöitä ja todella höntti olo. En viimeksi muistanut miehen siskon nimeä.. Säikäyttää varsinkin jos yksin kotona. Mies on reissussa pari yötä/vko. Maha on kyllä tiellä ja painoa tullut jo 14 kg (voi taivas) mut niin on tullut ennenkin ja äkkiä lähteneet. Nyt ei varmaan ehdi edes itse syömään kolmen jätkän kanssa :) Mieliala se kyllä heittelee ja välillä on kyllä niiiin pahantuulinen äitee tässä talossa ettei tosikaan. Esikoisella 4-v uhma ja meinaa ottaa lujille aina välillä. Mutta tsemppiä kaikille loppuodotukseen, viimeiset viikot ja päivät on ärsyttäviä, tiedän, mut kyllä niistä selvitään ja sit ne unohtuu. mut sillä hetkellä ei ole kyllä mukavaa.
tähti2 rv36+4
Lillian sekä Helmi ja Hippu, saas nähdä ollaanko samoihin aikoihin Tays:ssa...
Eilen äippäpolikäynnillä lääkäri sanoi mulle, että normitapauksissa yliaikaiskontrolliin kutsutaan vasta rv 42+. Nykyään kuulemma pyritään, että synnytys käynnistyisi spontaanisti ja lääketieteellistä käynnistystä vältetään viimeiseen asti. Itse sitä ihmettelin, kun joudun stressaamaan tämän lapsiveden vähyyden vuoksi.
Tsemppiä kaikille =)
Soiliina 40+6
mutta täällä vielä yhdessä osassa niin kuin moni muukin tuskainen..
viime yönä vedin sellaiset reilun 12 tunnin unet, olin kyllä pojan kanssa aamulla hereillä tunnin kun lähti kouluun mutta sen jälkeen menin takas pötköttelee, aika kivaa:) levätään nyt sitten vielä kun voi!
Monella on pelkoa tuosta vauvan koosta, ymmärrän kyllä hyvin! mulla ei siitä pelkoa ole, kun pieni vauva tämä kuulemma on.. esikoinen oli syntyessään 3900 g, meni 8 pv yli lasketun ajan. Mutta tästä ei kuulemma niin isoa tulekkaan ja kieltämättä tuntuu että maha on pienempi nyt kuin silloin.
Kohdunsuulla tuntuu niitä sukkapuikkotuntemuksia tosi paljon, supistellut ei tänään ole montaa kertaa vaikka olinkin haravoimassa. En ole huomannut että oikeen mikään rehkiminen tms mulla aiheuttais suppareita, saman verran niitä on vaikka ihan lepäilisikin.
Lillian (toivottavasti en muista väärin!) on kyllä oikee seksipeto:) musta ei olis tuollaisiin lukuihin enää! Toivottavasti joskus sitten... hiukan pelottaa tuo tuleva, onkohan sitä seksiä enää ikinä??!!!
Kaveri tulee käymään 1 vuotiaan tyttönsä kanssa pian, lähden tästä koiran kanssa vastaan.
Perjantaina vasta seuraava neuvola, toivottavasti sinne ei tarvii tosiaan enää mennä! Muutenkin tuo synnytys saisi olla tällä viikolla koska ensi viikko on täällä kouluista syyslomaa ja silloin voitais olla koko perhe kotona koko viikon, olis aivan ihanaa!!
katjaäippä ja masukki jota saa vain odottaa 40+
Lillianille jaksuja, mä en ymmärrä miksi pitää tuolleen kiduttaa ihmistä jos ja kun tiedetään että vauva on todennäköisesti ISO. Sinuna menisin valittamaan synnärille, sanot vaikka ettei liikkeitä oo tuntunu tai epäilet lapsiveden tihkuvan - mitä vaan kunhan pääset lääkärin tutkittavaksi. Siinä voit sitten samalla tilittää sen koko-asiankin... Kyllä mä ymmärrän, että luonnollisesti käynnistynyt synnytys on useimmiten kaikkein paras, mutta ainahan niitä on poikkeuksia :(. Tosin lääkäreitähän ei kiinnosta muu kuin että mahtuu lantiosta, sama se vaikkei naiselle jäisi jäljelle ees supistajalihasta. Vaikka kyllä senkin pitäisi minusta kiinnostaa!
Itsellä näyttäisi synnytys olevan edessä viikon sisään, ainakin siis jos tuosta limatulppahavainnosta voi päätellä. Samaan aikaan saadaankin sitten jännätä raskausmyrkytyksen oireiden kanssa - kaikki muu jo löytyy (tosin lievinä), vain protskut puuttuu. Onneksi ovat tulleet sen verran hitaasti että luultavammin ehdin synnyttää. Esikoisesta tosin raskausmyrkytyksen oireet PAHENI kun synnytti, että siihenkin pitänee valmentautua. Supistuksia tulee ja menee, mutta ei mitään riittävän vakavia. Nooh, onhan tässä LA:kin aikaa vielä.
Meidän remonttikin näyttää lähes valmiilta, eli ihan oikeasti saadaan jännätä iskee synnytys vain rempan loppuminen ensin. Aika huisaa! Ei tosin oo mitään mahdollisuuksia/toiveita, että ehdittäisiin saada esikoinen muutettua uuteen huoneeseensa ennekuin vauva syntyy, mutta onpahan sitten äitiys- ja isyyslomalla tekemistä :p. Viikonloppu, esim pe ilta, olisi tosi näppärä aika syntyä kun olisi sitten kaikki lastenhoitojärjestelyt vimpanpäälle kunnossa.
Voihan Kissa ja masukki 39+2
Kiitos myötätuntoisita kirjoituksista, saitte minut oikein ääneen nauramaan noilla "seksipeto" jutuilla :D Olo ei nimittäin todellakaan ole kuin jollakin seksipedolla, jollei se peto ole valas!
Neuvolassa kaikki ok, kohdunsuu oli reilusti sormelle auki ja reunat pehmeät, eli jotain siellä on tapahtunut, kun viellä viikoilla 34 se oli ihan vallan kiinni. Se hieman piristi! Ja oikeassa olitte, kätilöni soitti TAYS:n ja aikani sinne on varattu ensi keskiviikoksi, eli rv 42+0. Esikoisesta yliaikaiskontrolli oli kyllä siinä rv 41 tienoilla n. viisi vuotta sitten, mutta nykyään kuulemma näin, koska he toki toivovat, että synnytys käynnistyisi luonnostaan, eikä tulisi ns. turhia käyntejä, kun kerran vauvalla ja äidillä on kaikki hyvin. Sinne sitten otetaan jo sairaalakassi mukaan... Kätilö kuitenkin sanoi vielä, ettei usko, että minulla menee sinne asti. Niinpä niin!
Onnea voikissalle limatulpasta (vau, tuo on ehkä erikoisin asia mistä olen ketään onnitellut :D)! Minulla esikoisesta alkoi supistukset muutama tunti tulpan menon jälkeen, eli varmaan sinäkin pääset pian tositoimiin! :)
Mukavaa viikonjatkoa ja hyviä vointeja kaikille!
Lillian 40+6
...kun tokaisin siipalle, että sen pitäis osallistua kohdunsuun pehmitystalkoisiin, ni äijä kehtas sanoo ettei sen ihan viel tarttis syntyä kun on niin pieni vielä :D Voi luoja mikä vastaus. Täällä on tosiaan ollut noi "seksiä joka päivä" -jutut ihan haaveita vain jo pidemmän aikaa. No, kai tää tästä joskus paremmaksi muuttuu.
Mulla on tosiaan aika pieni maha, mutta olipa esikoinkin pieni ja olin itsekin syntyessäni lähempänä 2 kuin 3 kiloa, samoin pikkuveljeni. Joten nää mun lapset taitaa olla tällaisia kääpiögeenisiä. Hurjalta kuulosti Seelaksen 37 sentin sf-mitta, kun itselläni oli viime viikolla 30 ja edellisessäkin raskaudessa enimmillään 32.
Hyviä vointeja kaikille!
Katyez (huomenna tasan 3 viikkoa laskettuun aikaan)
Kello puoli 4 aamuyöllä ja meikäläinen on tässä valvonut jo pari tuntia. Yritin käydä nukkumassa, mutta ei onnistunut. No, johan takana onkin kaksi suht hyvin nukuttua yötä.
Katyez: meillä toi mies on muutamana iltana huokailtuani että vois tänään alkaa se synnytys, tokaissut, että ei nyt tänä yönä, kun HÄN on niin väsynyt...!!! Tai sitten, että mitä jos vaikka perjantaina, kun sitten olisi viikon treenit vedetty! No joo, huumorilla (toivottavasti) sanoo, mutta meikäläisen huumori on tämän asian kanssa nyt vähän olematon, jostain kumman syystä. :/
Huomenna, torstaina siis, olisi täälläkin se laskettu aika. Ei merkkiäkään! Ja mulla, niin kuin muutamalla muullakin täällä, oli sellainen "aavistus" että vähän etuajassa tulisi, kun lääkärikin jo yli kuukausi sitten sanoi, että on pehmeetä ja 1,5cm kohdunkaulaa, ulkosyrjä auki ja laskeutunut jne. Eipä se sitten tainnut merkitä sen kummempaa.
Mua jotenkin huolestuttaa hirveästi se (mahdollinen) yliaikaisuus. Pelkään että ties mitä ehtii siinä tapahtua, kauhukuvat/-tarinat vaan vilkkuvat mielessä! Onko rv 40+ neuvolakäyntejä enemmän kuin kerran viikossa? Miten NKL:llä tuo yliaikaiskontrolli jos Tays:issä vasta 42+?
Täältä muuten "puuttuu" muutama ahkerasti aiemmin kirjoittanut! Eli siis ei ole tullut tekstiä vähään aikaan, lienevätköhän synnyttämässä? Toivotaan niin ja toivotaan, että päästään pian kaikki muutkin tositoimiin!
Saneline 39+6
En jaksa ketään ihmistä ympärillä ja koirakin ärsyttää, kun pyörii jaloissa koko ajan. Kaveri haluaisi tulla käymään, mutta valehtelen aina, että on niin huono olo, pää kipeä tai jotain. Tosiasia on, että olen vain niin hermostunut ja pahalla tuulella. Ja äitikin tulee tänään hössöttämään. Verenpaine nousee.
Minäkin nukuin tosi huonosti viime yönä niinkuin kaikkina muinakin öinä. Kolmesta asti olen ollut hereillä.
Eikä supistele, ei edes vähän.
Nivelet on alkaneet naksua, sormissa varsinkin. Välillä tuntuu, että peukalo on pois paikoiltaan! Sanokaa joku, että tämä ennakoi synnytystä!
fanny 38+4
Täälläkin ollaan vielä yhes koossa...olen kyl käyny lukemassa teidän juttuja mut oma kirjottaminen on jääny ku ei omaan napaan mitään uutta ole kuulunu...
Eilen neuvola ja kaikki OK, Aluks paineet vähän koholla mut toisella mittauksella laskivat sitten...Painoa tullu 2.3kg/vk ja voin sanoa että täällä voidaan turvonneesti ja paksusti...kengät ei mee jalkaan yms. ihan kauheet noi mun jalat ku ne on nii turvonnu...
Jaksaiskohan sitä lähteä hulluille päiville kun eipä oo muutakaan tekemistä...rahaa ei kylläkään ole ja siel on varmasti kaks muutaki paikalla mut silti tekis mieli jonnekki ihmisten ilmoille...ku oon kököttäny taas lauantaista asti vaan kotosalla...
Teillä oli ollu puhetta tuosta seksielämästä...saanko kysyä mitä se on ja miten onnistutte ison mahan kanssa????Itselläni kun ei voi olla selällään eikä oikein polvillaan ja päälläkin taitaisin painaa mies raukan lyttyyn :D mut tekis kovasti mieli vähän välillä peuhatakki vielä ennen synnytystä...
mutta nyt takas aamupalan syöntiin...
pikku85 ja masu rv 36+4
olenko muuten ainoa jolla marraskuussa LA?
Viestejä olen käynyt lukemassa, mutta ei ole tullut kirjoiteltua, kun omassa olossa ei ole mitään ihmeellistä. Laskettu aika oli ja meni, mitään merkkejä synnytyksestä ei ole. Onneksi oma olo on kuitenkin suht ok. Mutta kyllä olo alkaa olemaan väliin kärsimätön, kun tuntuu, että kaikki muut menevät synnyttämään, mutta täällä ei tapahdu mitään.
Saneline: Jorviin tulee kutsu yliaikaiskontrolliin, kun viikkoja on 41+5, käsittääkseni sama olisi koko hus:n alueella. Yliaikaisena neuvolakäyntejä on näköjään kaksi viikossa.
Käynnistys on itseäkin mietityttänyt. Tietääkseni käynnistys voi tapahtua joko niillä tableteilla tai kalvojen puhkaisulla. Eroaako synnytys jotenkin, jos käytetään tabletteja eikä puhkaista kalvoja, millä perusteilla lääkäri päättää, kumpi tapa? Ehkä eniten mietityttää, onko toinen tapa jotenkin rajumpi kuin toinen. Itsellä ilmeisesti käynnistys edessä, se vähän pelottaa, kun en käynnistyksistä ole pahemmin hyvää kuullut.
Enif 40+5
Voinnissa ei mitään uutta, eikä mitään synnytykseen viittaavaakaan (yllättäen) ole. Pikkuhousunsuojaan oli yön aikana tullut hieman verta, mutta se varmasti on seurausta siitä kätilön kovakouraisesta sisätutkimuksesta. Yön nukuin huonosti, mutta eipä ne ollu supistukset mitkä valvotti vaan jokin ihan muu...
Pikku85 mietiskeli asentoja. Meillä ainoa mikä toimii ja tuntuu minustakin hyvältä on sellainen, missä olen kyljellään ja ylempi jalka koukussa niin lähellä mahaa kuin mahdollista ja mies sitten tulee siitä mistä mahtuu. :D Hyvä selitys, tajusikohan kukaan... No kuitenkin, en minäkään pysty enää mihinkään muihin asentoihin, mutta tuo on ollut hyvä!
Joku mietti Hulluille päiville menoa, minulla kävi sama mielessä. Täällä Tampereella ainakin kun ne on KIRJAIMELLISESTI hullut päivät, niin se jos mikä voisi käynnistää synnytyksen. Siellä on niin mahdottoman paljon ihmisiä ja kaikki tönii ja on kuuma ja plääh... Katsotaan nyt uskaltaako sitä!
Mitähän sille Määittelle kuuluu? Toivottavasti kaikki on siellä hyvin! Ja täällä tosiaan on varmaan muitakin tositoimissa, kun ei ole näkynyt. Toivotaan, että me muutkin päästään pian! :)
Lillian 41+0
Me aletaan olla kaikki aika kypsää porukkaa!
Mulla on tänään rv 38+5. Laskettuun aikaan siis vielä himppu aikaa, ei merkkejä synnytyksestä. Mitä nyt muutama hassu kivuton supistus päivässä, ja yhä kärsimättömämpi olo.
Oon yrittänyt keksiä joka päivälle jotain tekemistä neljän seinän ulkopuolella: ma olin itsekseni päiväleffassa ja illalla yhdet kaverit tuli vauvansa kanssa kylään (meidän kissa on ihan mahdoton, se inhoaa vauvoja. Sähisi ja sylki taas heti kun näki nyytin... Mitäköhän tästä tulee?), eilen olin kaupungilla ja torilla kävelyllä ja autottoman kaverini kuskina eläinlääkärireissulla, tänään olis kahvittelua kaverin kanssa, huomenna vesijumppaa ja kasvohoito ja ylihuomena vesijumppaa taas ja lääkärikäynti...
En viitsi kauheasti olla yksin kotona kun tuntuu että se masentaa ja nyt ei ole oikea hetki masentua!
Sänkypuuhiin pitää kyllä ihan erikseen motivoitua, kun tosiaan niitä asentoja ei ole enää kovin montaa ja koko hommaan on tullut ihan uusi hiukan koominen sävy :-) Paikat on jotenkin vähän hellinä, johtuisko lantion kivuista vai mistä. Mutta yritetään nyt kuitenkin, kohta tulee siihen hommaan tauko!
ja todella hullua olikin. Sain kuitenkin ostettua esikoiselle ihania paitoja ja rukkaset, oli halpoja:) niin ja tietysti sitä karkkia tuli ostettua :/ Mut olo oli kyllä tuskanen ja tietysti hirveet jonot. Eilen yritin vaivalloisesti imuroida täällä ja olo oli kyllä niin hirvee sen jälkeen, selkä alkoi särkemään oikein kunnolla enkä pystynyt illalla kunnolla kävelemään, eikä nukkumisesta tullut mitään. Kaikenlisäksi alapää alko vihlomaan oikein kunnolla ja vauva tuntu pukkaavan itseään alaspäin, luulin jo että nyt se oikeesti tulee sieltä läpi, sattu niin paljon. Silti oli pakko tänään mennä sinne hulluille päiville kun ei vaan osaa levätä vaikka pitäisi, onneksi tässä on nyt muutama tunti ennen kun haen tytön hoidosta. Huomenna mulla on sitten se äippäpoli keikka, katsotaan vauvan kokoa ja sydänkäyrä. Perjantaina on pikakeikka neuvolaan missä katsotaan vaan pissa, hb ja paineet. Eipä tässä kummmepia, nyt taidan mennä lepäämään. Toivotan kaikille toivoville paljon suppareita, limatulppia ja lapsivesiä ja tsemppiä kaikille jotka pääsee pian tositoimiin tai on jo:)
äitykkäinen 38+6
*Enif* Luulisin, että käynnistetään kalvot puhkaisemalla aina jos se on mahdollista. Sehän edellyttää, että kohdunsuun tarttee olla ees hitusen auki, olettaisin, mutta ei esim tihku lapsivettä tms. Tablitit lienee tarpeen silloin, kun kohdunsuu on vielä kiinni tai synnytys ei etenä vaikka vedet olisikin mennyt tms. Mulla puhkaistiin esikoisesta kalvot -> raju; kaverilla käynnistettiin tableteilla -> raju eli ehkä käynnistetty synnytys on useimmiten normaalia rajumpi, riippumatta siitä miten se on käynnistetty. Mutta turha sitä musta on pelätä, mulla ainakin alkaa olo olla niin tukala, että käynnistetty ja sen myötä rajukin synnytys olisi ihan fine. Onhan niitä kipulääkkeitä, pelkällä ilokaasullakin saa päänsä sen verran tainnoksiin että selviää :). Ainakin meitsillä se käynistetty oli myös nopea (kai se rajuus osittain myös selittyy sillä?).
*asennoista* Meillä on tuon pukamaosaston vuoksi aika hiljaista, mutta siis noin teoriassa toimivia ovat olleet Lillianin kuvailema lusikka-asento, siis että sekä mies ja nainen ovat jommallakummalla kyljellä (sitä voi sitten varioida sen mitä kroppa antaa myöden) ja sitten meitsi päällä. Ukko on tällä hetkellä melkein 15kg kevyempi kuin minä (AAARRGGGHHH!), mutta hyvin tuo näkyy kestävän :). Pahin ongelma on ollut meikän turvonneet jalat, ne kun ei oikein taivu eivätkä jaksa paljoa ponnistellakaan.
*OmaNapa* Eipä ihmeellistä raportoitavaa. Supparit pitivät yöllä hereillä, mutta säännöllisyydestä tms ei ollut tietoakaan. Toivottavasti nyt edes tekevät tuolle kohdunsuulle jotain kumminkin. Vanhemmat lapset alkaa nekin olla ihan kypsiä, etenkin 6v esikoinen jo kyselee että koska te meette sinne sairaalaan, mekin saatais tänne välillä joku muu hoitamaan :). Taitaa odotella vaan kun tietää, että luvassa on paitti höllempi kuri myös enemmän herkkuja ja kaikenmaailman sisäleikkipuistoa :).
Jaksuja kaikille, näyttää siltä että lokakuiset on poikkeuksellisen myöhäistä sakkia kaikki. Itsekin asennoitunut, että siinä 42 viikolla syntyy, limatulpista huolimatta. Toivottavasti Määittekin pääsee jossain vaiheessa raportoimaan, johan tässä tulee vähän huoli kun sillä oli vähän kimurantin oloinen taustatilannekin.
Voikissa ja masulainen 39+3
parin tunnin ajan ollut kovenevia suppareita, katsotaan nyt jos lähtö tulee..
mies tulee tunnin päästä kotiin, olisi tullut jo mutta eipä tässä vielä kiirettä ole:)
Ilmoittelen myöhemmin miten edistyy vai edistyykö mitenkään!
katjaäippä ja masu 40+1
Kuulostaa kyllä tositoimilta....
Tänne ei kuulu mitään uutta. Kävin äippäpolilla eilen verenpaineen takia. Siellä ei sitten ollutkaan paineet korkealla ja kaikki muutenkin ok. Vauvan painoksi arvioitiin 3,2 kg, mikä oliskin ihan sopiva, ei olis sitten parin viikon päästäkään mikään jättiläinen :) Sinne parin viikon päähän tämä synnytys kuitenkin taas menee.
Mulla ei ole aiemmilla kerroilla ollut juuri mitään merkkejä synnytyksestä ennen kuin se on sitten käynnistynyt. On varmaan todella turhauttavaa potea suppareita päiväkausia, tsemppiä teille jotka näitä joutuvat sietämään.
Pitkää pinnaa meille kaikille,
ellu333 39+2
kiitos tsempeistä ellu! Koko yön supistellut aika kipeesti ja säännöllisesti, mutta ei vielä niin että pitäis sairaalaan päin lähteä. Eilen illalla soitin kymmenen maissa ä-polille, onneksi ei sentään menty sinne vielä..
Ihan selkeesti synnytys on käynnissä mutta tosi hitaasti etenee, onko muilla ollut samanlaista edellisissä raskauksissa?? Kuinka kauan tällaisia supistuksia mahtaa voida tulla, monta päivääkö??
katjaäippä ja supisteleva masukki 40+2
No on ainakin kaunis ja aurinkoinen kirpeä syysilma. Lupasin eilen lähteä lasten kanssa heti aamusta "kuularetkelle" metsään, joten kai se on lähdettävä. Meillä päin pikkulasten suurinta huutoa tällä hetkellä on kerätä miesten/poikien kuulapyssyleikkien jäljiltä eri värisiä kuulia metsistä... Siinä meneekin taas pari tuntia mukavasti. Ehkä kumartelu edistää tilannetta tuolla vatsaosastollakin..?
Näin viime yönä todella todentuntuista unta synnytyksestä. Tai no - todentuntuista ja todentuntuista - vauva tuli ulos yhdellä ponnistuksella ilman kipuja (!) ja oli ihan pikkuruinen poika. Muista tarkan painonkin 2879g. Oikeasti meille on tulossa tyttö ja painoksi arvioitu noin 4 kiloa :-)
Eilen oli vihoviimeinen neuvola ja nyt täälläkin odotellaan vaan kutsua TAYSin yliaikaiskontrolliin, joka on ilmeisesti sitten tasan viikon päästä, kun 42 viikkoa on täynnä.Edistystä oli tapahtunut sen verran, että viimeinkin vauvan pää on kiinnittyneenä lähtökuopissa eikä enää liiku. Lisäksi paino on alkanut laskea, mikä mulla on aina enteillyt synnytystä. Toisaalta, mikäpä nyt viikolla 41+0 EI enteilisi synnytystä? :-D
Eilen tuli taas siivottua koko kämppä katosta lattiaan ja illalla vielä vedin reippaan 4km maastokävelylenkin rattaiden, tytön ja koiran kanssa. Päälle sauna. Ei supistuksen supistusta tuloksena. Yöllä pyörin kyllä vatsakipujen kanssa sängyssä, mutta taisivat olla vatsanväänteitä päivällisestä kaaliwokista ja/tai raudasta, jota taas pitkästä aikaa otin illalla.
Jännää kyllä on tietää, että viimeistään viikon - kymmenen päivän päästä vauva on maailmassa!
KATJAÄIPPÄ:
Mulla oli toisessa raskaudessa säännöllisiä kipeitä supistuksia rv 38-39 paikkeilla, niin että valvoin yökausia putkeen. Supistukset olivat kipeitä ja tulivat 5 minuutin välein montakin tuntia putkeen. Kuitenkin sitten ne loppuivat kuin seinään. Itse synnytys käynnistyi rv 41+6 samankaltaisilla supistuksilla, mutta ne muuttuivat nopeasti TODELLA kipeiksi ja tiesin saman tien, että nyt synnytys alkaa. Hassua oli, että vaikka aiemmin noita kipeitä supistuksia tuli 5 min. välein, niin itse synnytyksessä supistukset tulivat loppuun asti 8 minuutin välein vaikka synnytys oli lopulta lyhyt ja helppo.
Tässä raskaudessa ei olekaan sitten tullut niin minkäänlaisia supistuksia vielä, joten en tiedä yhtään mitä odottaa... Tuntuu utopistiselta ajatus, että synnytys alkaisi _ikinä_ kun olo on koko ajan niin hyvä ja oireeton. Edelleen vain toivon ettei jouduta käynnistämään. Oman kokemukseni mukaan käynnistetyn synnytyksen kivut ovat tavallisen synnytyksen kivut potenssiin miljoona. Tosin itselläni meni esikoisen käynnistys pitkän kaavan mukaan: 3 päivää cytotecia, kalvojen puhkaisu ja vielä jättiannoksella oksitosiinitippa. Ei ollut kivaa ei :-(
Helmi ja Hippu rv 41+0
Ulkona on mahtava ilma mutta kovin kylmä ja mulla ei ole niin isoja lämpöisiä housuja, että kauan voisi ulkona vaan käyskennellä. Nämä trikoiset oloasuhousut on aivan liian ohuet muuten kuin pikaiselle kauppareissulle tms. Turha kuvitellakaan, että pitkät kalsarit menisivät päälle, hah.
Täällä myös viime yö oli tosi rauhallinen eli heräsin vain kolme kertaa ja se on vähän se. Ei juuri edes supistellut. Vauva kyllä välistä tunkee pyllyään niin ulos ja ylös, että mahan muoto on ihan omituinen. Minäkin vähän jännitän tuota kokoa. Kaksi edellistä olleet 3800 g ja tästä ennustus 3900 g. Toivon todella, että pysyy alle sen neljän kilon.
Lillianille voimia!!! Täytyy hattua nostaa aktiiviselle käynnistys-prosessille. Mulle seksi kerran viikossa on ollut olevinaan näillä viikoilla jo hyvä suoritus :D mutta että pari kertaa päivässä!!! Wau. Minä en tietysti viikolla edes saa vaikka haluaisin/pystyisin kun mies on poissa...
Marantalle onnea koitokseen ja pikaista paranemista. Varmasti jännittää!! Nukkumisen saa varmaan unohtaa :) .
Ja Seelaksen tunteet ymmärrän hyvin. Mullakin esikko tuli lopulta ulos sectiolla kun synnytys jäi junnaamaan. Jännitin kakkosen syntymää siksi ihan älyttömästi. Hän sitten tulikin ulos ihan "oppikirjamaisesti" eli kun kätilö sanoi, että 10 cm on auki ja nyt odotellaan ponnistuksen tunnetta, muistan ajatelleeni ettei ole totta!! Nyt jo... Vaikka siis 12 tuntia tässäkin meni mutta kaikinpuolin jäi hyvät fiilikset. Kieltämättä tässä kolmannessakin silti palaan tuohon ekan synnytyksen kaaoottisuuteen mutta hengitetään vaan syvään!! Kyllä se siitä!!
Supistuksin...
susasana 39+6