Rautaa (Kreuterblutsaft)
Alkaa olla viikot 20 käsillä ja nyt saa ruveta syömään jo rautaa. Oli nimittäin jo alkuarvoltaan hemoglobiini 114, joten ei kovin hyvä. Viime raskauden aikana oli alkuarvo paljon parempi ja silti tippui aika alhaiseksi..
Viime raskauden aikana söin obsidan-nimistä rautavalmistetta. Nyt eräs terveydenhoitaja (ei kyllä neuvolassa) suositteli Kreuterblutsaftia. Kävin sitä apteekista ostamassa ja siellä mietiskelimme sitten yhdessä " myyjän" kanssa, että paljonko tuota kannattaisi nauttia. Obsidan tabletissa on 100 mg rautaa, kun taas Kreuterblutsaftin päiväannos sisältää rautaa vain 15 mg. Myyjä kehotti juomaan sitä vähän enemmän kuin mikä on paketissa annettu määrä, kun kerran muut aineet mitä siitä saa ovat vesiliukoisia, eikä haittaa vaikka niitä saa vähän enemmän.
Rupesi jo mietityttämään, että olisiko sittenkin pitänyt ottaa vaan obsidania. No lukee pullossa sentään, että sopii raskaana oleville.
Olisiko jollakin antaa neuvoja?
Laura_77 rv 19+5
Kommentit (11)
mulla hemppa oli alimmillaan 90.
silloin söin obsidania 2 tabl. päivässä+15ml tuota juomaa.
kun arvo nousi söin yhden obsidanin ja 15ml juomaa.ja kun taas nousi lopetin obsidanin ja pelkkää juomaa 20ml päivässä.
kesäkeiju rv37+0
en nyt muista paljon siihen mahtu :D Mutta hyvin on raudat joka raskaudes pysyny ylhäällä. Suosittelen myös!
Vaihdoin tänään rautajuomaan Retaferista ja täytyy sanoa, että Kreuterblutsaft piristi! Voimaton olo kaikkosi jonkin aikaa juomisen jälkeen.
20 ml aion juomaa ottaa, ohjeen mukaan.
Ihme touhua kun edellisellä kerralla kun olin raskaana (2004),sitä suositeltiin.
hemoglobiini nousi tosi nopeasti. Minullekkaan ei tabletit sovi. Otin 20ml. Nyt olen raskaana ja pullo on jo kaapissa odottamassa. Neuvolassa suositeliin kyseistä juomaa.
Taidan tyytyä aluksi siihen ohjeen mukaiseen annostukseen ja katsotaan mitä hemoglobiini on seuraavassa neuvolassa. Ja voihan sitä vielä neuvolaankin soitella ja kysellä niitten mielipidettä, jos alkaa lisää mietityttämään...
Oli kiva kuulla muitten kokemuksia..
Laua_77 (Puolessa välissä mennään!)
Neuvolan th:n suosituksesta lisäsin annosta Retafer 100mg/vrk---> Retafer 150mg+20 Kreuterblutsaftia. Th sanoi litkun sisältävän aineita, jotka edistävät raudan imeytymistä. Apteekista kuitenkin kerrottiin litkun sisältävän fenkolia ja väinönputkea, joiden vaikutusta sikiöön ei ole tutkittu. Hetken pähkäiltyäni ostin kuitenkin pullon, sillä tutkimuksia aineen haitallisuudesta ei ole, sitä vaan ei_ole_tutkittu eikä tiedetä voiko mahdollisesti aiheuttaa jotain. Siksi varmaan joissakin neuvoloissa ei suositella ko. tuotetta.
Mulla ei kyllä ole auttanut edes kertomani yhdistelmä, hb jatkaa laskuaan...Tuskin syynä kuitenkaan liian pieni rautalisä, sen verran tuhti on tuo annos, jonka vuorokausittain nautin. Ja koska Kreuterblutsaft (mikä sanahirviö;) sisältää jonkun verran mm. vitamiineja, lopetin Multitabs 2+:n syömisen siksi aikaa, kun ainetta käytän, ettei tule yliannostusta vitamiineista ja/tai kivennäisaineista.
Itselleni ei kans sovi mitkään pilleri/tablettimuotoiset rautakuurit ja neuvolassa suositeltiin blausaftia, mutta ostin luontaistuotekaupasta ja siitä on olemassa jokin suomalainen versiokin, mikä oli hiukan halvempaa ku toi kyseinen blausafti, en vaan kuollaksenikaan muista nimeä, mut sitäkin kannattaa kysästä. Näin siis -05 ja nyt on edessä varmaan sama homma. Neuvolakortista luin se oli sellanen kuin ferroforte B.
Emylis 14+1
minulle ei ole käynyt mitkään rautavalmisteet ja lääkäri suositteli tuota kräuterblutsaftia. kun luin täältä, että sitä ei saisikaan ottaa, soitin teratologiseen tietopalveluun (josta saa uusinta tietoa lääkkeiden ym. sopivuudesta raskausaikana), mistä sanottiin, että kyseistä tuotetta voi ottaa. lisäsivät kuitenkin, että uusimman tutkimuksen mukaan kräuterblutsaftissa ei kuitenkaan juuri ole rautaa, eikä se välttämättä auta mitään. hauska juttu, kun siitä puhutaan kuitenkin niin paljon! tuo hemoglobiini 114 ei kuitenkaan ole vielä niin kamalan matala, että tarvitsisi välttämätt ottaa mitään rautavalmisteita. minulla esim. suositeltiin vain kovaa rautatankkausta ruokavaliolla jotta hemoglobiini ei laskisi enää (oli 110). olen sitten tankkauksen lisäksi ottanut multitabs special 2+ (vai mikä lie nyt onkaan, raskaanaoleville tarkoitettu kuitenkin) vitamiinivalmistetta, missä on myös rautaa. mulla hemoglobiini nousi näillä eväillä 110:stä yli 130:een.
Eli jos ja kun tarkoituksena on saada hemoglobinia nousemaan, niin se yksin ei varmaankaan riitä, ainakaan kaikilla. Minulle th painotti, että yrttijuoma nimenomaan edistää raudan imeytymistä ja otan sitä siis yhdessä 50mg:sen Retaferin kanssa. Toisella kertaa otan sitten kaksi Retaferia. Nyt tosin on Kräuterb...lopussa, joten taidan tyytyä ihan vaan pelkkiin tabletteihin. Jospa 200mg päivässä alkaisi pikkuhiljaa tehoamaan...
ja samoin yksi multivita 2+ kerran päivässä. Hyvin nousi hb kun pääsi tipahtamaan arvoon 100 ja neljän viikon päästä olikin jo 119.
Jotenka suosittelen lämpimästi, mulla ei maha kestä mitään noita tabletti/kapseli rautoja, vaan nyt jo kolmatta raskautta " raudoitan" tuolla nestemäisellä :)
viliweera 24+1