Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista ihmisestä huomaa sen, ettei tämä ole mikään ruudinkeksijä?

Vierailija
12.06.2007 |

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tunnustaako kukaan olevansa " vähän" yksinkertainen? Vai eiko oikeasti tyhmät sitä tajua?

Itse pidän itseäni tyhmänä koska

a) en ole koskaan tajunnut matematiikasta

b) putoan useasti kärryiltä keskusteluissa, mutta hymyilen ja myontelen niinkuin tajuaisin kaikki

c) nauran aina pieruvitseille

Voin kertoa että minusta pidetään joka paikassa. Olen seuran pelle ja osaan nauraa itselleni.

Vierailija
2/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisinaan sosiaalisesti kömpelö, ujostelen helposti, mutta toisaalta taas saatan soittaa tuosta vaan teknisten asioiden ja termien hallintaa vaativan puhelun (ei suomenkielellä hoidetun) vaikkapa Tanskaan, Saksaan ja Kanadaan, kun on pakko kuten tänään oli tehtävä.

Kompuroin jatkuvasti ja yritän avata ovia väärään suuntaan.

Prosessoin asioita joskus hyvin hitaasti ja tarkasti sekä puhumalla niitä ääneen, joskus jopa itsekseni.

Olen lisäksi siinä mielessä monen mielestä idiootti, että olen tyytyväinen elämääni, puolisooni, lapsiini (vaikka toisella onkin kehitysvamma) ja perheeseeni. Ammattiinkin olen nykyisellään tyytyväinen.

Opiskeluissa olen pärjännyt ja nyt teen väitöskirjaa. Jotkut pitävät minua älykkäänä (erehdyin sanomaan, että olisin saanut Mensan jäsenyyden, mutten ollut siitä kiinnostunut testin jälkeen), mutta omasta mielestäni olen ihan tavallinen maalaistollukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden yksittäisen asian perusteella.

Minä kamppailen usein ovien kanssa, koska olen matkustellut paljon ja tiedostan, että ovet eivät aina avaudu kuten olettaisi. Lisäksi jännitän sosiaalisia tilanteita, joten yhdistelmä tuijottavat silmäparit + avattava ovi on minulle tappava.

Vierailija
4/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

älykkyys yhdistetään kyynisyyteen ja vakavuuteen. Älykkyys on kykyä olla tuntematta kateutta, mustasukkaisuutta ja muita energiaa kuluttavia tunteita. Älykkyys on hyvätahtoisuutta ja kiltteyttä, jolla rakennetaan, eikä hajoiteta yhteiskuntaa. Älykkyys näkee pitkälle, tyhmyys näkee vain oman nenänsä tai metrin päähän.

Vierailija
5/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin jos ihminen tupakoi, niin osoittaa että on joko tyhmä tai... tyhmä. Yksikään viisas kun ei tahallaan tuhoa terveyttään.

Vierailija
6/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi, että mielestäni älykkyys ei koskaan ole kykyä olla tuntematta vaan kykyä käsitellä asioita ja tiedostaa omat heikkoutensa.

Vierailija
7/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään pidä unohtaa, että maailma on aina ollut täynnänsä älykkäitä ja itsetuhoisia ihmisiä, jotka ovat syyllistyneet paljon tupakointia vakavampaankin itsetuhoon.

Älykkyys ei ole mikään hyve tai hyvän ihmisen tunnusmerkki millään tavoin. Se on vain tietynlaista nokkeluutta. Lahja muiden joukossa. Joku voi olla motorisesti lahjakas ja muuten ihan millainen hyvänsä. Tai musikaalisesti. Sama juttu älykkyyden kanssa. Älykäs ihminen voi olla sivistynyt tai sivistymätön, viisas tai ei, mukava ja kiltti tai itsekäs ja ilkeä, järkevä tai itsetuhoinen tai mitä tahansa näiden väliltä. Älykäs voi myös olla esimerkiksi mielisairas. Älykkyys ei ole mikään ihmisen arvon tai hyvyyden mitta, onpahan lahjakkuutta muun lahjakkuuden joukossa.

18

Vierailija:

Etenkin jos ihminen tupakoi, niin osoittaa että on joko tyhmä tai... tyhmä. Yksikään viisas kun ei tahallaan tuhoa terveyttään.

Vierailija
8/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka on nautintoaine, joille voi addiktoitua. Ei kyse ole älykkyyden puutteesta jos polttaa tupakkaa. Tunnen monta tohtoriksi väitellyttä, jotka polttavat.

Vierailija
9/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähä niinkö paraabeli mut just niinkö toiste päin?

Vierailija
10/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavalta, enkä ole koskaan kärsinyt edes tupakkayskästä. En myöskään aio lopettaa tupakanpolttoa jo ihan siitä syystä, että haluan kapinoida tätä orastavaa kontrolliyhteiskuntaa vastaan. Kohta ollaan kuin Maon Kiinassa.

Vierailija
11/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tupakka on nautintoaine, joille voi addiktoitua. Ei kyse ole älykkyyden puutteesta jos polttaa tupakkaa. Tunnen monta tohtoriksi väitellyttä, jotka polttavat.

Väikkärin tekoon riittää, että on mielenkiintoa omaa väikkäriaihettaan kohtaan, hyvä(t) ohjaaja(t), riittävä kielitaito ja/tai hyvät kielentarkastajat sekä tarpeeksi istumalihaksia ja sinnikkyyttä. Tällä reseptillä ainakin omaa väitöstä kohti mennään. Älykkääksi en itseäni leimaisi.

t: se edellä ollut väikkärintekijä (ihanpa olin niin tyhmä, etten tajunnut katsoa omaa numeroani ketjussa ;))

Vierailija
12/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtä ainoaa oikeanlaista älykkyyttä, esim. hidas ja epäröivä ihminen, joka vaikuttaa jonkun erilaisen ihmisen mielestä yksinkertaiselta, voi olla myös vain kertakaikkisen päättämätön. Joidenkin mielestä sosiaalinen lahjakkuus on tyhmyyttä; ei kai kukaan täysijärkinen heittäydy porukan pelleksi jatkuvasti. Verbaalinen lahjakkuus on vain eräs älykkyyden muoto siinä kuin musikaalinen tai motorinen lahjakkuus. Suvaitsemattomuus, toisten ihmisten vähäinen kunnioitus, oman egon jatkuva pakonomainen pönkitys, ilkeily ja arvostelu ovat mielestäni typerää käytöstä. En silti väitä, että näihin paheisiin alati sortuvat olisivat tyhmiä.

Itseasiassa uskon, että lähes kaikilla ihmisillä on loppujen lopuksi melkein samat mahdollisuudet, mutta kasvuympäristö, virikkeet tai niiden puute, elämään saadut eväät muovaavat ihmistä niin, että välttämättä kaikkien lahjat/lahjakkuus eivät pääse oikeuksiinsa. Vai miksi muuten useimmiten nk. älykkäinä pidettyjen lapsetkin olisivat älykkäitä? En usko, että se on pelkästään perinnöllistä.

Vierailija
13/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin tutkintoon pääsee ehkä pelkillä persuslihaksilla, mutta väitöskirjan vääntämiseen tarvitaan kyllä myös jonkin sortin analyyttista ajattelua, jonka väittäisin viittaavaan älykkyyteen.

Vierailija
14/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä keski-ikäinen nainen, joka ihmisenä ihana, mutta hänen kanssaan täytyy yksinkertaistaa puhetta ja ikäänkuin tulkata välillä. Toisaalta hänellä on paljon tietoa esim. kotitalouden töistä, sienestämisestä, marjoista, säilönnästä yms eli sillä saralla hän on hyvä.

Vierailija
15/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka asunut koko ikänsä Espoossa ! Tosi kiva kaveri muuten.

Vierailija
16/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä töissä keski-ikäinen nainen, joka ihmisenä ihana, mutta hänen kanssaan täytyy yksinkertaistaa puhetta ja ikäänkuin tulkata välillä. Toisaalta hänellä on paljon tietoa esim. kotitalouden töistä, sienestämisestä, marjoista, säilönnästä yms eli sillä saralla hän on hyvä.

Vierailija
17/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pohtinut kaiken tarkoitusta, kaiken ihmeellisyyttä, ei ole kyseenalaistanut omia valintojaan tms. Olenkohan mä itse asiassa väärässä, että hän se onkin oikea ruudinkeksijä omassa onnellisessa pikkumaailmassaan ja mä kaikkea muuta kun etsin itseäni vielä päälle 30-vuotiaana.

Vierailija
18/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen uravalinnasta tai harrastusalasta ei voi päätellä mitään. Ei myös välttämättä siitä, miten hyvin jaksaa seurata nuorempiensa jorinoita (ehkä ne eivät vain KIINNOSTA häntä?). Jopa verbaalilahjakkuus on aika eri asia kuin älykkyys sinänsä, joskin ne usein osuvat yksiin.

Minusta ihmisen älykkyydestä kertoo aika hyvin se, miten nopeasti hän prosessoi tietoa. Jos hän pähkii ja miettii kaikkea minuuttitolkulla, siis aivan pintatason informaatiota, ei se kerro kovin säkenöivästä älystä.

Sinänsä ihminen voi olla vaikkapa sosiaalisesti kömpelö ja SEN takia puhuu kömpelösti eikä tunnu pysyvät juttelussa kärryillä.

Mutta kaikki ovat varmaan joskus tavanneet ihmisiä, jotka märehtivät simppeleintäkin asiaa tyyliin: " mitä, siellä taitaa sataa. No joo, sataahan siellä. Ihan tulee vettä. No jopa on, satamaan rupes. Joo-o. Nyt siellä varmaan kastuu kun alkoi sataa. Jaa-a, mitenköhän tässä voi nyt lähteä sinne kauppaan, pitääköhän ottaa sateenvarjo. No voi kurja, että satamaan ihan rupesi. Pitääköhän ottaa varjo, ettei kastu...."

(and on and on and on...)

Vierailija
19/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuutta on hyvin monenlaista eikä mitään puhdasta " älykkyyttä" välttämättä ole määriteltävissä mitenkään. Ihminen ei välttämättä ole yhtään vähälahjainen, vaikka juuri sinun mittapuidesi mukaan jossain tilanteissa ei vaikuttaisi ruudinkeksijältä.

Vierailija
20/44 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Minusta ihmisen älykkyydestä kertoo aika hyvin se, miten nopeasti hän prosessoi tietoa. Jos hän pähkii ja miettii kaikkea minuuttitolkulla, siis aivan pintatason informaatiota, ei se kerro kovin säkenöivästä älystä.

Et vain ole tainnut ymmärtää, että niissä hitaasti reagoivissa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka prosessoivat asioita paljon mutkikkaammin kuin sinä tai minä. Jotka siis reagoivat hitaasti, mutta eivät siksi, että ajattelisivat hitaasti, vaan siksi, että ajattelevat yksinkertaisestakin asiasta niin paljon enemmän. He vaikuttavat tyhmiltä mutta ovat todellisuudessa meitä tavalisia monin kerroin älykkäämpiä.

Eikä kyse ole siis edes sosiaalisesta kömpelyydestä vaan toisenlaisesta prosessoinnista.