Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette tapahtuneesta?

Vierailija
12.06.2007 |

Minulla on vuoden ja kuukauden ikäinen lapsi, joka ei osaa vielä kävellä, seisoo kyllä tukea vasten. Eilen olimme käymässä lapsemme isovenhemmilla, jossa lapsemme kohta 3 vuotias serkku oli myös käymässää samaan aikaan. Lapsemme seisoi tv-pöytää vasten yksin, jolloin 3-vuotias serkku meni hänen luokseen ja kaatoi tahallaan hänet selälleen lattialle. Mieheni suuttui siskonsa lapselle ja minäkin huusin hänelle, että " mitä sinä oikein menit tekemään?! " samalla kun menin hakemaan oman itkevän lapseni syliin.

Lapsen oma äiti ei sanonut lapselleen yhtään mitään, meille sanoi vain että lapset nyt tekevät noin!!! Tästä kehkeytyi sitten riita, jossa lapsemme isoäitikin sanoi minun nyt ylireagoivan tapahtuneeseen, koska olen vain niin tarkka omasta ensimmäisestä lapsestani!

Mitä mieltä te olette? ylireagoinko minä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oikeasti tekee noin, jopa sisaruksilleen. Niitä sitten torutaan sillä hetkellä ja sanotaan ei saa. Ei huudeta tietenkään. Sitten ne ei viiden minuutin päästä muista sitä ja taas sanotaan samasta asiasta. Sitä se nyt vaan on. Tönivät, tuuppivat, tunkevat hiekkaa ja hakkaavat lapiolla. Viettäkää enemmän aikaa toisten lasten kanssa, niin huomaat.

Vierailija
2/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo huutaminen ei kyllä asiaa auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ottaa päähän ja sitten teki noin.

Minusta tuollaisessa tilanteessa saa kyllä sanoe että " älä viitsi töniä XXXXXää" ja laittaa lapsen pyytämään anteeksi (varsinkin jos taapero rupesi itkemään) MUTTA et voi olla noin hysteerinen joka kerta kun lapsesi muksahtaa, tönäistiin häntä tai ei.



Ja selkeästi olet hieman hysteerisyyteen taipuva jos mietit tätä asiaa vieläkin niin paljon että kysyt siitä täällä.

Vierailija
4/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Se nyt on lapsille normaalia käytöstä." Lapsen oman äidin olisi pitänyt ottaa poika puhutteluun ja selittää että siinä voi käydä pahasti koska toinen ei vielä osaa seistä.



T. 2

Vierailija
5/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei oltu oikestaan missään väleissä tähänkään asti...No nyt lapsellani on sitten varpaan kynsi melkein irti (loukkas sen jontenkin siinnä kaatuessaan)ja meillä välit menneet varmasti nyt lopullisesti poikki...No ei paljon haittaa kun tuo tyyppi saattuu olemaan ylipäätäänkin vaan niin tyhmä, että just tuollaista käytöstä siltä voikin vaan oottaa!

ap

Vierailija
6/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuotiaalle voi sanoa nätisti mutta napakasti että noin ei saa tehdä, vauva on pieni ja sitä sattuu ja voi tulla paha vahinko. Pyydä pyytää anteeksi vauvalta. Vaikka vauva ei ymmärräkkään anteeksipyyntöä, kolmivuotias oppii että jos kiusaa, pyydetään anteeksi. Lapsen äitikin toimi väärin olemalla kommentoimatta tapahtunutta ja komentamatta lastaan.



Huonoa kasvatusta jos vanhempi ei reagoi mitenkään tuollaiseen. Hankalia tilanteita tulee olemaan edessäpäin jos ei lapsi nuorena opi mikä on oikein ja mikä väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin teki isovanhemmat, jos eivät tajunneet huomioida myös 3v. lasta vaan höösäsivät vain taaperon ympärillä (3v. on pieni vielä, eikä tajua että hän on oman aikansa parrasvaloissa jo saanut...).



Väärin teki 3v., joka tönäisi taaperon. 3v. on kuitenkin tarpeeksi iso tietämään, että se oli tuhmaa ja kiellettyä.



Väärin teitte sinä ja miehesi, jos huusitte ja käyttäydyitte 3v:tä kohtaan kuin hän olisi aikuinen (mitä sä noin teit?! jne.). Lapselle olisi pitänyt topakasti sanoa: " Matti, nyt teit väärin. Ketään ei saa töniä. Pyydä heti Maijalta anteeksi." Huutaminen ja riehuminen oli ihan typerää ja lapsellista käytöstä.



Väärin teki 3v:n äiti ja isovanhemmat, jos eivät tajunneet, että lasta olisi pitänyt torua tönimisestä.

Vierailija
8/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tai kun ei ole tavoille opetettu. Poika on 2,5 niinkuin serkkutyttönsäkin (siis meidän kuopus). Poika tönii ja vie lelut käsistä eivätkä vanhemmat tai mummu ja pappa sano koskaan mitään. Ei kielletä tai opasteta toimimaan oikein. Sitten poika on koko ajan mieheni veljen vaimon vanhemmilla hoidossa, kun eivät jaksa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin minäkin esikoiseni kanssa todella suojeleva. Mutta kolmivuotiaaltakaan ei voi kovin paljon vaatia. Hänelle vasta opetetaan, mitä saa ja mitä ei saa tehdä (ja mitä voi tehdä jos tuntee jäävänsä paitsi huomiosta...).

Vierailija
10/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" No ei paljon haittaa kun tuo tyyppi saattuu olemaan ylipäätäänkin vaan niin tyhmä, että just tuollaista käytöstä siltä voikin vaan oottaa!

ap"



Sä todellakin ylireagoit, jos yhden tönäisyn takia menee sukusopu!



Mietipä sitten jos saat vielä lisää lapsia niin se sun pikku kullannuppu voi tönäistä sen nuoremman monta kertaa päivässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit meni poikki, koska serkkupoika työnsi lapsen kumoon? En enää yhtään ihmettele että niinkin moni on huonoissa väleissä.



Tuo ON normaalia. Se ei ole hyväksyttävää, mutta normaalia. Ajattele itsesi tuon 3-vuotiaan paikalle (ja ajattele, että oma lapsesi on kohta sellainen!!!!) Hän on ollut prinssi ja nyt tulee joku viemään paikan. Häntä suututtaa ja hän tekee VÄÄRIN.



Mutta teidän kaikkien suhtautuminen oli väärä. Lapselle sanotaan tiukasti, että älä tee noin. Selitetään miksi niin ei saa tehdä. Lapselle voisi puhua, että oletko vihainen jne, selvittää tilanne. Isomman pitää pyytää anteeksi, se on selvä. Mutta tuo oli yksi tilanne, ei järin vaarallinen ja sellaista sattuu, niin se on. Isomman tekoa ei saa hyssytellä mutta ei myöskään liioitella.



Järkyttävän herkkää sakkia.

Vierailija
12/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näiti kullannuppuja, niin huomaat miten todellakin ylireagoit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kolmen lapsen äitinä olen usein jälkikäteen nauranut omille ajatukilleni ja reaktioilleni silloin kun esikoinen oli pieni. Elämä kun on opettanut monenlaista asiaa lapsien kasvaessa. Muistan myös sen kuinka minua ärsytti kommentit " tämähän onkin teidän ensimmäinen, kyllä sitä nyt hyysätään. Ei se lapsi lasia ole, ei se rikki mene jn."

Nykyään näen nuo kommentit ihan eri valossa ja jopa itsekkin niille nauraen totea, että oikeassa olivat.



Teidän tapauksessa, ei missään nimessä ole oikein että 3v. tönäisee pienemmän kumoon. Siittä tuleekin torua tekijää, mutta se pitää olla rakentavaa eikä rikkovaa. Asiat usein niin lapsille kuin aikuisillekin menee paremmin perille asiallisella keskustelulla.



Minä neuvoisinkin sinua soittamaan tämän 3v. äidille ja keskustelemaan aikuismaisesti asian halki. Ei sukulaisia kannata menettää yhden tönäisyn takia, elämässä vielä usein tulee tilanteita jolloin on ihanaa että on sukulaisia.



t. myöskin joskus ollut esikoisen äitinä ja kokenut nuo tunteet

Vierailija
14/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa nyt arvon rouvat, 3-vuotias on HYVIN PIENI lapsi. Sen tajuatte sitten kun omanne vähän kasvaa.



Tottakai oli väärin, mitä tuo kolmevuotias teki, mutta siitä annetaan heti rangaistus, siis asianmukainen ja tilanteeseen sopiva ja se on sillä sitten kuitattu.



Jos ap olet noin herkkänahkainen niin voin kertoa, että sulla tulee välit menemään vielä hyvin monen ihmisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oma lapseni olisi se joka tönii pienempää. Toruisin häntä heti, ja sanoisin ettei kätään saa koskaan mennä kaatamaan, ei pienempiä eikä isompia lapsia!Sinulle,joka kysyit ketä nimitin ääliöksi, niin tarkoitin todellakin lapsen äitiä en suinkaan tuota kolmivuotiasta, joka on vain jotunut huonosti kasvatetun asemaan...(tai ainakin tulee tulevaisuudessa siitä vielä kärsimään varmasti monessa tilanteessa jossa käytöstapoja pitäisi olla)

ap

Vierailija
16/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


jos oma lapseni olisi se joka tönii pienempää. Toruisin häntä heti, ja sanoisin ettei kätään saa koskaan mennä kaatamaan, ei pienempiä eikä isompia lapsia!Sinulle,joka kysyit ketä nimitin ääliöksi, niin tarkoitin todellakin lapsen äitiä en suinkaan tuota kolmivuotiasta, joka on vain jotunut huonosti kasvatetun asemaan...(tai ainakin tulee tulevaisuudessa siitä vielä kärsimään varmasti monessa tilanteessa jossa käytöstapoja pitäisi olla)

ap

Käytöstavat on hyvä oppia ja tuleekin jo aloittaa pienestäpitäen. Mutta odotappas, kun oma kullannuppusi on 3v. muista silloi nämä mesoamisesi =)

Vierailija
17/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta silti oli typerää, että kahden aikuisen piti mennä huutamaan lapselle.



Se riitti vallan mainiosti siihen että lapsi pelästyi, eikä varmaan koskaan enää koske teidän pieneen.

Vierailija
18/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa olin itse hyvin herkkänahkainen. elämä opetti, kun syntyi kuopus. lapset tekevät paljon pahaa toisilleen, toki siihen puututaan.

Vierailija
19/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko lastenkasvatus on hallussa kunnes ne lapset tulevat siihen ikään että pitäis käytännössä toteuttaa hienot suunnitelmat.



Varmasti tiedät, että tulevaisuudessa sinä et todellakaan ole näkemässä jokaista pikkuriitaa mihin lapsesi joutuu ja mahdollisesti myös itse tönäisee muita.



AP:n tapauksesssa lapsen vanhemmat ja mummo toimivat hekin väärin, mutta ap liioittelee tapahtunutta todella rajusti! Välit meni lopullisesti kun 3-vuotias tönäisi 1-vuotiaan kumoon? Jos joskus saatte lisää lapsia niin mitäs sitten teet kun esikoinen joskus aivan takuulla tulee kiusaamaan pientä. Pistät välit poikki esikoiseen?

Vierailija
20/33 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan me ei olla väleissä edes oltu, tapahtuma hetkelläkään!En tarkoita sitä, että tuo tönäisy nyt olisi ollut NIIN SUURI juttu, vaan se ärsyttää kun jokaisessa tilanteessa he toimivat samoin:eivät siis kiellä lastaan mistään, tekipä hän mitä tahansa! En siis todellakaan ole mikään herkkänahkainen yhden lapsen äiti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän