**LOKAlutuisten Ma-Ke**
Kommentit (17)
Missä kaikki ovat...?
No, en voi kehua itseänikään, oli vieraita viikonloppuna ja siinä menikin sitten aika passatessa, turistikierroksia tehdessä jne. En paljon ehtinyt palstalla roikkua. Ystävien lapsi (imetettävä) on tosi allerginen tapaus, joten en voinut oikein laittaa vapaasti ruokaakaan, kun ei voi tarjota neljää perusviljaa, tomaattia, paprikaa, maitoakaan ei mielellään, kananmunaa, maissia, kalaa... Oliskohan siinä jo kaikki? Toivottavasti oma tuleva vaavi on allergioista vapaa, ainakin minä ja mies ollaan oltu allergiattomia vauvoiva ja lapsina, joten toivotaan, että tässä asiassa geenit rulettaa. Täytyy aloittaa siedätyshoito jo raskausaikana ja syödä paljon kaikkea " allergisoivaa" ja oleskellä lisäksi pölyisissä tiloissa ;)
Muuten ei kummempaa, rakenneultraan on pari viikkoa, se vähän jännää, että mitä sieltä näkyy tai ei näy ;) Mullahan laskettiin testissä snadisti kohonnut Down 21 riski, mutta en mennyt punktioon, kun riski keskenmenoon on yhtä suuri kuin riski downiin.
Tänään tuli vihdoin sadetta ja lämpötila laski n 23 asteeseen, monta viikkoa oli kostean kuumaa 27-29 C.
Mukavaa alkuviikkoa
AJL 20+3
No, kehtaan nyt kuitenkin. Viimeksi olen tainnut kirjoitella huhtikuun alkupuolella, milloin alkoi töissä tiukempi putki, eikä aikaa tuntunut olevan. Sitten olikin lomaa ja ylityövapaita. Eikä mitään tuntunut tapahtuvankaan.
Selityksiä, selityksiä..
Paria aikaisempaa pinoa kävin katselemassa, etten ihan ummikko olisi. Sukupuoligalluppia oli. Meille on tulossa poika esikoistytön kaveriksi. 4d-rakenneultrassa käytiin toukokuun alkupuolella. Ei kuulemma ollut epäilystä asiasta. Kiva, että saadaan yksi molempia.
Vielä yhteen 4d-ultraan ollaan menossa heinäkuun puolivälissä, koska toisen munuaisen puolella virtsatiehyeissä saattaa olla jotain ahtaumaa. Munuainen oli kunnossa, mutta allas ' liian' täynnä virtsaa. Mistään vakavasta ei ole kyse, mutta jos tilanne on edelleen sama, niin osaamme sitten loppusyksystä vaatia urologisia tutkimuksia ja hoitoa vaivaan, joka muuten olisi saattanut jäädä kokonaan huomaamatta tai ilmetä vasta myöhemmin.
No, tuon olen kertonut kaikille tutuillekin, eli nyt tunnistavat minut, jos täällä palstalla liikuskelevat, mutta ei se mitään.
Pepiliinalle ja muille jaksamista! Itse olin toissa viikolla ke-pe saikulla. Kävin erikseen neuvolasta pyytämässä, kun tuntui etten kertakaikkiaan jaksa. Joka päivä särki päätä ja selkää ja väsymys oli kamala. 3 päivää unta ja rauhallista ulkoilua kyllä auttoi. Ennätys oli 5 tunnin päikkärit ja 14 tunnin yöunet. Ajankohta saikkuun oli siinä mielessä otollinen, että sen jälkeen maanantaina alkoi tuuraajan perehdytys, niin en sitten silloin ollut ihan pihalla.
Tässä joitakin kuulumisia. Yritän siis taas aktivoitua.
-Ja_me 24+4
Viikonloppu taas onnistuneesti takana, menisi vain nopeasti nämä muutamat arkipäivätkin, perjantaina alkaa kesäloma :-DD kestäen kokonaiset neljä ihanaa viikkoa!!!!
AJL, toivottavasti kaikki näkyy rakenneultrassa ok. Epätietoisuus on aina rassaavaa.
Ja_me, meillekin olisi kai poika tulossa tytölle kaveriksi, käymme asian varmistamassa vielä ensi maanantaina 4D-ultrassa. Toivottavasti vauva on silloin hyvissä asemissa, jotta kaikki näkyisi hyvin.
Täällä menee ok, tosiaan kesäloma alkamassa ja muutaman päivän kotonaolon jälkeen lähdetään n. 2,5 viikoksi autolla reissuun pitkin Suomea. Saapa nähdä miten sitä jaksaa masun kanssa matkata... pitää muistaa pitää taukoja tarpeeksi usein.
Eilen illalla iski kamalan huono omatunto esikoisen suhteen. Itselläni ja miksei miehelläkin on olleet pinnat aika kireällä viime aikoina ja sitten on tullut huudettua välillä liiankin vähästä esikoiselle. Sovittiin sitten illalla, että otamme tytön suhteen sellaisen linjan, että huutamista vähennetään ja otetaan käyttöön muita keinoja viedä viesti perille. Syksyllä tulee ihan varmasti tilanteita, jotka rassaa hermoja kun vauva syntyy ja esikoinen tulee oireilemaan ja koettelemaan meitä. Silloin huutamisesta ei hirveästi hyötyä ole. Pitäisi nyt sitten vaan muistaa pitää näistä hyvistä päätöksistä kiinnikin.
Mua on hirveästi koskettanut se pikku-Maddyn katoaminen Portugalissa, johtuneeko siitä että itsellä on samanikäinen tytär. Meidän tyttö on vielä semmoinen rämäpää, jolla ei tunnu olevan välillä itsesuojeluvaistoa ollenkaan. Annamme hänen välillä leikkiä pihalla ilman meitä aikuisia (toki seurailemme tilannetta välillä ettei tyttö lähde pihasta minnekään), mutta vaikka kaikki onkin mennyt tähän asti hienosti, hiipii välillä mieleen peikkojakin, että mitäs jos neiti päättää lähteä kauemmas kuin on sovittu tai joku hullu käveleskelee lähiössämme. Tiedetään, ei pitäisi miettiä tällaisia :-/ Jotenkin mieli on hirveän herkkänä näin raskaana ollessa...
Tulipahan purettua mieltä, toivottavasti joku jaksoi ehkä lukeakin :-)
Mukavaa viikkoa,
Ykä 23+2
Pitkästä aikaa, ja täytyy tunnustaa, etten ole jaksanut/ehtunyt käydä edes lukemassa juttuja, kun harvakseltaan. Meillä on siis muutto edessä, ja pakkailu/siivoaminen/lasten perässä juoksu on ottanut voimille välillä ihan kiitettävästi.
Tänään on ollut aika hankala päivä, vaikka en ole edes ihmeitä tehnyt! Huomaa, että ei auta mennä nostelemaan enää mitään raskasta, tai siitä saa aivan järjettömän selkäkivun:( Alaselkä huutaa apua, ja jalat saattaa lähteä alta. Ei mukavaa, ei ollenkaan! Vähän alan jo paniikkia kehitellä, että miten muutto sujuu, mies on pitkää päivää töissä, ja pakkaaminen on jäänyt/jää minulle. Meidän kaksi vilkasta tenavaa, ei monestikaan myöskään helpota äidin hommia, lähinnä vaan sekoittavat paikkoja entisestään! No, onneksi leikkivät kuitenkin paljon kahdestaan, ja isompi on mielellään apurina, tuo sitä ja tätä, ettei äidin tarvitse joka välissä könytä ylös lattialta, joka on aika tuskallista.
Tulokkaan sukupuolesta on nähtävästi ollut juttua, meillä ei ole tietoa sukupuolesta, rakenne ultrassa ei suostuneet kommentoimaan mitään. No, säilyypähän yllätys lokakuulle, olisikin ensimmäinen kerta, koska edelliset olen tiennyt etukäteen:)
No, mutta ei nyt tämän enempää, yritän ehtiä ja jaksaa taas joskus koneelle..
Vanile rv22+
Eipä ole paljoa kirjoiteltavaa, mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Monni on ryhtynyt aika aktiiviseksi, myllää kamalasti aamuisin ja iltaisin. Potkii kyllä voimakkaammin kuin sisarensa aikoinaan, mutta muuten aika samanlaista punkemista ja riehuntaa harrastaa. Tässä vaan odottelen että viikkoja kertyisi lisää, sain aika hauskaa videota esikoisen riehumisesta aikoinaan mutta eihän tämä vielä näy päälle päin...
Tänään bongasin Hesarista jutun sukupuolen määräytymisestä: eräs tutkija väittää että naisen temperamentti (tai siis hormonit) määräisivät lapsen sukupuolen. Tyypillä on teoriastaan netissä sivut osoitteessa http://www.sexratio.com ja siellä voi tehdä testinkin... Tosin se pitäisi tehdä ennen raskautumistaan. No, tottahan kävin kuitenkin testaamassa, ja minulle ennustettiin 80% todennäköisyydellä taas tyttöä...
Minusta nuo on aika hauskoja nuo erilaiset " ennusteet" . Ainoa mikä tähän mennessä on pitänyt paikkansa on se kiinalainen taulukko jossa äidin syntymävuoden perusteella jotenkin se sukupuoli määräytyi... Saas nähdä miten tämän kanssa käy!
Suhni & Monni (21+5)
Se kiinalainen taulukko (äidin syntymävuosi & lapsen hedelmöittymiskuukausi) on mullakin pitänyt paikkaansa molemmilla kerroilla. Kävin sitä joskus viime vuonna tutkailemassa, kun tänne oli joku laittanut linkin. Silloin siis suunnittelimme tätä raskautta/yrityksen aloitusta tämän vuoden alkuun ja katsoin sen mukaan, josko heti tärppäisi.
Tuon toisenkin testin kävin tekemässä, mutta omia tunteita oli kyllä vaikea analysoida. Tulokseksi sain 90%:n todennäköisyydellä tyttö. Ja se 10% siis pitää paikkansa.
-Ja_me
Äskön tulin neuvolasta, vauva voi erittäin hyvin, itse en niinkään.
Torstaina joudun menemään lääkärille kohdussa tuntuvan paineen takia, jos vaikka olisi niitä supistuksia.
Tuntui kyllä vähän siltä, ettei täti oikein ymmärtänyt, kun selitin työn rankkuudesta ja kuinka paljon voimille ottaa. No jos lääkäri sitten ottaisi vaivat tosissaan.
Ekan kerran mittasi kohdun ja oli 16cm juuri käyrän mukaan siis kasvanut. Verenpaine hiukan koholla ja hemoglobiini laskenut, 120.
Pitää varmaan alkaa kirjoittamaan paperille ylös kaikki oireet ja vaivat, kun ei varmaan muista neuvolassa aina kaikkea sanoa.
Tästä tuntuu taas tulevan pelkkä valitusvirsi, kun positiiviset ajatukset on jossain karkuteillä :)
Täytyy alkaa hehkuttamaan omassa mielessä perjantaista ultraa, niin tulee iloisemmaksi.
Pepiliina 20+2
muutama päivä on taas jäänyt väliin, mutta pitäähän se nauttia auringosta kun se paistaa niin vähän aikaa.Tosin tänään sitten sataa...
Sukupuolesta meillä ei tällä kertaa ole tietoakaan, ei kysytty vaan jätettiin yllätykseksi. Oikeastaan se on ihan sama, johan noita molempia löytyy yksi kumpaakin.Poika tosin totesi että jos vauva on poika niin sitten meillä on enemmän poikia ja tyttöjän vaan kaksi...alkaakohan tyttö sitten vaatimaan lisää tyttöjä =)
Meillä on neuvola ensiviikolla, mutta eipäs tässä varmaankaan sen kummempia ole tapahtunut. Tosin painoa on tainnut tulla melkein pari kiloa kuukaudessa, mutta tulkoon vaan lisää, ehtiihän noita sitten talvella sulattelemaan =) Alavatsaa välillä myös polttelee ja päivittäin tulenkin ponganneeksi muutamia suppareita, toivottavasti eivät lisäänny ett' päästäisiin heinäkuussa lomailemaan.
nyt sadepäivän viettoon, siis siivoamaan =)
moonshine 21+0
Minäkään en ole ehtinyt pitkään aikaan kirjoittamaan. Meillä oli viime viikolla remontti ja olin esikoiseni kanssa sitä evakossa tuttavien luona. Nyt puuttuu enää hieman maalaamista sekä yhdet kaapistot. Sen jälkeen alkaa helpottaa :)
Monien muiden tavoin luin kiinnostuksella Anna Rotkirchin kolumnin aamun Hesarista. Huvikseni tein äsken testinkin netissä. Testi ennustaa 80% todennäköisyydellä eri sukupuolta kuin mitä Bruno Cacciatore lupaili 4D-ultrassa... Itse tosin olisin aikaisemmin kuvitellut, että tyttömme saa kaverikseen sen, mitä tuo testi ennustaisi. Luotan kuitenkin enemmän 4D:n tulokseen. Niin, me tosiaan kävimme Femedassa ultrassa. Päätimme mieheni kanssa pitää vauvan sukupuolen salassa tuttaviltamme. Sen vuoksi en kerro sitä täälläkään, koska tiedän muutaman ystäväni seuraavan raskauskuulumisiani tältä palstalta. Lokakuussahan se sitten paljastuu! Tärkeintä on, että vauvalla on kaikki kunnossa ultran perusteella.
Ghigi (rv 23+6)
Kylläpä on kurja sää:( Minun tilanne pysyy ja pysyy, olin pari päivää vähän testailemassa työelämää vaikka olenkin saikulla edelleen ihan vaan että onnistuisiko. Tänään oli lääkäri aika joka jatkoi sitten kuukaudella sairaslomaa kun selkä on niin kipeä että ei tule mittään. Sanoi että todennäköisesti tilanne ei ainakaan parane enää mutta kuukauden päästä kela vaatii jonkun selvityksen jonka vuoksi sitten mentävä uudelleen.
Oli NIIIN mukavaa töissä olla pitkästä aikaa että yritin huijata itseäni että jospa kestäisin sen jomotuksen mutta ehkä nyt ei ole oikea aika ruveta urheaksi. Viime yön valvoin sitä jomotusta taas.
Viimeisen viikon sisällä vauva on alkanut liikkua ja potkia selvästi tuntuvammin ja eilen illalla näin ensimmäisen kerran liikkeet vatsan päälle.olipa ihana yllätys.
Neuvolaan oli tullut veripalvelusta lappu että pitää antaa uusi näyte kuukausi ennen synnytystä koska sain esikoisen synnytyksessä täydellisen verensiirron, neuvola täti ei sanonut mitään itse huomasin vasta kotona lapusta, mitäköhän varten näin, osaako joku sanoa?
Eipä muuta sitten hyvää tiistaita kaikille
Pepsi rv 21+4
Olen enimmäkseen lueskellut juttuja. Ajattelinpa kertoa omasta voinnistani. Tänään kävin terveydenhoitjan vastaanotolla, rakenneultrassa. Masussa kaikki hyvin. Sukupuolta emme tiedä, toisin kuin edellisellä kerralla. Kävin pariviikkoa sitten 4D-ultrassa jossa myöskään emme nähneet juurikaan mitään (vauva pakoili ja onnistui piilottautumaan istukan taakse, istukka edessä). Menen elokuussa uudelleen 4D-ultraan ja katsotaan sitten mitä näkyy..hih! Nyt sain sairaslomaa viikon koska olen niin väsynyt Hb 111. Laskenut muutamassa viikossa reilusti. Onneksi pahoinvoinnit on ohi. Muuten vointi on ollut hyvä ja olen jaksanut tähän asti olla töissä. Olisihan se ollut mukavaa saada tietää kumpitulee...Rv 20+1. Jaksamista kaikille odottajille.
täälläkin ihmetellään missä on se keskiraskauden ihana olo? Missä on se olo kun " kaikki" sanoivat, että sitten sitä on elämänsäan kunnossa... PAH sanon minä. Väsyttää ihan törkeesti ja 2 tunnin päikkärit töiden jälkeen on aivan ehdottoman pakolliset!! HB:ssa ei o mitään vikaa mutta en tajua, onko se tosiaan sitten normaalia? Kai sitten.
Onneksi täälä on muitakin samassa jamassa olevia!
Kattelen päivä kerrallaan jaksamista ja jos alkaa tältä näyttämään niin saikkua sitten vaan!
Kessi kasvaa kovaa kyytiä ja joskus jo vähän ahdistaa kun se alkaa niin ylhäältä. Kyljistä toisinaan jo kiristää! Huh.
Onneksi on vähän kylmempi ilma kuin viime viikolla. Mä en oikein syttyny niille keleille. Nyt tuntuu, että on taas niiiin paljon helpompi hengittää!
Tein ton testin kanssa ja sen mukaan meille olisi tulossa tyttö 85% varmuudella mutta poika on kuitenkin tuloillaan :)
Vointeja muille, koittakaa jaksella!!
Katarina rv22
Hei kaikille!
Meilläkin on onnellisesti saavutettu raskauden puoliväli:) Olin torstaina rakenneultrassa ja onneksi vauvelilla oli kaikki hyvin!!!! Myös istukka ooli noussut takaseinämään, ihanaa!! Mullahan oli eteisistukka ja elimme miehini kanssa pari kuukautta selibaatissa ja minun piti välttää liikuntaa ja painavien tavaroiden nostelua. Todella vapauttavaa, että voi tas elää normaalisti:) eikä tarvitse pelätä mitään verenvuotoja. Tuntuu, että tällä hetkellä voin nauttia raskaudesta ja kesästä.
Voimia kaikille helteiseen odotukseen:)
Kerttu ja vauveli 20+2
Olipa kiva taulukko. Se ennusti 55% poikaa. Ei ultrassa ole kysytty. Aiemmatkin ovat saaneet ihan yllärinä tulla (2 poikaa, ja 1 tyttö siis on jo).
En ole aikoihin kerennyt kirjoittamaan. Töissä on ihan hirvee kiire, vaikka se pulju saattais ilman munkin tuplavuoroja pystyssä pysyä.. Onpa se seisonut samalla paikalla jo kymmeniä vuosia, enkä ole siellä kuitenkaan työskennellyt, ku muutaman vuoden. Niin, eikä täällä kotonakaan ihan tunnu koskaan olevan aikaa istua tähän. Nyt pojat lähti papan kanssa uimaan, joten saan olla hetken likan kanssa ihan kaksin. (Meni päikkäreille, niin pääsin ihan rauhassa tähän)
Ultrassa kaikki oli hyvin! Neuvolassa käyn tosi harvoin ja seuraava pakollinen on Jussin jälkeen, kun ne kelanpaperit pitää laittaa eteenpäin.
Me ollaan säästytty niiltä kamalilta kevät-kesä-viruksilta,*kop kop* joita nyt tuntuu olevan kovasti liikkeellä. Mutta talvi meillä sairastettiin jokainen vuorotellen joku kamaluus. Kai muksuila on vastustuskysy kasvanut niin paljon, ettei ihan mikä sattuu pöpö iske! Toivotaan...
Omanapa: Kauheesti on maha kasvanut. Kai se kasvaa joka kerta vaan isommaks. Jotain liikkeitä tuntuu iltaisin ja muutama kunnon monotuskin on jo koettu. Pienet ketarat siellä polskii:) Muutenkin olo on melko mainio! Pikkasen jos malttais nukkua enemmän, saatas toi teho kasvaa 200%:iin. Mutta tällee parkeilla on ihan hyvä painaa, ei ainakaan tuu rehkittyä. Eikä vielä edes stressaa. Saikkua sitte vaan, jos alkaa voimille käymään.
Ihana lukea teidän kuulumisia. Mahtavaa, kun olette saaneet ulrasta hyviä uutisia. Konkretisoituu odottaminen todella, kun näkee sen monitorin. Hyvää vointia kaikille ja NYT lupaa olla ahkerampi kirjoittelija (tota nyt on hoettu helmikuusta asti :) )
Täältä kuittaa Peppi ja poppoo
ainiin viikkoja 21+2 tai sinne suuntaan
Ajattelin nyt tänne kirjottaa, että meidät voi poistaa lokamassujen listalta. Vauvalta on diagnosoitu vaikea aivojen kehityshäiriö ja raskauden keskeytys aloitetaan perjantaina :(
Surusta sekaisin B-E
Suuri osan otto varmasti suureen suruun ja jaksamista sinulle ja koko perheelle. Todella ikävää, ettei aina kaiki mene niin kuin toivoisi.
Paha mieli tuli, kun tuon luin =(
Oma ultra vasta perjantaina, eikä jännitys ainakaan nyt helpottunut.
Muuta en nyt osaa sanoa..
Paljon haleja täältä
Pepiliina
Olipahan raskas viikonloppu, kun lauantai meni töissä ja eilen tuli istuttua 500km autossa. Taas vaan pitäisi raahautua töihin, ei auta itku markkinoilla. Huomenna onneksi neuvola, ekan kerran joudun voinnista valittamaan siellä.
Perjantaina kun olin painanut täysillä töitä jokusen tunnin, lähdin hakemaan mäkistä ruokaa kävellen, on siinä muutaman sadan metrin päässä työpaikalta. Kauhea jonohan siellä oli.. taju meinasi lähteä ennen kuin itse tilaamaan pääsin. Silmissä musteni ja kylmä hiki tuli otsalle. Se kyllä säikytti toden teolla, että olisikohan korkea aika lopettaa rehkiminen.
Vaavi masussa kyllä voi ihan hyvin. Liikkeet ei ole vahvistuneet, mutta dopplerilla kyllä kuulee ne.
No perjantainahan sen sitten näkee, kuinka hyvin oikeasti menee, kun on rakenne- ja 4d-ultra.
Täytyy alkaa valmistautumaan töihin lähtöön.
Pepiliina 20+1