Onko tämä tyypillinen lounasruoka joissain perheissä?
Ensin viiliä ja muroja, sitten munakasta (vain kananmunaa, ei muuta), silliä ja ruisleipää - leivän kanssa tomaattia/kurkkua/kinkkua. Juomana vesi, mehu tai maito. Jälkiruokana kahvi.
Kommentit (17)
ja tämä on se tyypillinen ruoka, jota tarjotaan. Joskus kun oikein tsägä käy, omeletin päällä on muutama tomaatti. Muuten munakas on taatusti pelkkää munaa täynnä, pari kertaa ehkä sipulia.
Kyseessä perheyritys, ja tosiaan ihmettelen vain, että mitä pula-aikaa porukka oikein viettää? Viili on tietysti itse tehtyä.
Oliko tuo sinusta paha vai hyvä, tai mikä siinä oli pahaa/hyvää?
Vähän outoa, että viili tulee ennen munakasta. Mä kyllä laitan sillon tällön lapsille lounaaksi munakasta, jossa ei ole muuta kun munaa ja ehkä kinkkua. Ja just jotain kurkkua.
On maitotuotetta, hiilihydraatteja (se ruisleipä erityisesti on hyvä), on proteiinia (muna) ja kasviksia. Kasvisten osuus voisi olla suurempi, mutta muuten voittaa monipuolisuudessaan monet lämpimät ruoat.
Ei se lämpimyys ja hellalla valmistus ole mikään arvo sinänsä. Meillä on usein viikonloppuna tuon tyyylinen lounas.
enkä taas itse jaksa päivässä tehdä kahta gourmet-ateriaa... Syödään sitten monipuolisemmin päivällisellä.
itse laittaisin munakkaaseen kyllä muutakin kuin pelkkiä munia, esim. kinkkua/kalkkunaa/nakkeja/tms. Vaihtelua! Tarjoaisin vaikka salaattia tai ylipäätään toisinaan liha/kala/kanaruokaa. Nyt ruoka perustuu lähinnä maito & munatuotteisiin.
Äitini hirnahteli, että edes 50-luvulla sodan jälkeen heidän perheessään ei tarvinnut yhtä köyhästi syödä, vaan toisinaan oli jopa jälkiruokaa - jotain muutakin kuin edellisen joulun piparkakkutalon kanttipaloja.
Päivällä ei jaksa syödä raskasta ruokaa, mutta munakas on proteiinipitoinen ja rusileivän kaverina varmasti lähtee nälkä. Valmistuu nopeasti mikä on etu sinänsä, koska kesällä vietetään paljon aikaa ulkona eikä viitsi keittiössä kökkiä.
Vierailija:
Ei se lämpimyys ja hellalla valmistus ole mikään arvo sinänsä. Meillä on usein viikonloppuna tuon tyyylinen lounas.
Nyt tämä on siis JOKAPÄIVÄINEN lounas, jossa tod vaihtelua tuottaa se, että murot ovat ehkä erimuotoisia ja viilin tilalla on joskus jogurttia.
mutta joskus kun ei ole jääkaapissa muuta kun munia ja kinkkua (enkä siis halua ruveta väsäämään jotain possunkyljyksiä) niin sillon on musta ihan ok vaihtoehto.
onhan se vähän tylsää jos jokapäivä toistuu sama kaava... En kyllä viitsis päivästä toiseen tarjota. Yleensä meillä on myös edellisen päivän päivällistä jäljellä aika paljon niin lämimtän sitä.
ja lohduttaisit, että " kyllä me sit päivällisellä (lue: kun et ole täällä) syödään paremmin" ...
Aih, mutta välillä meillä on ollut pyttipannua. Kukas arvaakaan, että se on sitten paistettua perunaa - ehkä sipulin kera, ilman mitään kinkkua/kalkkunaa/nakkia/tms " lisäkkeitä" ...
Yleensä toki on paistettua kananmunaa, peruna on jo " le gourmet" .
Tietysti sitä nälkäänsä syö ja kaikkeen tottuu, mutta...
Selvensinkin tuossa ylhäällä.
Ap:n alk. per. kysymys kuitenkin kuulu, että onko tavallinen lounas joissakin perheissä, niin vastaus kuului minun osaltani että on meillä se suht tavallinen, tarkoittaen, että sillon tällön säännöllisesti syödään.
ihan jokapäiväisessä ruoanlaitossa ja sillä tavalla, ettei vaihtelua tule edes esim. lisäkesalaattien muodossa. Jos meillä olisi vaikka tuon omeletin kanssa tonnikalasalaattia - tai munakkaan joukossa olisi erilaisia sattumia (ymmärrän jos lapsiperheessä ne jätetään lasten nirsoilun takia pois, mutta nyt tästä ei ole kyse), tilanne olisi aivan erilainen.
joka päivä suunnilleen samaa ruokaa ilman vaihtelua.
Mutta ehkä se on tavallista monessa perheessä, mene ja tiedä. Olen täällä palstalla saanut oppia niin paljon uutta, mikä jonkun mielestä on ihan normaalia ja itse en ikinä tekisi niin.
välipalaksi mummolassa mansikkakakkua ja pullaa, sitten mäkkäriin ja tädille grillaa makkaraa! nami nam nam!
Tosin sillistä en itse pidä. Jos olisi vielä ollut uusia perunoita, niin ihan ok kevytlounas kesällä. Mutta viili ja murot voisi olla jälkiruokana tai välipalana sitten myöhemmin.