* ENSIKOT vko 24 (ma. 11.06. - su. 17.06.2007) *
Viime viikon pulinat..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10472427&p=1&tmode=1&smod…
=) Lisbet
Kommentit (40)
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, hiljaisesti on alkanut tämä maanantai mut eipäs se haittaa.
Lisbetille kiitokset pinon avaamisesta =)
Työt alkoi tänään sairasloman jälkeen. Ihan hyvin jaksoin, puolessa välin päivää piti ottaa särkylääkettä kun takapuoli-kipu alkoi vaivaamaan. Enkä todellakaan siis istunut koko aamupäivän aikana ku max15min eli kyllä se kipu jostain muusta tulee ku istumisesta.. Oliskohan ihan rasitusta. Sain siis viime viikon sairasloman ajaksi istumiskiellon. No, onneks ei kuitenkaan supistellut joten sen puolesta tuntui hyvältä olla töissä. Sain tutulta kokeiluun sellaisen tukivyön, oli tänään ekaa kertaa päällä ja varmaan sekin tuki mahaa niin hyvin ettei minkäänlaisia ikäviä tuntemuksia ollut. Hoitoalalla siis olen eli työ on aika raskasta ja jalkojen päällä ollaan melkein koko vuoron ajan.
Mua etukäteen jännitti et mitenkä sitä jaksaa olla töissä ja tän päivän jälkeen siis ihan hyvät fiilikset.
Tulipahan taas omaa napaa, tulkaahan muutkin kertoilemaan kuulumisia =)
hermione ja Onni rv23+6
Onpas enskapinossa hiljaista, missä kaikki luuraavat?
Lukaisin viikonlopun aikana kirjoitetut jutut pikaisesti läpi, mutta pää tyhjeni samantien enkä siis osaa kommentoida juuri mitään. Meillä oli melkoinen action-viikonloppu, oltiin hädin tuskin käväisemässä kotona välillä kun piti koko ajan singahdella paikasta toiseen.
Lauantaina käväistiin Lassilassa lastentarvikekirpparilla, pari pikku vaatetta tarttui mukaan ja pinnasängyn reunapehmuste. Sitten napattiin anoppi kyytiin ja lähdettiin vaunuostoksille. Melkoisia " käytettyjen autojen kauppiaita" nuo vaunumyyjät, laittoi vähän hymyilyttämään se niiden myyntitaktiikka. Niin kauan puhuivat pelkästään mulle kun kyse oli väreistä, vaunujen kätevyydestä esim. bussissa yms, mutta miehelle heittivät teknisiä kommentteja (tyyliin: tässä on alumiinivanteet)... Päädyttiin Emmaljungan Cerox (?) kombivaunuihin joita piti sitten työnnellä ympäri asuntoja koko sunnuntai-ilta...
Buuffan kanssa oli jossain vaiheessa puhetta Kelan papereista. Meille tuli päätös perjantaina ja hiukan jäi harmittamaan kun 600euroa /vuosi jäi puuttumaan tämän vuoden 6kk ansioista, että olisin saanut tuet lasketettua tällä korkeammalla palkalla (eikä vuoden 2005 verotuksessa vahvistetulla). Äitiyspakkauksen pitäisi tulla tällä tai ensi viikolla, kivaa!
Täällä satelee vettä, mutta siitä huolimatta mukavaa viikkoa kaikille!
Tipu & Mini 27+6
Aika hiljaista on ollut tällä viikolla enska-palstalla, mutta eiköhän tämä vilkastu tästä! Palstailemaan! Meillä mies tämän viikon lomalla, ja ollaan tehty remppaa kotona. Nyt on listat lastenhuoneessakin. Lisäksi järjestettiin makuuhuone ihan uusiksi. Saatiin paljon tilavampi ratkaisu, kun käännettiin sänky toisinpäin. Tänään on neuvola muutaman tunnin päästä, ja tuun sitten kertomaan, miten siellä meni.
Peipposka ja vaavi 37+4
täti ei saanut sydänääniä kunnolla kuulumaan ja laskivat selällään ollessa. Syke oli n. 90. Passitti äitipolille niitä kuuntelemaan ja siellä syke kuului hyvin, pari tuntia mittailivat. Äitiyskortissa lukee sä 120. Siis aika alhainen kuitenkin???
Eilen illalla kun olin yksin kotona niin alkoi kamalasti pelottamaan, että onko kaikki sittenkään ok. Olenko voinut aiheuttaa vauvalle jonkun vamman olemalla selälläni?!?! Neuvolasta aiemmin sanoivat, että äidille tulee paha olo selällään, jos vauvan sydänäänet laskevat. Eilen minulla ei ollut huono olo ja vauvan sydänäänet laskivat. Olen varmasti vahingossa nukkunut selälläni ja makoillut sohvalla selälläni. Vauva liikkuu aktiivisesti.
Äitipolilla oli vielä suhteellisen tyly vastaanotto, enkä hermostuksissani osannut kysyä oikein mitään. Nyt odottelen, että neuvolan soittoaika alkaa.
Niin ja mulla raskausviikkoja nyt 35+1.
Taas tuli nukuttua myöhään, mutta toisaalta jouduin pomppaamaan kaksi kertaa vessassa yöllä ja sitten olin mokoma unohtanut herätyskellon päälle eilen ja se herätti sitten vielä puoli seitsemältä. Taitaa olla nuo kokonaiset yöunet historiaa...
HERMIONE: Nuo selkäkivut kuulostavat tosi ikäviltä. Oletko muuten kokeillut sellaista jumppapalloa. Mulla oli jossakin vaiheessa selkä kipeänä ja ostin sellaisen ison (65 cm) jumppapallon Prismassa. Huomasin, että sen päällä istuskelu sai selkäkivut vähenemään selvästi. Jumppapallon päällä istuminen kun ei ole sellaista staattista paikallaan nyhjöttämistä, vaan siinä pystyy pompiskelemaan ja heilumaan koko ajan, jolloin selkä tykkää. Tietysti, voi olla, että sinun selkäkipusi ovat erilaisia, mutta tuo jumppapallo ei kamalan kallis investointi ole, jos sitä haluat kokeilla.
( . ) Pissatestit näyttivät lääkärin mukaan, että valkuaista tulee 1,8 g vuorokaudessa, kun raja on 1 g. Joudun siis lähtemään sairaalaan ja jos siellä testissä vielä on valkuaiset korkealla (mikä on aikamoisen todennäköistä, kun ovat arvot olleet koholla jo viikon), joudun jäämään osastolle tarkkailtavaksi. Plääh. Eli jos minusta ei mitään kuulu, niin olen sitten Jorvissa ja tylsistyn. Minusta on kyllä tosi hyvä juttu, että noita seurataan, mutta on varmaan aika tylsää makoilla osastolla, jos muuten tuntee itsensä ihan terveeksi. Lääkärin mukaan saatan päästä kotiin takaisin, kunhan olen ollut osastolla jonkun aikaa, jos sitten toimittelen virtsanäytteitä sairaalaan joka aamu. Toivottavasti vauva kuitenkin syntyy ihan terveenä ja meikäläinenkin pärjäilee. Eivätköhän ne käynnistäne synnytyksen, jos mitään huolta ilmenee, vauveli on kuitenkin jo torstaina virallisestikin jo täysiaikainen. Pitänee palata sairaalakassin pakkailuun...
t. pikku-Juska, 36+5
Neuvolassa on siis nyt käyty ja kun kotiin pääsin iski vimmattu tarve järjestellä meidän kodin papereita... Tuli kokonainen kansio täyteen mm. laina-, vakuutus- ja virastopapereita. Huh! Synnytystapa-arvioajan sain muuten ensi viikolle keskiviikoksi, joten silloin siis arvioidaan vielä, että vauva mahtuu tulemaan. Th:n mukaan ei varmaankaan ole mitään ongelmia, kun vauvan painoarvio tällä hetkellä on n. 3 kg.
Haukionkalalla oli ollut neuvolassa sydänäänten kanssa ongelmaa... Itse en osaa yhtään sanoa, kuinka korkea tuon sykkeen pitäisi vauvalla olla, sillä meidän neuvolassa ei puhuta koskaan mistään luvuista. Neuvolan th merkitsee korttiin vain " +" , jos sykkeet ok. En siis osaa auttaa... Harmi, että olit saanut tylyn vastaanoton vielä ä-polillakin. Sinänsä hienoa on, että vauva kuitenkin liikkuu hyvin. Kannattanee seurata niitä liikkeitä nyt tosi tarkkaan ja soittaa heti ä-polille jos mielestäsi vauva ei hyvin liiku. Älä yhtään mieti sitä kuinka hysteeriselta tai pöhköltä itse kuulostat koska pääasia on kuitenkin, että vauvalla on kaikki hyvin. Hyvät viikot sulla on jo kasassa, tsemppiä!!
Juskakin oli käynyt kääntymässä... toivottavasti sulle ei ole nyt sitten iskemässä raskausmyrkytystä! Toisaalta hyvä, että löytävät siihen viittaavat merkit niin ajoissa, ettei tilanne ehdi koitua pahaksi. Tsemppiä sairaalaan ja toivotaan, että vielä päästäisivät sut sieltä kotio. JAKSAMISIA JUSKA!!
( . ) olin siis tänään neuvolassa, ja kaikki oli ok. Vauva on tosiaan laskeutunut, kun vimeksi sf-mitta on 18.5 ollut 32cm ja nyt melkein 1 kk tuosta se oli 33cm... Lähtökuopassa siis vaavi! Ensiviikosta eteenpäin hän saakin sitten tulla koska haluaa. Olen yrittänyt henkisesti valmistautua siihen, että vauva saattaa hyvinkin syntyä vasta rv 40+... noh, katsellaan miten käy :).
Pieniä suppareita nyt tullut pitkin päivää (toiset on kivuliaita ja toiset kivuttomia). En tiedä vaikuttavatko mitenkään paikkojen kypsyyteen - mutta pianhan se nähdään. Yritän ottaa mahdollisimman rauhallisesti, että saa kaveri viipyä mahassa kasvamassa niin kauan kuin mahdollista. Mitään seksi+siivoaminen+sauna -juttuja ei siis meillä tosiaan harrasteta. En oikein muutenkaan ole kovin innostunut tällä hetkellä seksistä. Meillä on miehen kanssa ollut aika rauhallista sillä sektorilla koko tämän loppuraskauden ajan.
Mukavaa tiistain jatkoa kaikille enskoille,
peipposka ja vaavi 37+4
mä jo luulin et ensikot on täysin kadonneet.. ku aamupäivällä en pinoa löytäny.. mut oottehan te hengissä vielä.. :)
tuntuu moni olevan jo aika " pitkällä" , niin mäkin alan olla..
eilen kävin neuvolassa siellä terkkari totesi että mulla on aika tiukka paketti.. :D (timmit vatsalihakset vissii (?!))
vauva oli asettunu jo tiukasti pää lantioon.. sf-mitta oli 32cm ja syke 147 (vaihteli 140-160 mut korttiin merkkas ton).. ja paino-arvio semmoset reilu 2 kiloo ehkä 2,5 kg.. must se kuullosti aika paljolta ku aattelee et vielä sen pitäis kuukausi siellä lihoo.. mikäköhän jätti sieltä sitte lopulta tulee..
syntymätapa-arvioo ei kuulemma meilläpäin tehdä.. ku alle 155cm ja " sairaille" äideille.. et neuvolalääkäri on ainoa joka sit tutkii alapään tilannetta..
vähä oma napaista tuli sori..
millaste rv 34+0
Pinoa tulin nostelemaan... Missäs kaikki luuraa?
Peipposka 37+5
Täytyypä aktivoitua, kun on ollut niin hiljaista!
Hermione, mäkin ostin sellaisen tukivyön, kun kätilö sanoi että se vois vähentää supistuksia. On siitä ollut hyötyäkin, varsinkin kävelyllä, istuessa se painaa mua liikaa. Kävelyllä mulla onkin ollut pahiten supistuksia, esim. pyöräily sujuu paljon paremmin. Toivottavasti sulla supistelut vähenisivät!
Tipu, mekin ollaan ostettu aika paljon lastenvaatteita kirppareilta, siellä on kyllä tosi hyviä ja halpoja vaikka riippuu kyllä paljon myyjästä! Oon huomannut, että bodysta ei kannata maksaa euroa enempää, sillä kyllä saa jo tosi siistejä jos jaksaa etsiä. Olen tehnyt myös itse jonkin verran vaatteita ja se tulee myös tosi edulliseksi, varsinkin mekkojen kohdalla jotka voi maksaa helposti 20 euroa kaupassa. Kiva että löysitte myös vaunut! Emmaljungia kehutaan ainakin joka paikassa.
Peipposkakin on jo noin pitkällä! Muistan sut hyvin kuumeilupuolelta ja sen kun plussasit :)
Haukionkala, mäkin olen aina selälläni enkä ole huomannut mitään huonovointisuutta. En ole edes kuullut, ettei niin saisi olla! Vai koskeeko se vasta myöhempiviikkolaisia? Onneksi vauvasi liikkuu hyvin ja sydänäänet kuitenkin äitiyspolilla kuuluivat paremmin. En tiedä yhtään onko tuo alhainen tai ei, mutta varmaan sairaalassa olis kerrottu.
Juska82, toivotaan että kaikki menee hyvin proteiinien kanssa etkä joudu sairaalaan! Onneksi olet jo noin pitkällä!
Mä olen kohta lähdössä neuvolaan, vähän aikaisemmin kuin olis pitänyt kun on ollut kovaa päänsärkyä ja väsymystä. Tuun sitten kertomaan kuulumiset!
Maitikka rv 25+3
Hellou!
Aurinko jaksaa paistella ja mikäs sen mukavampaa! Äippälomalla oleskelen ja hirveesti on kaikkea puuhaa...tahtoo välillä käydä niin, että puuhaan koko päivän, enkä muista sitten yhtään levätä ja sehän kostautuu sitten illalla...:(
Haukionkala: Tuo selällään olo tekee tosi monelle huonoa. Soittelet vain tosiaan aina äippäpolille kun yhtään siltä tuntuu! Itsekseen ei kannata huolineen jäädä.
Tervehdykset myös Jushkalle, Millastelle ja kaikille muillekin! Hyvät tuntuu olevan tunnelmat enskoilla!:)
Omassa navassa kaikki ok. Vauva kasvaa kovasti ja vatsakumpu kohoaa huimaa vauhtia...ei ole vielä vauvan pää kiinnittinyt lantioon, joten fundus-mitta huitelee tosi korkeella :). Selkä on mennyt eilisestä puuhailusta niin jumiin, että keppijumppa on nyt aiheellista, oikeastaan pakollista!
Voikaa hyvin, minä lähden tekemään ruokaa.
*greetas*
Tänne sairaalaan piti sitten jäädä. Onneksi on tekemistä mukana ja nettiinkin pääsee, jos suostuu vähän maksamaan. Huomenna on jotain toivoa päästä kotiin, jos lupaan kiltisti kiikuttaa näytteitä päivittäin, mutta jos protskumäärät kasvaa, niin synnytys käynnistetään. No, onneksi viikkoja on jo niin paljon, ettei siitä enää mitään haittaa vauvelille ole. Terkkuja kaikille enskoille, nyt pitää lopetella, kun nettiaika loppuu...
t. pikku-Juska, rv. 36+6
On ollut useamman päivän sellaiset fiilikset, että vois olla ettei kauhean kauaa aikaa mene vauvelin syntymiseen. Voin toki olla ihan väärässä, mutta kun tuo maha on taas laskeutunut ja tuntuu, että vauva on ihan tuolla alhaalla. Ma-ti välinen yö meni ihan pipariksi, kun alaselkä oli niin kipeä. Eilen illalla sama juttu, mutta helpotti sitten nopeammin ja nukuinkin hyvin. Ja uutta on se, että makuulla ollessa tulee suppareita, kun ennen ne ovat helpottaneet, kun mennyt makuulle. Huomenna on vihdoinkin se viimeinen lääkärineuvola ja saan kuulla onko arvailuni yhtään oikeassa. Jännittää jo kovasti!
Pikku-Juska oli joutunut jäämään sairaalaan! Tsemppiä sinne vaan kovasti! Olisihan se jo hienoa saada oma vauva jo kainaloon, vaikka toisaalta meillä näitä viikkoja olisi vielä muutama edessä. Mutta niin tehdään kuin vauvalle on parasta!
Peipposkallakin vaihtuu kohta taas viikot! Meillä vaihtuukin samana päivänä aina viikot, tosin olen viikon sua jäljessä ja siitä vähän kade! ;)
Sain eilen vihdoinkin uuden vauvalehden, kun äiti sen maksaa ja oli unohtanut laittaa viitenumeron laskua maksaessaan niin lehti tuli näin myöhässä. Oli aika mielenkiintoinen juttu siitä vaipattomuudesta! En ollut ikinä kuullutkaan moisesta tai edes ajatellut, että sellaista voisi tehdä. No, minusta ei kyllä siihen hommaan olisi.
Tulen huomenna sitten kertomaan neuvolakuulumiset! Hyvät päivän jatkot kaikille!
Hoyt rv36+5
Tervehdys kaikille - tutuille ja " uusille"
En edes muista koska olisin viimeksi eksynyt tänne palstailemaan. Kaikkea muuta on tullut keksittyä (lähinnä kylläkin kylkiasennoissa köllöttelyä ;)).
Juska82 on joutunut sairaalaan :( Toivottavasti pääset kotiin ja selviät noitten näytteiden kiikuttelulla. Tsemppiä!
Selällään olosta on ollut puhetta kanssa. Minullekaan ei tule paha olo, jos käyn selälleni, korkeintaan jotenkin hankala olo, joten en oikein tuossa asennossa nyt viihdy. Ja kummittelee mielessä tosiaan sekin, että jos siitä on vauvalle jotain haittaa... Harmittaa kovasti, koska olen selälläni nukkuja normaalioloissa - ehkä sitten kuukauden päästä taas :)
Mitenköhän noi synnytystapa-arviot vaihtelee paikkakunnittain? Minulla on omani perjantaina ja ihan neuvolassa ja neuvolalääkärin ajalla. Jännittää, että osaako se jotain painoarviota sanoa ihan noin vaan käsikopelolla. Noh, perjantaina olen viisaampi kai tässäkin. Jännä vaan toi yhden paikan kommentti noista " erikoisäideistä" , liekko sillä tarkoitettu ultraamista tms.
(.) Ja omia kuulumisia sitten vielä :) Meillä oli eilen ensimmäinen synnytysvalmennus. Aika turhauttavan tuntuista mennä sairaalaan katsomaan powerpointia ja videoita - ei siis puhettakaan henkittelystä tai asentojen kokeilemisesta. Plääh, oli sentään kätilö paikalla.
Vointi on ollut hyvä - olen saanut sen keskiraskauden energiapiikin nyt sitten tällä viimeisellä puoliskolla :D Ainut haittapuoli on se, että turvotus alkoi näillä helteillä :( Jos meinaa laittaa sormuksia sormiin, niin sormet alkavat vaihtaa väriä (ei voi olla hyvä merkki ;)) ja jalkaa mahtuu lähinnä tarrasandaalit. Toivottavasti turvotus tosiaan häviää vauvan myötä!
Eli tällaista tällä kertaa :) Taidan lähteä nyt lenkille (valmentautumista maratooniin!?) ja yritän tulla kasvattelemaan ensikkopinoa ahkerammin nyt loppua kohden.
Terkuin LiVe rv 34+0
Jushka: hienoa, että keittiö melkein valmistunut, laitahan niitä kuvia sitten meillekin. Vai on se Naksu ollut vähän vaisummalla tuulella viime viikon lopulla... jospa se stressi on sen tehnyt. Hyvä kuitenkin, että kaikki näytti olevan ok.
Peipposka: sielläkin remppailtu kotia, kivahan se on aina välillä uutta laittaa. Ja vauvakin lähtökuopissa jo... jospa hän vielä vähän aikaa malttaisi kuitenkin mielensä. Ei kuitenkaan liian pitkään ; )
Emka: oletkohan päässyt synnärille jo, kun ei ole sitten lauantain kuulunut eikä näkynyt? Uutisia odotellaan : )
Hermione: no, toisaaltahan se ¿pelkkä¿ tulehdus on varmaan " parempi" (jos nyt niin voi sanoa...) kuin että iskias vihoittelisi, kun se iskias-särky taitaa olla sellainen helposti uusiutuva vaiva. Toivotaan nyt, että joka tapauksessa paranisi. Hyvä, että tukivyö auttanut supisteluihin ainakin.
Pikku-Juska: moikat ja tsempitykset sinne osastolle, jos vielä nettiin pääset! Tai voihan se olla, että vielä kotiinkin laskevat.
Hoyt: oi, kun tulikin vesi kielelle, kun luin teidän grillailuista. Meillä grillin muuraus vielä sen verran vaiheessa, että saas nähdä milloin päästään grillailemaan : ) Kysyhän ihmeessä lääkäriltä niistä rytmihäiriöistä, parempihan se on, että niihin osaavat ennen synnytystä varautua. Samoin luin vauva-lehden vaipattomuus-juttua aika huuli pyöreenä... vähän tuntuu, että niinköhän tuo nyt niin paljon ¿huolettomampaa¿ on. Mene ja tiedä...
Passionate: moikat, kiva kuulla siustakin! Siulla tänään ultra, tulehan heti sitten kertomaan kuulumiset? Tuo itkuherkkyys kuulostaa kyllä tutulta: minuu itkettää kaikki mahdolliset tunteikkaat telkkuohjelmat yms... samoin huomaan, että näin raskaana ollessa jotenkin ärsyttää sellaisetkin asiat paljon herkemmin, mistä ¿normaalisti¿ vaan ajattelis, että ¿mitäpäs tuosta¿... Esim. lauantaina ostamani kesäkukat ei nyt olleetkaan hyvät, kun kotona ne istutin... orvokeissa liian pitkät varret ja ne retkottaa! No joopa joo... ihan ne välttää kyllä, kun nyt niitä katselen, mutta lauantaina kiukkusin miehelle asiasta : )
Tipu: kirpparilta minäkin ostin vähän aikaa sitten muutamia vaatteita, kyllä kannatti, kun olivat melkein käyttämättömiä. Emmaljungat varmaan on kyllä hyvät vaunut, eipä niistä ole paljon negatiivisia kommentteja kuulunut. Meillä olis tarkoitus myös ensi viikolla, kun lomalla ollaan, niin käydä vähän alustavasti tutkailemassa vaunuja.
Maitikka: mitenkäs neuvolassa? Osasivatko sanoa syytä päänsärkyyn ja väsyyn?
Greetas: yritähän lepäilläkin vähän välillä : )
Live: miten niitä viikkoja siullakin jo noin paljon on? : ) Kiva, että olet energisella tuulella ja hyvin jaksellut.
(.) Pätkiksen liikkeitä olin tuntevinani lauantaina eka kerran... ihan varma en ollut, oliko se nyt niitä. Eilen sitten töissä konttailin tietokoneen johtoja kiinni pöydän alla vähän tukalassa asennossa, ja kun ylös nousin, niin tuntui sellaiset muksaukset masussa, että ei voinut enää erehtyä. : ) Harvakseltaan siis vielä niitä tuntuu, mutta eiköhän ne pikkuhiljaa ala selvemmin tuntua.
Dajm + Pätkis 17+0
Pikaisesti kuulumisia.. Lauantaina tuli sitten aika äkkinäinen lähtö synnärille kun sypistukset koveni todella nopeasti ja todella kivuliaiksi. Siinä sitten puoli 3 päivällä meille syntyi terve pikku poika. :) pituutta 48cm ja painoa herralla oli 3485g. Synnytys oli kohtalaisen nopea ja kaikki meni hyvin. eilen päästiin jo kotiin kun kaikki oli vauvalla ja itsellä hyvin eikä jaksettu enää osastolla olla. Maitoa tulee vaikka muille jakaa ja sairaalassa viimeisenä päivänä jouduin käymään lypsyllä muutamaan kertaan että sai oloa helpotetuksi. Pikkuinen syö hyvin koska paino ei ollut tippunut kuin n. 185g syntymästä. Mutta nyt rupean purkamaan tavaroita paikoillee ja odottelemaan neuvolan tätin visiittiä. Tulen kertomaan tarkemmin synnytyksestä paremmalla ajalla.
Emka ja Tahvo 4pv
Sitä vaan, että tutulta vaikuttaa toi sun tilanne, mullahan oli loppuraskaudessa myös protskut jatkuvasti 1-2 plussalla ja verenpaine koholla, vaikka itse tunsin olevani elämäni kunnossa! Mä en lopulta missään vaiheessa joutunut/ suostunut sen takia jäämään osastolle, vaikka kai olisvat halunneet... Mutta onnistuttiin mihen kanssa vakuuttamaan äippäpolin lääkärit, että osaan paremmin levätä kotona ja voin tulla hetipaikalla päivystykseen, jos olo huononee :) Niinpä mä makoilin ja surffailin netissä päivät pitkät pari viikkoa, ja kävin joka toinen päivä vaan äippäpolilla :) Että toivoa on sullakin vielä kotiin päästä, vakuutat vaan että kotona on parempi levätä ja tulet heti takas jos olo huononee!
Mulla synnytys käynnistettiin em seikkojen ja sikiön pienen koon takia tasan rv 39, eikä ollut ollenkaan paha vaikka käynnistettiin!
Muillekin enskoille tsemppiä odotukseen ja spesiaali terkut vielä Jushkalle, toivottavasti nähdään lähiaikoina!
t. Ope ja Aino lauantaina 8 kk
Ensiksi onnittelut Emkalle ja perheelle!
Tänään oli siis se kauan odotettu ensimmäinen ultra. Viikkoja piti tänään olla kasassa 12+3, mutta pikkuinen olikin väsynyt kasvamaan joskus rv 9+ tietämillä. :´(
Minulla ei vuotoa tms, ainoastaan noiden oireiden katoaminen, kuten aiemmin mainitsin. Miehelle sanoin jokin aika sitten asiasta ja epäilystäni pikkuisen kasvun suhteen; " kaikki on ihan hyvin, älä huolehdi" .
Huomenna kaavintaan. Ensi viikolla alkaa kesäloma. Eipä paljoa innosta enää tuo eteläänkään lähtö juhannuksen jälkeen. Pakkasin kaikki vauva-lehdet ja neuvolasta saamani lehtiset laatikkoon pois silmistä. Itkettää ja suututtaa!
Toivotan teille kaikille vilpittömästi hyvää ja huoletonta odotusaikaa. Ehkä palailen tänne vielä joskus.
Hmm... täällä sekä iloisia että surullisia uutisia...
Emka: Oikein lämmin Onnentoivotus vauvelin syntymän johdosta! Kiva, että voit hyvin ja kotiinkin jo pääsitte: ihanaa vauva-aikaa nyt vaan!
Passionate: voi kurja, miten ikäviä uutisia... Tosi isot pahoittelut ja jaksamista toivottelen siulle ja miehellesi. Ei oikein sanoja löydy. Voimia.
Dajm
Ihan kamalia uutisia sinulla ultrasta : (
Tuo on ollut viimeaikojeni suurin pelko.
Mulla on kanssa fiilikset tosi huonot. Raskaus on sujunut oikein hyvin eiliseen asti. Eilen tuli ruskeaa vuotoa ja illemmalla vaal.punaista. Vatsassakin kipristeli. Tänään hiukan rusehtavaa ja selkä kipeä. Tuntuu siltä että se oli sitten tässä. Neuvolasta kehottivat ottamaan yhteyttä jos pahenee...
Tiedän, että vuodot ovat yleisiä, mutta jotenkin tässä tuntuu moni asia viittaavaan siihen ettei kaikki ole kunnossa. Ehkä täytyy huomenna aamulla yrittää saada akuuttiaikaa lääkärille, ettei tarvitse enää pidempään elää epätietoisuudessa, järki tässä menee.
Perjantaina olisi provinssirockiin meno, ei ole kyllä fiilis korkealla. Maanantaina olisi neuvola ja viikon päästä ultra....
12. viikko menossa ja hetken ehti jo ajatella luottavaisesti, että kohta on pahin aika takana. Kenellekkään ei soisi keskenmenoa, mutta niin pelottavan yleisiä ne ovat, sen olen ainakin täältä palstalta oppinut.
Oikein paljon onnellisia raskausviikkoja kaikille. Toivottavasti saamme kaikki pian kokea äitiyden onnea.
Ja emkalle ONNEA vauva-arkeen!
-Maisi
Aloitetaanpas viikko tuoreilla neuvolakuulumisilla
rv 35+3
paino +900g/vko (hups!! =) )
turvotus +
RR 118/75
pissa puhdas
hemoglobini 131
SF-mitta 33,5 cm
tarjonta RT
syke 145-150
liikkeet ++
Vauvalla kaikki ok. Pää ei ole kiinnittynyt, ei ainakaan tällä viikolla ainakaan synny, eikä luultavasti vielä ens viikollakaan, sanoi neuvolatäti =)
Pienikokoinen on, ei kuulemma ole mikään 4 kg vauva tulossa, mutta sepä selviää sitten ensi viikon torstaina synnytystapa-arvioinnissa.
Neuvolareissun jälkeen oli sitten synnytysvalmennusta ja saimme kotiin katsottavaksi semmoisen synnytysvideon. Katsomme sen ehkä jo heti tänä iltana.
Seuraava neuvolakäynti onkin sitten jo ensi tiistaina, 19.6, ja synnytystapa-arviointi on sitten torstaina 21.6. Odotamme jo kovasti, että pääsemme vielä kerran, ennen synnytystä katsomaan vaavia =)
Nyt lähden valmistautumaan kaupungille lähtöön, kirjoittelen taas joku päivä.
Anteeksi omanapaisuus..
=) Lisbet ja Viivi, rv 35+3.