~~~Helmihaikarat~~
En äkkiseltään löytänyt pinoa helmikuussa ' 08 synnyttäville.
Ottakaamme ja pinoutukaamme! :)
Nettilaskureiden mukaan toisen lapsemme la. olisi 9.2.2008.
Esikoinen on syntynyt 11.8.05, joten 2,5 vuotta tulisi sisaruksille ikäeroa. Kaikki on vielä niin alussa, että en ole edes ehtinyt vielä voimaan pahoin, mutta sitä odotellessa... :D
Malwis & Hilla-Hermanni 5+0
Kommentit (71)
Sain tänään aikaseks soittaa neuvolaan, ja kierron epätasaisuuden takia laskettuaika ei aivan tarkka vielä, neuvolatädin mukaan 31.1-1.2.2008, mutta en aio siirtyä täältä helmihaikaroista pois jos se ei ketään haittaa. Jos tulokas seuraa veljensä jalanjälkiä ni syntyy kuitenkin lähempänän helmikuun puoltaväliä. ;-)
Sain siis ajan vasta 2.7.
Tänään ei oo ollu aivan niin kamalaa kuvotusta kun kaks edellistä päivää että ehkä tämä tästä. Ja kun aurinkokaan ei tänään nyt niin kovasti lämmitä ni tuntuu et sekikn helpotti asiaa.
Hyviä vointeja kaikille, palaillaan. =))
Kristall ja kakkonen 6+5
Heippa,
plussa tuli perjantaina lyhyen yrittämisen jälkeen. Epäuskoinen olo, kuten moni on jo edellä kuvannut. Ensimmäinen on tulossa, joten kaikki on uutta ihmeellistä. Mitään oireita ei ole ollut pieniä vatsakipuja lukuunottamatta.
Laskujeni mukaan nyt on menossa vko5 ja laskettuaika olisi joskus helmikuun puolessa välissä. Soitin neuvolaan ja sain ajan vasta 19.7. Miten sinne asti jaksaa odottaa??
Ajattelin käydä yksityisellä ultrassa tarkastamassa, että kaikki on hyvin. Milloin sinne kannattaisi mennä? Osaisiko jo suositella Helsingistä jotain hyvää paikkaa?
Hei vaan kaikille kohtalon tovereille!
Täällä ilmoittaudutaan myös mukaan. Laskureiden mukaan on la 4.2. ja ensimmäistä junioria tehdään. Kaikki on niin outoa ja ihanaa....
Tänään on mittarissa 6+1, ja eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti... hih...
Kuvottava olo on hiukan helpompi, viime viikolla oli kyllä aika hirveä olo. Väsymys vaan vaivaa, voisi varmaankin nukkua kellon ympäri...? Mutta kaiken tämän kestää, sillä " hyvää jaksaa odottaa" !
Hip hei mukana ollaan! Aiemmat epämääräiset testitulokset voidaan unohtaa kun tänään plussattiin kirkkaasti! Meillä on ennestään kohta kaksi vuotta täyttävä poika ja tämä uusi tärppäsi ensi yrittämältä. Laskettu aika laskurin mukaan muistaakseni 02. helmikuuta.
Tarvitsisin apua noiden viikkojen laskennassa. Jos mun viimeiset menkat alkoivat 02. toukokuuta, mitä viikkoa nyt elämmekään?
Kiitos jo etukäteen avusta laskennoissa ja paljon suojelusenkeleitä kaikille masuasukeille sekä niiden perheille!
t.mutteris
Jontun kanssa minäkin varovaisin askelin kurkkaan tänne. Tuntemuksia raskaudesta olisi ja oireitakin riittää. Tein testin eilen, kun oli kp 36 ja se näytti negaa. En ole kuitenkaan lyöny hanskoja tiskiin, kun mulla on aina ollut se tilanne, että plussat näkyy vasta kun alan olla suunnilleen rv 8.
Historiaa jonkin verran: Vauvaa ollaan yritetty helmikuusta 2003 lähtien. Parisen vuotta meni ennenkuin tuli eka plussa. Se meni sitten kesken heinäkuussa -05. Sen jälkeen olen raskautunut 4 kertaa ja kaikki ovat menneet kesken. =( Eli yhteensä olen ollut 5 kertaa raskaana, mutta vauvaa ei silti ole. Ekaa siis yritämme.
Oireet ovat niin tuttuja aiemmista raskauksistani, joten siksi uskon (ainakin melkein ;) ) olevani raskaana. On pahaa oloa, rinnat ovat suurentuneet, pömppiskin on jo ihan mahdoton. Lisäksi näen tosi paljon unia ja yleensä ovat jokseenkin omituisia tai sitten painajaisia. Ne myös pysyvät paremmin mielessä kuin yleensä. Päikkäreitäkin on pitänyt nukkua melkein joka päivä. Eilisestä lähtien on ollut jatkuvaa nälän tunnetta.
Laskurin mukaan la voisi olla 11.2.2008 ja tänään olisi sitten rv 5+1.
Ai niin, oireista unohtui vielä sanoa, että ajoittain tuntuu alavatsalla oikealla puolen sellasta pientä kipuilua... Samoin jotkut hajut tekevät tosi pahaa, esim. käytetyn suodatinpussin haju, jossa on kahvin puruja. Siitä meinaa tulla melkein heti oksennus... Muuten on " vain" kuvotuksen hetkiä silloin tällöin.
Että tälleen. =)
Ilmottaudunpa minäkin tänne puolelle, kovan kuumeilun jälkeen :) kuumeillu olen jo viime kesästä mutta nyt vasta keväällä lopetin ehkäisyn ja en meinannut uskoa että heti tokasta kierrosta tärppäsi (tai ekasta). Oli kyl niin ihana tunne kun plussa tuli, odottavan aika kun on niin kauheen pitkä. Esikoinen meillä on kaksi vuotta ja nyt innolla toista odottelen.
Laskettuaika laskurin mukaan tulisi 9.2 ja ensimmäinen neuvola ja ultra on heti jussin jälkeen. Mulla kun ollaan vähän epävarmoja että kummassa kierrossa se nyt sit tärppäs kun ekat luomut oli ainoastaan sellasta ruskeaa tiputtelua pari päivää ja sit loppus..et nyt sit jännällä ootan neuvolaa että missäs vaiheessa sitä raskautta ollaan. Kyl tuntuu vaan ikuisuudelta toi juhannuksen odotus et sen jälkeen pääsee :) mahtaako sillon näkyä vielä mitään jos se menee ton 9.2 mukaan eli viikkoja olis varmaan sillon n 6-7? Mitä muuten tarkoittaa tuo alkuraskauden ultra? onko toi mun tuleva ultra tuota kun se on niin aikasessa vaiheessa jotta saadaan viikot selville.....
Oireita ei ole ollut, parinä päivänä ei tehny ruokaa yhtään mieli mut nyt sit mennään taas ihan normioloilla. Edellinen raskaus meni oireetta et kovasti toivon et jospa se tämäkin menis :) toivossa on hyvä elää :) onnea kovasti kaikille ja vaihdellaan kuulumisia ja tuntemuksia :)
äippyli ja tyttö
Mitäs muiden aamuun kuuluu? Itsellä oli jo toisen kerran yöllä vessaherätys. Normaalisti kun nukun aamuun asti ja kellon soittoon. Outoja uniakin tuli taas nähtyä. Niitä on varmaan ollut jo viikon ajan aina joka kerta kun nukun. Onko muilla ollut vastaavaa?
Entä onko muita aamupahoinvoinnista kärsiviä? Mä kun nousin aamulla sängystä, niin yökötti tosi paljon ja mahassakin oikein velloi. Otin sitten pastillin, kun joskus se on auttanut, mutta nyt ei. Seuraavaksi sitten join, mutta ei auttanu sekään. Sitten mies toi suolakeksin ja se auttoi vähäksi aikaa. Tosin sitten kun varsinaista aamiaista alettiin syödä, niin siinä vaiheessa se huono olo oli tullu jo takaisin. No, syöminen taas auttoi joksikin aikaa, mutta nyt on ollu jo tunnin taas tosi yököttävää oloa...
Sitten eilen tuli vielä äkillisiä naurukohtauksia ja vielä kolmeen eri kertaan. =D Tänäkin aamuna niitä on ollu jo pari kertaa... Ne hormoonit... ;)
Mutta aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
Meille tulossa 3 lapsi.Laskettu aika olisi 6.2.07
Mulle neuvolassa sanottiin ku varailin aikaa et mulla ois menossa 5+6
Oireita:rinnat hiukan arat,alavatsaa nipistelee välillä,parina aamuna yököttänyt mut en oo oksentanut ainakaan vielä ja pissalla saa juosta koko ajan.Onnea teille kaikille raskaana oleville.
Meillä 5 vuotta oltu ilman ehkäsyä ja nyt sitten tulin raskaaksi.
Mulla merkittävin raskausoire on se, että vaikka nälkä olis, niin ei tahdo löytyä _mitään_ mitä tekis mieli. Vähän hankalaa. Mullahan oli jo viime viikolla eka neuvola (lääkitysasioitteni takia) ja hb oli yllättävän alhaalla, olikos se 119. Eli verilettuja saisi syödä, mutta kun ei tahdo millään tehdä mieli. Maksalaatikko kyllä maistuisi, mutta sitä kun ei sitten taas sais oikein syödä. Olishan se hyvä saada tuo hb pysymään edes tuolla tasolla. Etomista ei vielä suuremmasti ole ollut, mutta pahoin pelkään, että sitä vielä tulee. Oksennellut en ole kylläkään raskausaikana koskaan.
Ja toinen merkittävä oire on tietenkin väsymys. Useampi päivä olen nukkunut makoisat päikkärit. Ja aamuisin uni maittaa pitkään. Tänä aamuna heräilin vailla 9, kun pikkuneitikin antoi nukkua (nukutaan vierekkäin).
Silloin tällöin saattaa tuntua vihlaisuja masun sivuilla eli ne kohdun kannatinjänteet, vai mitkäs ne olikaan, siellä venyy. Siinäpä taisi olla meikäläisen oireet. No, vilunväristykset on vielä yksi ja hajuaistin tarkentuminen toinen :-).
jazuliini rv 6+3
jo unohtanut kuinka ihanaa tämä raskaana olo onkaan...:)väsyttää,oksettaa...eikä yhtään helpota että mieheni tulee viereen lemuamaan tupakalta:Dihanaa kun on viileetä...esikoinenkin nukkuu paremmin.
Jonskuli 6+3
Täällä odotellaan kahdeksatta lasta ja la olis joskus siinä 7.2.2008.
Etova olo on jo vaivannut tämän viikon, mutta vielä ei ole tarvinnut oksentaa, tänä aamuna oli kyllä tosi lähellä. Väsyttänyt on ja pissalla pitää käydä useammin. Tämä on tätä, ah niin ihanaa alkuraskautta... helpompaa keskiraskautta odotellen.
raskaustesti näytti vielä haaleaa punaista, mutta päätin uskaltautua joukkoon.Kuukautiseni ovat olleet niin säännölliset ja nyt jo poissa 5 päivää ja olotilani on kuin raskaalla=)))
Tämä on kolmas raskauteni, ensimmäinen meni kesken 2004, 05/2005 syntyi tyttö ja nyt sitten sai alkuunsa toivottu kakkonen, olen tosi onnessani, toisesta yrittämästä onnistui. Vaikea olla hiljaa, kun tekisi mieli kailottaa kaikille että me saadaan vauva, mutta jotenkin vaan haluamme pitää tiedon itsellämme ja siitä nauttia. Tietenkin olen hyvin varovainen ja täytyy pitää jalat maassa, jos jotain tapahtuu niin ei tipu korkealta=)
Meillä laskettu aika olisi 13.2 eli nyt olisi 5 viikko.Hajuaisti on tarkentunut ja väsymys painaa sekä viluväristyksiä varsinkin illalla.Hieman etovaa oloa on jos ei syö säännöllisesti tai ehtii tulemaan nälkä eikä heti syö.
Toivottavasti ei tulisi kauheasti pahoinvointia eikä väsymystä tähän alkuraskauteen, jaksaisi kunnolla olla töissä, varsinkin kun siellä riittää yllin kyllin tekemistä koko kesän ajaksi.
Nelli, Ada 2v 1kk ja maha asukki 5rv
siis mun laskettu aika olisi 6.2.08 eikä 07.hyvä minä taas!!
Meillä ootellaan kans helmivauvaa. Keväällä oli yks keskenmeno / tuulimuna. Lääkäri suositteli oottaa yhet menkat ennen uuden yrittämistä, sanoi että ois helpompi sitten määrittää mahdollisen uuden raskauden kestoa. Tarkistin, onko uuteen keskenmenoon suurempi riski, jos menkkkkoja ei odota, sanoi ettei ole merkitystä siihen. Me ei sitten maltettu ootella mun epäsäännöllisiä menkkoja. Haamuviiva tuli 22.5. ja vahvempi 24.5. Laskettu aika joskus helmikuun alkupuolella. Neuvolaan en oo vielä ollut yhteyksissä.
Oireina on ollut pari viikkoa nännien kipeyttä, rintojen turpoamista, vaihtelevaa väsymystä, huimausta, pientä etomista välillä, mielialan ailahteluakin vähän sekä alavatsavihlasuja ponnistellessa. Nyt parina päivänä ihan pientä vuotoa, eli näkyy vain vessakäynneillä paperissa.
Esikoinen on syntynyt 1.11.05, joten sellanen 2v3kk eroa tulis. Ekaa yritettiin puolitoistavuotta, tätä toista noin puoli vuotta.
Ennestään minulla on kaksi tyttöä 4v2kk ja 1v1kk. Kolmannen LA olisi 1.2.08. Toivottavasti pysyy matkassa mukana sinne asti. Olen alkanut epäilemään olisiko mennyt kesken, koska kaikki raskausoireet ovat loppuneet ja edellisissä raskauksissa minulla on ollut todella voimakasta pahoinvointia. Esikoisesta 5-6rv:sta- synnytykseen asti ja kakkosesta 5-6rv:sta-16rv:n. Mitään vuotoja ei onneksi ole.
Täytyy vain toivoa, että kaikki olisi hyvin ja pääsisin vähän helpommalla kuin edellisissä raskauksissa.
Ensimmäinen neuvola on 3.7.07
ilonella
No niin, täälläkin on se " kaivattu" pahoinvointi alkanut... Parina viime päivänä joutunut jo oksentamaan. Ei mitään ihan mahdotonta kuitenkaan ole, menee aika äkkiä ohi. Lähinnä aamulla kun nousee sängystä ja aamupalaa järsii niin siinä kohdassa vatsa päättää kääntyä väärinpäin :) noh, tästä aikaisemmin valitin kun ei ollut mitään oireita niin ollaanko tässä raskaana lainkaan. Sitä saa mitä tilaa, kait. Miten muut, vointeja? Huh kun tuntuu siltä ettei aika kulu ollenkaan, eka neuvola vasta 25. päivä ja sitten ilmeisesti viikolla 11-13 eka ultra... kuinka sitä kestää vielä noin kauan että tietää että kaikki on kunnossa ja vaavi matkassa... Minulla on muuten kanssa unet olleet tosi omituisia ja niitä on paljon, tästä joku kyseli. Liittyyköhän sekin siis jotenkin hormoonitoimintaan...
Viuhti: Mähän sitä unista kyselin, kun niitä näen joka kerta kun nukun. On se sitten yöunta tai päikkäreitä.
Pahaa oloa pukkaa edelleen. Tosin nyt on vielä toistaiseksi suht normaali kun vetäsin tuossa kulhollisen jugurttia. Mulla kun on tänään tehny sen, että kun syön, niin helpottaa, mutta tunnin päästä on taas huono olo ja se kestää aina siihen asti kunnes taas syön jotain. Oksentanut en ole, vaikka on kyllä aika lähellä ollut monesti. Mutta ei tää melkein jatkuva kuvotuskaan ole kivaa kun ei sitä nyt kaiken aikaa voi syödäkään tai on kohta pallon muotoinen eikä se johdu vauvasta. ;)
Mutta musta vähän tuntuu siltä, että taidankin mennä tästä vähäksi aikaa nukkumaan ennenkuin tuo mies tulee kotiin.
Vointeja kaikille!
Onko meille helmikuisille vielä olemassa postituslistaa esim. yahoossa? Olisi kiva vaihtaa kuulumisia suljetussa paikassa, jossa voisi kertoa arempiakin asioita, jolloin niitä ei pääsisi lukemaan kuka vaan.
Tonttuliina: Täällä Suomessakin on tuo niskapoimu-ultra, halukkaille lähes koko maassa. Itse olen mennyt tuohon ultraa parissa aiemmassa raskaudessa, koska siinä näkee myös muita kehityshäiriöitä, en siis pelkästään tuon down/trisomian takia. Suomessa tämä tuntuu olevan viihdettä, jossa pääsee katsomaan vauvaa. Mikäli niskaturvotusta on Suomessa yleensä otetaan sen jälkeen verikoe, jonka avulla saadaan näistä tuloksista ja äidin iästä riskiluku, äidin päätöksen tueksi. Äidille tarjotaan mahdollisuus jatkotutkimuksiin (lapsivesipunktio/istukkabiopsia), joka tehdään n. rv 16, tästä 2-4 viikon kuluttua tulee kromosomitutkimuksen tulokset. Näistä lapsivesi on " varmempi" , sillä istukassa saattaa olla esim. downpoikkeavuus vaikka sikiössä ei olisikaan. Jos on esim. alkanut kaksosraskautena, jossa sikiöillä yhteinen istukka ja istukka onkin keskenmenneen perimää. Eli yleensä, kun tulokset tulevat äiti tuntee jo vauvan liikkeet. Trisomian pystyy ehkä keskeyttämään, tieteellisten faktojen perusteella, mutta harvempi taitaa pystyä sitä tekemään downin takia. Toisaalta varmistunut tieto esim. downista auttaa valmistautumaan ja hakemaan tietoa.
Jos äidin riskiluku on esim. 1/200, se on sama kuin punktion ja biopsian keskenmenoriski siis 0,5%. Eli voi miettiä kumman riskin ottaa (vai ehkä molemmat).
Usassa taidetaan muutenkin ultrata lääkärin toimesta joka kerta (näin ainakin mun serkulla). Suomessa ultria tarjotaan tavallisesti 1-3 ja usein tämä on eka mahdollisuus varmistaa, että kohdussa on elämää ja montako sikiötä on.
Niin minulla on nyt melkein 7kk ikäinen vauva ekat kuukautiset olivat 17.4. ja viikoittain olen tehnyt raskaustestin " varmuuden vuoksi" ja maanantaina se näytti haaleaa viivaa. Vielä en suuremmin tuuleta. Vauva on kuitenkin niin pieni, että elän täysin sen ehdoilla. Tuntuu, että niin monille kavereille on osunut keskenmeno 2. ja 3. lapsen väliin. Eli jotenkin odotan enemmän kemiallista raskautta, tuulimunaa, keskenmenoa tai vastaavaa. No, raskaana ollaan joka tapauksessa ja oma veikkaukseni la:sta on 20.2 jälkeen (toisaalta eka syntyi 37+4 ja toka 38+0, joten en oikein tällekään osaa tuota 40 viikon täyttymistä odottaa).
Höpisijä Heltu
Heips,
Ajattelin nyt sitten uskaltautua mukaan minäkin. Esikoinen 1v6kk hoidoilla saatu ja nyt sitten tämä totaalinen yllätys plussa 1kk pilleritauolla!!! Torstaina testasin ja samana päivänä kävin yksityisellä ultrassa. Mitään ei vielä voinut sanoa, koska kierron todellisesta pituudesta ei tietoa. Juhannus aaton aattona uusi ultra ja samana päivänä sitten ajattelin neuvola aikaa varata jos ultrassa hyviä uutisia.
Olen oikeasti niin sekaisin ja peloissani... veritesti arvo 391, mutta en tiedä mitä se kertoo, kun ei hedelmöitysajankohtaa tiedossa. Huomenna seuranta verikoe. Minun ei siis olisi oikeasti missääntapauksessa pitänyt pystyä luomu plussaa saamaan. Siksi nyt pelottaakin että alkio on väärässä paikassa tai jotain...
Paniikissa, Jasuliina