--KESÄKUISTEN PERJANTAI--
Linkki eilisen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10494403&p=1&tmode=1&smod…
Hyvin varhainen pinon aloitus. Tulin juuri kotiin. Ei YHTÄÄN herkkua tönöttää edustamassa viidestä puolille öin näillä loppumetreillä. Jalat huutaa hoosianaa. Mutta eipä vauva syntynyt vaikka olis ollut mahdollisimman epäsopiva hetki.
Oon ihan poikki, joten tömähdän tuonne sängyn pohjalle. Toivottavasti joku muu pääsee tänä yönä tositoimiin:)
Kommentit (24)
Ei sii ole sinne mitään aikaa, mutta sinne synnyttämään olisi jo hoppu.
Viime yönä heräsin niin kuvottavan pahaan oloon, oksetti ja pyörrytti ja lisäksi oli ripuli. Ajattelinkin jo, että no niin nyt se alkaa. Mutta ei alkanut. Yhtään supistusta ei tullut ja sain lopulta unenkin päästä taas kiinni. Huono-olo on edelleen, mutta siinäpä se.
Niin ja tuntuu, että olisi tullut hiiva.. Voiko näin loppu metreillä vaan laittaa Canestenin ematinpuikon tosta vaan? Onko jollakin tietoa?
Käyn nyt lukasemassa eilisen pinon, kun en tiedä yhtään mitä on tapahtunut sitten eilis aamun.
Iiran
Viime yö ihan kauhea.. Kuuma ja mahaan sattuu kaikki muut asennot kuin vasen kylki.. Kuudelta piti viimein nousta ylös, kun ei jaksanut enää yrittää nukkumista. No ainakin koira oli iloinen, kun pääsi ajoissa ulos. Eilen neuvolatätikään ei " luvannut" , että ennen laskettua aikaa tulisi ja voipi olla, että pidempään menee........ Blaah... Saa nähdä.
Rv39+2
Huldalle tsemppiä ultraan! Tuuhan sit kertomaan kuulumiset, jos vielä kotiudut yhdessä koossa ;)
Iiran: Jos hiivan oireet tunnistat, niin hyvin voit käyttää itsehoitolääkitystä. Canesten ja Gyno-Daktarin ainakin käy.
Mä kun jo nyt käytän neljättä kolmen päivän kuuria, hiiva uusinut viikon välein.. :/ Kalliiks tulee, sais synytä jo vauva, joskos sillä pääsis tästäkin riesasta!
Eipä ole tällä meidänkään vaavilla mikään kiire ulos :b Vaikka en mä nyt ihan kauheasti oo uskonutkaan että syntys ennen ens viikkoa. Mut ens viikon aikana sais kyllä jo luvan tulla :)
Viime yö aika nihkeesti nukuttu. Päätin että mieskin saa välillä ruveta viemään tota kakkosta sänkyynsä, koska tuntuu etten saa yhtään enää nukuttua :b No, kyllähän tuo vähän protestoi, kun ei iskä kelpaa nukutukseenkaan enää jostain syystä. Ja vauva piti sit sellasta möyräämistä, kun kuuli ääniä, et ei siinä kauheen sikeesti saanut torkuttua.
Tsemppiä kaikille, joilla niitä lupaavia oireita jo oli/on JA paljon supistuksia!! :)
PP 38+5
Jään tänne yksin liputtamaan kohti meidän laskettua aikaa. Mulla ei ole varmaa ikinä mitään toivoa käynnistykseen, mitään vaivaa tai kummallisuutta kun ei ole.
Jalat on edelleen tohjona... Mutta unta sai jonkinverran.
Rouvaii
Oon seuraillut teidän juttuja jo kauan taustalla vaan nyt en malta olla kirjottamatta, kun viimeisiä viedään kaikilla=). Mulla viikkoja 39+5, sairaslomalla jo tammikuusta lähtien supistusten (epäilty) ja iskiaksen vuoksi. Supistanut on tukalasti jo varmaan kuukauden, kohdunsuu vihloo kuin revittäisiin kahtia vaan yllätys...ei mitään edistystä...kohdunkanavaa jäljellä, kätilön mukaan paikat kiinni, lääkärin mukaan pehmentymistä on ja ulkosuu auki vähän. Liekö sitten kuka oikeassa. Lääkärin mukaan vauvan pitäs mahtua tulemaan...ja sitä olen hysteerisenä itkenyt kun tuo pitäisi ei kuulosta hyvältä. Pelkään synnytystä enemmän kuin mitään muuta. Voiko teidän mielestä vahva pelko jopa estää synnytyksen? Ettei edistystä tapahdu mihinkään suuntaan? Vai onko nämä vaan kuvittelua? Pelkopolilla en ole käynyt....
Kuinka muihin vaikuttaa tämä lämpö? Turvottaako? Ahdistaako?
Onko muut huomanneet olevansa kuin per...e ammuttuja näinä " loppuaikoina" ? Mulla ainakin menee pinna pienimmästäkin ja itku on koko ajan lähellä=(.
Toivon Onnea kaikille tulevaan synnytykseen ja Voimia raskauden loppuajaksi. Yritetään nauttia kesäisistä päivistä!
eipä ollut pizzasta apua... hih. Eli täällä sitä edelleenkin vaan pyöritään pallona. Kyllä noita suppareita on tullut nyt joka ilta tosi tiheestikin, mutta kun eivät vaan äidy kovin kipeiksi. Mä veikkaan, että viikonlopulle menee... ehkä tuossa sunnuntai-maananatain välisenä yönä. Sitten tulisi meidän perheestä päivämääräsuora. Mun mies on syntynyt 10. päivä, mä 12. päivä ja jos miltsi sitten syntyis 11.päivä, niin oltais kaikki peräperää... :)
HULDA: Tsemppiä ultraan ja eiköhän se lääkäri katso tilannetta vähän tarkemminkin, että saat varmasti -jos et nyt käynnistystä- jonkinlaisen arvion kuitenkin siitä, miten pitkään vielä menee.
Onneksi on taas viikonloppu edessä. Jotenkin on niin ikävää yrittää viihdyttää itse itseään täällä kotona nuo arkipäivät, kun mies on töissä. Meillä on kaikilla muuten aika mukavat oltavat, kun miehet saavat olla paljon enemmän vauvojen(ja meidän) kanssa kotona, jos kesälomat sijoittaa siihen isyyslomien lomaan. Varsinkin näin ensisynnyttäjille tuo tulevan isän apu tuntuu nyt jo korvaamattomalta.
Oletteko muuten miettineet jo juhannusta? Kun meidät on kutsuttu tuonne Joensuuhun mökkeilemään, mutta jos Milli syntyy vasta viikonkin päästä käynnistyksellä, on se niin kovasti pieni, etten uskalla lähteä niin pitkälle matkalle, vaikka yövyttäisiinkin matkan varrella. Ja onhan se vauva pieni vaikka syntyis jo heti tänään. Kovin pitkiä matkoja turvakaukalossakaan tuskin suositellaan ekoina viikkoina tehtävän. Jossakin kuitenkin olisi kiva vähän käydä kääntymässä. Ehkä täällä helsingin seurasaaressa on jotakin ohjelmaa. Känniläisiä en kyllä jaksa. Onkos joku viettänyt jussia seurasaaressa? Onkos siellä miten hurja meno? Kun ajattelin, että jos kääntymässä siellä uskaltais käydä.
Ja kaunista ilmaa on luvattu taas täksikin päiväksi. Muuten ihan kiva, mutta sain jalkani eilen jo täyteen rakkoja, kun käytin ekaa päivää noita kesä-flipflopeja... jee jee...
Jaksuja taas kaikille ja suppareita jne.
Odessa ja Milli 40+6(kyllä, huomenna paukkuu jo 41!! Saakeli sentään!)
Hyvää huomenta kaikille!!!
Täällä ei todellakaan mitään uutta. Vointi on ihan hyvä, lonkat vain särkee öisin ja vessassa saa rampata. Eilen mittasin mahan ympäryksen ja oli 119cm, mitäs teillä oletteko mitannu???????
Hulda: miksi sulla käynnistetään???? Ihan vaan uteliaisuuttani, ei tarvi kertoo ; )
Mulla käynnistettiin vanhemman tytön synnytys ja täytyy sanoa että paljon mukavampi on kun lähtee luomuna käyntiin.... Kokemuksia toki on monia.
Taidan häipyä kun ei oikein mitään tapahdu....Jokohan Miitu tulee pian kertomaan vauvauutisia...
Tiina 38+2
lämmintä pitää, huh! en siis ole ainut jonka helteet tai mahdollisesti nää viimeset viikot saa menemään täällä naama kurtussa melkein aamusta iltaan. Kummallista sinänsä, kun muuten on koko raskaus menny tosi hyvällä tuulella. Nyt vaan alkaa tää turpeinen olo ja kirjaimellisesti Raskaus riittää:/ (ikävöi aamuja, jolloin sängystä nouseminen ei aiheuttanut fyysistä kipua ja kengät sai hengästymättä jalkaan...) no, eipä tätä enää kauan tarvitse kannella, vaikka sitten saatta olla myöhemmin muuten vaan äärivaivainen olo.
itsekin olen lähdössä tekemään viimesiä ostoksia, viimeset vauvanpyykit on narulla ja sitten aletaankin olla jo jotakuinkin valmiina. Pitää taas kattoo, että mitkä kengät tänään mahtuis jalkaan. Bahianat on ollu kovassa käytössä, kun ei muut kun tuommoset kumiläpsyt enää sovi. hooray!
Mut tsemiä meille kaikille loppurutistuksiin, ens kuussa kaikilla on jo myssykät kainalossa.
T: Maaru ja maarula 38+4
ersu...:Meniköhän oikeen nikki. Joo, voi kova pelko ja jännittäminen ainakin hidastaa hyvin paljon synnytyksen etenemistä. Nimittäin minulla ensimmäisen lapsen kohdalla kävi niin että harasin supistuksia vastaan kun sattui ja sillä hidastin avautumista yms. Kätilö sanoikin synnytyksen jälkeen, että jos oisin pystynyt rentoutumaan, kaikki ois todennäköisesti tapahtunut paljon nopeanpaa.
Jos pelko on ihan mahdoton, niinkuin kuulostaa, niin kannattaa ihmeessä mennä juttelemaan kätilön tms kanssa!
Tsemppiä Huldalle jos saat nyytin jo tällä reissulla. :)
Meillä elo jatkuu neitiä syömään herätellessä ja vaippoja vaihdellessa. :)
Suppareita kaikille, jotka haluaa päästä synnyttään.
Marikki ja Nuppunen 1vk 1pv
Tunteet on herkässä kuten joku toinenkin sanoi. Kyllä tuntuu jokainen päivä yli lasketun ajan ihan piinalta. Vaikka fyysisesti on ihan hyvä olo, pystyn liikkumaan kivuitta, nukkumaan kohtalaisesti jne, henkisesti alkaa olla jotenkin ylilatautunut eikä jaksais enää yhtään. Toivon todella lisäksi että syntyisi ilman käynnistystä, jotenkin siitä ei paljoa hyviä kokemuksia kuule, vai miten on?? Oisko se kauheeta?
Sekin alkaa tässä nyt jännittään...
No, viikonloppu tulossa joten ehkä tästä piristytään ja jaksetaan odottaa oikeaa hetkeä...
rv 40+2
Hip hei ja huraa! Viikko laskettuun aikaan :) Saa nähdä kuin mamman käy.. Aiemmat kaksi on syntyneet alkuraskauden ultrasta lasketun la:n mukaan rv 39+1 - eli se olis tässä tapauksessa huomenna!! Suurempia merkkejä ei ole, mutta ei niin kovin ole toisiltakaan ollut (tosin ekalta lapsivesi meni 38+6 ja toiselta sit 39+0 alkoi tihkua jostain takaa/ylhäältä tms., eli lorahduksia odotellessa..). Vauva oli aika hiljainen eilisen ja tän aamunkin, nyt kun sai syötyä tuntuu taas liikuskelevan jne. Mutta ei siis selviä lähdön lähenemismerkkejä täällä - pitäis kuitenkin varmaan se sairaalakassi kohta pakata??
Odessako se oli joka juhannuksesta kyseli?! No, meidän perhe viettää ensimmäistä kertaa ihan erilaisen juhannuksen, kun mies on iltavuorossa töissä aaton ja juhannuspäivän. Meinasi ensin pitää isyyslomaa juhannuksen, mutta kun tuuraajaa on hankala löytää ym. niin sovittiin että menee sit töihin. Me tytöt+mahdollinen vauva sit katsotaan mitä tehdään.. Tuurillaanhan vauva syntyy vasta juhannuksen aikaan (la siis ens pe) ja mä vasta kotiudun.. Tosin esikon synttärit olis juhannuksen aikaan, mutta ne juhlitaan yleensä vasta jälkikäteen ja niin tehdään nytkin.
Mutta nyt mä jatkan siivoamista, kohta kaikki kuurattu lattiasta kattoon eli vauvan hyvä tulla (jos syntyy vielä tän järjestyksen aikana eikä vasta parin viikon päästä :D).
Suppareita kaikille....
tiistaina sectioon... siistii.
nyt pitää vielä siivota, ja leikkiä lasten kanssa mahdollisimman paljon, kun he (4 ja 3v) menevät mummolaan viikoksi lomailemaan maanantaina.
yöt alkavat olemaan kyllä tosi vaikeita, ei muuten mutta kun tuntuu että on niin kuuma, kai se vielä lisää kuumuutta tämä vatsa. onneksi alkaa jo olemaan kaikki valmiiksi laitettu vauvaa varten, pitäiskö käydä vielä tuttelia ostamassa varuiksi... tai sitten laitan isin asialle ennen kuin kotiudutaan, mikäli lisämaitoa tarvitaan.
viikonloppua kaikille, onneksi on aurinkoa ja lämmintä...
t.emma 38+4
Heips, laitanpa tähän linkin siihen syntyneitten kesäkuun vauvojen pinoon, jotta pysyy mukana: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10396365&p=3&tmode=1&smod…
Lisää vauvauutisia odotellen,
satu ja poika 2vkoa (LA 9.6. eli huomenna!)
Moikka moi...
Ehdittekö huomata ti-pinosta viestini? Aika äidinvaistoilla mentiin...ja ihan synnyttämään asti;)
Klo 2.00 supparit muutuivat sen verran napakoiksi, että nousin sängystä. Silloin tuli alle 10 min. Sairaaalaan lähdettiin 4.00, kun supisteli jo 4 min välein ja tulivat aina vaan kipeemmiksi.
Sairaalassa oltiin puoli 5 ja supparikäyrälle saatiin suppareita vaan 10 min välein, mutta oli aika napakoita. Olin auki 4-5 cm, mutta kohdunkanavaa 4 cm jäljellä.
Siitä salin puolelle oottelemaan lisää. Sain epiduraalin 10.20 ja pikku prinsessa näki päivänvalon 6.6.2007 klo 13.21. Synnytys kesti 11 h 21 min. Ja syntyipä tarkka neitimme tasan rv 40!
Tänään jo kotiuduttiin ja nyt alkaa uudet haasteet sisarusten tosiinsa tottumisessa...
Kuuluttiin muuten siihen 5%, jotka synnyttävät LASKETTUNA PÄIVÄNÄ :)
On tää niin ihanaa, onneks teillekin kaikille tulossa omat tuhisijat. Nyt jo toivoo, ettei tää koskaan kasva!!!
Ultrassa siis käyty, lievä kasvuhidastuma ja synnytyspelko on käynnistyksen syy. Maanantaina käppäilen osastolle ja siellä sit käynnistellään ilmeisesti cytotecilla? Kohdunsuu oli kahdelle sormelle auki ja kaulaa 1,5cm jäljellä. Ei välttämättä sitäkään. Lääkäri väitti, ettei näin kypsässä yleensä enää cytotecia tarvi, mut kätilö sanoi, että tarvii. Ota niistä nyt selvää.
Oisin kyllä saanu jäädä vielä kituuttamaan mahoineikin, kun kasvuhidastuma on lievä, mut päätin sit tosiaan valita käynnistyksen kun viikotkin niin hyvät. Silloin siis 39+4. Mut alko kyllä hirvittää kun lääkäri sanoi, että spontaani ois parempi. Aloin nyt matkalla kotiin sit miettiä, että mitä se sillä tarkoitti? Onks käynnistys jommalle kummalle riskialttiimpi ja millä tavalla? Helpottaakohan tää nyt sit mun kuolemanpelkoa yhtään. :/
Kääks, pitää tänään tehdä viimeiset ostokset ja siivoilla viikonlopun ajan. Äiti tulee sunnuntai-iltana meille ja on sitten tiistai-iltaan asti ainakin.
Jos jollain oli kokemuksia käynnistyksistä, niin kertokaas mulle sit miten ne on sujunu?
Hulda 39+1, TJ 3
Ihanaa kuulla että täältä oikeesti joskus pääsee tositoimiin. Hienoa et kivasti mennyt synnytys ja olette päässeet jo kotiutumaan. Tarkka vauva kun päivälleen osasi tulla;) Oikein paljon Onnea koko perheellenne!
Ja kauheesti tsemppiä Hulda80!! Huikeeta odottaa tarkkaa päivää, mutta toisaalta eipähän tarvi miettiä että milloin tulee. Käynnistyksestä kokemuksia mielelläni kuulisin minäkin, vaikka sitä ei meille olla vielä suunniteltu ja toivon kyllä että Vauva päättäisi tulla ihan omn avuin:)
jota myös sektio odottaa. Paljon voimia ja tänne jäädään odottelemaan kotiutumiskuulumisianne:)
Kukahan muu on jo päässyt/pääsee pian tositoimiin? Veikkauksia?;)
Paitsi että ensin Äippä:):lle ja muulle perheelle onnittelut nappisuorituksesta!! Kyllä me täältä perässä tullaan....
Ja sit noihin kokemuksiin käynnistyksestä (ei niinkään käynnistyksellä käynnistyneestä synnytyksestä), kahden kohdalta ;) molempia aiempia on mulla alettu käynnistää jo viikoilla 38+ sf-mitan takia, ultrakin on povannut yli 4 kiloista vauvelia. En nyt tietenkään halua ketään masentaa, mutta itse olen maannut sairaalassa cytotec käynnistyksessä 3 vrk, jonka jälkeen mut on molemmissa passitettu kotiin odottamaan muutamaksi päiväksi (annettu uusi aika seuraavalle viikolle että sitten jatketaan). Kumpikin on sitten lähtenyt itsekseen käyntiin jo ennen tuota uutta aikaa eli liekö sit ollu stressi tms. mikä ei antanut synnytyksen käynnistyä sairaalassa vaan piti päästä kotiin " lepäämään" . Mulla kaiketi tilanne kohdunsuulla ym. on ollut hieman epäkypsää eli ei hirveästi auki ja kohdunkaulaa jäljellä reippaasti ym. Tietysti jatkuva alapään ronkkiminen on saattanut sitten edesauttaa synnytyksen käynnistymistä (mol. käynnistyneet pari vrk kotona oltua). Tän kolmannen kohdalla teinkin neuvolassa heti ekalla käynnillä + ekalla nla-lääkärillä selväksi etten käynnistystä halua, jos ei pakko ole, kun molemmat syntyivät periaatteessa ilman käynnistystä la:n puitteissa (rv 39+) eikä toisen synnyttäminen luomunakaan tuottanut vaikeuksia/repeämiä tms. (4,2 kiloa, kätilö puhkaisi vahingossa kalvorakkulan kun lapsivettä vuoti jostain takaa tms. ja sit alkoi tapahtua niin vauhdilla ettei kunnolla epiduraalia enää ehtinyt sanoa :D ).
Eli siinä mielessä mulla ei tosiaan ole käynnistetystä synnytyksestä kokemuksia, mutta tahdoin vaan kertoa ettei se synnytys aina käynnisty tabuillakaan. Ja kuulemieni juttujen perusteella käynnistetty synnytys voi olla tuskallisempi tai tuskattomampi - mutta niinhän itsestään käynnistynytkin. Tsemppiä kuitenkin kaikille käynnistettäville, toivottavasti synnytys käynnistyisi reippaasti eikä tarviisi hermojaan sen " turhan" makoilun takia menettää..
Nyt tuli vieraita, niin täytyy lähteä kahvinkeittoon :)
Kyllä näitä kivoja vauvauutisia vaan satelee aika-ajoin. Jee. Sais tulla kyllä enemmänkin. :)
Mua alkoi äkkiä v***ttaa oikein urakalla, kun iltaisin tulee aina suppareita pienin väliajoin, mutta kun eivät muutu kipeiksi. Nyt päivällä taas on tullut jokunen melko tuntuva, mutta eivät tule missään kunnon tahdissa. Eikö nyt herran tähden näitä vois yhdistää niin, että synnytys käynnistyisi!!!
Kun oikeesti on jo alkanut vähän pelottaa. Mun siskon eka lapsi syntyi laskettua seuraavana päivänä, mutta toinen vasta 42+4!!!! Ihan oikeesti. Jos tämäkin sinnittelee sinne saakka, niin kyllä on hermot riekaleina pitkään vielä synnytyksen jälkeenkin.
Tällaista välikommenttia täältä. Teille muille parempaa mieltä! :)
Ode ja Miltsi 40+6
Olikos kukaan menossa tänään Naikkarille? Mulla ois ultra siellä ja tulipa mieleen, et saattaahan siellä olla muitakin. Vähän jännittää, että saanko käynnistyksen vai en... Tuskin tänään käynnistävät kun ei mikään hengenhätä oo kummallakaan, mut lauantai vai maanantailleko se sit menis? Jos ne edes suostuu siihen...
Pitäis ehtiä viime hetken ostoksille ja syömäänkin, mut saa nähä, kun tuntuu et kotonakin on vielä niin paljon tekemistä ja suihkuunkin pitäis raahahtua mut tässä mä sängyllä makailen ja koneella roikun. :D
Hulda 39+1