Hyväksytkö sijaissynnytyksen? Eduskunnassa tehty aloite, ettei sitä kiellettäisi.
Minusta on jotenkin älytöntä, että hyvin toimivat keinot kielletään. Keneltä se on pois? Ei sijaissynnytys ole sellaista draamaa kuin elokuvissa vaan usein siskon/ äidin rakkaudesta tekemä suuri hyväntahdonele lapsettomalle läheiselle. Kunpa tässä asiassa ei taannuttaisi. Kyseessä siis lakiesitys, joka sallisi sijaiskohdun käytön heteropareille esim. tilanteessa jossa kohtu poistettu sairauden takia tms.
Kommentit (12)
Enkä muuten ole uskonnollinen, en paheksu homoja enkä paheksu abortin tehneitä. En vain ymmärrä, miksi lapsia pitäisi saada keinolla millä hyvänsä. Raskausaika on rankka ja vaikuttaa odottavan naisen psyykeen, jonka jälkeen vauvasta luopuminen voi olla katkeraa.
miksei sitten homopareille, jos lesboillekin, kaikki ei aina ole niin yksinkertaista, anteeksi.
Esim. enää syksyllä ei saa käyttää anonyymisti luovutettuja sukusoluja ja jo pakastetut luovutusalkiotkin hävitetään...! Näin se maailma taantuu.
ap.
ymmärsin nopealla selailulla, että sijaissynnyttäjän käytön kieltäminen liittyisi vain hedelmöityshoitoihin? mitä jos minä haluan, että valitsemani sijaissynnyttäjä kantaa minun ja mieheni sukusoluilla alkuun saatetun alkion? lasketaanko tällainen koeputkihedelmöitys ja alkionsiirtokin hedelmällisyyshoidoksi? ei meillä ole mitään vikaa hedelmällisyydessä.
ei siis sen takia että se meillä liittyy homoihin tai että joku kansanedustaja ei ole sitä itse kokoenut (aika harva taitaa olla!)
Meidän nykyisessä laissa sijaissynnytyksistä ei puhuta mitään. Niitä ei siis ole kielletty eikä sallittu. Siellä ei myöskään puhuta niistä PALKKIOISTA joita sijaissynnyttäjille maksetaan, olivat ne sitten kulukorvauksia tai ihmiskauppaa.
minusta kellään ei ole oikeutta mahdollisesti vaurioittaa toiden terveyttä saadakseen biologisen lapsen. Jos ei kohtua ole, niin adoptio siten. Raskaana olo ja synnyttäminen ei ole vaaratonta puuhaa, vaikka yleensä hyvin meneekin. Jopa täysin normaalista raskaudesta voi seurata esim. ikäviä laskeumia ym. vaihdevuosien jälkeen. Eli pidän riskiä suurena, että köyhemmät myisivät terveyttään rikkaamille, tai sukulaisten kesken joku voi olla manipuloitavissa. Näkökulmani on varmaan tämä, koska oma kroppani ei kestä raskauksia kovin hyvin. Itse aion kuitenkin loputkin lapseni tehdä... ja olen tietysti iloinen, että edes pystyn siihen.
Minusta ihan älytöntä kieltää tuollaista. Keneltä se nyt on pois? Eikä tapauksia edes montaa vuodessa olisi, mutta niille perheille tärkeä asia.
Liian paljon riskejä. Entä jos lapsesta ei haluakaan luopua? Mitkä ovat lasten oikeudet jne.
Kammottavaa kun itsekkäät ihmiset haluavat biologisia lapsia hinnalla millä hyvänsä. Adoptoikaa jo valmiiksi maailmaan syntyneitä lapsia!
Lisääntynyt hedelmättömyys on luonnon oma keino karsia tätä helkutinmoista väkimäärää. Miten vitun vaikeaa sitä on tajuta?
t. adoptoinut
Tarkkaan harkittuja ja toivottuja lapsia näin syntyy, muutama vuodessa ei sen enempää. Tiedät varmaan itsekin, että adoptiolasta joutuu tänä päivänä odottelemaan melkoisen kauan, kotimaisia lapsia ei juurikaan ole tarjolla jne.
Lapsi on sitten kuitenkin oma, se kaikkein rakkain. Ei siinä etnistä perimää mietitä (kunnioitetaan kyllä).
Miksi niitä lapsia pitää väen vängällä tehtailla lisää? Eikö ajatella oikeasti yhtään tätä maapallon kantavuutta? Ei, koska jokainen ajattelee että " eihän nyt vaan mun toiminta..." . Kyllä. Jokaisen toiminta ratkaisee.
mulla ei oo ollut hajuakaan että sijaissynnyttäminen olisi kiellettyä? vai onko siitä vasta tulossa kiellettyä? häh! miten voi olla mahdollista, että tällaista asiaa koskien säädetään jotain lakeja! kyseessä on musta jokaisen oma päätös. itse pidän sijaissynnyttäjää varteenotettavana vaihtoehtona tulevilel lapsille, raskautta/synnytystä en hingu kokemaan uudelleen.