Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teitittelystä! Lääkäri avautuu...

Vierailija
11.03.2012 |

Voi herranjumala millaista materiaalia tulevat sairaanhoitajat ja lähihoitajat nykyään ovat! Ei sitten minkäänlaisia tapoja. Olen toiminut lääkärinä n. 15 vuotta ja kyllä selvä muutos on tapahtunut vuosien aikana. Parikymppinen hoitsu sanoo tutkimuspöydällä olevalle eläkeikäiselle potilaalle esim. käännys nyt kyoudolta tms. Itse teitittelen lähes aina potilasta kunnes hän usein sanoo, että voit toki sinutella. Se on toisen kunnioittamista. En tietenkään lasta tai teiniä ala teititellä, mutta yli parikymppistä jo melko herkästi. Tapani on kahdenkesken tällaisen tilanteen jälkeen kysyä hoitajalta ystävällisesti että kuinka vanha sinun mielestä potilaan oikein tulee olla, että teitittelisit häntä? Onko ongelma se, että tapoja ei enää ole vai se, että esim. lähihoitajakouluun pääsee ihan kuka tahansa, joka ei muualle pääse?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaana olen sitä mieltä, että kunniottava puhe ainakin on tarpeen.

eli voisitko kääntyä, haluaisitko kipulääkettä,

onko sinulla kipuja jne

teitittely kuuluu olennaisesti hoidettaessa lyhyitä käyntejä esim pkl känneilleä, ja potilas on vieras läkärille ja /tai hoitajalle, sekä kysessää vanhempi asiakas/potilas +60v

ja ei todellakaan kaikki pääse SAIRAANHOITAJAKSI !

silloin , kun itse pääsin sisälle kouluun hakijoista, jotak hakivat ensisijaisesti kyseiseen kouluun pääsi sisälle 9 % !

tunne kyllä montakin tutttua, jotka lukevat LÄHITTOITAJAKSI ja ovat valmistuneetkin, mutta päässeet , vai pitäisikö sanoa joutuneet koulutukseen !! heillä ei ole mitään mielenkiintoa koko työhön, eikä aikoinaan ollut koulutukseenkaan, jotain tartti vaan opiskelle!

lääkri hyvä, ette kai vain sekoittaneet sairaanhoitajaa ja lähihoitajaa keskenään : )

Vierailija
42/69 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt puhutaan ammatillisista kohtaamisista,niin parikymppisten on mielestäni hyvä teititellä kaikkia keski-iän saavuttaneita eli n. yli 40 vuotiaita. Kolmekymmpisen,selkeästi aikuisen on sen sijaan mielestäni vähän hassua teititellä suunnilleen samassa elämänvaiheessa olevia nelikymppisiä. Tämäkin riippuu toki tilanteesta, esim. juuri lääkärissä teitittely voi olla tässäkin tapauksessa ihan paikallaan vaikka se kaupan kassalla olisi vähän outoa.

Vanhuksia ja selkeästi iäkkäitä sen sijaan tulee teititellä ammatillisissa tilanteissa aina. Minunkin korvaan särähtää usein, kun kassa, hoitaja tm. sinuttelee eläkeikäisiä. Kuulostaa tosi tökeröltä. Itse olen reilu kolmekymppinen, ja on se kieltämättä aika kamalaa, kun pari kymmpiset myyjät teitittelevät. Yritän kuitenkin aina ajatella, että parempi näin, eivät sitten varmasyti sinuttele vanhuksiakaan. Sitä paitsi, 20 vuotiaan silmissähän minä OLEN vanhus :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempia kohtaan on kohteliasta.Hoitotyössä jossa hoidan vanhuksia aluksi teitittelen heitä ja heidän omaisiaan.Kunhan tutummaksi olemme tulleet on sinuttelun aika.Yleensä kaikki haluavat että sinutellaan,silloin pitää yrittää muistaa olla teitittelemättä.

Nuorempiani en teitittele,enkä lähes saman ikäisiäni.Ikää itselläni 38v.

Vierailija
44/69 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee karvat pystyyn kun joku pöljäke teitittelee. SE on keski-eurooppalaisten patriarkaattivetoisten luokkaeroyhteiskuntien juttu. Skandinaaviseen aitodemokraattiseen perinteeseen teitittely ei sovi. Mä arvostan paljon enemmän sinuttelumeininkiä, mitä oli ennen wanhaan. Jollekin lääkäris-pappis-suvun konservatiiviselle turjakkeelle sinuttelu luonnollisesti on kauhistus.

Itse olen joka kerta vihainen kun mua teititellään, se on ihan mautonta ja teennäistä

Tiedoksi.

Vierailija
45/69 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talla alalla on jo leikattu ihan tarpeeksi. Ei myoskaan kannata saastaa joka paikassa.

Ehja ja leikkaamaton on paras. Ei se ole mikaan potilas.

Ja siella tuli myoskin nayte englannin kielesta, hyva!

Vierailija
46/69 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee karvat pystyyn kun joku pöljäke teitittelee. SE on keski-eurooppalaisten patriarkaattivetoisten luokkaeroyhteiskuntien juttu. Skandinaaviseen aitodemokraattiseen perinteeseen teitittely ei sovi. Mä arvostan paljon enemmän sinuttelumeininkiä, mitä oli ennen wanhaan. Jollekin lääkäris-pappis-suvun konservatiiviselle turjakkeelle sinuttelu luonnollisesti on kauhistus. Itse olen joka kerta vihainen kun mua teititellään, se on ihan mautonta ja teennäistä

Tiedoksi.

USAssa lapset teitittelevat kavereittensa vanhempia ja opettajia. Ei tulisi kuuloonkaan etta joku sanoisi opettajalle "hei Liisa" tai minulle "Leena, anna vetta".

Vierailija
47/69 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaupan kanssa tervehtii iäkkäänpää ihmistä sanomalla "moi".

Niinkun mitä merkitystä? "moi" on neutraali sana jota voi käyttää kaikille. who cares ? i dont.

Vierailija
48/69 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös lääkäri, iältäni 5-kymppinen, ja minulla on tapana teititellä 30-luvulla syntyneitä ja sitä vanhempia ihmisiä. 

Vierailija
49/69 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-60-vuotiaita teitittelisin tilanteen mukaan. Ovat näitä 50-luvulla ja 60-luvulla lapsuuttaan viettäneitä, jotka kyllä taitavat teitittelysäännöt, kun heitä on teititelty jopa kouluaikoina ja he ovat teititelleet vieraampia aikuisia. He ovat kuitenkin niitä, jotka nämä teitittelysäännöt ovat murtaneet ja julistaneet vanhanaikaisiksi, joten teitittelisin niitä, joiden arvelisin siitä ilahtuvan ja sinuttelisin niitä, jotka itsekin aika hanakasti sinuttelevat ja ovat tuttavallisia.

Minä olen 52-v, ja tuntuisi kyllä todella omituiselta, jos joku teitittelisi. Omat vanhempani ovat päälle 70-vuotiaita, eivätkä hekään koe oloaan mukavaksi, jos joku teitittelee. 

Vierailija
50/69 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sitä kun minua teititellään. Olen 35 v.

Vierailija
51/69 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, ei Suomessa ole mitään teitittely-kuulttuuria.

Vierailija
52/69 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely alkaa Suomessa olla katoava perinne. Jopa Kela on päättänyt asiakaskirjeissään ja päätöksissään alkaa sinuttelemaan asiakkaitaan, ikään katsomatta.

Vierailija
53/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta aloitus. Ja kommentointi.

Vierailija
54/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei todellakaan ole lääkäri. Aina jaksavat sylettää nämä, jotka eivät osaa edes auttavasti esittää, vaikka yrittävät.

Vierailija
55/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaikka vanhainhoitolaitoksessa tunnetaan asiakkaat jopa vuosia ja heille tehdään varsin intiimejäkin toimenpiteitä, minusta on ihan  normaalia jo siinä vaiheessa sinutella, ainakin kutsuvat etunimeltä eikä miksikään rouva sejaseksi. Toki voi kysyä, sopiiko sellainen, ja aina on sopinut.

Mua on kyllä lähes aina teititelty terveydenhuollossa, eikä sinuttelukaan haittaa. Lähikaupan kassa sanoo terve, tulkitsen en sinutteluksi.

Toisaalta sitten esim. hygienistin kanssa sinutellaan ihan luontevasti, vaikka ikäeroa on.

Itse kannattaisin koko teitittelyn lopettamista. Ei se oikein ole tätä päivää. Tulee vain noloja hetkiä, kun toinen sinuttelee ja toinen teitittelee.

Vierailija
56/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kyllä teitittelyä. Ja sanon myös, jos joku tuntematon sinuttelee. Enkä ikinä ehdota sinun kauppoja jollekni lääkärille, vaan kyllä saa olla kohtelias aina.

Vierailija
57/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

noita sh-koulun sisäänpääsyprosentteja ei voi missään olosuhteissa vertailla lääkiksen kanssa, sillä lääkikseen hakee täysin erilainen joukko. He ovat valmistautuneet pääsykokeeseen vuosia. Useilla on jo aiemmat tutkinnot, tohtoreitakin on.

Sh-koulun kokeisiin taidetaan valmistautua viikkoja tai joku vain muutaman päivän. Eiköhän siellä suurin osa ole peruskoulusta tai yo-pohjalla?

Olen kyllä huomannut, että sisäänpäässeillä sh-opiskelijoilla on itsetunto kohdillaan. Sitä ollaan jo melkein lääkäriä, kun tehdään samoja tehtäviä (muka). Pitäisi ihan maksaakin kuin lääkärille.. huh huh.

Moni hoitaja kuvittelee, että he tietävät asiat paremmin kuin lääkärit.

Vierailija
58/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousee karvat pystyyn kun joku pöljäke teitittelee. SE on keski-eurooppalaisten patriarkaattivetoisten luokkaeroyhteiskuntien juttu. Skandinaaviseen aitodemokraattiseen perinteeseen teitittely ei sovi. Mä arvostan paljon enemmän sinuttelumeininkiä, mitä oli ennen wanhaan. Jollekin lääkäris-pappis-suvun konservatiiviselle turjakkeelle sinuttelu luonnollisesti on kauhistus. Itse olen joka kerta vihainen kun mua teititellään, se on ihan mautonta ja teennäistä

Tiedoksi.

USAssa lapset teitittelevat kavereittensa vanhempia ja opettajia. Ei tulisi kuuloonkaan etta joku sanoisi opettajalle "hei Liisa" tai minulle "Leena, anna vetta".

Miten englanniksi TEITITELLÄÄN, kun sekä sinä että te on sama sana, you?

Tuo mistä sinä puhut, on puhuttelua, ei teitittelyä! Siis puhutellaan tittelillä tai herra/rouva/neiti + sukunimellä. 

Vierailija
59/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi.

Miten englanniksi TEITITELLÄÄN, kun sekä sinä että te on sama sana, you?

Tuo mistä sinä puhut, on puhuttelua, puhutellaan tittelillä tai herra/rouva/neiti + sukunimellä

Kunnioitusta se silti osoittaa. Itse pidän teitittelystä, se antaa myös hieman etäisyyttä ja tilaa.  Familiarity breeds contempt. Puolisoaan ei tietenkään tarvitse teititellä , mutta muuten kunnioituksen säilyttäminen on siinäkin suhteessa, varsinkin siinä suhteessa tärkeää.

Vierailija
60/69 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinköhän suuntaan teitittely Suomessa on kehittynyt sen viimeisen 12 vuoden aikana, mikä aloituksesta on kulunut?