Teitittelystä! Lääkäri avautuu...
Voi herranjumala millaista materiaalia tulevat sairaanhoitajat ja lähihoitajat nykyään ovat! Ei sitten minkäänlaisia tapoja. Olen toiminut lääkärinä n. 15 vuotta ja kyllä selvä muutos on tapahtunut vuosien aikana. Parikymppinen hoitsu sanoo tutkimuspöydällä olevalle eläkeikäiselle potilaalle esim. käännys nyt kyoudolta tms. Itse teitittelen lähes aina potilasta kunnes hän usein sanoo, että voit toki sinutella. Se on toisen kunnioittamista. En tietenkään lasta tai teiniä ala teititellä, mutta yli parikymppistä jo melko herkästi. Tapani on kahdenkesken tällaisen tilanteen jälkeen kysyä hoitajalta ystävällisesti että kuinka vanha sinun mielestä potilaan oikein tulee olla, että teitittelisit häntä? Onko ongelma se, että tapoja ei enää ole vai se, että esim. lähihoitajakouluun pääsee ihan kuka tahansa, joka ei muualle pääse?
Kommentit (69)
Mulla nousee karvat pystyyn kun joku pöljäke teitittelee. SE on keski-eurooppalaisten patriarkaattivetoisten luokkaeroyhteiskuntien juttu. Skandinaaviseen aitodemokraattiseen perinteeseen teitittely ei sovi. Mä arvostan paljon enemmän sinuttelumeininkiä, mitä oli ennen wanhaan. Jollekin lääkäris-pappis-suvun konservatiiviselle turjakkeelle sinuttelu luonnollisesti on kauhistus.
Itse olen joka kerta vihainen kun mua teititellään, se on ihan mautonta ja teennäistä
Sh-koulutukseen pääsee sisään 2.5 - 7% hakeneista (HS eilen), taitaa olla lähelle lääkiksen prosentteja.
Miksi ette sitten teititellen opeta teitittelemään, esimerkki on paras opettaja ("kuinka vanha sinun mielestä potilaan tulee olla").
Tosin en usko edes, että olette lääkäri, sillä minun työparinani toimineet ovat huomattavasti sivistyneempiä kuin Te. Heidän ei ole tarvinnut pönkittää asemaansa toisia herjaamalla, toisin kuin Teidän. Olisiko paikallaan konsultoida psykiatria, jos muiden ammattilaisten käytös on Teille niin suuri ongelma?
T: Teitittelyn taitava sh
Itseäni ei ole kyllä kukaan lääkäri koskaan teititellyt, olen 32. Ihan kiva jos teitittelisi ja osoittaisi samalla kohtelevansa minua aikuisena ja täysivaltaisena ihmisenä - eikä lapsena, jolle voi paasata.
Pidetään turhana, tai pidetään eriarvoistavana.
Minä teitittelen kaikkia samanikäisiä ja itseäni vanhempia henkilöitä joita en tunne. Se on vaan osoitus siitä ettemme vielä tunne toisiamme (hyvin). Kun/jos tutustumme, ryhdymme sinutteleman toisiamme. Teitittely on juuri sitä, etäisyyden merkkaamista.
Kyse on varmaan siitä, että tapoja ei enää ole, tai esim. teitittelyn merkitys ymmärrettän nykyään väärin.
voit lääkärinä kertoa että hoitaja opiskelijan tulee teititellä potilaita, ainakin sinun vo.lla ellei potilaana ole kaveri.
Lisäksi heille voit kertoa teitittelystä senkin hyödyn, että teitittely tuo kunnioituksen lisäksi myös välimatkaa. Kun kunnioittavasti on teititellyt potilasta ja jos potilas sattuu muuttumaan haasteelliseksi saa hieman etäisyyttä tilanteeseen.
Miksi et tosiaan itse teitittele sairaanhoitajia?
Ai niin sorry unohdin, lääkärit ovat toki ylempää kastia.
noita sh-koulun sisäänpääsyprosentteja ei voi missään olosuhteissa vertailla lääkiksen kanssa, sillä lääkikseen hakee täysin erilainen joukko. He ovat valmistautuneet pääsykokeeseen vuosia. Useilla on jo aiemmat tutkinnot, tohtoreitakin on.
Sh-koulun kokeisiin taidetaan valmistautua viikkoja tai joku vain muutaman päivän. Eiköhän siellä suurin osa ole peruskoulusta tai yo-pohjalla?
Olen kyllä huomannut, että sisäänpäässeillä sh-opiskelijoilla on itsetunto kohdillaan. Sitä ollaan jo melkein lääkäriä, kun tehdään samoja tehtäviä (muka). Pitäisi ihan maksaakin kuin lääkärille.. huh huh.
mutta en kylläkään itseni ikäisiä tai nuorempia. Sinuttelen näitä vanhempia henkilöitä vain, jos he sitä toivovat. Tällainen käytösmalli ei ole ainakaan koskaan tuottanut negatiivista palautetta. Minusta tuntuisi kummalliselta teititellä parikymppisiä ihmisiä.
t. sh 37 v
He ovat itse eläneet ja kasvaneet sellaisessa maailmassa, ovat teititelleet omia vanhempiaan, sukulaisiaan, opettajiaan ja naapureitaan. Minusta nenäkäs parikymppinen lähäri vie tältä vanhukselta ihmisarvon pois toteamalla, että se on vanhanaikainen juttu. Ei se ole tälle vanhukselle vanhaa aikaa vaan HÄNEN aikaansa eikä hän vielä ole kuollut. Se on vanhuuden arvostamista. Kohteliaita tapoja. Tilannetajua. Ja empaattisuutta.
50-60-vuotiaita teitittelisin tilanteen mukaan. Ovat näitä 50-luvulla ja 60-luvulla lapsuuttaan viettäneitä, jotka kyllä taitavat teitittelysäännöt, kun heitä on teititelty jopa kouluaikoina ja he ovat teititelleet vieraampia aikuisia. He ovat kuitenkin niitä, jotka nämä teitittelysäännöt ovat murtaneet ja julistaneet vanhanaikaisiksi, joten teitittelisin niitä, joiden arvelisin siitä ilahtuvan ja sinuttelisin niitä, jotka itsekin aika hanakasti sinuttelevat ja ovat tuttavallisia.
Missään nimessä teitittely ei kuulu nykyisten 20-40-vuotiaiden maailmaan. Tuntui huvittavalta ja vähän säälittävältäkin, kun eräs lääkäri tosiaan teitittely minua - silloin olin 24-vuotias opiskelija ja hän minua vain pari vuotta vanhempi. Tuli tunne, että hän yritti luoda minuun pesäeroa ja korostaa omaa asemaansa, ja minä kun tosiaan olen tottunut, että se ammattiasema jo on riittävä ja että siihen ei tällaisia pönkityksiä tarvita. Hänhän on siinä se asiantuntija, minä vain tietämätön potilas. Ei se teitittely sitä tilannetta muuta muuksi kuin teennäiseksi ja kiusalliseksi.
[i
Sh-koulun kokeisiin taidetaan valmistautua viikkoja tai joku vain muutaman päivän. Eiköhän siellä suurin osa ole peruskoulusta tai yo-pohjalla?
Olen kyllä huomannut, että sisäänpäässeillä sh-opiskelijoilla on itsetunto kohdillaan.
[/quote]
voin kertoa että sh-koulutus on myös korkeakoulututkinto, eikä sinne peruskoulupapereilla haeta. Sh-opiskelijoilla on syytäkin olla itsetunto kohdillaan, kuinkahan monta potilasta tässäkin maassa pelastuu sen takia, että sh:t pelastaa lääkärien perseet huomaamalla niiden mokat?
teitittelyä? Voihan olla että nuori opiskelija ei ole kuullut teitittelyä ja siksi ei siis osaa teititellä.
kaupan kanssa tervehtii iäkkäänpää ihmistä sanomalla "moi".
satunnaiset kassaneitien teitittelyt saavat vereni jähmettymään. Se jos joku on varma tapa saada toinen tuntemaan itsensä ikivanhaksi.
Mutta itse asia, kyllä selkeästi eläkeläisiä pitää teititellä ja joskus itsekin saan todistaa näitä tökeröitä keskustelutilanteita, joissa ei vanhempaa ihmistä kunnioiteta. Tässäkin kohtaa vika on narun päässä eli kotikasvatuksessa!
noita sh-koulun sisäänpääsyprosentteja ei voi missään olosuhteissa vertailla lääkiksen kanssa, sillä lääkikseen hakee täysin erilainen joukko.
Tottakai niihin hakee erilainen joukko, toiset haluaa hoitajiksi, toiset lääkäreiksi. Urpo.
Edelleen sisään pääsee alle 10% (joihinkin kouluihn vain 2,5%), ja se ei ole todellakaan "kuka tahansa vain haluaa".
Osaan kyllä arvostaa teitittelyä, ja jos sitä en syystä tai seitsemännestä saa, edes kohteliasta kielenkäyttöä. Saattaisin sanoa aika äkäiseen takaisin hoitajalle, joka mulle tuumaisi "Käännys nyt". Pyytäisi sitten edes kohteliaasti kääntymään: "Kääntyisitkö?" jos se teitittely on muka liian vaikeaa.
Oudolta sen sijaan tuntuu, kun vanhempi mies(lääkäri) teitittelee mua, kun ne on niitä, joita itse teittittelisin.
En ole hoitohenkilökunnan, kaupankassan tai ylipäätään asiakaspalvelijan ystävä, joten koen, että asiakkaana olen oikeutettu kohteliaisuuteen asiakaspalvelijalta. Ja sitähän se teitittely on.
Itse teitittelen mielelläni koska se luo jotenkin luonnollisesti etäisyyttä mielestäni ja osoittaa tietenkin jonkinlaista kunnioitusta, kuuluu ikäänkuin siihen että "olen tässä nyt ammattiroolissani, mahdollisimman neutraali henkilö" ja teitittelen siis aikuisia ihmisiä kaikkityynni, työkavereita en tietenkään teitittele koska heidän kanssahan ollaan yleensä "tuttuja" :) mutta kaikki siis tavallaan. Muiden hlöiden teitittelyyn tai teitittelemättömyyteen en ole koskaan kiinnittänyt huomiota.
Se on potilaan kunnioittamista. Sinunkaupat tehdään heti kun potilas niin sanoo ja tulevilla vastaanotoilla sitten sinutellaan. Miten se, että lääkäri teitittelee on lääkärin oman arvon pönkittämistä? Meidän sairaalassa kyllä lääkärit pääsääntöisesti aina teitittelee uusia potilaita. Ja mainittakoon se, että lääkärin tehtävä EI ole kouluttaa sairaanhoitajia. Se on esim. osastonhoitajan tehtävä. Lääkärit opettaa tulevia lääkäreitä eli kandeja.
en nyt menisi sanomaan kenellekään vanhukselle, että käännys nyt. Vähän niin kuin lehmälle sanoisi.
Kyllä tässä asiassa herra/rouva lääkäri on ihan oikeassa.
Terveisin: Lähihoitaja
Ei olla teititelty missään pitkään aikaan, ja oon jo ihan täti-ikäinen ihminen. Itsekään en töissäni teitittele ketään.