Teitittelystä! Lääkäri avautuu...
Voi herranjumala millaista materiaalia tulevat sairaanhoitajat ja lähihoitajat nykyään ovat! Ei sitten minkäänlaisia tapoja. Olen toiminut lääkärinä n. 15 vuotta ja kyllä selvä muutos on tapahtunut vuosien aikana. Parikymppinen hoitsu sanoo tutkimuspöydällä olevalle eläkeikäiselle potilaalle esim. käännys nyt kyoudolta tms. Itse teitittelen lähes aina potilasta kunnes hän usein sanoo, että voit toki sinutella. Se on toisen kunnioittamista. En tietenkään lasta tai teiniä ala teititellä, mutta yli parikymppistä jo melko herkästi. Tapani on kahdenkesken tällaisen tilanteen jälkeen kysyä hoitajalta ystävällisesti että kuinka vanha sinun mielestä potilaan oikein tulee olla, että teitittelisit häntä? Onko ongelma se, että tapoja ei enää ole vai se, että esim. lähihoitajakouluun pääsee ihan kuka tahansa, joka ei muualle pääse?
Kommentit (69)
sanoisin, että vanhukset eivät tykänneet ko teitittelin heitä aluksi :)
Samoin kävi ko yo:lta tehtiin tutkimusta vanhusten parissa ja teititeltiin niin he vähän hitaasti meitä katsoivat. Kyseltiin hoitajilta, niin he eivät teititelleet ja sanoivat että nämä maalaiset eivät varmaan tykkää ko teititellään, että puhukaa tavallisesti...
Mutta nämä tilanteet ovat toki erejä ko lääkärin vastaanotto. Mutta kyllä minäkin ehkä vähän ihmettelisin, että kenelle lääkärí puhuu, jos minua teitittelis. Nykyinen on niin hiljanen, että en ole huomannut teititteleekö vai ei... puhun itse niin paljon, ettei se tyttö oikein ehi sanoa mitään.
aina itseäni selkeästi vanhempia ihmisiä, joita en tunne hyvin. Mielestäni itsestään selvää ja kuuluu hyviin tapoihin. Suurin osa nuorista ei kai kuitenkaan enää osaa teititellä, mikä mielestäni on todella sääli.
ovat jo melkein lääkäreitä, kun ovat läpäisseet vaativat kokeet ja saavat pian kirjoittaa reseptejä.
Paitsi, kun pyytävät sinuttelua.
T: epäkohteliaisiin teititteleviin sekä teitittelemättömiin lääkäreihin, sairaanhoitajiin ja lähihoitajiin törmännyt teitittelevä sh
korkeakoulututkinto todellakin. Ulkolukua, taudit ja hoidot. Mitään ei tartte ymmärtää.
Voihan sinne hakea, jos vaikka muutaman vuoden kuorii ammattikoulussa perunoita ja sit päättää lähteä "jatko-opiskelijaksi". Näinhän ne sanovat.
Puurot ja vellit ihan sekaisin..
korkeakoulututkinto todellakin. Ulkolukua, taudit ja hoidot. Mitään ei tartte ymmärtää.
Voihan sinne hakea, jos vaikka muutaman vuoden kuorii ammattikoulussa perunoita ja sit päättää lähteä "jatko-opiskelijaksi". Näinhän ne sanovat.
Puurot ja vellit ihan sekaisin..
Voisit vaikka kirjoittaa itsellesi M1:n ja lomalla hetken aikaa selvittämässä asiakkaan näkökulmaa näiden puurojen ja vellien sekoittajien maailmaan. Kokeilisit vaikka mirtatsapiinia ja haloperidolia samalla, josko vähän lauhtuisit.
ihmisiä joille sosiaaliset tavat ovat hyvin haastavia.
Olen potilaana tavannut sikamaisesti käyttäytyviä hoitajia aivan liikaa.
Mitään rajaa ei ole ollut siinä, miten voi esim. potilaalle leikkauksen jälkeen avautua ja -kyllä, myös siinäkin tilanteessa- pompotella.
Yhtä paljon ihmetyttää, että järkipuhetta he eivät myöskään suostu kuuntelemaan tai ymmärtämään. Yritä siinä sitten kahden kesken hoitaa asiat, kun ne väännetään ihan ympäri.
Jos otetaan ulkopuolinen taho mukaan selvittelemään ongelmia, silloin samaiset hoitajat valehtelevat niin että korvat heiluvat ja panettelevat potilasta epäasiallisesta, jopa hyökkäävästä käytöksestä, vaikka tilanne olisi ollut nimenomaan päinvastoin.
Ja tietenkään tämä yleistys ei koske kaikkia hoitajia, mutta ilmiö on nykyään todella yleinen. Mitä työmoraalille on tapahtunut?
Samoin olen myös havainnut, että hoitajayhteisöissä on omat syntipukit - yleensä ne empaattisimmat ja ystävällisimmät tyypit - jotka mielellään yritetään saada syyllisiksi kaikkiin muiden sikailuihin.
Ap:n kanssa olen samaa mieltä siinä, että etenkin nuoremmissa hoitajissa näitä kauhutyypejä riittää.
Aikaisemmin olin kuvitellut, että vain vanhoista vinksahtaneista ja katkeroituneista eukoista voi tulla sellaisia, mutta tänään kyse onkin nuorten hoitajien ilmiöstä.
Keskeisintä on se, ettei toista ihmistä kunnioiteta yhtään. Noh tosin, ei varmaan perimmältään sitten itseäänkään kun moiseen alennutaan...
aina ja kaikkialla tosiaankin jo sitten niitä itseänikin nuorempia koska olen siihen tapaan oppinut ulkomailla asuessani. Myöskään en todellakaan pahastu siitä jos minua teititellään (yksikössä! Ei monikossa. "Oletteko tehneet" jne).
Olen nelikymppinen. (en ole sh)
Kyllä Suomessa vanhemmankin polven suusta kuulee tökeröä kieltä esim. kaupan infopisteessä. "Annas mulle" tokaistaan asiakaspalvelussa. Suomalaiset ovat vaan niin moukkia ja rahvaanomaisia.
En kylla tunne itseani yhtaan kiukkuiseksikaan.
Ei tämän kirjoittaja ole lääkäri! Lääkärit eivät keskimäärin vapaa-ajallaan mieti sairaanhoitajien koulutusasioita, voin kertoa.
Terv. lääkäri, joka ei teitittele alle eläkeikäisiä eikä koskaan aiokaan.
enka juuri nyt tunne tarvitsevani asiakaspalvelua.
realiteetti on, että hoitajiksi pääsee nykyään ihan pohjasakkaa. Laiskoja ja yksinkertaisia tyyppejä. Toki joukossa fiksuja, mutta yhä enemmän siellä on kaikki pöhköt. Sieltä löytyy myös syy, miksi hoitajat tappelevat työpaikoilla. Yksinkertaisten ja puoliyksinkertaisten ämmien lauma yhdessä, niin mitä muuta siinä on odotettavissa!
realiteetti on, että hoitajiksi pääsee nykyään ihan pohjasakkaa. Laiskoja ja yksinkertaisia tyyppejä. Toki joukossa fiksuja, mutta yhä enemmän siellä on kaikki pöhköt. Sieltä löytyy myös syy, miksi hoitajat tappelevat työpaikoilla. Yksinkertaisten ja puoliyksinkertaisten ämmien lauma yhdessä, niin mitä muuta siinä on odotettavissa!
..mutta siltä varalta jos sairastutkin, niin tervetuloa vain meille hoitoon! Hoidamme sinua parhaan tietomme ja taitomme mukaan (minkä yksinkertaisuudeltamme kykenemme) kiukuttelustasi huolimatta.
Kaunis kevät ulkona, nauti siitä niin tulet paremmalle mielelle!
T: sh sisätautiosastolla
Iam Mrs. Smith to you until I tell you otherwise.
voin kertoa että sh-koulutus on myös korkeakoulututkinto, eikä sinne peruskoulupapereilla haeta. Sh-opiskelijoilla on syytäkin olla itsetunto kohdillaan, kuinkahan monta potilasta tässäkin maassa pelastuu sen takia, että sh:t pelastaa lääkärien perseet huomaamalla niiden mokat?
Nyt kuitenkin nostetaan korkeakoulututkinto aika korkeaksi. Jos unohtaisit sen "Korkeakoulu" sanan ja miettisit mitä opintojen eteen on kukin tehnyt. Perustutkinto on perustutkinto, jolla voi ponnistaa korkeakoulumaailmassa eteenpäin VAIN jos se on huippu hyvin arvosanoin, esim. englannissa honors. Appron ja Cumun välillä on ero, samoin Laudatur opintojen. Mikäs opintojen taso sinun korkeakoulusivistys on suonut?
Lääkäri ei ole ylempi, vaan lisuria vastaava tutkinto, tohtorin kynnyksellä. Itsetunto on hyvä olla kohdallaan, kun meidän perseitä peset. Silloin arvostan, jos teitittelet samalla, se on aika nolo tilanne, mutta leikkauksen jälkeen koin senkin. Sinunkaupat ei siinä ole ihan ensimmäisenä mielessä, ehkä sitten, kun se vaihe on jo unohtunut.
Enkä ole lääkäri, yliopistomaailma muuten vaan tuttua, viimeaikoina olen luennoinut lähinnä Cambridgessa ja Uxbridgessa. Siellä saatat olla graduate, mutta tiedemaailmassa olet vasta, kun pääset post graduate tasolle.
hyvä teititellä eläkeikäisistä alkaen, tosin he yleensä toivovat sinuttelua itse. Teitittely kun on niin kovin etäistä monen mielestä. Sinutellakin voi kohteliaasti! Itse en teitittele ikäisiäni tai nuorempia, enkä vähän van´hempiakaan. Sinuttelen, mutta kohteliaasti.PuhetapA ratkaisee.t.sh 38v
Opetetaanko peruskoulussa teitittelyä? Voihan olla että nuori opiskelija ei ole kuullut teitittelyä ja siksi ei siis osaa teititellä.
Vanhemmat voivat myös ihan vapaasti opettaa lapsilleen käytöstapoja!!!
käännys nyt kyoudolta
mikä on kyoudolta ???????????
ja muut teitittelevät nuoria tai keski-ikäisiä aikuisia. Minullekin sattui kerran tällainen teititittelijä (olen 37v) lääkäri, oli sellainen kokematon ja kömpelö.
Sama vika rahikaisella, mä meen veltoksi kauhusta kun joku kassaneito teitittelee :D Mä toivoisin saavani sitä niskaani vasta tosiaan tossa 70 vuoden kultaisessa iässä, ja siinä vaiheessa ehkä siirtäisin sitä vielä jonnekin 90 vuoden tietämille.