Onko sinusta oikein, että jo pienelle lapselle opetetaan
jotain uskontoa täytenä totena? Onko sellainen aivopesu hyväksyttävää toimintaa?
Kommentit (11)
Kyllä lapset vähän vanhempina sitten oppivat, että eri ihmisillä ja kansoilla on asiasta eriäviä näkökantoja.
" aivopesua" , hmmm. No, me emme usko emmekä siis opeta uskoa lapsillemmekaan. Mutta, jos vanhemmat itse uskovat, niin silloin on mielestäni vain loogista, että he jakavat uskonsa lastensa kanssa. Loppujen lopuksi, vanhemmat uskovat joten heille se on täyttä totta.
Minä en ole mikään Jeesuksen paras kaveri, joten puhun lapsilleni uskonnosta sillä tavalla uskontotieteen henkisesti. Meillä ei myöskään uskotella, että hammaskeijut tai joulupukit on totta.
Koulussa varsinkin uskonnon opetus on kokonaisvaltaista. Päiväkodeissa lauletaan lasten virsiä ja saatetaan käydä pyhäkoulussa. Toisaalta uskonto kuuluu Suomen kulttuuriin.
Mutta nämä ovat kysymyksiä, joihin meistä kukaan ei tiedä vastauksia. ONko siis yhtä väärin opettaa että jumalaa ei ole, mitäs jos onkin? Voiko Miljardit ihmiset olla väärässä?
Joten nämä ovat perheen sisäisiä asioita, joista jokainen tekee päätöksensä itse.
Lapset opetetaan kuten vanhemmat näkevät parhaaksi. Ihan samanlaista aivopesua harrastat ap itsekin.
Minusta on oikein, että uskontoa opetetaan jo aivan pienelle lapselle. Itse olen kovasti epäilevä oikean uskonnon suhteen, mutta hädän hetkellä huomasin rukoilevani juuri sitä kotona opetettua jumalaa ja se helpotti.
Koulussa kerrotaan niitä Jeesustarinoita, jotka ovat niin kaukana nykypäivästä ja suomalaisesta kulttuurista, ettei kukaan lapsi niitä totuutena ota. Nehän kuulostavatkin ihan satuihin verrattavilta tarinoilta. Lapsen täytyy olla oppinut kotonaan jo ihmeellisen kritiikittömäksi, jos ei yhtään ihmettele, että kuinka totta ne jutut on.
nykyään olen lähinnä agnostikko. Mielestäni uskonnosta oli lapsena hyötyä kuoleman ymmärtämisessä ja ajatus taivaasta oli lohdullinen. Ja samanlaisen kasvatuksen aion omillekin antaa. Olisi mielestäni jotenkin krouvia kertoa kuolemasta lapselle muulla tavalla.
lapselle pitää antaa tunne, että hänestä pidetään huolta ja että hän ei ole yksin, vaikka äiti ei olisikaan lähellä. Siksi enkelit tms. ovat hyviä siihen.
On selvä ero siihen, että raamatulla ei saa lyödä päähän eikä sen avulla saa luoda pelkoja.
Vierailija: