Onko sinusta oikein että 23-vuotias saa toimia kolmannen luokan opettajana?
Minä ainakin olisin huolissani noin nuoren ja kokemattoman opettajan osaamisesta ja ammattitaidosta.
Kommentit (33)
lukiosta.
Jos opettaja on koulunsa käynyt ja tehtävään muodollisesti pätevä, niin siinä ei pitäisi olla nokan koputtamista. Jostakinhan jokaisen on aloitettava.
Niitä sijaisuuksia on annettu myös edellisen kevään ylioppilaille, siis vuoden väliaikaisuuksia ja vielä alkuopetukseen! Toivottavasti käytäntö on muuttunut.
Jos opettaja on koulutuksensa käynyt, hän on pätevä. Se ammattitaito kehittyy nopeasti koulussa.
voi 23-vuotias myös työskennellä opettajana. Vai pitäisikö sitten kaikilta 23-vuotiailta ottaa omatkin lapset pois?
Tiedätkö, ap mistä tietää tulleensa vanhaksi...?
Ikärasismia!!! Parempi se, kun on hyvässä muistissa kaikki tiedot ja taidot saatikka eläkeikäinen, kärttyisä ja työhönsä leipääntynyt naisopettaja!!!!
Kauhuissani jälkeenpäin ajattelen.
sillähän on uusin tieto ja paljo enempi intoa kun jollain 50v vanhan kansan opit saaneella jyyrällä! ja 23v on hyvinki jo valmistunu.
Itse olin tuossa iässä jo 5 vuotta ollut työelämässä / samalla opiskelin ja naimisissa...
Minä ainakin olisin huolissani noin nuoren ja kokemattoman opettajan osaamisesta ja ammattitaidosta.
Minä ainakin olisin huolissani noin typerästä asenteesta.
Olet ikärasisti ap kuten joku jo mainitsikin. Jos hän on pätevä opettajan työhön niin mitä väliä iällä on? Miten luulet että työkokemusta kertyy jos kukaan ei ota vastavalmistuneita töihin?!?!?
puuttua kiusaamiseen ym. ryhmässä esiintyviin ongelmiin. Pelkkä kirjatieto kun ei opettajan ammattissa riitä ja elämänkokemustakin on tuon ikäisellä vielä vähän. Nuorten opettajien luokissa on usein sellainen hällä väliä-ilmapiiri.
Omalla kohdallani tuntuu hurjalta se, että lapseni koulussa on *20-vuotiaita* alaluokkien opettajia. Ja ei, emme asu Suomessa, länsimaassa kylläkin. Täällä opettajat eivät tarvitse yliopistotutkintoa, ainoastaan ammattitutkinnon.
Tunnen viiskymppisiä leipääntyneitä opettajia, joiden opetukseen en antaisi lastani ollenkaan niin mielellään kuin vastavalmistuneelle innokkaalle. Jossainhan sitä kokemusta tulee saada.
eli on ihan ok. Itse olin 25 v., kun valmistuin erityisopeksi. Heti sain vuoden mittasen pestin yläasteella ja sen vuoden lopuksi minut vakinaistettiin. Ikinä en ole miettiny etten olisi ikäni puolesta sopiva. Omia lapsia on kolme, joista vanhin lähti kouluun samaan aikaan kun minä aloitin työt. Itse asiassa luulen, että ikäni on tuonut jopa etua yläasteella työskentelyyn. Omasta nuoruudesta ei ole niin hirvittävästi aikaa... eli tietää aika hyvin, mitä tuonikäisten nuorten elämään kuuluu. Oppilaiden mielestä olen varmasti toooosiii vanha... yläasteikästen mielestä kun elämä suurin piirtein loppuu ku täyttää 20. :-)
Itse valmistuin aineenopeksi 23-vuotiaana, enkä varmaan ihan parhaimmillani vielä ollut opena, mutta en vieläkään tiedä, miten sitä kokemusta olisi muuten saanut kuin tekemällä.
mä haluan että mun lapsia opettaa 23-vuotias opettajaksi valmistunut kuin tosiaan vaikka viime vuoden ylioppilas jolle on annettu sijaisuus. Näitäkin siis tosiaan on, itsekin olin ekaluokassa sijaisena kuukauden sen vuoden syksynä kun olin ylioppilaaksi päässyt keväällä. Enkä siis edes harkinnut opettajan ammattia, halusin vaan rahaa.
Että huonomminkin voisi olla...
Opettajana oli juuri kirjoittanut nuori. Menipä koko luokalta vuosi hukkaan. Rehtori sai kyllä kuulla kunniansa, eikä enää uskalla palkata noin epäpätevää opettajaa. Oppilaiden takia olen todella pahoillani!
nelikymppinenkin on opintojen jälkeen ekaa vuotta opena, eli ammattitaito on yhtä vähän harjaantunut. Ja jos taas ajattelet ikää, muista, että kaikki 23-vuotiaat ei ole samasta puusta tehtyjä (eli täysin teinejä, sitähän kai pelkäät). Itse olin tuon ikäisenä myös opena jo, tosin vanhemmat pitivät minua varmaan vanhempana, koska käytin tahallaan "vanhentavia" vaatteita ja olin myös raskaana kyseisen lukuvuoden aikana.
Jokainen on joskus ensimmäisessä työpaikassaan, myös ope. Pitäisikö opettajaksi opiskelevien siis väkisin venyttää opintoja, jotta valmistuisivat riittävän vanhoina? Mikä ikä olisi sopiva?