Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?
Kommentit (753)
Meillä lapsi on ollut aina kiinnostunut kirjoista ja lukemisesta. Oppi aikaisin puhumaan. Kirjaimet kerroin kun oli 2v ja ne oppi heti, muuta en ole opettanut. Alkoi tunnistamaan pk- kavereiden nimiä ja kauppojen logoja. Sitten sanoja joita näkee usein. On kiinnostunut maailmasta ja kyselee paljon ja myös sitä että mitä tuossa lukee? Nykyään hänellä on sellainen kahden ensimmäisen kirjaimen lukutaito ja sen perusteella arvailee. Olen yrittänyt oikeastaan vähän jarrutella. On nyt 4v 8kk ja minun mielestä tämän taidon ehtii oppia paljon myöhemminkin. Ei mielestäni ole mikään erityisen älykäs mutta kiinnostunut. Ei mielestäni ole mitenkään poikkeuksellista.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen luki 4v, toinen 5v, kolmas on 5 eikä osaa vielä lukea.
Älä tee 20 lasta!
Oma lapseni oppi lukemaan kolmivuotiaana. Se oli välillä vähän kuormittavaa, kun jo nelivuotiaana kiinnosti _kaikki_ teksti. Täytyi olla tarkkana ettei pienet silmät lukeneet liian pelottavia tai vaikeasti käsitettäviä asioita. Esmes löytyi kerran isovanhempien luota lukemasta holokaustista kertovaa kirjaa...
Suurin osa 4-vuotiaista ei osaa lukea, joten ei niin kovin "tavallista" tai ainakaan yleistä. Mutta ei se mikään maailman 8. ihmekään ole.
Osasin jo 4-vuotiaana laulaa mm. Bohemian Rhapsodyn stemmoineen, 5-vuotiaana sävelsin sinfonian des-duurissa ja 6-vuotiaana improvisoin modaalisia sointukulkuja... niin ja puhuin ja luin sujuvasti 8:aa eri kieltä jo syntyessäni. Nyt ole 7-vuotias ja taannuin vauvasivustoille.
Mä luin 4-vuotiaana ja musta tuli ihan tavallinen. Perusfiksu, mutta laiska. Oma viisivuotias tyttö olisi varmasti oppinut aikaisin, mutta olen opetellut hänen kanssaan vain kirjaimia ja ajatellut, että hän oppii kun on siihen valmis. Tulen itse kannustamaan lapsiani enemmän ahkeruuteen kuin vippaskonsteihin tai pätemiseen.
Ei nyt mitenkään poikkeuksellista ole. Toinen lapsistani oppi lukemaan 3-vuotiaana ja ihan tavallinen laiska teini siitä tuli. Luetun ymmärtäminen teinillä on korkeintaan keskitasoa. Toinen lapsi, joka oppi lukemaan 6-vuotiaana, on menestynyt koulussa paljon paremmin.
Mun tytär luki sujuvasti 4- vuotiaana.
Oli koulu hänelle helppoa myöhemmin. Ja on nokkela verbaalisesti, koska on lukenut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin 4-vuotiaana ja musta tuli ihan tavallinen. Perusfiksu, mutta laiska. Oma viisivuotias tyttö olisi varmasti oppinut aikaisin, mutta olen opetellut hänen kanssaan vain kirjaimia ja ajatellut, että hän oppii kun on siihen valmis. Tulen itse kannustamaan lapsiani enemmän ahkeruuteen kuin vippaskonsteihin tai pätemiseen.
Viitsitkö vielä kertoa, mikä se vippaskonsti olisi tässä tapauksessa?
Itse osasin lukea, ja lapseni osasi lukea 4-vuotiaina. Johtunee siitä että Meille on aina luettu ja olen aina lukenut lapsille. Ihan oikeista kirjoista eikä annettu mitään älypuhelimia käteen.
Varhainen lukemaan oppiminen ei takaa hyvää lukutaitoa, ellei sitä kehitä ja pidä yllä. Mekaaninen lukutaito on ihan mahdollista saavuttaa noin neljän vuoden iässä, koska monella lapsella herkkyyskausi alkaa jo siinä 2-3 vuoden innokkaassa iässä, jolloin havainnoidaan ja opitaan tunnistamaan kaikenlaista - myös kirjaimia ja numeroita.
Olen itse oppinut lukemaan 4-vuotiaana isosiskon pitämässä ”koulussa” ja omat lapseni oppivat myös kaikki siinä 4-5 ikävuoden välissä lukemaan. Kyllä sen heistä kuitenkin huomaa, että osa on jatkanut lukuharrastustaan aktiivisesti ja osaa on kiinnostanut ebemlån muut jutut. Sillä nelivuotiaan lukutaidolla kun tunnistaa kyllä sanoja ja lauseita, mutta taitavasta lukemisesta ollaan vielä kaukana. Näillä paljon lukeneilla on ihan ylivoimainen yleissivistys ja sanavarasto sisariinsa verrattuna.
Kyllähän sitäkin vertaillaan, missä iässä lapsi kävelee, eikä se maratoonariksi vielä tee jos puolivuotiaana alkaa tepastella. Kyllä se myöhempi harjoitus on se, mikä ratkaisee. Ja taipumukset tietysti myös.
Silti en näe mitään syytä jarrutella minkään taidon oppimista. Lapsen innokkuus on ihana asia ja opinhalua pitää tukea, ei torpata.
ON tavallista. Kaksivuotiaskin oppii lukemasn, jos ei vaan tuijoteta koulun alkamisikään. Seiskavuotias on jo vanha.
Lapsesi on superlahjakas!
Soittakaa heti Conanille.
Vierailija kirjoitti:
että 4-vuotias osaa lukea. Luokan tasolla ehkä yksi oppilas 20:sta on oppinut lukemaan noin nuorena. Toki siinä on pieniä alueellisia eroja. "paremmilla alueilla", joissa lapsia prepataan enemmän on vähän yleisempää.
Jatkon kannalta lukutaidolla ei ole suurta merkitystä, ellei lapsi opi "ahkeraa" työskentelytapaa.
Terveisin, alkuope
Täällä yksi 4-vuotiaana lukemaan oppinut. On sillä mielestäni paljonkin merkitystä jatkon kannalta, ainakin jos lapsi harrastaa lukemista aktiivisesti heti alusta asti.
Mieheni oppi lukemaan 3-vuotiaana. Sanoisinpa että ei tuosta mitään hyvää seurannut. Osaa toki edelleen hyvin kirjoittaa.
Se, oppiiko varhain vai myöhään lukemaan ei kerro tulevasta elämässä menestymisestä mitään.
Monilla asperger-tyyppisillä lapsilla on varhaisia lukemaanoppimiskokemuksia.
Älkää mammat vertailko lapsianne muihin. Siitä ei perinteisesti mitään hyvää seuraa.
Olen syntynyt 50-luvulla ja olin hieman sairaalloinen lapsi. Siksi en päässyt aina ulos leikkimään, vietin paljon aikaa kotona kirjahyllyn edessä. Osasin lukea jo 3-vuotiaana. Tämä on ihan todistettu asia.
Osasin jostain syystä myös tavuttaa oikein, mikä taas oli vanhemmalle sisarukselleni vaikea asia, vaikka hänkin oppilukemaan ennen kouluikää.
Tuo siis tarkoittaa kohdallani, että opin samantien myös kirjoittamaan. Äidilläni on vieläkin tallessa "kirje" jonka kirjoitin joulupukille 3-vuotiaana.
Olin myös kova piirtämään.
Mutta mikään tae tulevasta koulumenestyksestä varhainen lukemaanoppiminen ei ole. Minuakin se auttoi koulussa vain kahden ensimmäisen luokan ajan, kun minulla ei mennyt siihen lukemisen opettelemiseen aikaa. Olin ainoa luokassani, joka osasi jo valmiiksi lukea. Lukutunnilla opettaja vain antoi minulle piirustuspaperia ja värikynät, kun muut opetteli lukemaan.
Myöhemmin loistin koulussa ainoastaan äidinkielessä. Muuten olen ollut ihan keskitason oppilas, ja joissakin aineissa jopa huono. Edes kielet ei kovasti kiinnostaneet.
Aikuisena opiskelin sitten ihan harrastuksena venäjää, ja huomasin, että opin kyrilliset kirjaimet erittäin helposti ja pystyin siis nopeasti lukemaan venäjänkielisiä sanoja, mutta kielioppi ei yhtä helppoa ollutkaan. Jotain tällaista sanallista taitoa minulla siis on, mutta muuten en ole mikään oppijatyyppi. Koulutuskin jäi keskiasteen koulutukseen. Joten ei ehkä kannata kenenkään brassailla lapsensa varhaisella lukemisella sillä odotuksella, että se takaisi lapselle myös hyvän koulumenestyksen.
Tiedän yhden pikkupojan, joka oppi lukemaan kaksivuotiaana. Vanhemmat opettivat ihan tarkoituksella jonkun erityisen metodin avulla, ja se kyllä onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mitenkään poikkeuksellista ole. Toinen lapsistani oppi lukemaan 3-vuotiaana ja ihan tavallinen laiska teini siitä tuli. Luetun ymmärtäminen teinillä on korkeintaan keskitasoa. Toinen lapsi, joka oppi lukemaan 6-vuotiaana, on menestynyt koulussa paljon paremmin.
Meidän lapsista taas 3 - 4-vuotiaana lukemaan oppineet menestyivät koulussa selvästi paremmin kuin 6-vuotiaana lukemaan oppinut. Nuorin on nyt lukiossa. Hän oppi 4-vuotiaana lukemaan, menestyy tosi hyvin, mutta laiska teini on kyllä hänkin.
Kieltenope kirjoitti:
Mieheni oppi lukemaan 3-vuotiaana. Sanoisinpa että ei tuosta mitään hyvää seurannut. Osaa toki edelleen hyvin kirjoittaa.
Se, oppiiko varhain vai myöhään lukemaan ei kerro tulevasta elämässä menestymisestä mitään.
Monilla asperger-tyyppisillä lapsilla on varhaisia lukemaanoppimiskokemuksia.
Älkää mammat vertailko lapsianne muihin. Siitä ei perinteisesti mitään hyvää seuraa.
Minulle seurasi paljonkin hyvää lukemaan oppimisesta.
Juu.
En lukenu aiempia sivuja, mutta arvaan, että mammojen väittely on jo käyny sivutolkulla kuinka "meidän Mette-Petteri" luki jo kohdussa aku ankkaa?
Lienee aika normaalia, että ketjuun herkemmin osallistuu ne joiden lapset ovat oppineet nuorina. Ei ehkä tunnu yhtä tarpeelliselta vastata tähän ketjuun että "meidän Kalle oppi 7-vuotiaana"?