MITÄ MITÄ?? Saako läihoitaja ottaa verikokeita, laittaa kanyylin käteen,
tuu mitään piikkejä pisteleen, lääkkeistä puhumattakaan!
Kommentit (62)
saa, jos on saanut siihen asianmukaisen koulutuksen ja antanut näytöt kussakin paikassa missä sitä meinaa tehdä. (Ei siis voi omin päin mennä ottamaan... Muutenkin pitää olla koulutuksen lisäksi antanut näytöt esim. pistämisestä ja lääkkeiden jaosta jos työskentelee esim. kotihoidossa kaupungilla, ainakin täällä Helsingissä.) Harvinaista se kylläkin on, mutta mahdollista tosiaan. Itse olen lähihoitaja. Kysymyshän on siis suoneen pistämisestä. Sormenpään "verikokeet" ja sen sellaiset on ihan eri asia, joista tosiaan suoriutuu "maallikkokin" eikä siihen tarvita kuin opastus.
Kanyylin pistäminen käteen on kuitenkin pääsääntöisesti lääkärin hommaa eikä sitä tee kovin usein edes sairaanhoitajat. Valtimonäytteen (joka tosi harvinainen, nehän verikoe esim. siis otetaan yleensä aina laskimosta) saa ottaa vain ja ainoastaan lääkäri ja se on vissi ja varma fakta.
Lähihoitaja sai vain tehdä ns. perushommia. Mutta kun nykyään hoitsuista niin huutava pula, niin lähäreitäkin koulutetaan noihin vaativimpiin hommiin ja hyvä näin. Itse olen lähihoitaja, mutta työskentelen päihdepuolella jossa noita "temppuja" jonkin verran vähemmän.
Ja juuri siksi että sen jälkeen lähihoitaja on pätevä jakamaan ja annostelemaan lääkkeitä. Miksi ihmeessä muuten luulette että kys tentti tulisi ja tulee suorittaa täysin ilman virheitä?!!
Jos tenttiä ei läpäise niin tutkintotodostuksessa seisoo teksti "ei ole läpäissyt lääkelaskuosiota pätevästi".
lähihoitaja on eri asia kuin "pelkkä" perushoitaja".
Lähihoitajan koulutus on suht laaja-alainen juuri siksi että se vastaisi paremmin tervhuoltoalan tarpeita eikä esimerkiksi perushoitajia ole koulutettu enää moniin moniin vuosiin!
vaikka ihmisen kokoisella nukella (sama kuin ensiaputunneilla käytettävä) harjoittelimme teorian jälkeen pistämistä.
Kyllä tuli tarkistettua moneen kertaan ettei lääkeruisku (sisällä oli tietty vain steriiliä vettä) sisällä yhden yhtä pienen pientäkään ilmakuplaa.
Terv lähihoitaja.
Se, miten näytteenotto sujuu, ei ole aina kiinni ottajasta. Ja se sattuminen johtuu siitä, että hermo kulkee lähellä tai neula jopa osuu siihen. Ja kun niitä hermoja ei pysty sormella tuntemaan, niin... On totta, että toiset osaa ottaa näytteitä paremmin kuin toiset. Ja on totta, että monet muut kuin labrahoitajat osaavat ottaa näytteitä todella hyvin. Mä olenkin huolissani kaikesta muusta siihen liittyvästä, kuten preanalytiikasta ja laadukkaasta näytteenotosta. Ei riitä, että verta saa tulemaan. Sekin vaikuttaa, että miten se veri sieltä tulee. Putkijärjestyksellä on väliä. Jotkut näytteet pitää ottaa niin, että neulan on osuttava kerralla, joissakin pitää ottaa hukkaputki ennen varsinaista näyteputkea. Kuten sanottua, näytteenotto on paljon muutakin kuin neulan tökkääminen suoneen.
perushoitaja on koulutettu nimenomaan sairaanhoitoon ja saa tehdä kouluteksensa puolesta enemmän sairaanhoidollisia tehtäviä kuin lähihoitaja jolla on sairaanhoita huomattavasti vähemmän koulutuksessaan. Itse perushoitajan olen saanut jakaa lääkkeitä,vaihtaa tippaa,antaa pistoksen i. m. ym ja valmistunut vuonna 91
Olen itse sairaanhoitaja ja hoitovapaan aikana olen kiertänyt lähes kaikki Helsingin sairaalat.
Päivystysyksiköissä lähihoitajien työnkuva on todella monipuolinen. Lähihoitajat ovat työpaikkakoulutettuja ja saavat laittaa kanyylin, tiputtaa kirkkaita nesteitä ja antibioottejakin, kunhan ne on laimentanut sairaanhoitaja. Jos edellämainittuihin tarvitaan laitteistoa, esim.tippalaskijaa, niin toki lähärit niitäkin käyttävät. On vanhanaikaista kuvitella, että lähärit tekisivät vain perushoitoa.
Mutta olen törmännyt moniin lähäreihin jotka eivät halua ottaa vastuuta sairaanhoitajien hommista. Siis tehdä asioita, joita heiltä ei odoteta. Ja he vetoavat palkkaukseen. Aivan ymmärrettävää.
Monissa pitkäaikaissairaaloissa on niin työhönsä tympiintyneitä sairaanhoitajia ( anteeksi kollegat ), että he pitävät kynsin ja hampain kiinni reviiristään. Työnkuvat kun ovat niin lähellä toisiaan,niin on pakko saada päteä edes silmätippojen laittamisella :)
On myös paikkoja joissa esim. keikalla olevalta lähäriltä odotetaan onnistuvan esim. potilaan nestetarpeen määrittäminen ja nestevajauksen korjaus. Samoin odotetaan lähärin selviytyvän lääkärinkierrosta ja lääkemuutosten tekemisestä.
Käytännöt vaihtelevat.
Silti suurimman osan lääkevirheistä tekee sairaanhoitajat.
Olen samaa mieltä, että lähäreitten ammattitaitoa tulee kunnioittaa.
antoi paremmat valmiudet toimia sairaanhoidossa. Lähihoitajien koulutus on monipuolisenpi,mutta siinä käsitellään asioita liian pintapuolisesti.
on työpaikkakoulutettu näytteenottajaksi. Hyvin hoitaa hommansa.
en pidä siitä, että lähihoitajia tai perushoitajia pidetään "pelkkinä" tai "vain" -sellaisina. Meillä kaikilla on siellä paikkamme: lääkäreillä, hoitajilla, siistijöillä, keittäjillä... Ja kukaan ei tule toimeen ilman toista. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen saanut sellaisen käsityksen ainakin yhden lähäriystäväni puheista, että pienemmissä paikoissa lähäreille annetaan paljon enemmän työpaikkakoulutusta sellaisiin tehtäviin, mihin lähihoitajan peruskoulutus ei suoraan anna pätevyyttä? Kun taas isommissa paikoissa, joissa on enemmän erilaista henkilökuntaa, näitä tehtäviä on lähäreillä vähemmän? Mä olen vain huolissani siitä, että eri ammattiryhmille ominaisia tehtäviä annetaan muille ammattilaisille. En minä ainakaan haluaisi tehdä mitään sairaanhoidollisia tehtäviä, kun kanyylien laittoa, lääkkeiden jakoa, haavojen puhdistamisia...
tietenkin saan ottaa verikokeita, itseasiassa olen meidän yksikön paras ottaja.
jaan myös lääkkeet, pistän lihakseen että ihon alle, katetroin, hoidan cystofixin juurta sekä hoidan kaikenlaisia haavoja mutta kanyylia en laita ja rokotukset saa ylipäätään kaikkialla vain terveydenhoitaja antaa.
miten muuten luulet kotihoidon toimivan?
lh
tietenkin saan ottaa verikokeita, itseasiassa olen meidän yksikön paras ottaja.
jaan myös lääkkeet, pistän lihakseen että ihon alle, katetroin, hoidan cystofixin juurta sekä hoidan kaikenlaisia haavoja mutta kanyylia en laita ja rokotukset saa ylipäätään kaikkialla vain terveydenhoitaja antaa.
miten muuten luulet kotihoidon toimivan?lh
on varmaan siistiä, kun saat ihan pstääkin potilaita ;)
t sh
se perushoito on oikeesti kaiken a ja o. Jopa se haukuttu pyllyjen pesu. Pankaapa oma itsenne siihen tilanteeseen, mitä arvostatte vanhana eniten?
tietenkin saan ottaa verikokeita, itseasiassa olen meidän yksikön paras ottaja. jaan myös lääkkeet, pistän lihakseen että ihon alle, katetroin, hoidan cystofixin juurta sekä hoidan kaikenlaisia haavoja mutta kanyylia en laita ja rokotukset saa ylipäätään kaikkialla vain terveydenhoitaja antaa. miten muuten luulet kotihoidon toimivan? lh
on varmaan siistiä, kun saat ihan pstääkin potilaita ;) t sh
t. toinen sh
lähihoitajat saisivat tehdä. Erikoissairaanhoidossa on joskus niin, että sh juoksee ja lh istuu kansliassa, koska ei voi viedä mitään lääkkeitä, ei kanyloida, ei laittaa nesteitä tippumaan,ei saa käyttää lääkitysohjelmaa, eikä ohjaa potilaita. Olen iloinen kuullessani että lähihoitajia koulutetaan työpaikoilla tekemään näitä hommia.
Lähihoitajat saa nostaa, pukea, riisua, pestä, silittää hiuksia, syöttää, kutsua sairaanhoitajan tai lääkärin paikalle, jutella...
Pötyä on kaverisi puhunut.
Kyllä saa ja joutuu laittamaan esim. sairaankuljettajat on lähihoitajia ja tekevät kyseistä hommaa päivittäin
kuuluu lähihoitajan koulutukseen.
Vanhatkin hoitajat voivat tämän oikeuden lisäkoulutuksella saada.
Suoniyhteyttä lähihoitaja ei saa avata, mutta lihakseen, ihon alle ja rasvakudokseen lähihoitajalla on kaikki valmiudet pistää. Lähihoitaja saa myös jakaa lääkkeitä, koska on suorittanut koulutuksen aikana useammat lääkelaskutentit ja lääkehoidon kurssit.
t. Keväällä valmistunut LH-äiti...
ja pistää i.m tiettyjä lääkkeitä. Olen lh, ensihoitoon erikoistunut. Olen suorittanut kirjallisen tentin jä näytön, niin niiden perusteella sain tietyt luvat.