MITÄ MITÄ?? Saako läihoitaja ottaa verikokeita, laittaa kanyylin käteen,
tuu mitään piikkejä pisteleen, lääkkeistä puhumattakaan!
Kommentit (62)
Miehen sisko on lähihoitaja ja on töissä pienessä vanhusyksikössä (yksityisessä) ja ainoastaan hällä on lupa ottaa verikokeita kyseisessä paikassa. Mutta tosiaankin kävi lähihoitajakoulutuksen lisäksi jonkun koulutuksen ja sai luvat siihen...
Esimerkiksi ambulanssissa voi työntekijät olla lähihoitajia, jotka on suuntautunut ensihoitoon ja laittavat kyllä kanyylin käteen.
kun ovat osaamisensa osoittaneet. Ei siis tule koulutuksen perusteella suoraan.
On täysin toimipaikkakohtaista, mitä lähäri saa työssä tehdä. Useimmiten lähäri ei koske kanyyleihin ja iv-lääkkeisiin. Monessa paikassa lähäri saa vaihtaa kirkkaita nesteitä tippumaan ja korkata kanyylin.
Pienen lapsen kanyloi aina lääkäri, samoin lääkäri ottaa suoniverinäytteet. Isomman lapsen kohdalla temput tekee sh tai labrahoitaja.
Onneksi sentään ei juuri missään sitä pyydetä. Minä ainakin haluan vain huoltaa rakennusta ja välineitä en koskea ihmisiin.
Lähihoitajat saa nostaa, pukea, riisua, pestä, silittää hiuksia, syöttää, kutsua sairaanhoitajan tai lääkärin paikalle, jutella...
Pötyä on kaverisi puhunut.
sitähän meille opetetaan melkein kolme vuotta. Mutta mitään letkujen laittoa ei kyllä ole valtuuksia laittaa muuta kuin sairaanhoitajalla
Lähihoitajat saa nostaa, pukea, riisua, pestä, silittää hiuksia, syöttää, kutsua sairaanhoitajan tai lääkärin paikalle, jutella...
Kyllä me ainankin ollaan jo työharjoittelussa saatu pistää lihakseen, jakaa lääkkeitä ja antaa lääkkeitä (ohjaajan valvonnassa)
Kaksi vuotta on perusopintoja joissa opiskellaan teoriaa, käytännössä pistämistä, katetrinlaittoa, hapenantoa, pesuja, kuntoutusta jne.
Viiminen vuosi on koulutusohjelmaa, jolloin perehdytään syvemmin omaan osa-alueeseen. Esim. lapset ja nuoret, mielenterveys-ja päihdetyö, sairaanhoito ja huolenpito, vammaistyö.
Esim. ryhmäkodeissa suurin osa hoitajista on lähi/perushoitajia, aina ei välttämättä ole saikkua vuorossa. Kyllä siellä lähihoitajat joutuvat tekemään kaikenlaista... Sairaanhoitajan ja lähihoitajan työ ei ryhmäkodissa tms. eroa juurikaan. Sh ottaa verikokeet ja päivittää lääkelistat, muuten samoja hommia tekevät.
Kannattaa ottaa selvää asioista ennenkun suunsa avaa. Ei ihme, että lähihoitajia arvostetaan niin vähän, kun ei viitsitä edes ottaa selvää mitä työnkuvaan ja koulutukseen kuuluu!
Kuvittelisin että aikuisten perusterveydenhuollossa lähihoitajat tekevät paljon enemmän kuin erikoisterveydenhoidon puolella. Ja lapsilla on vielä tarkempaa kuin aikuisilla. Siellä eivät edes sairaanhoitajat laita kanyyleita vaan sen tekee lääkäri.
Joku tuossa mainitsi että lääkäri ottaa vauvoilta suoninäytteet, ei pidä paikkaansa. Kyllä se labrahoitaja ne ottaa, ja jos hän ei saa, sitten kutsutaan lääkäri ottamaan. (hiukan OT mutta ei haitanne)
Ainakaan itse en ole koskaan ollut osastolla, missä lähihoitajilla olisi lupa jakaa lääkkeitä, kanyloida tms.
Vanhustenhuollossa tilanne lienee tosiaan erilainen.
ja toisissa paikoissa ei lähihoitajat saa edes lääkkeitä jakaa! Mutta siis yleensä esimerkiksi osastolla lähoitajat saa jakaa lääkkeet, pistää esim insuliinit, mitata verensokerin jne mutta ei mitään suonensisäisiä lääkityksiä tai isojen verikokeiden ottamista lähihoitajat tee - näin meille on koulutuksessa kerrottu! Perushoito on suurimmaksi osaksi lähihoitajan työtä. Mutta jos siis suuntautuu ensihoitoon niin sitten asia voi olla toinen.
Nykyään on nk. kymppihoitajia jotka ovat saaneet laajemman koulutuksen lähihoitajina ja ovat siis velvollisia noita laittamaan jos tarve vaatii. Saavat myös hieman parempaa liksaa kun tavalliset lähihoitajat.
Näin ainakin meidän kaupungissa.
ovat ensin osoittaneet hallitsevansa asian. Ambulansseissahan kanyyleja asettavat koko ajan lähihoitajat, perushoitajat, apuhoitajat.
Ainakin HUS:in piirissä lähihoitajat saavat erityisen lääkekoulutuksen, jonka jälkeen saavat jakaa lääkkeitä. Sairaanhoitajilla sama juttu.
Kannattaa ottaa selvää asioista ennenkun suunsa avaa. Ei ihme, että lähihoitajia arvostetaan niin vähän, kun ei viitsitä edes ottaa selvää mitä työnkuvaan ja koulutukseen kuuluu!
Siskoni on koulutukseltaan lähihoitaja ja työskennellyt näissä tehtävissä ennen jatko-opintojaan...
Suurin osa pistoshoidolla olevista diabeetikoista pistää itse itsensä, kuten myös ottavat verikokeen sormen päästä.
jälkeen onnistuu kyllä ainakin minun työpaikassa.
Ainakin HUS:in piirissä lähihoitajat saavat erityisen lääkekoulutuksen, jonka jälkeen saavat jakaa lääkkeitä. Sairaanhoitajilla sama juttu.
koskaan kuulleet toimipaikkakoulutuksesta?? No ette näköjään.
jonka jälkeen saa laittaa laskimoyhteyksiä ja lääkkeitä siihen. Tenttiin osallistuminen ei välttämättä edellytä erityistä tutkintoa. Ne hoitajat, riippumatta mikä hoitaja on, harjaatvat kyllä äkkiä tipanlaitossa. Itse, vaikka lääkäri olenkin, olen siinä hommassa tosi surka, koska tulee laitettua tosi harvoin. Silti oikeus säilyy.
Olin töissä psykiatrian puolella yhdellä osastolla, siellä ei saanut lähihoitaja puhua. Ei kuulemma osannut:) Oli mykkänä potilaiden kanssa.