Mitä teilläpäin sanotaan kun ollaan menossa keskustaan? Meillä sanotaan KAUPUNGILLE.
Kommentit (25)
Lapsena Tampereen naapurikaupungissa sanottiin yleensä " mennään kaupunkiin" , kun mentiin Tampereelle. Oman kaupungin keskustaan mentäessä mentiin vain " kylille" . Nykyään menen keskustaan, ehkä siksi, että olen asunut lähes koko aikuisikäni niin kaupunkimaisessa ympäristössä ja välillä lähellä keskustaa, että " kaupunkiin" meno ei kuulostaisi järkevältä.
Maaseudulla (mökki, vanhempieni koti) mennään kirkolle (lyhennys sanasta kirkonkylä, kyliähän maalla on paljon muitakin).
Kylille meno viittaa enemmän iltamenoihin ja viihteelle lähtemiseen. Keskusta on pienempi käsite kuin " kaupungille" , tarkoittaaa torin ympäristöä.
Lapsena, kun vierailtiin pienillä paikkakunnilla, joissa puhuttiin kirkolle menemisestä, ihmettelin, että mitä siellä kirkon luona oikein tapahtuu, kun kaikki sinne menevät.
Asutaan siis Helsingissä lähiössä.
Tassa 17 miljoonan asukkaan kaupungissa ei ole vain yhta keskustaa, jonne menna, ja ne kaupunginosan keskustatkin on mielettoman kokoisia (kaupunginosissa enemman asukkaita kuin pk-seudulla yhteensa).
tään pienempiä(kin) paikkoja, jotka ovat kaupunki.
Anteeksi jos et ymmärtänyt ajatustani, se ei kyllä ole minun ongelmani.
Varsinkin toi kirkolle meno oli ihan uusi ja kuulostaa todella aataminaikaiselta=)
T. stadissa käyvä
vanhalla kotipaikkakunnalla mentiin kylille tai kylälle
Kaupungille
ja sitten kun mennään tuohon ihan lähelle niin
kirkolle.
" Mä asun Helsingissä, eikä muuta maailmaa ole olemassakaan. Me mennään aina iltaisin steissille stadiin ja vittu plaa plaa."
Mistähän syntyy käsitys, että helsinkiläiset ovat vähän olevinaan;)
Joskus sanon että menen kaupunkiin tai kaupungille sitten välillä sanon meneväni kityyn (=city) tai sitten ihan vaan menen keskustaan.
Silloin kun seurustelin pikkupaikalla asuvan kanssa niin menimme aina kirkolle kun menimme keskustaan.
Teininä sanottiin stadiin, ja kai vieläkin joskus. Mutta useinmiten menen " keskustaan ostoksille" , tai huumorin sävyttämästi " kylille kahvittelemaan" . Kolmannen polven Helsinkiläinen olen ja suomen kielen kandi (pian FM).
ja mennään vaihtelevasti keskustaan, stadiin tai kaupungille...
Mietinkin, että pitäisikö viestiä jotenkin pehmentää, sillä tarkoitukseni ei ollut olla ylimielinen, tai mikään super-stadilainen.
Mutta oikeasti - en tiennyt, että vielä nykyään käydään kylillä, kulmilla, tai kirkolla!
Ja oikeasti - ihanan maalaista=) Vai pitäisikö minun ylimielisenä stadilaisena todeta, että tosi junttia.
Jos se kunnan keskusta on kylä tai kirkonkylä, niin sitten mennään tietysti sinne, samoin kuin kaupungissa asuva menee kaupungille.
Asun muutaman minuutin junamatkan päässä Helsingin keskustasta. Joskus sanomme että lähden Helsinkiin. Tämä tulee junailmoituksesta, jossa kerrotaan, että saavumme Helsinkiin, kun juna lipuu rautatieasemalle.
" Kaupungille" on aina nimenomaan Helsingin ydinkeskusta. Jos lähden jonnekin muualle ostoksille/kahville sanon, että lähden Itikseen, Jumboon, Leppävaaraan, minne nyt sitten menenkin.
Minusta kylille tai kirkolle on tosi näpsäkkä ilmoitus.
Eikä siis tosiaan mennä kirkkoona vaan ihan kauppoihin etc.