Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

outo sukunimipulma

Vierailija
06.06.2007 |

Kukaan törmännyt vastaavaan:

Esimerkki: Minun tyttönimeni on Nieminen. Saan lapsen herra Lahtisen kanssa. Lapselle annetaan nimeksi minun nimeni Nieminen.

Menemme herra Lahtisen kanssa naimisiin. Otan yhdistelmäsukunimen Nieminen-Lahtinen.

Saamme toisen lapsen. Maistraatista vedotaan nimilakiin ja sanotaan, että lapsen kuuluu olla Lahtinen, koska se on meidän yhteisesti käyttämä sukunimi.

Ihmettelen tätä siksi, että saman lain (Nimilaki 2 luku toinen momentti) seuraavassa momentissa sanotaan, että " Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on"

Eli kuka tässä on väärässä??

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vaimon sukunimeä?

Vierailija
2/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen sisarusten nimi kun ei ole nyt kummankaan vanhemman sukunimi, joten ei sitä oikein voi antaa uudelle lapselle. Lapsellehan pitäisi kuitenkin antaa nimi, joka jommallakummalla vanhemmista sillä hetkellä on. Tässä tapauksessa siis isän sukunimi, koska yhdistelmänimeä ei voi antaa.

Olisi kannattanut ajatella asiaa ennen kuin vanhemmat päättivät omista nimistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lahti eli miehen sukunimi valitaan siinä perheen " yhteiseksi nimeksi" .

Vierailija
4/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nainen pitää aina omansa, mies omansa, lapset on äidin sukunimellä. Silloin äiti ja lapsensa ovat aina samannimisiä, vaikka isiä olisi kuinka monta, ja liittoja samaten. Samaten on käytännön asioiden hoito helppoa.

Vierailija
5/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumotaan tuo yhteinen sukunimi, kun sanotaan että sisaruksilla pitää olla sama.

Vierailija
6/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka siis on yhdistelmä.

Vierailija
7/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä plaa plaa plaa. Ja sen jälkeen vasta, että sisaruksille sama. Tässä tapauksessa vanhemmilla on yhteinen sukunimi, joten tuota sisarusasiaa ei tarvitse miettiä. Lapselle tulee vanhempien yhteinen sukunimi (= isän sukunimi).

Vierailija
8/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen momentin viimeisessä lauseessa. Sillä sanalla kumotaan aiemmat sanomiset.

Vierailija
9/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha pyöritellä sitä 2 momentin kuitenkin -sanaa, koska kyse on eri tilanteesta. Ap:lla ja miehellänsä on yhteinen sukunimi.

Vierailija
10/39 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen edellinen lapsi on eri nimellä, näin ei voi olla.

Vierailija
11/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toivottavasti teillä ei oikeasti ole tuollainen tilanne, ainakaan noilla nimillä :-)

Ja eikö olisi kiva, jos lapsilla olisi sama sukunimi - ja vieläpä sama kuin edes jommallakummalla vanhemmalla. Paitsi jos erityisesti haluatte hämmentää ympäristöä perhekuvioidenne pohdiskelulla.

Vierailija
12/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuo tilanne, mutta ei tietenkään noilla nimillä.

Eli kahdella vanhemmalla lapsella on minun tyttönimeni. Ei mitenkään erikoista mielestäni. Hölmöä olisi antaa kolmannelle sitten toinen sukunimi.

Minulla siis yhdistelmänimi.

ap

Vierailija
13/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koska meillä miehen kanssa on yhteinen nimi, niin sitä pitäisi käyttää tämän kuopuksen kohdalla. Tämä siis ainoa avioliitossa syntynyt.

Vierailija
14/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen nimen, jos yhdellä lapsella on eri sukunimi kuin muilla lapsilla, vaikka vanhemmat ovat samat?

Vierailija
15/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun teidän perhe on esitelty että siinä taas yksi uusioperhe jossa rouvalla on kaksi muksua edellisestä liitosta. Jotenkin olen vaan tottunut siihen että lapsilla on isän sukunimi (varsinkin jos äidillä on yhdistelmänimi).

Antakaa ehdottomasti lapsille sama sukunimi (vaikkakin se saa asian kuulostamaan minun korvassa siltä että miehelläsi ei ole osaa eikä arpaa lapsiin).

Vierailija
16/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapsen nimen, jos yhdellä lapsella on eri sukunimi kuin muilla lapsilla, vaikka vanhemmat ovat samat?

Vierailija
17/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä itsekään vastausta, eikä näemmä muutkaan täällä. On tietenkin monta käytännön tapaa ratkaista asia, mutta haluaisin tietää miten lakia tulkitaan oikeasti asiasta.

Muiden lasten nimen muuttaminen on periaatteessa mahdollista, mutta voivathan muut lapset olla jo vaikka täysi-ikäisiä. Ei enää ihan niin helppoa.

Vierailija
18/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä kun meillä lapsella on isän nimi ja minulla eri? Joudunko aina selitteleen että kyllä se on ihan minun lapsi?

Vierailija
19/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin naimisiin ja syntyi toinen lapsi jolle oltaisiin laitettu yhteinen sukunimi miehen kanssa niin ei voinut laittaa koska se ei maistraatille kelavnnut vaan piti olla sama sukunimi kuin ensimmäisellä lapsella ja vaikka täytin uuden sukunimen siihen lappuun niin kelakorttiin tuli sama sukunimi kun ensimmäisellä lapsella.

Vierailija
20/39 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko se ok, jos maistraatti on jo nimen hyväksynyt ja se lukee lapsen kelakortissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän