Hyviä keinoja joilla opettaa lapsi lukemaan?
Kommentit (20)
Kirjainta vastaava äänne pitää opettaa (vokaaleissa helpompaa, esim. aa on a, ii on i, konsonanteissa taas esim. koo on pelkkä k, ilman oo:ta perässä - tiedätkin varmaan tämän). Sitten liu'utetaan peräkkäin kahta äännettä (esim. e - i = ei, alkuun tämäkin on helpompaa pelkillä vokaaleilla). Näin muodostetaan tavuja, ja vähitellen äänteitä enemmän peräkkäin, jolloin muodostuu pitempiä sanoja. Meillä lapset ovat näin oppineet lukemaan 3 - 5-vuotiaana.
ammattitaitoisen ihmisen opastamana.
Itse opetettaessa täytyy olla 100% että tekee sen oikein, muuten tulee koulussa ongelmia.
t. ope
Eskarissa opetellaan tavuja ja jotkut hoksaa siellä lukemisen.
Riittää jos opettaa kirjaimia tunnistamaan.
Oma tyttö oppi lyhyitä sanoja tyyliin an-na, puu, muu, luu eskarissa ja koulussa oppi lukemaan parin ensimmäisen kuukauden aikana.
Sisarus oppi siinä sivussa itsekseen ja yllätti kun alkoi lukemaan ollessaan viisi.
Iso sisko luki ääneen niitä läksyjään ja pienempi seurasi.
Lapsi oppii kun on valmis.
Ihan itse oppi 5v. täytettyään. Alkoi kysellä koko ajan kirjaimista ja "mitä tossa lukee?". Ja siitä se sitten lähti... :-)
ammattitaitoisen ihmisen opastamana.
Itse opetettaessa täytyy olla 100% että tekee sen oikein, muuten tulee koulussa ongelmia.t. ope
ammattitaitoisen ihmisen opastamana.
Itse opetettaessa täytyy olla 100% että tekee sen oikein, muuten tulee koulussa ongelmia.t. ope
Minä ja kolme sisarustani opimme 3-5 -vuotiaina lukemaan. En muista, että meitä olisi opetettu. Olin jo 12, kun nuorin siskoni oppi lukemaan, joten jotain varmaan muistaisin, jos olisi opetettu. Jos opetettiinkin, niin äitini ei varmaan tehnyt sitä oikein - ei ole mikään opettaja. Kenelläkään meistä neljästä ei tullut mitään ongelmia koulussa. Miksi pitäisi tulla?
Oma poikani oppi 4-vuotiaana lukemaan. En tarkoituksella opettanut lukemista, mutta kysyttäessä kerroin toki pojalle mikä jokin kirjain on tai mitä jossain lukee. Ei siis varmaan mennyt oikeaoppisesti. Millaisia ongelmia tämä normaalisti aiheuttaa? Osaan sitten kiinnittää tarpeen tullen huomiota.
jos lapsi on oppinut tavujen kautta lukemaan (näin siis tehtiin ennen) niin koulussa voi tulla vaikeuksia kun lukeminen ja siihen liittyvät harjoitteet ovat vieraita ja vaikeita (tehdään äänteiden avulla). Lukemisen kanssa käsi kädessä opetetaan tavuttaminen: kotona usein tämä unohtuu ja lapsi taas kokee koulussa, että osaa = eikä opi tavuttamaan ekalla, Ei ole harvinaista, että 6. luokalla sitten harjoitellaan tavuttamista.
Moni lapsi oppii ennen koulua lukemaan - on aivan eri asia jos lapsi oppii itsekseen ja ns. puolihuolimattomasti lukemaan kuin se, että vanhemmat opettamalla opettavat ja vielä väärin. Jokaisella lapsella on oma herkkyyskautensa siihen oppimiseen: toisella se on ennen koulun alkua ja lukeminen tulee itsekseen, toiset oppivat vasta ensimmäisellä luokalla.
En näe mitään järkeä siinä, että lapsi opettamalla opetetaan lukemaan ennen koulun alkua - se on aivan eri asia kuin se, että lapsi on siihen valmis ja oppii ns. itsekseen.
t. ope
Ei noille mitään ongelmia siitä koulussa tullut.
äänne - kirjain vastaavuusmenetelmän lisäksi on kokosanamenetelmiä, LPP:tä yms. Kirjoittamaan oppimisessa saattaa tulla ongelmia, jos lukemaan on oppinut kotona "opetettuna" ilman tarvittavaa ammatillista osaamista.
T:Kouluavustaja
_jos_ on oppinut oikein lukemaan. Kirjoittaminen tulee itseasiassa ihan itsestään jos lapsi on oppinut äänteiden kautta lukemaan. Tällä vanhemmalla tavuoppimisella se ei onnistukaan.
t. ope
Esim. tavuttamista eri tavoin, vaikkapa kannustus "Pekka, Pekka..." Keksi leikkejä, joissa tavutetaan. Kysy onko sanassa (esim. sauna) suhina sanan alussa, keskellä vai lopussa. Kirjoita paperille sana ja erilaisia tavuja, lapsi etsii tavut, jotka esiintyvät sanassa. Keksikää tietyllä kirjaimella alkavia sanoja. Keksikää loppuriimejä (vesi - pesi). Kirjoita sanoja, ja lapsi värittää päälleviivaus kynällä joka sanasta vaikkapa r-kirjaimet. Laita pöydälle kuva ja sanakortti, lapsi yrittää päätellä, mikä sana kuuluu kuvalle. Kysy, montako tavua joissain sanassa on. Opeta käsitteet tavu, sana ja kirjain. Opeta kirjain-äänne vastaavuus, jos osaat. Jos et osaa, älä opeta. Kirjoittamista voit opettaa niin, että lapsi piirtää mallista erilaisia kuvioita, jotka eivät ole oikeita kirjaimia. Jos opetat kirjaimia, opeta ne nykyisin käytettävällä kirjoitustavalla (pitää tietää mitkä kirjoitetaan alhaalta ylöspäin ja mitkä ylhäältä alaspäin).
niin silloin lapsi oppii sen lukemisen ilman vanhemman opetustakin.
on tyyppiesimerkki äidistä, joka treenaa ja prässää lasta omien mieltymysten mukaisesti. Pitää osata tämä ja tuo, niin ja näin ja äiti treenauttaa lastaan. Lapsiparka.
Nro 21 sanoi hyvin: _jos_ lapsi haluaa oppia lukemaan niin silloin lapsi oppii ihan vanhemman opetustakin - tähän lisäisin vielä sen, että _kun_ lapsi on valmis, ts. lapsella on valmiudet siihen, silloin se tulee lähes itsestään, silloin ei tarvita vanhemman preppausta.
Eli lapsi kirjoittaa käsin tai monelle helpompi ja mieluisampi tapa on kirjoittaa koneella ja oppii siinä kirjoittaessaan kirjain-äännevastaavuuksia. Uusimmassa Opettaja-lehdessäkin on tästä menetelmästä juttu, tutustuppa siihen!
t. Ope myös
Ei kai sillä tavalla ole opetettu lukemaan enää 30 vuoteen?
Miksi lapsen edes pitää osata lukea ennen kouluun tai esikouluun menoa? Sehän tuo vain turhautumista esikouluun jos kaiken jo osaa... sinullekko sen täytyisi sitä suorittaa? Leiki sen kanssa hyvä vanhempi!
Itse en näe siinä mitään pahaa, että lapsi opetetaan lukemaan, jos hän on siihen valmis ja halukas ja vanhemmat osaa opettaa. Ei meidän lapset ainakaan ole varhaisesta lukutaidostaan mitenkään kärsineet.
Opetat kirjaimet. Sitten laitatte kirjaimista sanoja. Kun osaa kirjaimet niin voi oppia lukemaan ihan melkein itsekseen. Niin meillä kävi. Oppi hetkessä.