*Elokuiset ma-ke*
Linkki viikonlopun pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10453649&p=1&tmode=1&smod…
vauva2006 rv31+2
Kommentit (34)
eli rv 31+3
rr:117/76
hb:121(noussut aavistuksen)
sf-mitta 29cm
syke:140-150
pissa puhdas
ja paino: -700g
ja tytteli on yhä pt...
Olo on loistava,ei ahdista,ei supista eikä närästäkään enää.
Kohta lähdetään ulos paistattelemaan päivää.
Iloista kesäkuuta kaikille!
Lumina ja Lahja rv 31+3
Ja vielä olisi kolme maanantaita jäljellä...
Ulkona paistelee aurinko ja koko viikoksi on luvattu huh hellettä. Töissä ei toimi ilmastointi ja kun täytyy koneen vieressä koko päivä istuskella niin ei kiva. No, täytyy vaan muistaa käydä useasti tepastelemassa ja vettä juomassa. Kohta raahaudun kauppaankin hakemaan jotain syötävää.
Viikonloppu meni tosi nopsasti, ulkona tuli oltua ja naamakin pääsi pikkuisen kärähtämään. Siis tuo ei todellakaan ollut tavoite. Olen helposti palavaa tyyppiä enkä yhtään tykkää kun naama aina kesäisin punottaa.
Mahassa tuntuu aina vaan kovempaa mylläystä ja tällähetkellä potkuja tuntuu kyljissä ja ylävatsassa joten ilmeisesti jotenkin pääalespäin siellä ollaan. Toivottavasti pysytäänkin, haluaisin kyllä ennemmin tälläkertaa synnyttää kun esikoinen oli perätilassa ja tehtiin sektio (suunniteltu).
Viikon tehtävänä olisi saada raivattua kaappeihin nyt lopulta tilat vauvan vaatteille. Eli käydä esikoisen varastot läpi ja laittaa hänelle liian pienet varastoon ja sama juttu tietenkin talvivaatteille. Kun vaan iltaisin jaksaisi tuollaisia juttuja vielä tehdäkin...
Nyt pakko lähteä hakemaan sapuskaa
Jav@ 28+0
Mahtava ilma ulkona! Ja töissä pitäisi jaksaa...
Pikaisesti kyselen: onko muilla väsymystä? Oltiin viikonloppuna mökillä ja minä en siellä jaksanu muuta ku nukkua ja itkeä tuhrustaa. Nytkin teen töitä vähän aikaa ja sitte lähen kotia nukkumaan, jotain hyvää, ku oma äiti on pomona, voi oikeasti sanoa, etten nyt jaksa. Koti on kuin hävityksen helvetti, kun en jaksa siivota... Mistähän tämä johtuu? Hemppa pitäisi olla ihan hyvä ja muutenkin kaikki kunnossa, henk.koht. stressiä kyllä löytyy, mutta... Kuumuuskaan ei oo vielä päässy vaivaamaan. Vauva potkii iloisesti ja liikkuu kovin, hikotteleekin jo päivittäin, joten sen suhteen ei huolta. Supistelee kyllä jatkuvasti, pitäisköhän niistäki huolestua...
Anteeksi negatiivinen viesti, väsyttää vaan niin pirusti. emma 30+3
Emma0403:
Pikaisesti kyselen: onko muilla väsymystä? Oltiin viikonloppuna mökillä ja minä en siellä jaksanu muuta ku nukkua ja itkeä tuhrustaa. Nytkin teen töitä vähän aikaa ja sitte lähen kotia nukkumaan, jotain hyvää, ku oma äiti on pomona, voi oikeasti sanoa, etten nyt jaksa. Koti on kuin hävityksen helvetti, kun en jaksa siivota... Mistähän tämä johtuu? Hemppa pitäisi olla ihan hyvä ja muutenkin kaikki kunnossa, henk.koht. stressiä kyllä löytyy, mutta... Kuumuuskaan ei oo vielä päässy vaivaamaan. Vauva potkii iloisesti ja liikkuu kovin, hikotteleekin jo päivittäin, joten sen suhteen ei huolta. Supistelee kyllä jatkuvasti, pitäisköhän niistäki huolestua..
Minulla ainakin tuota väsymystä on ja itsekin sitä olen ihmetellyt, mut kaitpa se kuuluu sitten asiaan, kun muuten hemppa täälläkin hyvä, verenpaineet vaan on aikasta alhaset, muuten olo suhteellisen hyvä.
vauva2006 rv31+2
Emma0403: Kyllä täällä väsymystä on...ehkä nyt on vähän parempi hetki mutta ennen tätä koko alkuraskaus oli aivan kauheata, oisin vaan nukkunu koko ajan..minä joka olen illan virkku nukahdin jo yhdeksän jälkeen..(miehen mielestä ei ollut kovin hauskaa) nyt jaksan valvoa pitempään mutta päivällä iskee ihan tajuton väsymyskohtaus ku koneella teen töitä..hb on ollu mullaki hyvä, kuulemma vaan hormonaalista...mutta koti on täälläki ku pommin jäliltä, mies lähti reissuun ilosena ku ei löytäny mitään... :/
Gekkokolmonen: Ku mää välillä käyn kurkkailemassa tuolla keskospuolella sattuneesta syystä niin huomasin kirjotuksesi...toivottavasti pystyt lepäileen että saisit supparit aisoihin!! Kokemuksesta tiedän ku esikoiselle ei hoitajaa saa kuinka vaikeaa se on...kotona se vielä jotenkuten menee, mutta ku laitokselle joutuu pakkolepoon, on se paljon vaikeampaa...meillä lopulta ihanat naapurit ottivat pojan aina päiväksi hoitoon..isovanhemmista ei ollut lainkaan apua (eikä kenestäkään muusta) :( vaikka ite osastolla makasin...Joten toivon totisesti että saisit jostain apua edes osaksi päivää...Paljon jaksuja!
Neuvola ois tänään..jokohan oisin saanu tietoja edellisestä synnytyksestä ku alkaa läheneen nuo viikot ku tuo kuopus syntyi...siis jos kolme viikkoa on väliä tarkastuksissa niin vauva ois jo maailmassa ennen seuraavaa käyntiä...eli takaraivossa painaa aika lailla jo...
Turvotusta on välillä aivan järkyttävästi, mutta on päiviä jolloin sitä ei ole ollenkaan..lauantaina oltiin ylppärijuhlissa josta piti lähteä ennen aikojaan ku alko turvottaan kunnolla...Päänsärky on jatkuvaa, voimakkuus vain vaihtelee..verhot pidetään visusti kiinni..no eipähän aurinko pääse niiiin paljon lämmittämään tätä pullokämppää...
Mää olen ruvennu näkemään ihan hassuja unia...mää olen synnyttämässä mutta vauva onki tyttö?! Viime yönäki oikein ihmettelin että mitä mää teen noille pojan vaatteille ku niitä on tullu ostettua..täytyy varmaan vielä tarkistaa noista ultrakuvista ettei vaan jää epäselväksi kumpi vaavi todellisuudessa on...(ei todellakaan ole epäselvä ;))..unessa oikein ajattelin että mitenkä mää teille oikein kerron että vauva ei olekaan poika!! Hassuja nää raskausajan unet :)
Onnea teille joilla lomat jo lähenee, ihanaa!!
Palailen kenties iltapäivällä uudelleen neuvolakuulumisten kans..
Nani76 ja Vilperi 29+2
Viikkoja siis kertynyt 29+2
Painoa tullut nyt (vain) 589g/viikko (alusta 12kg)
RR: 123/71
hb: 121 (vähän noussut)
sf-mitta: 28cm
Pissa oli puhdas
Vauva perätilassa, meinas kuitenki että ei ole jumittanut peppuaan tuonne alas, joka viittais siihen että herra mahdollisesti voisi vaikka kääntyä itekseen ja päätä kääntelee ku kohtua painelee :) (kävi muuten tosi kipeää ku th paineli kohtua..tuli kunnon repäisykipu ku nousin laverilta ylös)
Turvotus: +
RH- vasta-ainekokeiden tulokset oli neg.
Supistelujen takia meinas että pitäis töitä alkaa hillitsemään, eli ois mielellään ottanu lääkärille torstaina joka ois saikkua kirjoittanut...pissanäyte täytyy käydä huomenna antamassa jos vaikka supparit johtuis piilevästä pissatulehduksesta....
Myrkytystaustan takia käynnit tihentyvät nyt...ois ottanu ens torstaina jo uudelleen mutta ollaan reissussa (ensimmäisen ja viimesen kerran tänä kesänä) joten kaks viikkoa tulee seuraavaan käyntiin..eli aika tiheenseen tulee jo jos se 1,5viikkoa tulee vain väliä..mutta huojentavaa itellekkin
Näin tällä kertaa..
Nani76 taas...
Heipsan!
En ole nyt muutamaan viikkoon palstaillut, kun tuntuu ettei raskaudessa tapahdu mitään uutta, saati elämässä muutenkaan. :-) Tosin Tallinnassa käytiin koko perhe minilomalla ja oli oikein rentouttavaa. Muutama yö oltiin ja lapsetkin nauttivat kovasti.
Pihalla olen paljon tehnyt hommia eli on tullut liikuttua. :-) Lantaa olen kärrännyt kukille ym. Rakastan puutarhahommia...
Kävin tänään neuvolassa ja tällaiselta näytti:
pissa: puhdas
verenpaine: 115/80 (pari viikkoa sitten oli 144/93)
paino: 250g
liikkeet: ++
SF: 28 cm (keskikäyrällä mennään tasaisesti)
tarjonta: perätila edelleen
syke: 135
hb: 118 (ei vieläkään tarvi syödä rautaa) :-)
Kaikki oli siis hyvin. Varattiin koko loppuraskauden kaikki neuvolakäynnit elokuulle asti. Vielä ois ainakin kuusi neuvolakertaa + lääkäri.
Ens viikolla menen äitipolille, kun mulla on kilpirauhasvaivaa ja vauvan kasvua ym tarkkaillaan.
T: Ona rv 30+3
Olen listautunut Elokuisiin ja kirjoittelinkin jokusen kerran silloin alussa, sen jälkeen olen käynyt lueskelemassa päivittäin eli olette kaikki " tuttuja" nimiä, mutta itse en vain ole saanut aikaiseksi kirjoittaa :( Nyt jos vaikka esittelisin itseni uudestaan, eli la on 8.8, tämä raskaus on jo neljäs eli kotona vauvaa odottaa 9v, 6v ja 3v sisaruslauma :) Sekalaisesti löytyy tyttö, poika ja tyttö, tämän tulokkaan sukupuoli ei selvinnyt rakenneultrassa mutta poikafiiliksellä mennään...
Raskaus on sujunut mulle normaalilla kaavalla, vauva voi hienosti ja äiti todella huonosti eli ekat 20 viikkoa meni oksennellessa, supistelut vaivasi alusta asti, sitten vaivasi liitoskivut ja nyt alkoi lannerenkaan kivut jotka vie yöunet loppu raskaudeksi :( Tätä samaa on ollut siis joka raskaudessa. Viime lääkärin tarkastuksessa kohdun ulkosuu oli auennut ja sf mitta pienentynyt 3 sentillä. Vauva taisi kyllä mittausten välissä vaihtaa perätilasta rt:aan, onneksi! Täällä oli jokunen odottaja kellä vauva perätilassa, toivotaan että älyäisivät kääntyä itselleen! :)
Kaikille supisteluista kärsiville paljon lepoa ja henkistä jaksamista!! Mua supistaa muutaman kerran päivässä mutta vain silleen hengästyttävästi eli ei kipeesti ollenkaan.
Sitten hassu kysymys, liikkuuko muiden vauvat " liikaa" ?? Kun itse en tällaista maha-asukasta muista kuin tämä on, myllää IHAN kokoajan niin että mua sattuu oikein, en voi istua enkä maata kun alkaa hirveä elämä mahasta, olen valvonut useita öitäkin tuon runsaan liikkumisen takia. Lisäksi kun masukki vääntää ja potkii niin paljon niin naksauttelee päivittäin jotain niveltään, joko polvea tai lonkkaa niin että kuuluu kunnolla ulos mahasta kun nivelet paukkuu! Mä pelkäänkin että se satuttaa itsensä tolla riehumisella tai vähintään kieputtaa napanuoran tuhannen solmuun :( Huolet ne on mullakin...
Titti 30+jotain
Taitaa tulla lämmin päivä tänäänkin. Itse olen koko päivän töissä hyvin ilmastoidussa toimistossa sukat ja caprit jalassa ja silti varpaat saattavat jäätyä. Kotona on vähän toinen ilmasto, siellä kaivattaisiin ilmalämpöpumppua tai vähintää tuuletinta.
Viikonloppu oltiin juhlissa, oli mukavaa. Ulkoillakin sai sen verran, että iho meinasi vähän kärähtää. Maha kasvaa koko ajan, myös muusta kuin syömisestä johtuen. Puuskuttelen menemään..
Nyt on tokavikatyöpäivä. Voi mennä pitkään töissä, kun koetan saada tänään kaikki suurimmat hommat pois alta, että huomenna voi vain ruodata tavaroita autoon (kun se voi käydä vähän kunnon päälle) ja siivoilla työhuonetta ym.
(.) Maha-asukki on tänään ollut harvinaisen hiljaa. Täytyy mennä kohta juomaan teetä, että saisi mahaan elämää. Potkuissa alkaa olla voimaa, kun taisi tajuta siirtyä pää alaspäin. Pari mojovaa potkua on tuntunut kylkiluissakin, joihin olen herännyt kesken unien. Muuten tämä asukki tuntuu suht samanoloiselta kuin esikoinenkin. Liikkuu suht paljon ja usein, mutta ei ole duracel-pupu. Jollain taisi olla tosi liikkuvainen maha-asukki, se kai tietää vipinää myös mahan ulkopuolelle.
Nyt täytyy jatkaa töitä.
Västis ja Taimi 29+4
huh hellettä. Kuinkas olette jaksaneet? Itselleni nuo helteet eivät vaikuta mitään, kun tämä nykyinen asuntokin pysyy viileänä pahteesta huolimatta.
Sukulaisista oli puhetta...minulla erittäin hyvät välit äitini kanssa, mutta anopin kanssa kemiat eivät yksinkertaisesti toimi. Lapsi ei ole kertaankaan ollut hoidossa anoppilassa, sillä en jaksa hoidon/kyläilyn yms. jälkeistä piikittelyä asioista, joten on helpompaa olla ilman apua tai turvautua omiin vanhempiin. Mieskin on hyväksynyt tilanteen ja alkanut huomaamaan äitinsä käytöksen minua kohtaan, joten on ollut parempi niin, että olen ainoastaan pakolliset asiat heidän kanssaan (jouluna, äitienpäivänä, syntymäpäivänä jne.). Kummatkin isovanhemmat asuvat 1,5 km säteellä, joten välimatkakaan ei ole este.
oma napa: pikku hiljaa vatsa on alkanut pullistumaan, mutta vieläkään ulkopuolinen ei voisi varmuudella sanoa, että odotan. Supistuksista täälläkin kärsitään ja nyt odotellaan saataisiinko niihin selitys...joitakin testituloksia on vielä tulossa perjantaina. neljässä viikossa paino on tippunut 5 kiloa, sormuksetkin oli otettava pois, kun meinaavat tippua itsestään. Vettä kuluu paljon eli ei kuivumisesta ole kyse...ihmetyttää ja pelottaa. Huomenna olisi taas lääkäri. Itse olen ollut kotona jo pari viikkoa (tai olen tehnyt töitä kotoa käsin), esikoinen hoidossa juhannukseen ja sitten hänkin pääsee nauttimaan kotona olosta.
Nyt pyykkiä kuivumaan ja sitten taas töiden pariin, vaikkakin tuo motivaatio huitelee pakkasen puolella...
Möykky ja Himpula
Ihana ilma taas!! Toivottavasti olisi vielä viikonloppunakin, ollaan nimittäin perjantaina mökille lähdössä!! Oletteko muut vielä isojen mahojenne kanssa lähdössä mihin kesäloma reissuun? Meillä alkaa miehellä nyt siis perjantaina kesäloma, eikä ole mitään erityistä tiedossa. Ajateltii, että jos lastenkanssa tuossa tykkimäellä kävisi ja lappeenrannan hiekkalinnakin voisi olla ihan kiva! Mihinkää yhtään sen kauemmas en kyllä itse ajaksaisi enää lähteä.. kun ei edes autosta sitä ilmastointia löydy.. Mökillä (joka siis on ihan tuossa lähellä) tulee varmasti paljon aikaa vietettyä.
Eipä sen kummempia tällä kertaa. Kaunista kesäpäivän jatkoa vaan kaikille!!!!!!!!
pönttö-örvelö rv 29+3
Ulkona taas ihana auringon paiste. Pitäs tässä pyykkiä laittaa koneeseen ja jos sitte laittas partsille kuivumaan. Tänään ois tarkotus siivota kaappeja ja varastoa. Saa nähdä miten käy kun mies taas valvoi 6 asti aamulla ja katto tietsikalta nhl peliä. Et saa nähdä millon sen saa ylös tuolta sängystä. Itellä oli taas katkonainen yö ku oli niin tukahduttavan kuuma. Aamulla meinas kurkkuki kipee mut eihän tuo nyt tunnu niin pahalta.
Itellä ku on se " Raskaantyön" teko kielto päällä niin mulla taitaa olla enemmän sellainen päältäkatsojan rooli tossa hommassa.
Huomenna on taas meno äippäpolille ja kävelytestiin sitä ennen ku kardeologiselta sinne laittoivat.
Saa nähdä joko ne kohta alkaa päättää meidän tytsyn syntymäpäivää, no kai ne meiltäki mielipidettä kysyy. Vaikka ei kai sillä päivämäärällä niin väliä ole. Se tässä vielä mietityttää et aikooko ne edelleen olla sitä mieltä että nukutuksessa leikkaavat ja samalla panevat piuhat poikki. No huomennahan se selviää.
Samalla näkee taas tytsyn ku sikiötuutkimusyksikössä kattovat miten on tytsy kasvanu. Liekkö jo 1,5 kg painoa. Alkaa olla jännöää ajatella että 6 viikon päästä meillä taitaa olla jo vauva. Hui miten sitä ehtii ihan oikeesti tehä ja ostaa kaikki tarvittavat asiat.
Niin meillä pitempiä kesäloma reissuja ei ole tiedossa piti kyllä käydä haaparannassa mut tais jäädä käymättä. No juhannuksena ois tarkoitus kuitenki mennä ylikiiminkiin lavatansseihin :0) tosin taitaa nyt tanssiminen jäädä väliin. Mut sinne ois kuitenki päästävä ku lempi artisti tulee kerran kesässä noinki lähelle. No viimmeksi mentiin taksilla et jos ei nytkään muuta kyytiä saa niin ilahdutetaan taksikustkia pullealla olemuksella tällä kertaa.
Eilen käytiin kaupungilla ja voin sanoo et enää ei oikeen tommosella ilmalla tee mieli mennä uudestaan . Koko illan oli sitten mahassa ikävä tunne nipisteli ja pakotti. ei siis varsinaisesti ollu kipeä mut tosi ikävän tuntonen. pitää sitten tänään yrittää ottaa vähän rauhallisemmin. Juu mutta tästä tais nyt tulla taas tämmönen pitemmänpuoleinen sepostus joten pannaampa tälle nyt piste.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille äipille & massuasukkaille
Teresa81+ tytsy 29+0 taas poksuu viikot ja seuraavaksi ollaanki jo seuraavalla kymmenellä. huh huh
Ja möykkyräiselle ja teresalle onnea lääkärireissuille. Toivottavasti kummallakin kaikki on hyvin!
Eilinen väsymys helpotti kummasti, kun menin sitten oikeasti kotiin nukkumaan päikkärit. 1,5 tuntia unta, vaikkakin katkonaista helpotti oloa. Ja onneksi täällä töissä, eikä kotonakaan ole kuuma, illalla vedin ihan peiton korviin kun kävin nukkumaan. Meillä kyllä on koko ajan verhot tiukasti ikkunan edessä, ettei aurinko lämmitä, ja hyvin toimii vielä. Ei meillä aikasempina kesinäkään ole ollu kamalan kuuma, onneksi. Auto on sitte asia erikseen, mun autossa ei ole ilmastointia, muuten ku ikkunat avaamalla, ja tuolla motarilla on paha ajaa ikkunat auki 140 km/h, niin hiki on kun perille pääsee. Kierränki nykyään sellaista reittiä, että tulee yhtä pitkä matka, mutta vähemmän motaria ;) Koti on edelleen ihan sekaisin, mutta josko tänään sais vähän siivoiltua, ja mieskin lupasi tänään imuroida.
Mies nauro eilen mun masulle, sano että on se jo mahtavan kokoinen. Minusta näkee kilometrin päähän että raskaana ollaan :D Kuinkahan suureksi mä mahdankaan kasvaa, hui! No tänäänkin otan salaattilinjan, ettei syönti ainakaan tee oloa raskaammaksi , ja lisää kiloja. Tehtiin esikon kanssa eilen jäätikkuja floravaniljasta ja mansikoista, vähän kevyempiä (painonvartijoiden resepti)! Näin lämpimällä maistuu kuitenkin jokin kylmä. Nyt töihin!
emma 30+4 (ja taas supistaa...)
joo... esimakua helteistä.varjo kyl kutsuu jo jonkun aikaa kun oon auringossa oleillut .kurkku ollut käheä ja kipeä eilisestä. otin pitkästä aikaa allergialääkettä kun olo oli tosi tukkonen. voipi olla et joudun kortisoni kuurin syömään täs kesäl viel joii tukkoisuus ja astmatilanne parane nyt avaavil maximi lääkkeillä. onneksi olen kätilöopistonsisätautilääkärin hoidos,luotan hänen ammatitaitoonsa et sstas mun vointi paremmaks ennen synnytystä. nii se tosian lähenee " huimaa" vauhtia. lasken kyl viikkoja . vaik viel vaik mitä hommia tehtävä. vuvan vaatteet järjestykseen, sisarusrattaat ostettava ynms.aia aika loppuu kesken vaik nyt tuntuu et sitä on yllinkyllin.
nyt okin sit jo se vaihe et neuvolakäynit 2 vk välein.
tässä eilisen neuvolan kuulumiset:
hb 107(tod.näk. korkampi kun viimeks lbras oli 118)
vernpaine 114/en muista
pisu puhdas
vauva pisti oikeen kunnon liikunta sesiot kun piti sydänääniä kuunnella.
syke veyeli siel 170-160, sit kun oli vaihtanu asentoa ja vähän rauhottui niin semmoset 150.
mukava ja rauhottavaa kun tuntee vauvan likuvan paljon. koko aja ila pienenee mut viel on tilaa pyöriä onkin aikaa ympäri.
toiv. asettuu sitten pääalaspäin ennen kun eimahdu enää kääntymään.
normaali alatiesynnytys kun ei tunnu yhtä peottavalta kuin leikkaus.
vauvabuumin sivuilla kävin just kantopussia kattelemas. aivan ihania kuoseja olisi tarjolla. semmonen tekii mieli tilailla.
on ihan mukava kun on lämmin . lapset jaksaa touhuta ulkona ja puistos on kiva ruokailla, uidaynms. eiköhän nää lämmöt kestetä?
hyviä vointeja kaikille masukkaille ja masusukkaille.
äippä ja meijän masuasukas nyt 30+1
soittelin neuvolaan labrakokeiden vastauksista. Minultahan otettiin sokerien seurannan vuoksi 1½ tuntia lounaasta verensokeri arvot ja ne olivat huippuhyvät, eli vähän päälle 5 vaikka olisi saanut olla jonkin verran yli 7. Eli sokereiden vuoksi ei nyt ainakaan huolta. Ottivat pissasta tulehdus kokeet niiden poissulkemiseksi, vaikkei mitään oireita ole ollut, ilmeisesti jokin rutiini juttu (niin ainakin mulle sanottiin) ja joskus virtsatietulehdus voi aiheuttaa supistuksia, kun niitähän mulle ilmaantui rv17-18 mut nyt niitä ei juurikaan ole ollut, en ainakaan ole huomannut. Niin ja kuinka ollakkaan, pissatulehdus oli oireettomana ja streptokokin aiheuttama. Onneksi asia tuli ilmi, nimittäin tuo streptokokki on sellanen pöpö, että synnytyksen yhteydessä tarvii laittaa mulle menemään suoneen penisiliiniä, näin estetään se ettei vauva sitä saa, jos sattuisi mulla elimistössä vielä jylläämään. Tänään sitten pitää apteekista tuo kuuri käydä hakemassa. Jänniä juttuja tää raskaus tekee, kun mulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut virtsatietulehdusta ja nyt sitten tulee ja täysin oireettomanakin, kumma juttu.
Eilen oli perhevalmennusta ekan kerran, täällä järjestetään omassa kunnassa pari kertaa ja sitten kolmas kerta keskusairaalassa, jossa kätilön luento ja mahdollisuuksien mukaan pääsee tutustumaan synnytyssaliin ja osastoon jonne sitten vauvan synnyttyä siirrytään. Ei tuolla kunna perhevalmennuksessa mitään uutta ollut, vain pintaraapaisu asioista. Mulla tietysti se hyvä puoli, että olen koulussa opiskellut nämäkin asiat yksityiskohtaisesti ja saanut tietoa siitä, mitä milloinkin tapahtuu. Oletteko muut ollees valmennuksissa?
Aurinkoista päivänjatkoa elokuiset.
vauva2006 rv31+3
sf:mitta: 27
paineet:114/74
muistakaa juoda paljon helteillä.
hyvät voinnit.
Ensin kommentit, jos nyt muistaisi kaiken...
Valmennuksista. Uudelleensynnyttäjänä en pääse tai emme pääse varsinaisiin valmennuksiin, mutta teemailtoihin saa mennä Kätilöopiston Haikaranpesään. Olen muuten todella onnellinen, että ottavat Haikaranpesään taas synnyttämään, vaikkemme halua perhehuoneeseen (haluan mieheni palaavan esikoisemme luo mahd. pian synnytyksen jälkeen). Yrittävät jopa katsoa vanhoista papereista edelliseen synnytykseen osallistuneita kätilöitä ja saada mahdollisuuksien mukaan tuttua henkilökuntaa tähänkin synnytykseen mukaan. Olin todella yllätynyt näin hyvästä palvelusta!
Matkustelusta. Aiomme tehdä mökkireissuja 200 km:n päähän mahdollisuuksien mukaan, lentää miehen kotipuoleen juhannuksen jälkeen ja käydä Savonlinnassa vielä heinäkuun puolivälissä. Tuo viimeksimainittu jo vähän hirvittää, mutta eihän sitä kotonakaan voi istua ja synnytystä odottaa! Auto on onneksi ilmastoitu ja yksi yö on tarkoitus olla perillä. Toivotaan, että reissu vielä onnistuu, sillä se olisi tosi tärkeä. " Luotan" siihen, että tämäkin odotus menisi lasketun ajan yli, kuten ensimmäinen. Eihän noihin mitään sääntöä taida olla...
Oma olo ok edelleen. Sf oli 26 viime viikolla, joten aivan kohtuullista! Turvotuksiakaan ei ole. Tosi harmi vain, että joudun vaihtamaan neuvolaa ja terveydenhoitajaa lopullisesti kunnan uudelleenjärjestelyjen takia.
Yöt sujuvat hyvin nyt taas, kun esikoinen nukkuu paremmin. Työtkin ovat vähenemäänpäin, joten mikäs on ollessa!
On se jännää, kuinka erilaisia liikkujia nämä vaavelit ovat jo vatsassa! Minusta tämä kakkonen on vielä rauhallisempi kuin esikoinen. Rauhallinen tyttö esikoisesta tulikin. En ole kuullut, päteekö tuo masutemperamentti yleensä sitten vatsan ulkopuolellakin?
Hannele9 rv 30+6
Siis aivan liian lämmintä....
Oikein odotan et alkais tuulemaan hitusen niin koiran kanssa ulkoilukin sujuisi helpommin.
Nimittäin koirakaan ei diggaa mennä paistumaan tonne helteeseen, niinpä nää päivä lenkit on mun tekemiä pikapyrähdyksiä ja illalla/yöllä mies tekee kunnon lenkin.
En muista laitoinko viimeks mitään tästä helteen aiheuttamasta liikkumattomuudesta...?
Joten voi olla et toistelen itseäni. =)
Kuitenkin, joku muukin oli ihmetelly vauvan laiskistumista, tällä sama homma!!
Ja alan pitämään syyllisenä tätä kuumuutta, koska viileässä oleilun jälkeen tuntuu potkuja säännöllisen epäsäännöllisesti.
Mutta auringon paisteessa oleskellessa ei minkään näköistä liikettä tapahdu massussa.
Jeps, eipä muuta tällä kertaa, jatkan mammamekon/hameen ompelua... Saa vähän helpotusta olotilaan, kun pääsee housuista eroon!
T Helga rv 31+2
Neuvolan täti kertoili viime viikolla, että kun ekat helteet oli ma ja ti, (siis täällä pk-seudulla ainaki) oli puhelin soinu pitkin päivää, ku äidit oli huolissaan vähistä liikkeistä. Ilmeisesti vauvakin reagoi äidin kuumaan oloon. Olen itse hiljaisemman päivän jälkeen tehnyt illalla nukkumaan mennessä jo liikelaskentaa, eli kymmenen liikettä tunnissa, hikkaa ei lasketa mukaan. Eipä ole yhtenäkään iltana tarvinnu 10 minuuttia pidempään odotella ;) Eilenkin odottelin ensin liikkeiden alkamista, ja sitte niistä ei meinannu tulla loppua :D Mutta rauhottaa oman mielen kummasti, suosittelen.
Juokaa tarpeeksi! Hyviä vointeja! emma
Viikonlopun kelit olivat aivan ihanat ja onneksi saa hyvällä omalla tunnolla löhötä aurinkotuolissa tuntikausia, puolivarjossa tosin, ettei herkkä hipiä pala. Kuulemma UV säteilyä on nyt ollut erityisen paljon.
( . )Vaikkei mitään oikein tee, niin selkä kipeytyy, jos ei sängyssä itseään muista/ennätä oikaisemaan kunnolla tarpeeksi pitkän aikaa. Liitoskipujakin on aina toisinaan ja nivusissa myös, sekä välillä iskias tyyppistä vihlontaa alaselän/lonkan alueella, onneksi menee nopeasti ohi. Närästys on lähes jokapäiväinen tai pikemminkin iltainen riesa. Vatsa on kasvanut kovasti, kun tuntuu ettei paljoakaan paitoja enää ole, jotka eivät mahan kohdalta tuntuisi ahdistavan kiristäviltä, siis myös äitiyspaidat. SF-mitta oli viimeksi 26½ torstaina, mutta kun muuten olen suhteellisen pienikokoinen, pituutta vähän reilu 160 cm. Rintoihin on tullut pari raskausarpea, vatsan alueella ei vielä näy, eikä muuallakaan. Väsymystä myös jonkin verran, kyllä ihan hyvin 10-12 tuntia yöllä jaksaa nukkua ja pienet päikkäritkin toisinaan 1-1½ tuntia.
Illalla on ekan kerran perhevalmennusta, jossa aiheena synnytykseen ja imetykseen liittyvät asiat. Oletteko muut olleet perhevalmennuksissa? Itselleni nuo asiat hoitoalan koulutuksessa on opetettu yksityiskohtaisesti, mutta tuskin kertaamisesta mitään haittaakaan on.
Pitää soitella neuvolaan ja kysellä viimeviikkoisen sokeriverikokeen tulokset 1½ tuntia lounaan jälkeen otetusta näytteestä, aika erikoinen ajoitus minun mielestäni. Ja sitten pissanäyte tulokset, tulehduksen pois sulkemiseksi. Otetaanko se aina automaattisesti tietyillä viikoilla, vaikkei ole mitään oireitakaan?
vauva2006 rv31+2