millä viikolla pahoinvointi helpottanut..kokemuksia?
eli otsikossa jo kysymykseni...Mulla nyt 13 viikko meneillään ja vieläkin päivät vaihtelee suuresti. Pari päivää saattaa mennä ihan hyvin ettei ole pahaa oloa ja ei okseta, mutta taas saattaa seuraavana päivänä olla aamupäivästä asti todella heikkoa ja kuvottava olo...eikös tän pitäis alkaa jo loppumaan pikkuhiljaa :) ?
Taitaa olla tyttö tulossa, kun ei oo aamupahoinvointia, mutta sitten saakin yökkiä koko illan:)
Heppamamma ja masuasukki
Kommentit (17)
Kokonaan pahoinvointi loppui molemmissa raskauksissa rv 20. Eli tuo hieman tarkoitti, että ei enää ollut koko päivää paha olo. Aamupahoinvointi ja oksentelu jatkui tuonne puoleen väliin saakka.
Viikolla 12 olin vielä sairaalassa tiputuksessa.
Tytteli-83 rv 26+
Mulla on pahin olo mennyt ohi kaikissa raskauksissa n. rv 16. Siihen asti on yököttänyt ja paino lähinnä laskenut. Tuossa vaiheessa on ruvennut ruoka pysymään sisällä paremmin ja jaksamaan muutenkin taas kuntoilla jne. Ei ole ollut eroa sen suhteen tytön ja pojan välillä (molempia yksi). Mutta vaikka nytkin rv 19 menossa, edelleenkään ei tee mieli syödä kaikkia ruokia, joistakin tulee vieläkin huono olo helposti. Mutta sentään siis pysyy sellaiset ruuat sisällä, mitä tekee mieli.
Toisia taas huonovointisuus ei vaivaa juuri lainkaan, kun taas eräs hyvä ystäväni oli sairaalassa tiputuksessa lähes koko raskauden ajan, kun ei edes mehu pysynyt missään vaiheessa kunnolla sisällä.
Toivottavasti oma olosi helpottaa pian!
Mulla on nyt menossa vko 8 ja olo on aivan hirveä. Koko ajan vointi menee vain pahemmaksi. Mikään ruoka ei maistu, koko ajan kuvottaa ja oksentaminenkin alkoi pari päivää sitten. Olen nukkunut 9-10h yöunia, mutta silti olen nukkunut päivällä kevyesti 3h päikkäreitä. Tiettyjen asioiden ajatteleminenkin saa olon entistä kamalammaksi. Ja tätä kamalaa oloa jatkuu aamusta iltaan. Monena päivänä olen nyt saanut vasta ilta 21 aikaan saamaan/jäämään sisääni jotain.
Tästä nyt tulikin mieleen, että oletteko te olleet kiltisti kaikki töissä tuon pahoinvoinnin aikana? Musta ei kyllä ainakaan ole siihen. :(
loppui rv13 jälkeen, sitten alkoi painokin nousemaan. Siihen asti vaan laski kun ei mikään maistunut (paitsi piimä, jukurtti ja appelsiinit).
Tsemppiä vaan kaikille!!
Tässä raskaudessa pahoinvointi kuitenkin palasi lievänä raskauden puolivälissä, lähinnä kuvotuksena, mutta närästyksen takia oksensinkin muutaman kerran. Joinain päivinä on vähän kuvottava olo, toisina taas ihan ok ja nyt on enää pari viikkoa laskettuun aikaan, joten voisi sanoa, että pahoinvointia on jonkinasteisena ollut ihan koko raskausajan. Ei nyt kuitenkaan ihan sellaista kuin alkuraskaudessa.
Ekassa raskaudessa oli myös jonkin verran pahoinvointia ihan loppuraskaudessa.
Eli ekasta lapsesta mun pahoinvointi ja oksentelu ALKOI noin viikolla 12 ja loppui noin 2 viikkoa ennen synnytystä (16pv yliaikainen). Kyllä moneen kertaan naureskeltiin et kai mä sit oon se kuuluisa poikkeus joka vahvistaa säännön! :D Toivon totisesti ettet joudu kärsimään samaa!
Nyt ollu vaan väsymystä ja näitä äärimmäisen keljuja vatsahapon nousemisia.
Määitte & Mini 7+1
Ekassa raskaudessa ei pahoinvointia ollut lainkaan, tokassa raskaudessa oksentelin vielä vikan kerran viikkoa ennen synnytystä (tosin se kellonympäri kestävä pahoinvointi lieveni joskus vko 24 tienoilla vain osan päivää kestäväksi) ja nyt tässä raskaudessa pahoinvointi alkoi viikolla 8 ja loppui viikkojen 22-24 tienoilla.
kiitos paljon tähänastisista vastauksista kaikille!
Helpottavaa kuulla, etten sitten ole ihan pahimmasta päästä, koska en ole joutunut tiputukseen ja jokin ruoka edes pysyy sisällä...Ja toivoa on, että tää joskus loppuu tai sitten ei...=)
Pahinta on tosiaan illat, kun syö jotain niin alkaa kauhea kuvottava olo ja ihan kuin olis ähky tai jotain...Kyllä se ohi menee, muttei ole mukavaa.
Mullekin on tulut sellaisia ruoka-aineita, ettei vois ees aatella syövänsä...heti tulee paha olo...
Itse olin yhteensä 3 viikkoa sairaslomalla. Ihan mahdotonta oli töissä olo kun ei lounaskaan pysynyt sisällä. Meinasin pyörtyillä joka päivä kun olin niin heikkona.
Tytteli-83
Heippa,
Mulla kuvotus ja oksettava olo ja yökkiminen alkoi rv 6 paikkeilla ja loppui rv 12-13 paikkeilla. Luulinkin että se loppui siihen mutta eipä mitään. Joskus rv 14 se alkoi uudestaan ja entistä kovempana. Silloin vasta alkoi oksentelu! En oksentanut joka ilta mutta useita kertoja viikossa kuitenkin ja sitä kesti tonne n.rv 20 paikkeille asti. Sit se selkeästi helpotti. Täysin ei ole vieläkään ohi mutta enää se on n.kerta viikkoon eikä kestä enää kun muutaman tunnin se paha olo. Oksentanut en oo enää yli kuukauteen.
Mulla se pahoinvointi ajoittu aina iltapäiviin ja iltoihin, aamuisin ei ikinä yhtään mitään. Pahimmillaan se kesti 12-23.. :(
Olin sairaslomalla nelisen viikkoa ennen joulua ja joulun yli. Ei tullut mitään töissäolosta kun oksetti ja oksensinkin.
a_j 25+5
Noilla viikoilla mennään ja edelleen kuvottaa melkein 24h. Oksentanut olen ainoastaan kerran, mutta tämä jatkuva kuvotus on varmaan pahempaa. Painokin on pudonnut, kun mitään ei tee mieli. Pahoinvointi alkoi viikolla 5.
ekassa raskaudessa loppui n. rv 14-15, sitten jatkui vaan närästys. Ja toisessa helpotti rv 12. Ekassa raskaudessa oksensin sekä aamulla että illalla ja paino laski. Toisessa kuvotti yleensä vain iltaisin (poika tuli). Kannattaa syödä usein ja vähän. Ja sitä mitä tekee mieli.
Eka raskaus päättyi jo rv 30 ennenaikaiseen synnytykseen, oksentelin harvakseltaan mutta ihan koko sen raskauden ajan, viimeisen kerran vielä synnytyssalissa.
Silloin PHV alkoi noin viikolla 8, eikä loppunut ennen kun vauva oli ulkona.
Nyt toka raskaus, rv 26 menossa ja oksentelu on vaan intensiivisempää!
Alkoi rv 6, ja on jatkunut rajuna koko ajan.
Oksennan vähintään 3 päivää viikossa suunnilleen aamusta iltaan.
Pahin aika oli rv8-22 välillä jolloin paino laski 10 kg ja olin yhteensä 5 kertaa tiputuksessa. Yksi sairaalakerta tosin oli noroviruksen aiheuttama, ripuli aiheutti vakavan kuivumistilan:o(
Nyt olen saanut painoa takaisin ja ruokakin maistuu niinä päivinä kun oksentelua ei ole. Silloin kun oksettaa jo aamusta niin tiedän jo että päivä on menetetty.
Kaikesta huolimatta masuni asukki voi hyvin ja on virkeä, kiitos siitä!
Nenne
Minulla ekassa raskaudessa pahoinvointi loppui vkolla 12 ja muutenkin oli aika siedettävää, kun piti huolen, että vähän väliä söi. Eli helpottui aina esim. välipalalla:oli se mikä tahansa.
Toisessa raskaudessa pahoinvointi loppui vasta viikolla 17. Aamut olivat parhaimpia hetkiä, iltapäivät ja illat aivan kaameita. Makean syöminen lisäsi pahaa oloa, sokerin käyttö jäi todella minimiin. Eikä voinut näiden viikkojen aikana kuvitella edes suklaapatukan syöntiä. Syöminen ei helpottanut pahoinvointia ollenkaan. Eli jatkuva etominen koko ajan, oksentelua vain pari kertaa.
Tässä kolmannessa raskaudessa pahonvointi alkoi helpottamaan tuossa vko 14-15 aikana. Nyt oksentelua lähes päivittäin etovan olon lisäksi. Edelleen aamut parhainta aikaa. Iltapäivät ja illat aivan kaameita. Etova olo oli söi tai oli syömättä. Makeaa ei voinut syödä ollenkaan. Paha maku suussa, mihin imin mynthoneita eikä nekään aina helpottaneet. Myös kaikki ponnistelut esim. lapsien kantelut, imurointi, petivaatteiden vaihto, rattaiden työntö saivat pahoinvoinnin voimistumaan, jopa oksentamaan.
Olo oli kaikkista kauhein siis tässä viimeisimmässä raskaudessa, välillä olo ihan sietämätön. Mutta hengissä selvisin, vaikka välillä tuntui ihan muulta.... ;)
Minea ja maha-asukki 18+
Ekassa raskaudessa oksensin viikolle 24 ja sitten alkoi helpottaa. Pahoinvointi alkoi ehkä viikolla 8-9 kesäloman jälkeen.
Tokassa raskaudessa pahoinvointi alkoi ihan oikeasti ehkä viikko oletetun ovulaation jälkeen ja taisin oksentaa ekan kerran viikolla 6. Pahoinvointia ja oksentelua oli läpi raskauden, vaikka se toki helpotti muistaakseni viikolla 25-26. Viimeisen kerran oksensin päivää ennen synnytystä eli 40+1. Runsaan oksentelun myötä mulle tuli ruokatorven tulehdus ja kun vielä siihen päälle tuli loppuvaiheessa närästys, niin olo oli mitä hehkein.
Nyt kolmannessa raskaudessa (rv6) on koko ajan aivan hillittömän huono olo ja pari kertaa olenkin oksentanut. Mitään ei tee mieli ja kaikki hajut saa mahan ympäri. Ei suoraan sanottuna naurata yhtään, jos tätä jatkuu yli puolenvälin kuten aiemmissa raskauksissa.
oli pahoinvointia 7-8 viikoilta 12-13 viikoille, silloin se oli pahimmillaan. Oksuttelu oli päivittäistä, onneksi ei yöllistä! Sen verran sain pysymään sisällä, ettei tiputukseen tarvinnut lähteä, vaikka välissä olin niin heikkona, että jaksoin kävellä hitaasti vain 100 metriä ja sekin seinistä kiinni pidellen! Sairaslomalla olin pätkittäin 3 viikkoa. Kerrankin yritin olla töissä, mutta kolmannen oksureissun jälkeen parin tunnin sisään voimat oli niin loppu, että oli pakko lähteä kotiin. Painoa lähti 5-6 kiloa! Onneksi se kuitenkin loppui siihen sitten!!
Joskus viimeisellä kolmanneksella tuli lievää ällötystä aamuisilla automatkoilla töihin, mutta ne menivät tosi nopeaan ohi päivittäin.
Kannattaa syödä tosiaan mitä vaan mitä saa menemään alas. Mulla toimi kaikki kylmä ja makea. Riisifrutit, vanukkaat, mehujäät, suklaa, salmiakki.. Tsemppiä ja jaksamista kaikille huonovointisille!
Mulla ainakin nyt viikolla 11+ on alkanu selvästi helpottaa. Huono olo on ajoittain vieläkin (ihan mihin aikaan sattuu), mutta aikasemmin oli huono olo monta viikkoa kellon ympäri, joten huomattava parannus :)