Mitä iloa on lasittamattomasta parvekkeesta?
Kommentit (20)
Kiva istua siellä porotuksessa kuin missäkin kasvihuoneessa.
Siksi meille tuleekin parin viikon päästä lasitus.
Lasit saa auki kuumalla. Sen sijaan avoparvekkeella oli hankala olla esim sateella. Pysyy puhtaana kun kaikki roska ei lennä sisään. Talvella ei joutunut kertaakaan lunta siivoamaan.
Eli olen pitänyt laseja aika turhana.
Eikö parvekkeen idea ole siinä, että pääsee ikään kuin " ulos" , vaikka ollaankin kotona?
En ikinä tahtoisi enää lasittamatonta parveketta kun olen lasitettuun parvekkeeseen tottunut! Tekee parvekkeesta enemmän huonenmaisen ja lasit suojaavat kivasti tuulelta, vedeltä ja hyönteisiltä. Talvella lumelta. Parvekkeellamme voi loikoilla pitkälle syksyyn. Meillä on siellä pitkä pehmustettu divaani ja muuta kalustusta jotka kärsisivät ilman lasituksia säistä.
Vaikka ne lasit saakin auki, niin niiden availu ja siistinä pitäminen on silti työlästä. Makunsa kullakin!
(Ja minulla on kokemusta sekä lasittamattomasta että lasitetusta parvekkeesta. Nyt asumme pihallisessa kerrostaloasunnossa.)
Vierailija:
lasit suojaavat kivasti tuulelta, vedeltä ja hyönteisiltä. Talvella lumelta.
Jopa hyönteiset!
Näin parvekkeesta tulee TÄYSIN avoin ja raitis. So simple! Eihän niitä laseja pidetäkään kiinni kuin huonoilla säillä! Lasitusten tarkoitus kun on lisätä parvekkeen käyttömukavuutta säällä kuin säällä.
Noh, kuuluvathan ne luonnonilmiöt kuvaan kun mennään ulos vaan muuten hengaamaan mutta jos haluaa parvekkeella tehdä jotain tai syödä niin on se mukavampi hetki kun saa suojattua tilan tarvittaessa! Bileet senkun vaan jatkuu luonnonilmiöistä huolimatta!
Ei se lasittamattomuus sitä merkitse, että parvekkeelle aina sataa. Paljon riippuu parvekkeen rakenteesta, siitä, miten korkealla katto on ja millaiset sivuseinät.
Ne estävät lapsia pomppimasta kaiteen yli! Meillä ainakin lasituksia ei ole uskaltanut pitää paljoakaan auki kun kaksi pientä vilkasta poikaa keikkuu joka paikassa! Kammoan hieman lasittamatonta parveketta lasten kanssa...
Asuin 6 vuotta asunnossa jossa oli lasitettu parveke ja nyt olen tyytyväinen, kun olen jälleen lasittamattomassa. Tykkään oikein rehevästä parvekkeesta ja lasitetussa ei saa kukkia valoisalle paikalle puoliksikaan yhtä helposti. Lisäksi kukkien takia pitää kuitenkin pitää laseja auki, etteivät paahteessa kuihdu ihan. Lasit ovat mielestäni täysin turhat, jopa haitalliset.
Tässä talossa suurin osa parvekkeista on lasitettuja, meidänkin parveke. Asuimme 5 vuotta ydinkeskustassa asunnossa jossa oli lasittamaton parveke ja olihan se kesällä ihan kiva aina kun oli hyvä ilma ja kukkia siellä oli aina. Eipä siellä tullut oleiltua juurikaan kuin kauniilla ilmalla eikä oikein viitsinyt kalustaa kovin kummoisesti vaihtelevien sääolosuhteiden takia. Joka syksy lehtiä varisi ja talvella lunta pyrytti parvekkeelle. Rasittavaa oli koko ajan siivota sitä.
Nyt ollaan asuttu toista vuotta tässä uudessa asunnossa ja olen onnessani kun voin joka säällä puuhailla parvekkeella mitä lystään ja enemmän vapautta kalustaa parvekkeesta " olohuoneen jatke" kun eivät kalusteet ja kankaat heti kastu sateen yllättäessä...ja mikä parasta ei enää joka vuotista siivoussessiota kaikesta sisään lentäneestä ryönästä.
Minulla ei mennyt siihen viimeksi kuin hujaus. Mitä lasien availemiseen tulee niin eipä sekään työn ja tuskan takana ole, pöh! Aika uusavuton saa olla jos ei laseja osaa avata saatika jaksa. Kyllä laseista selkeää hyötyä on eikä tartte avata kuin yhden tai pari paneelia niin se riittää tuuletukseksi kasveille ja ihmisille!
asun ihan rannassa ja täällä tulee nyt kylmästi mutta lasien avulla sain kohdennettua auringon suoraan tuoliini ja lasien avulla myös pidettyä tuulen poissa:). Pidän laseista mutta inhoan niiden pesua:(
Kesällä tykkäsin olla paljon parvekkeella ja laittaa sitä. Lasit olisin mielelläni ottanut, mutta ilmankin pärjäsi.
Kyllä niiden lasituksien päällimmäisin tarkoitus on lähinnä PIDENTÄÄ parvekekautta, vaikkakin kyllä ne pitävät moskankin ulkona...*hohhoijaa* Lasittamattomalla parvekkeella mm. kankaiset materiaalit homehtuvat helpommin kun on jatkuvasti alttiina sateelle senpä takia lasittoman parvekkeen olemus rajaa aika paljon sitä miten sen voi sisustaa! Ja kuten joku sanoi aiemmin niin onhan sitä mukavampi istuskella parvekkeella ilman että sateen kosteus vihmoo sisälle. Vaikkei parvekkeelle suoranaisesti sataisikaan ilman laseja niin on se kyllä paljon kuivempaa jos on lasit suojana sateen aikana! Eri asia jos joku tykkää syödä sateessa.
Itselläni parveke on mm. ateljee-käytössä kesäisin ja voin säilyttää tarvikkeita huoletta lasien takana suojassa pitkin kesää. Lasittomalla parvekkeella harrastusvälineet yms. veden/pölynarka on aina kannettava takaisin sisälle.
Parveke on OLESKELUPAIKKA, sadefiiliksiä saa mennä nautiskelemaan luontoon ken haluaa! Parvekkeelleni en sadetta halua...
Parveke on makkarin yhteydessä, niin että vieraat ei siellä oleile eikä talvisin tulisi muutenkaan oltua. Ikkunanpesua vihaan, varsinkin kun on korkean paikan kammo.
Julkisivuremppa menossa ja päätettiin ettei laseja tule vieläkään, kun ei ole pakko ottaa. Teemme tukevat valkoiset köynnösristikot, joista saa samalla näkösuojaa.
meillä on parvekkeella kukkia, istuinryhmä pehmustetuin tyynyin, matot lattialla, eivät kastu sateessa koska on sijoitettuna seinän viereen. Parvekkeella kuivataan pyykkiä, otetaan aurinkoa, vietetään aikaa, eikä tarvitse venkslata lasien kanssa.