Hirveä tappelu tänään päiväkodissa hoitajien kanssa.
He uhkasivat myöhästymisestä lastensuojeluilmoituksella. No sit soitin tälle lastensuojeluvastaavalle, joka sanoi, että myöhästyminen ei yksinään ole ikinä se syy... syyn pitää olla joku ns. vakavampi.
Kommentit (104)
nuo liikenneruuhkat ovat myös ennakoitavissa ja tiedossa. Yleensä vanhemmat kulkevat päivittäin samaa reittiä. Lähtee aikaisemmin töistä niin ruuhkakaan ei aiheuta myöhästelyitä. Tai muuttaa hoitoaikasopimusta, loppuu myöhästelyt. No, eihän lopu! Kokemusta asiasta. Hoitoaika muutettiin ½ tuntia myöhäisemmäksi ja taas tultiin myöhässä. On niitä vanhempia jotka ovat AINA JOKA PAIKASTA MYÖHÄSSÄ!
7 tunnin työstä. Eli he ovat vain 7 tuntia päiväkodilla ja tämä yksi tunti on " suunnittelua" joka päivä. Mutta en tiedä kenenkään hoitajan suunnittelevan tuntia joka päivä. Eli heillä on 5 tuntia lyhyempi työviikko kuin muilla, mutta saavat normaalipalkan.
Eli jos joskus joutuu pari minuuttia ylitöihin niin luulis ettei haittaa.
Minulla oli aikoinaan ystävä, jonka kanssa ymmärsimme aikataulut aivan eri tavalla. Kun sovimme tapaamisen kello 14.00, minä ajattelin, että paikan päällä täytyy olla kahteen mennessä. Tämä ystäväni taas ajatteli, että paikan päällä täytyy olla aikaisintaan kahdelta.
Selvittelimme asiaa, kun ystävääni ärsytti tällainen: sovimme tapaamisen hänen luokseen ja minä olin paikalla viisi minuuttia vaille kaksi. Toisaalta minua ärsytti odotella jossain ystävääni, kun hän oli paikan päällä vähän yli kaksi.
Lto suunnittelee ja kantaa siitä päävastuun. On kuitenkin päiväkoti- ja esimieskohtaista, missä ja millä ajalla tämä suunnittelu toteutetaan. Joissain päiväkodeissa toteutuu tuo mainitsemasi malli, mutta joissain paikoissa suunnittelun oletetaan tapahtuvan ryhmän toiminnan ohessa.
Ja noista myöhästymisistä sekä siitä miksi se on epäreilua, onkin hyviä kommentteja aikaisemmassa.
(mies oli hakemassa, minä iltavuorossa), niin me soitettiin naapurille, että hakisiko he pojan hoidosta ja he haki. Onneksi on olemassa ihania ja ystävällsiä naapureita, jotka auttaa hädän keskellä.
On sekin minusta omistuista odottaa toista saapuvaksi ennen kahta jos tapaminen on kerran sovittu kahdeksi.
64, Suomessa tätä suhdelukupykälää rikotaan muutenkin koko ajan, koska laki antaa siihen mahdollisuuden. Totta kai aikuisen tarvitsee olla lapsen kanssa jos vanhempi myöhästyy, mutta ei siinä sen enempää tarvitse henkilökuntaa venkslata. Se joka on iltavuorossa, joutuu jäämään.
Kuten jo aiemmin tuli, tämä on ihan tavallinen ongelma alalla kuin alalla.
Esim. eskariryhmässä tuo suunnitteluaika ei edes riitä kaikkeen suunnitteluun!
t:lto
olen myöhästynyt lapsen hausta, koska oma asiakas on töissä myöhässä (hoitoalalla).
Enkä kyllä ikuna muksujani minnekään hoitoon! Tooooosi negatiivisen kuvan antoi mulle tämä ketju päiväkodeista ja muista!
Jos nyt yhden kerran myöhästyy niin ei siitä olla sossua soittamassa. Veikkaan että ap on tapaus joka myöhästyy useasti ja hoitajilla on todellakin mennyt herne nenään. Mä en ymmärrä tuollaista että jos hoitoaika loppuu 17.30 niin se loppuu 17.30 eikä lasta silloin haeta 17.40. Silloin pitää tehdä muita järjestelyitä jos ei kerkiä hakea lasta ajoissa. Minusta tuo on epäkohteliasta ja välinpitämättömyyttä niin hoitajia kuin lastakin kohtaan. Tuollaiset jatkuvasti myöhässä olevat on itsekkäitä ihmisiä.
Kinataan siitä, pitääkö lastentarhanopettajan, tai hoitajan odottaa myöhästeleviä aikuisia tyynenä ja saako vanhemmille huomauttaa myöhästelystä, jos saa niin miten!
Mutta mihin jäi taas sen pienen ihmisen ääni, kuka ajattelee lasta ja hänen tunteitaan?
Olen kolmen lapsen äiti, ammatiltani lto. Myös omat lapseni ovat päiväkodissa. Pieneen mieleenikään ei tulisi odotuttaa lapsiani viimeisinä haettavina, sillä lähes päivittäin näen tämän pettymyksen niiden viimeisten lasten ilmeissä! Se on oikeasti lapselle rankka paikka olla viimeinen haettava, joka päivä, vaikka vanhemmat eivät olisi edes myöhässä. Voi kun te aikuiset tajuaisitte, miten älyttömästi näille lapsille merkkaa edes ne muutamat päivät kun heidät haetaankin jo silloin kun on muitakin lapsia leikkikavereina.
Ensimmäisenä työvuotenani lähdin päivittäin todella surullisella mielellä töistä: työskentelin alle 3v ryhmässä. Ryhmän nuorin, justiin 1v vanha, todella hellyttävä tyttö tuotiin ensimmäisten joukossa ennen klo7 ja haettiin lähes poikkeuksetta viimeisenä- eikä yhtään ennen klo 17:sta.
Tämän pikkusen kanssa me istuimme pimeässä talvi-illassa keinumassa ja odottelemassa äitiä. Lapsi oli aivan poikki ja meinasi nukahtaa syliini, mutta äiti oli kieltänyt että lapsen ei saa antaa enään nukahtaa iltapäivällä esim. vaunuihin, että menee ajoissa yöunille.
äh... en edes jaksa palata noihin muistoihin uudellee, tulee vieläkin niin paha mielei sen pikkusen puolesta. Hukkasin kai pointtinikin jo jonnekin....
kuin myöhästymiseen liittyvältä. Lapsesta on ylensä ikävää olla a) ensimmäisenä haettava b) viimeisenä haetava. Kuitenkin työaikajärjestelyt saattavat olla selleiset, ettei asialle mahda mitään.
Se on tosi surullista, että pieni joutuu olemaan noin pitkään hoidossa. Ihan liian pitkään. Kuitenkin kannattaa muistaa, että syy voi olla myös vanhemmista riippumaton. Kaikissa työpaikoissa ei joustonvaraa ole ja kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle.
Vierailija:
yrittää ensin tavoittaa lapsen vanhempia ja sitten varahakijoita. Jos ketään ei saada kiinni tai kukaan ei jouda lasta hakemaan, niin soitto sosiaalipäivystykseen, josta tulevat hakemaan lapsen. Oveen ilmoitus vanhemmille, mistä numerosta saa tietoa lapsen olinpainkasta, joka ainakin vantaalla on ollut lastenkoti, ei vuoropäiväkoti. En tiedä onko viime vuosina tullut muutosta asiaan, koska olen hoitovapaalla.Taksilla me hoitajat emme lasta ala viemään, vaan sosiaalipäivystys tosiaan noutaa lapsen. Hätätapauksessa (lapsen loukatessaan itsensä) voi joutoa taksikyydillä mennä, mutta noutamatta jättämisessä oheistus on tämä.
Ja siis sosiaalipäivystykseen soitto kun päiväkodin sulkeutumisesta TUNTI eli kun pk menee kiinni klo 17.00 niin vanhemmilla on aikaa " myöhästyä" klo 18.00 saakka.
päiväkodista, eikä heitä tai varahakijoita saada kiinni, soitetaan sosiaalipäivystykseen. eikä kuskata lapsia vuoropäiväkotiin. näin se vaan menee. =)
ja en ole lukenut koko ketjua läpi..
Vierailija:
Mutta Suomessa lapset kyllä kuskataan tietyn ajan päästä vuoropäiväkotiin tms. jos vanhempia ei ole tavoitettu. Ja oveen laitetaan lappu, että Maija ja Matti Meikäläinen on viety sinne ja sinne päiväkotiin, mistä heidät voi noutaa!
kas kun töäällä usiemmilla on laspia ja useimpien lapset ovat joskus jossain hoidossa- niin kas kummaa päivähoitoasiat ovat palstalla aikalailla syystäkin ylieduettuja... niin hyvässä kuin pahassakin..
Mutta vain päiväkodin henkilöstö meuhkaa asiasta tällä palstalla. Muutenkin tulee tunne, että heillä on eniten valitettavaa eri ammattiryhmistä. Tiedättekö, työnteko on täysin vapaaehtoista!
[/quote]
Ja varsinkaan en tekisi ylitöitä teidän säännöllisesti myöhästelevien takia.. =)
Onhan siihen muukin syy kuin pelkkä myöhästyminen. Siksikö ap katosi?
Myöhästyminen liikenneruuhkaan juuttumisen takia on hieman eri asia kuin se, että myöhästyy koska juuttui kauniina aurinkoisena päivänä terassille.