Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette lapsilisillä?

Vierailija
26.06.2007 |

Tuli mieleen, kun äsken joku ilmoitti alkaneensa maksamaan laskuja, kun tuli lapsilisät.

Meillä lapsilisät menevät suoraan lapsen tilille. Jollei mitään ikävää tapahdu, jolloin rahoja tarvittaisiin, ne säästetään ja annetaan lapselle 21-vuotislahjaksi. Tosin pienellä ohjeistuksella :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne meni 46¿.

Vierailija
2/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan lasten päivähoidon (tosin ei siihen kaikki mene), varmaan osa menee auton katsastukseen ja loput käytän alemyynneissä. Meillä kaikki rahat menevät samalle tilille ja samlata tililtä' maksetaan kaikki menot. Ei siinä eritellä, onko tämä nyt maksettu lapsilisillä vai palkalla. Eli tänään kun rahat sinne napsahtaa, käytän sen siihen, mihin tarvii.

Saadaankohan taas riita pystyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä uudestaan pitää mennä kauppaan ennen perjantaita..Jolloin siis tulee kotihoidontuki. Kun menen töihin, suunnitelmissa on, että velat (hoitovapaan aikana kertyneet visa-laskut ym osamaksut..) pois maksettuamme pistämme lapsilisät säästöön, muttemme lapsien tilille, vaan yhteiseen " reissukassaan" . On tuo 4-vuotias jo pitkään hinkunut lomalle ulkomaille, muttei rahavarat ole antaneet myöten.. =(

Vierailija
4/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vaatteisiin, ruokaan, harrastusmaksuihin, matkoihin ym. Joskus (ehkä pari kertaa vuodessa) lapsen tilille säästöön.

Vierailija
5/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmälläpitäen. Yleensä juuri lasten vaatteisiin, ruokaan, hoitomaksuihin voisi myös ajatella menevän, jotain lasten kirjoja, palapelejä sun muuta. Mutta siis kaikki menee...

Vierailija
6/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen taas näkee, toisten lapsilisät menee ruokaan yms. välttämättömään, toisten lapset taas saavat ihan toisenlaiset eväät esim. opiskeluun tai ekan oman asunnon ostoon, ja ovat näin jo valmiiksi paremmassa asemassa kuin köyhemmät kaverinsa, ennen kuin edes valmistuvat ammattiin.

Tätä on haluttu ja tätä on saatu. Hurraa?

Vierailija
7/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan, vaatteisiin, lääkärikuluihin tms.

Vierailija
8/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteli sitten karkkeja ja leluja miten itse halusi. Olin ihan sairaan kateellinen.

Vierailija
9/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä menee lasten tielille, mutta jos sattuu tiukka kuukausi tai lapsille pitää ostaa jotain hinnakkaampaa niin silloin voidaan sijoittaa lapsilisät siihen.

Vierailija
10/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on hieman yli 300 euron edestä rahasto-osuuksia, mutta sijoitettavaksi menevät vain saadut rahalahjat (nuo 300 eur ovat ristiäisistä + 1 joululahja).

Vierailija
11/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi ostaa 18-vuotiaana asunnon, verottaja tulee taatusti kysymään millä rahoilla ja lapsesi joutuu maksamaan säästämistänne lapsilisistä lahjaveron.

Ei siis kannata.

Vierailija
12/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuodessa saa lahjoittaa verottomasti 3400,- ja vaikka olisit 18 vuotta kerännyt rahaa tilille, niin verottomana kaikki saa tililtä nostaa.

Ja tuo 3400,- on jokaisen omassa harkinnassa, maksaako sen ylimenevästä veroa vai ei. Tuo vero on oma-aloitteinen vero, ei sitä automaattisesti peritä.

Ja sitä paitsi, ei verottaja kysele mistä olet rahat saanut. Ennen vanhaan varmaan kyseltiin, mutta ei nykyään...

Vierailija
13/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa kunnolla, rahat menee lapsen OMALLE TILILLE.

Ja ei meilläkään hulluna tienata, itse oon hoitotuella ja miehellä keskipalkka, mutta ollaan päätetty että säästetään lapselle. Meillä ei käytetä alkoholia eikä tupakkaa eikä käydä baarissa oikeastaan koskaan, joten ihan hyvin pärjätään ja jää rahaa säästöönkin.

Taitaa olla valintakysymys tämäkin monella... Ei tietty kaikilla, mutta...

Vierailija
14/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lapsesi ostaa 18-vuotiaana asunnon, verottaja tulee taatusti kysymään millä rahoilla ja lapsesi joutuu maksamaan säästämistänne lapsilisistä lahjaveron.

Ei siis kannata.

Minäpä teen lapsille joka kolmas vuosi lahjaveroilmoituksen, joten verottaja tietää ihan tarkkaan, paljonko lapset ovat saaneet alunperin eikä tule kyselemään myöhemmin mitään.

Vierailija
15/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en erittele rahoja mitenkään erikseen, kaikki menee siis lasten elatukseen niinkuin ne on tarkoitettukin. En usko, että lapsilisien tarkoitus on olla potti osakesäästämiseen tms. vaan arvelen, että ne on tarkoitettu lasten elatukseen alunperinkin.

Vierailija
16/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne laitettaisiin säästöön niin olisin joutunut palaamaan töihin lasten ollessa pieniä.

Vierailija
17/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tileille. En ymmärrä, koska samaan aikaan supistetaan niin monesta muusta, luokkakokoja suurennetaan, ettei tarvi palkata opettajia niin paljon ja vanhukset istuu yksin kesäkuumalla kämpissään, kun kellään ei ole aikaa viedä ulos(täyttä totta, tiedän ammattini kautta) Mulle vastattiin silloin, että hei, etkö tajuu se on elämän realismia vaan !!!! Surullista.

Vierailija
18/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, joka kertoi veroista, on ihan oikeassa. Jo lapsilisää haettaessahan se pitäisi tajuta, että vanhemmillehan se tulee: vanhemmat sitä hakee jne.

Jokainen vanhempi tietysti sitten itse päättää mihin ne menee ja kenen tilille. Mekin säästämme kaikki lapsilisät, menevät siis lasten tileille, mutta verottajan sallimissa rajoissa.

Vierailija
19/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se tarkoita sitä, että teen sen lahjoituksen joka kuukausi enkä silloin, kun lapsi saa virallisesti rahaan käyttöoikeuden.

On jokaisen oma asia, mihin lapsilisät käyttää, mutta itse ainakin haluan säästää lapsen tulevaisuutta varten ettei tarvitse sitten ottaa niin paljon esim. opintolainaa. Tämä on meillä ainakin prioriteettikysymys, eli säästetäänkö vähän ruoassa, bensassa ym ylimääräisissä kuluissa vai käytetäänkö rahoja, jotka olisi hyvä säästää tulevaisuuteen.

Ja onhan se hyvä, että on olemassa joku tili pahan päivän varalle, eikö teillä muilla muka ole?

t. yksi ei-rikas mutta säästäväinen

Vierailija
20/35 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiutan voittoja joka vuosi max. 1.000 eur, joten lapset eivät joudu maksamaan luovutusvoittoveroa. Lahjaveroakaan he eivät maksa, koska teen lahjaveroilmoituksen, jossa lapsilisien lahjoittajina olen sekä minä että mieheni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä