Hirveä tappelu tänään päiväkodissa hoitajien kanssa.
He uhkasivat myöhästymisestä lastensuojeluilmoituksella. No sit soitin tälle lastensuojeluvastaavalle, joka sanoi, että myöhästyminen ei yksinään ole ikinä se syy... syyn pitää olla joku ns. vakavampi.
Kommentit (104)
Kun harvoin täällä käyn provoilemassa niin aina täällä mammat vilkkaasti jauhaa samaa paskaa.
saattaa myöhästyä. Eismerkiksi junaliikenne poikki ja taksijonossa 30 ennen itseä (kokeiltu on). Kaikilla ei todellakaan ole varahakijaa. Meillä ei esim. ole yhtä ainutta sukulaista tai ystävää, jota voisi hätätilanteessa hyödyntää.
Joudun omallakin työpaikalla (ei päivähoitoon liittyvä) joustamaan joskus minutin tai vartin muiden myöhästelyn takia. Se on tosi ikävää, mutta inhimillistä. Ei päivähoitohenkilökunta ole tässä mitenkään erityisasemassa, lukuisissa työpaikoissa on sama ongelma.
Pidetään mahdollisimman hyvin ajoista kiinni, mutta muistetaan myös, että yllätyksiä sattuu. Jos toistuvasti myöhästelee niin siinä voisi jo mennä itseensä.
Tarkoitatko, että asiakkaiden myöhästelyt on jotenkin helpompi sovittaa omaan elämään kun palkkaa saa enemmän?
Btw, hammaslääkäri on istunut koulunpenkilläkin hieman kauememin ja on itse ammattinsa valinnut -ihan kuten lastenhoitajakin.
Tämäkään ei meinaa aina riittää. Jos olen aloittanut työt aamu kuudelta niin EN JAKSA esim. pe iltana tehdä ylitöitä vielä kuuden jälkeen. On se omakin elämä. Kunnallisella puolella ainakin täytyy olla varahakijat, vanhempien velvollisuus hoitaa joku hakemaan se lapsi. 10v olen tätä työtä tehnyt ja kertaakaan ei myöhästymisen takia vanhemmat ole lähettäneet varahakijaa. Työmotivaationi kärsii kun huomaan, ettei työaikojani arvosteta. Pidetään itsestäänselvänä, että voidaan myöhästellä.
Hoitaja soitti minulle juuri kun olin matkalla kotiin, soitin miehelle joka lähti välittömästi töistä lapsia hakemaan. Oli noin tunnin myöhässä. VArmasti hoitajia harmitti kun itsekin joutuivat jäämään ylitöihin ja varmasti järjestämään jonkun hakemaan omia lapsiaan hoidosta, mutta eivät sitä kyllä meille näyttäneet, tuumivat vain hymyillen että ei hätää, sellaista sattuu... Eikä tullut puhettakaan mistään lastensuojelusta... Ja ihan kunnallinen päiväkoti on kyseessä. Eli taitaa enemmän olla kiinni hoitajien asenteista tai mielialoista?
hyvä pph. Sinun kannattaisi puhua tästä vanhempien kanssa. Kerrot että sinulle tulee aamulla ensimmäiset klo 6 ja joka päivä jos teet 12 tuntia tai yli, sitä enemmän sinulla on ylityövapaita ja näin ollen lapset joutuu menemään useammin varahoitajalle, tai pahimmassa tapauksessa vanhemmat joutuvat järjestämään hoidon yksin. Joten tarkkuutta pyydät vanhemmilta hakuaikoihin.
Luu kurkkuun vaan ja reilusti kissa pöydälle.
Eli kyllä sitten taustalta teiltä löytyy syytä epäillä että lapsen hyvinvointi ei teidän perheessänne ole asianmukaista.
Kannattaa hakea apua perheenne tilanteeseen pian sillä jonot ovat todella pitkät.
t:eräs päiväkotitäti
Tuskin pelkän myöhästymisen vuoksi tuollaisia uhkauksia saa. Jotain muutakin on taustalla. On vain hyvä, että puuttuvat päiväkodista, jos jotain huomaavat. Lasten parastahan siinä ajatellaan.
Aina kannattaa miettiä asiat kaikki puolet eikä vaan omaa kantaa. Se on siellä vaan töissä, se ei halua viettää vapaa-aikaansa hoitaen ilmaiseksi toisten lapsia. Nämä seikat kannattaa pitää mielessä.
kun on päivän viettänyt siellä ahtaissa tiloissa hillittömässä metelissä vajaalla henkilöstöllä ja suunnitellut vapaa-ajalleen jotain ohjelmaa (esim. sohvalla nukkumista), myöhässä haettavat lapset nyppivät minuutti minuutilta aina vaan enemmän.
Ja jotenkin kuvittelisin, että suuremmalla palkkapussilla tämä voisi olla siedettävämpää. Kyllä, pidän hoitolapsistani suunnattomasti, mutta tietty leväperäisyys ja piittaamattomuus meidän työaikoja kohtaan toisinaan ottaa kupoliin.
ainoana odotella vanhempiaan kun kaverit ovat lähteneet kotiin ajat sitten. Kyllä siinä joutuu moneen kertaan vakuuttelemaan että äiti kyllä pian tulee. Lapset on silti ahdistuneita ja hädissään.
Itselläni kävi kerran niin että lapsia ei haettu ja isää (yksinhuoltaja) en tavoittanut. Yritin tunnin. Varahakijoita ei ollut. Siiten soin ohjeissa sanotaan. Emme voi viedä lapsia mihinkään sillä meitä voidaan syyttää sieppauksesta. Sossu haki lapset lastenkotiin. Olivat siellä sitten 2 viikkoa kun sossu selvitteli isän kanssa asioita. Kävi ilmi että iskä oli baarissa eikä siksi hakenut...
Ihan pienillä ei sellaista vielä sanallisesti tule, mutta voi vain miettiä mitä niiden päässä liikkuu, kun kaikki muut on jo haettu ja yksin siellä odottaa..
Haetaan yleensä klo. 16.20. Varmasti ei ymmärrä kellosta mitään mutta 16.40 alkaa huhuilemaan äitiä ja hakeutuu rattaidensa viereen jos äiti tulossa myöhemmin. Hoitajan tärkeää tietää hakuaika jotta osaa kertoa,että äiti tulee kohta.
ainoanan lapsena pk:n pihalla hoitajan kanssa. Olen lto, ja tapaan teidänlaisianne aivan liikaa. ymmärrän myöhästymisen silloin tällöin hyvästä syystä, mutta ei kyllä mene ymmärrykseen miten samat vanhemmat myöhästyvät päivittäin " kun juuttuivat ruuhkaan!"
Se ruuhka on siellä tasan joka päivä, ja luulisi että sen ajomatkan pituus on jo asianomaiselle selvillä, MITEN SE ON NIIN VAIKEA LÄHTEÄ AJOISSA?
Tietäisittepä mitä kaikkia nämä laimminlyödyt lapset puhuvat meille luottamuksella kun taas pettyneenä ja harmissaan teitä odottavat!?
Minulla oli aikoinaan opiskelukaverina pienen pojan isä, joka oli eronnut lapsen äidistä. Heillä hoito oli erittäin vapaamuotoista ja lapsi oli isän luona ainakin yhtä paljon kuin äidinkin. Toisaalta joskus isä haki lapsen päiväkodista ja vei äidin luo. Ainoa ongelma oli, että isä oli hajamielinen ja hänellä oli tapana kertoa, miten nolotti, kun hän taas unohti hakea lapsen tarhasta. Ainakaan tästä isästä ei koskaan tehty lastensuojeluilmoitusta.
Minä itse kerran myöhästyin oman lapseni hakemisesta. Hoitajat sanoivat vain, että ei se haittaa.
Meidän elämäntilanteen takia haen lapseni erittäin epäsäännöllisesti. Aamulla kyllä jo valmistelen lasta, haenko myöhään vai aikaisin. Koska he eivät tunne kelloa, kerron joitain tuntomerkkejä, mistä he tunnistavat, mihin aikaan haen. Ei tuo hakemisen epäsäännöllisyys ole heitä haitannut, eikä myös päiväkodin tätejä.
Hoitajien työaika päättyy tiettynä kellonaikan. Jos lapset haetaan sitä ennen, niin silloin hoitajilla ei pitäisi olla valittamista, vaikka se lapsi olisi viimeinen ja haettaisiin tasan tuohon kellonaikaan. Vanhemmille on päiväkodin aukioloajat annettu ja vanhempien on luotettava siihen, että siihen aikaan lapset saavat olla hoidossa.
Jos joku haetaan myöhässä, on jonkun henkilökunnasta jäätävä ylitöihin, tai muuten rikotaan lakia. Ja koska myös päiväkodin henkilökunnalla on elämää, esim. omat lapset haettavana toisesta tarhasta tai vaikkapa sovittu lääkärikäynti töiden jälkeen, ei ole kovin fiksua myöhästellä sovituista hakuajoista.
Vierailija:
Minä en ymmärrä, miksi Suomessa on noin pilkuntarkkaa.
Muualla Euroopassa on liukuvat ajat tuoda ja hakea lapsi aukioloajan sisällä. Onhan Suomessakn monilla työpaikoilla liukuvat työajat.
Toisilla on sitten taas ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa...