Pöyristystä - laivalle ei saa ottaa eväitä!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012334753.html
Niin. Miksi pitäisi saada ottaa? Ei ole mikään pakko matkustaa, jos ei ole varaa!
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota trangia ja keitä hytissä salaa perunoita
Sama tuli mieleen. Ei kait nyt kukaan hytissään ruokaa laita. Hiukopalaa on meillä hotellihuoneessa aina.
On evästä aina mukana kun pidemmälle kotoa lähdetään ja laivallakin. Muistan tosiaan ajan kun laivoilla oli edulliset hinnat, niille mentiinkin syömään ja juomaan. Nyt tulee syötyä kotona kunnon aamiainen ja pikku evästä mukaan autoon. Ja sitten määränpäässä löytyy aina ruokapaikka jos on nälkä.
Nykyään nuoret naiset linnoittautuu hytteihinsä matkan ajaksi tuskin ne siellä ilman eväitä on. Buffeteissa ja ravintoloissa on nykyään tyhjää sattuneesta syystä.
No juu, hyteissä pidetään hauskaa edelleen niinkuin ennenkin ja mitäs se haittaa, mukava seurata nuorten touhuja. Onhan niillä omia eväitä ja laivaltakin ostettuja, sehän on selvä mutta mitä sitten.
Hinnat laivoilla ovat aika korkeita tosiaan mutta eivät ihan mahdottomia.
No jos pidät hauskan pitona sen että naiset näyttäytyy vain laivaan mentäessä, ehkä ruoka-aikaan jossain laivan ruokalassa ja lähdettäessä. Menee suominaisilla jo niinkuin muslimimaissa.
Kauhea sääli, ettei laivalta ei irtoa enää p*llua nuorilta naisilta. Siinä puhutaan ainoastaan siitä, onko sinulla hauskaa vai ei.
Mihin ravitsemuspaikkaan Suomessa saa viedä mielestäsi omat eväät?
Luuletko sen ravitsemusliikkeen kannattavan pitemmässä juoksussa?
"Jos risteilyllä on mahdollisuus vierailla maissa, on risteilymatkustajallakin poikkeuksellisesti lupa tuoda laivalle avaamattomissa pakkauksissa ruokatuotteita ja alkoholijuomia vierailusatamasta kohtuullinen määrä, kun ne on tarkoitettu tuliaisiksi. Huomaa, että tuotteita ei saa nauttia matkan aikana. Ota huomioon tullin määräykset ja säilytä kuitti voidaksesi näyttää sen mahdollisen tullitarkastuksen yhteydessä."
Viikarille risteilyille ainakin voi tuoda ruokaa maista jos on mahdollisuus vierailla Tallinnassa tai Tukholmassa vaikka, joten laivan sisäänmenossa ei tarvii jännittää jos on vaikka kaupasta eväitä ostanut maissa ollessaan. Pitää vaan syödä ne salaa mikä on vähän hankalaa jos ei hyttiä ole, pitää varmaan vessassa syödä ne, WC koppiin ei saa ketään tulla kyttäämään tai ei voi kameravalvontaakaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen Viking Line oli m a n n e j e n ja muiden "h e i k k o l a a t u i s t e n" laiva, nykyään myös täynnä m a m u j a. Ei ole tullut koskaan mieleenkään astua "ketsuppilinjalle", vaan aina Siljalla.
Viimeksi kun itse matkustin Viikkarilla Turusta Tukholmaan laiva oli täynnä hyvätuloisenoloisia ruotsinkielisiä.
Täytyy sanoa että aamupalabuffetpöytä oli kyllä vimpan päälle hieno, vaikka tykkään Siljankin buffetista, ja sillä yleensä kuljen. Mutta se Viking Linen oli kyllä vailla vertaa, wau- efekti, miten monet eri raakapuurot, smoothiet ja kalasalaatit!
Varmaan hyvää mutta jos riittää leipä ja kahvi niin tulee kyllä kalliiksi. Kaikki ei ole suursyömäreitä.
Vierailija kirjoitti:
"Jos risteilyllä on mahdollisuus vierailla maissa, on risteilymatkustajallakin poikkeuksellisesti lupa tuoda laivalle avaamattomissa pakkauksissa ruokatuotteita ja alkoholijuomia vierailusatamasta kohtuullinen määrä, kun ne on tarkoitettu tuliaisiksi. Huomaa, että tuotteita ei saa nauttia matkan aikana. Ota huomioon tullin määräykset ja säilytä kuitti voidaksesi näyttää sen mahdollisen tullitarkastuksen yhteydessä."
Viikarille risteilyille ainakin voi tuoda ruokaa maista jos on mahdollisuus vierailla Tallinnassa tai Tukholmassa vaikka, joten laivan sisäänmenossa ei tarvii jännittää jos on vaikka kaupasta eväitä ostanut maissa ollessaan. Pitää vaan syödä ne salaa mikä on vähän hankalaa jos ei hyttiä ole, pitää varmaan vessassa syödä ne, WC koppiin ei saa ketään tulla kyttäämään tai ei voi kameravalvontaakaan olla.
Voi yök, vielä vessakoppiin mussuttamaan niitä omia eväitä… 🤢 Miksi tuollaiset ihmiset edes poistuu kotoa?
Vierailija kirjoitti:
Itse vaikka olen varakas ihminen niin kieltäydyn menemästä paikkoihin esim urheilutapahtumiin ym jos sinne ei saa tuoda omia eväitä.
Hyvä että pysyt poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo, millaisesta porukasta kyse: "Hän myös sanoi, että sittenhän se alkaa aina se ”sadetanssi”, kun heidän ruokansa heitetään pois, mies kertaa keskustelua turvallisuuspäällikön kanssa."
Lessuja?
eikun ryadmanneja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on aina ollut laivalle mennessä mukana omia eväitä.
Meillä ei ikinä oteta eväitä millekkään matkalle. Teen paljon ruokaa kotona ja kun reissuun lähdetään se on loma. Nyt ei ole puhe työmatkoista. Lomaan kuuluu ravintola käynnit, palvelu ja että voi vain nauttia. Buffeet ei ole meidän valikoimassa vaan syödään hyvin a la carte ravintoloissa. En ymmärrä mitä siellä hytissä vielä pitäisi syödä kun on riittävästi ruokaillut ravintolassa.
Sinä tykkäät viettää lomasi noin. Toinen taas tykkää syödä eväitään jossain kohtaa laivareissua.
Annetaanko kaikkien kukkien kukkia, vai onko kaikkien pakko elää kuin sinä?
Perillä Tallinnasta saa parempaa ja halvempaa ruokaa. Mulla on allergisena kaikkialla omat ruoat, myös vaikka olisi tarjoilut, jos ei ole erikseen erikoisruokavalioita otettu huomioon.
Ainakin joskus aiemmin onkin laivoilla hyväksytty omat eväät allergisille ym. terveydellisille erityistapauksille. Nyt kun hiljattain oli juttua myös siitä, miten jossain laivabuffetissa oli kaikki ruoat ilmoitettu olevan keliaakikolle soveltumatonta, niin omat eväät olisi näissä tapauksissa kyllä vähän pakko hyväksyä. Toinen huomioitava ryhmä on ykköstyypin diabeetikot, joilla on vähän pakko olla mukana jokin pieni eväs mahdollista äkillistä verensokerin laskua varten. Sen tilanteen iskiessä kun ei välttämättä ehdi jonottelemaan kassalla uuden ostotuotteen kanssa, saati setvimään sitä onko jokin tuote omaan erityisruokavalioon sopiva (diabetes ja keliakia esiintyvät usein yhdessä). Ikävältä tuntuu sekin ajatus, että tällaisista joutuisi mahdollisesti vääntämään jonkun vartijan kanssa pistotarkastuksen yhteydessä, ja jännittämään kelpaako selitys ja iskeekö takavarikko. Jos siis näistä asioista tehdään liian vaikeita, on riskinä menettää iso asiakasryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mä tämän tajunnut jo vuosikymmenet sitten.
Sinä mitään ole tajunnut kuin äitees tissin
Ei tarvitse laivallekaan enää mennä. Hyi yök, intia bangla ihmiset ilmeisesti vallannut nekin. Ei tarvitse ihmetellä miksi syyhy, luteet jne. on levinnyt nykyään räjähdysmäisesti.
Minkähänlaista evästä...
Ja sitä paitsi eihän ne joka ainoan matkustajan tavaroita tutki.
Eikös siinä jutussa ollut jotain, että ei lämpimiä ruokia...
Hyttiin syömään niitä omia voileipiä, mutta mitään sörsseleitä ei saa olla siis kastikkeita tai perunamuuseja.
En ymmärrä tätä asiaa nyt... Luultavasti ne eväät olivat olleet jotain hernekeittoja, eineslaatikoita, tai jotain muuta vastaavaa.
Mun mielestä ihan hyvä, ettei saa ottaa mitään just lämpimiä ruokia jne.
Komukka touhua, ei voi tuoda maista omia gourmet mieliruokia, vaan pitää syödä laivan mullilaumalle tarkoitetussa työmaaruokalassa.
Vierailija kirjoitti:
Taxfreestä ostettua alkoholia ei myöskään saisi järjestyssääntöjen mukaan juoda laivalla. Eiköhän aikalailla jokainen taxfreestä alkoholia ostanut ole sitä myös juonut laivalla.
Ei olla, yleensä tuodaan jotain erikoisempaa kuten tummaa rommia talveksi. Ei sitä siellä hytissä aleta juomaan. Sitä varten on baarit laivoilla ja ainakin meidän hytissä on ollut baarikaappi mistä voi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä sama, jos pupeltaisi omia safkojaan Mäkissä.
Joku nyt vain sai tuossa taas jonkun tilanteen päälle, ja sehän se tarkoitus oli eikä mikään muu.
Ei laiva ole ravintola vaan kulkuväline.
Niin. Myöskään lentokoneeseen ei ole sallittua viedä edes omaa vissypulloa saati jotain retkikeittimiä ja omia rasiaruokia.
Se on kulkuväline, ja kappas vaan siellä tarjoillaan myös ruokaa ja viintä ohessa. Ymmärrän kyllä, jos tämä on jotenkin vaikeaa hahmottaa teille. Otatko pastillin?
Mulla on aina lennolla vesipullo ja jotain pientä evästä, vaikka edes joku proteiinipatukka tms. ihan jo sen varalle jos tuleekin jotain pahoja viivytyksiä. Lennolta kun ei aina saa ostettuakaan ruokaa ja juomaa silloin kun sitä kaipaisi.
Mä oon ollut kerran lennolla, missä myytävä ruoka loppui juuri ennen meitä. Kone oli ihan täynnä, ja siellä ei vaan ollut enää ruokaa. Sen jälkeen olen ostanut usein lentokentältä (siis turvatarkastuksen jälkeen) ruokaa paperikassiin mukaan, ja ihan hyvin ne on saanut koneeseen. Olen sitten tyytyväisenä popsinut lempiruokapaikan tms herkkujani, kun muut on vetäneet lentokonesafkaa. Tai joskus jos on ollut aikaa, ollaan käyty syömässä lentokentän ravintolassa ennen lentoa mahamme täysiksi, jolloin on ollut ihan yksi hailee, saako lennolla ruokaa vai. Muistan kuitenkin vielä menneen ajan, kun Finnairillakin ihan hyvä ruoka sisältyi lentolipun hintaan, ja kaipaan sitä aikaa. Oli selkeää, helppoa ja edullista. Ei ollut kusetuksen makua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse laivallekaan enää mennä. Hyi yök, intia bangla ihmiset ilmeisesti vallannut nekin. Ei tarvitse ihmetellä miksi syyhy, luteet jne. on levinnyt nykyään räjähdysmäisesti.
Ja ripulit.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ravitsemuspaikkaan Suomessa saa viedä mielestäsi omat eväät?
Luuletko sen ravitsemusliikkeen kannattavan pitemmässä juoksussa?
Ei laiva ole ravitsemusliike vaan liikenneväline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on aina ollut laivalle mennessä mukana omia eväitä.
Meillä ei ikinä oteta eväitä millekkään matkalle. Teen paljon ruokaa kotona ja kun reissuun lähdetään se on loma. Nyt ei ole puhe työmatkoista. Lomaan kuuluu ravintola käynnit, palvelu ja että voi vain nauttia. Buffeet ei ole meidän valikoimassa vaan syödään hyvin a la carte ravintoloissa. En ymmärrä mitä siellä hytissä vielä pitäisi syödä kun on riittävästi ruokaillut ravintolassa.
Sinä tykkäät viettää lomasi noin. Toinen taas tykkää syödä eväitään jossain kohtaa laivareissua.
Annetaanko kaikkien kukkien kukkia, vai onko kaikkien pakko elää kuin sinä?
Perillä Tallinnasta saa parempaa ja halvempaa ruokaa. Mulla on allergisena kaikkialla omat ruoat, myös vaikka olisi tarjoilut, jos ei ole erikseen erikoisruokavalioita otettu huomioon.
Ainakin joskus aiemmin onkin laivoilla hyväksytty omat eväät allergisille ym. terveydellisille erityistapauksille. Nyt kun hiljattain oli juttua myös siitä, miten jossain laivabuffetissa oli kaikki ruoat ilmoitettu olevan keliaakikolle soveltumatonta, niin omat eväät olisi näissä tapauksissa kyllä vähän pakko hyväksyä. Toinen huomioitava ryhmä on ykköstyypin diabeetikot, joilla on vähän pakko olla mukana jokin pieni eväs mahdollista äkillistä verensokerin laskua varten. Sen tilanteen iskiessä kun ei välttämättä ehdi jonottelemaan kassalla uuden ostotuotteen kanssa, saati setvimään sitä onko jokin tuote omaan erityisruokavalioon sopiva (diabetes ja keliakia esiintyvät usein yhdessä). Ikävältä tuntuu sekin ajatus, että tällaisista joutuisi mahdollisesti vääntämään jonkun vartijan kanssa pistotarkastuksen yhteydessä, ja jännittämään kelpaako selitys ja iskeekö takavarikko. Jos siis näistä asioista tehdään liian vaikeita, on riskinä menettää iso asiakasryhmä.
Rauhoitu vähän.
Ei kukaan vie eväitäsi pois. Kielto tarkoittaa retkikeittimillä ym. kokkailtavia ruokia. On valtava turvallisuusriski laittaa ruokaa kaasukeittimillä hyteissä ja käytävillä.
Mä en käy laivalla oikeastaan koskaan buffetissa tai ala cartessa syömässä. Mä käyn siellä kahvilassa. Sämpylä ja kahvi riittää ihan hyvin aamiaiseksi, jos en ehdi kotona syömään ennen lähtöä.
Iltaruokakin on jotain laivan kaupasta tai edelleen kahvilasta.
Tuntuu turhalta maksaa buffetista kun en jaksa syödä niin paljon kerralla. Tuntuu että maksaisi ihan tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on varmaan intialaisista ja muista ulkomaalaisista, jotka KOKKAAVAT omat ruokansa hyteissä ja käytävillä retkikeittimillä. Ei kenenkään sämpylää tai jogurttia heitetä roskiin. Tässä on loukkaannuttu ihan turhaan toisten puolesta. Kaasulla touhuaminen ja muu omatoimikokkailu on suljetussa purkissa valtava riski.
Kyllä tuolla varmaan pyritään hillitsemään sellaista että mennään päiväristeilylle tai miniristeilylle ainoastaan hakemaan halpaa viinaa ja tupakkaa tai jotain muuta halpaa Tallinnasta ja ei kuluteta muualle rahaa kuin tax freehin. Siinä jos jonkun buffetin vetää niin menettää jo suuren osan siitä säästöstä mitä hakee reissulta.
Kiitä onneasi, että hyttinaapuriksesi ei ole koskaan sattunut kaasukeittimen kanssa toheltava intialaisporukka.
Ai sieltä ei saa kuumaa vettä?