Pöyristystä - laivalle ei saa ottaa eväitä!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012334753.html
Niin. Miksi pitäisi saada ottaa? Ei ole mikään pakko matkustaa, jos ei ole varaa!
Kommentit (213)
Itse kuljen Tallinnan laivalla useinkin, koska asun Baltiassa ja käyn Suomessa töiden ym. asioiden vuoksi säännöllisesti. Ei todellakaan ole mitään lomaa se laivalla olo, vaan täyttä pakkopullaa. Mitä nopeammin pääsee perille, sen parempi Pyrin laivalla joko torkkumaan jossain nurkassa, tai tekemään läppärillä jotain rästihommia tms. Ikinä en osta mitään laivan kalliista ravintoloista. Jos jotain, niin eväsleivät mukana ja oma kahvitermari. Tai muutama olut-tölkki, jos ei ajaa tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa maista jonkun salaatiin alkumatkalle, heitettäänkö se roskiin kun astuu laivaan?
Voinet syödä sen siinä ennen laivaan nousua, jos joudut tarkastukseen. Suurin osa ei joudu, mutta varmuutta ei ole. Keväällä oli uutisissa esim. mies, jolta oli takavarikoitu sakset, joilla trimmasi partaansa. Laivalla voi sitten osaa ihan samanlaiset kaupasta, ne ei ole turvallisuusriski.
Mä oon tuonut Tukholmasta aina syötävää mukana. Pizzan tai mäkkärin aterian eikä kukaan ole koskaan sanonut mitään. Mulla on sellainen olo, että tässä tarinassa ei kerrota minkämaalaisesta perheestä on kyse. Veikkaan, että henkilökunnalla on kokemusta, että kohta sytytetään retkikeittimiä ja vahva ruoanhaju valtaa laivan käytävät.
Selkeästi suurin osa ei ole käynyt koko laivasssa ja tiedä mistä on kyse. Nuo ”ulkolaiset” tuovat keittimet ja näitä maustettuja ruokia kokkaavat hyteissään ja viimeksi olivat vallanneet leikkipaikasta takaosan missä kiehui riisit ja curryt. Tekevät näitä myös hyteissä ja se haju on ihan järkky, kerran kävin infossa valittamassa ja saatiin uusi hytti kun se käry siellä näitten jäljiltä oli kauhea. Ketään ei varmasti haittaa jos on lapsille välipalakeksi paketti mukana tai vauvalle sosepurkit, mutta tuo on ihan hirveätä tuo noitten kokkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota trangia ja keitä hytissä salaa perunoita
Sama tuli mieleen. Ei kait nyt kukaan hytissään ruokaa laita. Hiukopalaa on meillä hotellihuoneessa aina.
On evästä aina mukana kun pidemmälle kotoa lähdetään ja laivallakin. Muistan tosiaan ajan kun laivoilla oli edulliset hinnat, niille mentiinkin syömään ja juomaan. Nyt tulee syötyä kotona kunnon aamiainen ja pikku evästä mukaan autoon. Ja sitten määränpäässä löytyy aina ruokapaikka jos on nälkä.
Nykyään nuoret naiset linnoittautuu hytteihinsä matkan ajaksi tuskin ne siellä ilman eväitä on. Buffeteissa ja ravintoloissa on nykyään tyhjää sattuneesta syystä.
No juu, hyteissä pidetään hauskaa edelleen niinkuin ennenkin ja mitäs se haittaa, mukava seurata nuorten touhuja. Onhan niillä omia eväitä ja laivaltakin ostettuja, sehän on selvä mutta mitä sitten.
Hinnat laivoilla ovat aika korkeita tosiaan mutta eivät ihan mahdottomia.
No jos pidät hauskan pitona sen että naiset näyttäytyy vain laivaan mentäessä, ehkä ruoka-aikaan jossain laivan ruokalassa ja lähdettäessä. Menee suominaisilla jo niinkuin muslimimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on varmaan intialaisista ja muista ulkomaalaisista, jotka KOKKAAVAT omat ruokansa hyteissä ja käytävillä retkikeittimillä. Ei kenenkään sämpylää tai jogurttia heitetä roskiin. Tässä on loukkaannuttu ihan turhaan toisten puolesta. Kaasulla touhuaminen ja muu omatoimikokkailu on suljetussa purkissa valtava riski.
Kyllä tuolla varmaan pyritään hillitsemään sellaista että mennään päiväristeilylle tai miniristeilylle ainoastaan hakemaan halpaa viinaa ja tupakkaa tai jotain muuta halpaa Tallinnasta ja ei kuluteta muualle rahaa kuin tax freehin. Siinä jos jonkun buffetin vetää niin menettää jo suuren osan siitä säästöstä mitä hakee reissulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on aina ollut laivalle mennessä mukana omia eväitä.
Meillä ei ikinä oteta eväitä millekkään matkalle. Teen paljon ruokaa kotona ja kun reissuun lähdetään se on loma. Nyt ei ole puhe työmatkoista. Lomaan kuuluu ravintola käynnit, palvelu ja että voi vain nauttia. Buffeet ei ole meidän valikoimassa vaan syödään hyvin a la carte ravintoloissa. En ymmärrä mitä siellä hytissä vielä pitäisi syödä kun on riittävästi ruokaillut ravintolassa.
Sinä tykkäät viettää lomasi noin. Toinen taas tykkää syödä eväitään jossain kohtaa laivareissua.
Annetaanko kaikkien kukkien kukkia, vai onko kaikkien pakko elää kuin sinä?
Jos kukkii niiden sääntöjen mukaan mitkä koskee sitä paikkaa missä kulloinkin on. Laivalla eväiden syönti ei vaan ole siellä sallitun kukkimisen listoilla.
Vierailija kirjoitti:
"Turvallisuuspäällikkö perusteli kieltoa tuoda omia elintarvikkeita laivaan sillä, että olisi turvallisuusriski, jos laivalla alettaisiin omilla keittimillä tai muilla sellaisilla valmistamaan itse ruokaa."
"Tämä kuitenkin tuntuu miehestä ( siis tapahtuman näkijästä) erikoiselta perustelulta, koska heistä näytti siltä, että perheellä oli mukanaan valmista ruokaa."
Eli jotain valmiita kotona kokattuja sapuskoja? Ilman mitään kylmäsäilytystiloja missä niitä pitää? Melkoinen hässäkkä siitäkin tulee kun hankkii niistä ruokamyrkytyksen ja levittää niitä pöpöjä ympäri laivaa.
Jos mennään vaikka Tukholmaan niin käydään jossain syömässä ennen laivaan menoa. Joku Hese tai mäkkäri. Omia eväitä otetaan kyllä, illaksi jotain banaania, keksejä, sämpylöitä, niitä syödään välipalaksikin. Tukholmassa käydään syömässä myös kun maissa ollaan.
Aiemmin otettiin laivalla aamupala, mutta nykyään sekin on niin kallis ja lapset yli 12v, niin maksaa niiltäkin jo paljon. Kahvin haen aamulla jostain laivalla, muuten omat eväät. Tax freestä ostetaan jotain herkkuja kyllä ja ehkä juotavaa. Myös Tukholmassa käydään kaupassa. Joskus laivalla se fast lane. Mutta mieluummin näitä reissuja 2 kertaa vuodessa, kuin kerran vuodessa niin että maksaa buffetin ja aamupalan. Tosin enää ei juuri laivalla käydä, lapset jo teinejä ja nää laivat on jo niin monta kertaa nähty.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on varmaan intialaisista ja muista ulkomaalaisista, jotka KOKKAAVAT omat ruokansa hyteissä ja käytävillä retkikeittimillä. Ei kenenkään sämpylää tai jogurttia heitetä roskiin. Tässä on loukkaannuttu ihan turhaan toisten puolesta. Kaasulla touhuaminen ja muu omatoimikokkailu on suljetussa purkissa valtava riski.
Arvaa kaksikertaa uskaltaako henkiläkunta puuttua ruskeiden touhuihin. Siellä on laivan alimmassa kerroksessa meno kuin bagdadissa ja muuallakin niinkuin saa lukea.
Ei normaalilla reittimatkalla kukaan puutu syömisiin, eikä edes juomisiin. Virallisestihan laivalla ei saisi juoda muita kuin ravintolasta ostettuja alkoholijuomia, mutta ainahan kaikki juo omista tölkeistä. Jotkut erikoisristeilyt ainoa poikkeus valvonnan suhteen. Normaalisti ei kukaan puutu, jos rauhassa juot ja syöt omia eväitä. Eri asia sitten selkeät häiriönaiheuttajat, ja retkikeitin-hermannit ym., josta siis ap:n jutussakin oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tuonut Tukholmasta aina syötävää mukana. Pizzan tai mäkkärin aterian eikä kukaan ole koskaan sanonut mitään. Mulla on sellainen olo, että tässä tarinassa ei kerrota minkämaalaisesta perheestä on kyse. Veikkaan, että henkilökunnalla on kokemusta, että kohta sytytetään retkikeittimiä ja vahva ruoanhaju valtaa laivan käytävät.
Voisihan tuota kokeilla kävelisi laivaan höyryävä pitsalaatikko kainalossa ja katsoisi miten asiat sujuvat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo, millaisesta porukasta kyse: "Hän myös sanoi, että sittenhän se alkaa aina se ”sadetanssi”, kun heidän ruokansa heitetään pois, mies kertaa keskustelua turvallisuuspäällikön kanssa."
No millaisesta porukasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tuota kokeilla kävelisi laivaan höyryävä pitsalaatikko kainalossa ja katsoisi miten asiat sujuvat.
Joka laivamatkalla jengi tekee noin. Eipä ole ikinä kukaan näyttänyt estävän.
Vierailija kirjoitti:
Toi on todennäköisintä, mutta toki kyseessä voi olla myöskin muu henkilö, jonka repussa oli puolikas peura. Ei noista oikein tiedä mitä ne saa päähänsä. Seuraavaksi joku varmaan taluttaa lehmän sinne elävänä ja vetää siitä hirveän haloon että enkö mä nyt saa tehdä tätä.
Matkustan laivalla monta kertaa vuodessa ja en ole ikinä joutunut mihinkään syyniin, pl. Tukhoman läpivalaistus. En jaksa uskoa että joku yksittäinen banaani tai voileipä aiheuttaa minkäänlaisia toimia mutta eri asia jos pakkaat koko perheelle eväät joita ehkä lämmittelet vielä omilla retkikeittimillä.
Vedenkeittimen olen aina ottanut mukaan kun laivalta ei saa mieliteetäni.
"Turvallisuuspäällikkö perusteli kieltoa tuoda omia elintarvikkeita laivaan sillä, että olisi turvallisuusriski, jos laivalla alettaisiin omilla keittimillä tai muilla sellaisilla valmistamaan itse ruokaa."
"Tämä kuitenkin tuntuu miehestä ( siis tapahtuman näkijästä) erikoiselta perustelulta, koska heistä näytti siltä, että perheellä oli mukanaan valmista ruokaa."