”Kun etätyöstä tuli normi”
Paitsi että etätyö ei edelleenkään ole mikään NORMI. On valtavasti aloja, joilla töitä ei nyt tai koskaan tehdä etänä. Useimmilla ei ole mitään mahdollisuutta lähteä kesken työpäivän metsäkävelylle kun huvittaa.
https://yle.fi/a/74-20248864
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä, jotka ei ymmärrä etätyöstä mitään. En voi lähteä kesken työpäivän metsäkävelylle. Aktiivisuustasoni ja taukoni näkyvät kokoajan esihenkilötasolle myös. Me etänä tekevät olemme muuten firman tuottavimpia työntekijöitä (tämän pystyy työssäni mittaamaan ja mitataan kokoajan).
Onneksi olen valinnut tälläisen alan, jossa nykypäivänä on etäilyynkin mahdollisuus.
Kyllä näistä työajalla tehdyistä metsäkövelyistä, pesukoneiden käytöstä, imuroinneista, kadten kouluun vienneistä jnejne on avoimesti kehuskeltu, ja kyllä työnantajilla on tarkat tiedot kokonaisuudesta, ja etätyön tehokkuudesta, ei eroa työpaikoilla tehtyyn työhon. Nyt on vain annettu liian helposti ihmisten jäädä kotiin, kyllä työpaikka on oikea paikka tehdä töitä yhteistyössä muiden kanssa.
Mä en etätyöpäivän aikana tee mitään sellaista, joka kestää normaalia taukoa pidempään. Eli jos vaikka laitan pyykit koneeseen ennen työpäivän alkua, voin "aamukahvitauon" viettää ripustaen pyykkiä (kun en muuten sitä taukoa tulisi pitäneeksi toisin kuin toimistolla). Lounastauolla voi tyhjentää tiskikoneen siinä samalla kun ruoka on mikrossa. Usein lounastaukoon etänä menee silti ehkä vartti, kun taas toimistolla ollessa se helposti venyy yli puoleksi tunniksi. Tämän lisäksi säästän aikaa n. tunnin verran, kun ei tarvitse ajella toimistolle. Mulla kaikki työkaverit, siis he, joille / joiden kanssa teen töitä on eri paikkakunnilla, esimiehestä lähtien. Jos menen toimistolle, istun siellä omasssa tilassani yksikseni, teen omaa itsenäistä työtäni ja välillä istun kuulokkeet päässä teams-palaverissa, ihan samoin kuin kotonakin tekisin. Jos hyvä tuuri käy, jompi kumpi tiimikavereistani (tekevät erilaista työtä, vaikka samassa tiimissä olemmekin hallinnollisesti) sattuu samaan aikaan toimistolle ja jos vielä parempi tuuri käy, niin saatetaan sattua samaan aikaan tauolle. Harvoin kuitenkaan, kun kaikilla on omat aikataulunsa ja palaverinsa.
Ja tämän kirjoitin nyt tauoltani, jota muuten ei siis olisi tullut pidetyksi.
Tämä. Tauot kuuluvat myös etätyöhön. En saa lounastauolta palkkaa, joten ei kuulu työnantajalle, mitä silloin teen.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin aina huvittaa argumentit: "ei joka työssä pysty tekemään etätöitä".
Mikä ihmeen perustelu tämä on? Mitä sillä koitetaan perustella ja kenelle? Mä löydän äkkiseltään kasan samanlaisia, esim. "ei joka töissä voi käyttää palkallista työaikaa kuntosalilla" - ei niin, mutta palomiehenä, sotilaana ja poliisina voi. "ei joka töissä voi matkustaa puoli-ilmaiseksi lomalle pitkin maailmaa" - ei niin, mutta lentokapteenina, perämiehenä ja lentoemäntänä voi.
Eri ammatit on erilaisia. Aina olleet ja aina tulevat olemaan. Joka työssä on hyvät ja huonot puolensa. Ja ei - etätöitä ei voi tehdä kaikissa töissä.
Sama kateusargumentti kuin suomessa joka asiassa siitä lähtien kun neuvostoliitto rupesi opettamaan suomivasemmistolle kateuden voimaa joka asiassa. Jos kaikki ei saa miljoona tuloja niin ei kukaan saa saada, jos kaikilla ei ole hienoa autoa niin ei kenelläkään saa olla, jos kaikki ei voi tehdä etätöitä niin kukaan ei saa, etc.
Ei tietenkään koske julkisislla rahoilla porsastelevaa vasemmistoa koska onhan kyse orwellilaisesta eläinten farmista jossa osa porukasta on vaan tasa-arvoisempia kuin kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa etätyötä?
Haluisin jo vuonna 2016, kun solmin etätyösopimuksen ruotsalaisen firmaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä duunissa ei voi tehdä etänä, mutta eipä tuo 5 min työmatka ole mikään rasite, Ja työtkin unohtuu kun auto kääntyy työpaikan pihasta tielle. Edellisessä hommassa olisin voinut olla etänäkin, mutta mieluummin ajoin sen 5 min toimistolle.
Melkoista laiskuutta ajaa 5 min työmatka. Tuulettuisit paremmin, kun kävelisit tai pyöräilisit.
Itse järkytyin OP:n pitkäaikaisena vakuutusasiakkaana kun tällä foorumilla olleessa ketjussa lähityöhön palaamisesta raivostuneet OP:n työntekijät haukkuivat esihenkilöitään nimeltä.
Lisäksi hyökkäsivät ja nimittelivät maksavia asiakkaita, kuten minua (op:n vakuutusasiakas vuodesta 2003; yksityinen sairausvakuutus, ammattilaisen vastuuvakuutus, koti-ja irtaimistovakuutus, oikeusturvavakuutus, autovakuutus, jatkuva matkavakuutus, yms).
Todella avasi silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa etätyötä?
Haluisin jo vuonna 2016, kun solmin etätyösopimuksen ruotsalaisen firmaan kanssa.
Suuri osa asiantuntijoista ja tietotyöläisistä on halunnut tehdä etätöitä paremman työn ja vapaa-ajan tasapainon, säästyneen työmatka-ajan sekä paremman keskittymisrauhan vuoksi jo paljon ennen kuin koronan myötä se tuli koko kansan tietoisuuteen. Ja työnantaja säästää toimitila, yms kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä duunissa ei voi tehdä etänä, mutta eipä tuo 5 min työmatka ole mikään rasite, Ja työtkin unohtuu kun auto kääntyy työpaikan pihasta tielle. Edellisessä hommassa olisin voinut olla etänäkin, mutta mieluummin ajoin sen 5 min toimistolle.
Kuinka laiska voi olla että ajaa 5 minuutin työmatkan vai onko sulla joku vamma?
No miksi ei ajaisi? Kävellen menisi varmaan puoli tuntia ja suurimman osan vuodesta on surkea sää.
Vierailija kirjoitti:
Itse järkytyin OP:n pitkäaikaisena vakuutusasiakkaana kun tällä foorumilla olleessa ketjussa lähityöhön palaamisesta raivostuneet OP:n työntekijät haukkuivat esihenkilöitään nimeltä.
Lisäksi hyökkäsivät ja nimittelivät maksavia asiakkaita, kuten minua (op:n vakuutusasiakas vuodesta 2003; yksityinen sairausvakuutus, ammattilaisen vastuuvakuutus, koti-ja irtaimistovakuutus, oikeusturvavakuutus, autovakuutus, jatkuva matkavakuutus, yms).
Todella avasi silmät.
En ole tälläistä ketjua nähnyt, mutta siis oikeastiko?!! Mainitsivatko ihmisiä nimeltä? Ehkä tuollaisista työntekijöistä olisi hyvä päästä eroon.
Ennen etätöitä olin jatkuvasti toimistolla. 10 min kahvitauot venyivät 30 min per kerta. Ruokatauko 45-60 min kerta. Koska oli niin kiva olla sosiaalinen. Sekö ei ole työnantajalta varastamista, että toimistolla ollessa tauot venyvät ja paukkuvat? Etätöissä jos teet 10 min kahvitauon aikana vaikka kuntojumpan ja palaat sen jälkeen paukuttamaan näppistä, niin se on ihan kauheaa!
Ja mitä ne alat joissa etätyö ei onnistu tähän kuuluvat?
Eikö yleensä ole tapana verrata työtapojen kehitystä saman alan sisällä? Eikä putkimiestä koodariin? Eri jutut vaikka ensin mainittu ala on nykyään jopa vakaampi ja parempi tulonlähde kuin jälkimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella avasi silmät.En ole tälläistä ketjua nähnyt, mutta siis oikeastiko?!! Mainitsivatko ihmisiä nimeltä? Ehkä tuollaisista työntekijöistä olisi hyvä päästä eroon.
Kyllä, rsihenkilöitä. Hesarissa oli myöhemmin haastateltu tätä ketjussa haukuttua väliportaan esihenkilöä.
Ilmeisesti etätyö sumentanut kokonaan ajatuksen, mistä se raha sinne tilille tulee ja miksi. Lisäksi ymmärrys asiakkaiden ja palkanmaksun korrelaatiosta puuttui täysin. Myös mainehaitta oli heille käsitteenä täysin vieras.
Todennäköisesti käyttivät työpaikkansa haukkumiseen netissä vielä firman välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti etätuöhullutuksests päästään irti, se toki helpottaa ja keventää joidenkin yksilöiden elämää, mutta kokonaisuus kärsii näiden individualistien itsekkäästä toiminnasta. Ja kuten on monissa firmoissa huomattu, ei etätyö kuitenkaan paranna tehokkuutta, aiheuttaa vain epätasa-arvoa työntekijöiden välillä, joka työnantajan täytyy myös huomioida. Nyt sieltä etätöistä reippaasti ja positiivisella mielellä työpaikalle tekemään töitä, siellä on ihan kivoja työkavereita, jotka auttavat teidät taas sosiaalisempaan työelämään, ja elämänlaatu paranee.
Ja kun yt:t alkavat, olet taas kotona, yksin.
Niin, kun etätyön tehokkuus on harhakäsitys, kyllä työnantajalla on tiedot kokonaisuudesta, ja sen mukaan tehdään päätöksiä. Kun työntekijät ovat hautautuneet jonnekin pois näkyvistä, on havahduttu, kuinka paljon tekijöitä ja mikä on tulos, teampalavereissa istutaan suurella joukolla, ja paljon puhuttu ja etätyötä perusteltu ns tehokkuus kärsii. Reippaasti nyt sinne työpaikalle ennen kuin on myöhäistä. Mutta jos ei kiinnosta, se on siten selvä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen etätöitä olin jatkuvasti toimistolla. 10 min kahvitauot venyivät 30 min per kerta. Ruokatauko 45-60 min kerta. Koska oli niin kiva olla sosiaalinen. Sekö ei ole työnantajalta varastamista, että toimistolla ollessa tauot venyvät ja paukkuvat? Etätöissä jos teet 10 min kahvitauon aikana vaikka kuntojumpan ja palaat sen jälkeen paukuttamaan näppistä, niin se on ihan kauheaa!
Jep, lounastaukoon ei se 30min riittänyt edes tampereen keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Sen sosiaalisen hetken aikana ainakin meillä tulee aina milloin keneltäkin monologia siitä työstä, eli voi purkaa ulos niitä tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella avasi silmät.En ole tälläistä ketjua nähnyt, mutta siis oikeastiko?!! Mainitsivatko ihmisiä nimeltä? Ehkä tuollaisista työntekijöistä olisi hyvä päästä eroon.
Kyllä, rsihenkilöitä. Hesarissa oli myöhemmin haastateltu tätä ketjussa haukuttua väliportaan esihenkilöä.
Ilmeisesti etätyö sumentanut kokonaan ajatuksen, mistä se raha sinne tilille tulee ja miksi. Lisäksi ymmärrys asiakkaiden ja palkanmaksun korrelaatiosta puuttui täysin. Myös mainehaitta oli heille käsitteenä täysin vieras.
Todennäköisesti käyttivät työpaikkansa haukkumiseen netissä vielä firman välineitä.
Kyllä, havaitsin myös saman, nimiä on tuotu esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sosiaalisen hetken aikana ainakin meillä tulee aina milloin keneltäkin monologia siitä työstä, eli voi purkaa ulos niitä tunteitaan.
Minua kiinnostaa miten etätyöläiset verkostoituu sen kotijumpan aikana?
En olisi uskonut tällaisen tunkkaisen menneisyyden haamun kuin etätyön vastustamisen nostavan päätään vielä tällä vuosikymmenellä. Oli naurettavaa, että tarvittiin korona avaamaan yhteiskunnan silmät sille miten kaikki oli jo valmiina monilla aloilla työn tekemiseen sijainnista riippumatta.
Seuraavaksi voidaan alkaa vastustamaan sähköpostien lähettämistä ja puheluja. Päästään henkilökohtaisiin kohtaamisiin, jotka ovat kuulemma paljon parempia. Ainakin keskustan betonikuutiotoimistoja vuokraavan välittäjän mielestä.
Vain pari vuotta ennen koronaa oli erään valtion viraston suunnitelmissa futuristisesti tosin kirjattu, että joskus tullaan selvittämään mahdollisuuksia etätyöhön poikkeusolojen toimintaa varten. Selvittämättä jäi, mutta korona osoitti homman toimivan kun työläppäriä ei tuotukaan autossa työpaikalle vaan se avattiin kotona. Toimi.
Tämän takia olen yksinyrittäjä. Raha on välillä tiukassa, mutta pystyn keskittymään olennaiseen ja päättämään itse työaikani ja paikan, missä työskentelen. Ja olen vapaa niistä älyttömistä ihmissuhdedraamoista ja kiusaamisesta.
Ainakin itse pärjään vähän vähemmällä rahalla ja materialla. Tilanne voisi toki olla eri, jos asuisin pk-seudulla.
Etätyöt on kiellettävä kaikilta muilta paitsi koodaajilta.
Kyllä se tiedetään mitä nämä muut tekevät! Ollaaan muka aktiivisena, mutta koko päivänä ei saa kiinni puhelimella tai pikaviestimellä.
Eikös normi työpaikoillakin juosta ulkona tauoilla happihypyillä (tupakalla ym) tuon tuosta. En kylläkään tunne ketään lähipiirin etätyöläisistä jotka olisi kertonut käyneensä metsäkävelyllä kesken työpäivän. Voi niitä toki olla mutta tuskin kovin yleistä.