Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivi Räsänen jarruttaa eutanasian käsittelyä sotevaliokunnassa

Vierailija
08.10.2026 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hallituksen-edustajat-lahtivat-kave…

Pelkää, että eutanasialaki menee läpi eduskunnassa. Niinhän se pitää mennäkin,jos enemmistö haluaa! 

Kommentit (679)

Vierailija
541/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on Päivi Räsänen? Ikinä kuullutkaan.

Vierailija
542/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on todella törkeitä kommentteja, inhimillisen kärsimyksen mitätöintiä. Oletteko edes ihmisiä?

Ei ole inhimillistä ajaa sisään eutanasiaa sisään säästökeinoksi. Tuntuu myös siltä, että sairaiden kärsimyksistä kertovat eivät kykene hahmottamaan, halusiko/haluaako se heidän kuvaamansa vaikeasti sairas ihminen itse kuolemaa vai onko se toive ensisijaisesti heidän omansa omaisena/perillisenä.

Lisäksi eutanasian puolesta kiivailevat eivät ota ollenkaan kantaa eutanasian väärinkäytön mahdollisuuksiin. Se ei kiinnosta heitä tippaakaan, koska he eivät kunnioita ihmiselämää.

Luehan kommenttisi uudelleen. 🥱

Ehkä sinun itsesi kannattaisi tehdä niin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä Räsäskän asenteesta monessakaan asiassa. Vaikka olen uskovainen. Mutta en olekaan konservatiivi- uskova. Tutkin raamattua aina kontekstissa.

Mutta. On eutanasia myös lainopillisesti, ei ainoastaan lääketieteellisesti, aika vaikea rasti ratkaistavaksi.

Tässä lyhyesti aiheesta. Pohdittavaksi.

https://www.minilex.fi/a/aktiivisen-eutanasian-sallivat-maat

Niin.  En ymmärrä miksi tässä keskustelussa jotkut keskittyvät Räsäskään tai uskontoon. Ei siitä nyt ole kyse, vaan eutanasia on monimutkainen juridinen kysymys.

Lainsäädännön ensisijainen tarkoitus on turvata kansalaisten perusoikeudet, kuten oikeus elämään. Miten eutanasia sitten suhteutuu tähän, on se kysymys. Ihmisiä pitää suojella rikoksilta, kuten murhilta. Mitäpä jos sen myrkkyhoitajan rikokset olisikin tapahtuneet eutanasialain aikana? Olisiko hän naamioinut tekonsa muka armokuolemiksi?

Eutanasioita suorittaa lääkärit maissa joissa se on sallittua. Eutanasiasta taas päättää niinkin vapaassa maassa kuin Hollanti, byrokratialautakunta. Näin siksi, että turvattaisiin oikeus elämään, ettei virheitä tai rikoksia tapahtuisi. Kyse on useiden ihmisten ja järjestelmän toiminnasta.

Eutanasian kannattajat, jos sen päätöksen siitä, oletko "eutanasiakelpoinen" vai etkö ole, tekisi joku byrokraatti,  kuulostaako se yhtä mukavalta vaihtoehdolta?

Vierailija
544/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päivi on aina oikeassa mutta miksi tässä asiassa olet luonnollista vastaan. eutanasia suomeen. moni tahtoo pois.

Elämästä pääsee pois, jos haluaa. Ei siihen muita tarvita. Pullamössösukupolvi ei osaa olla omatoiminen siinäkään asiassa. Valtiota itketään apuun.

Siinä vaiheessa, kun on valmis lähtemään alkaa yleensä olla omatoimisuuden taso jo siinä pisteessä, ettei asiaa kykene omin päin tekemään. Lisäksi yksilön saatavilla olevat menetelmät ovat epävarmoja, mahdollisesti vaarallisia/traumaattisia ulkopuolisille, saattavat olla tuskallisia, useimmiten omaiset joutuvat löytämään ruumiin jne.

Siksi pitää lähteä ajoissa.

Tämä. Parempi hypätä junan alle. Se ainakin on varma tapa lähteä.

Hei haloo ei voi pilata veturinkuljettajan elämää. Tässä taas yksi todella painava syy eutanasian hyväksymiselle. Kuten myös traumatisoituvia läheiset. 

Se eutanasia on vaan niin lopullista. Mitä jos se masentunut olisikin parantunut vain paremmalla ravinnolla tai ulkoilemalla tai vaikka hankkimalla koiran tai rakastuttuaan?

Vierailija
545/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini menehtyi paksusuolensyöpään. Pahimmassa tuskakohtauksessaan soitin ambulanssin kotiin. Eivät ottaneet kyytiin, koska labrat olivat normaalit.

Äiti kuoli kaksi päivää myöhemmin. 

Räsänen on rikollinen.

Halusiko äitisi kuolla vai olisitko sinä halunnut jouduttaa äitisi poislähtöä, jotta olisit itse päässyt helpommalla?

Hän olisi halunnut viedä äitinsä ajoissa piikille. Suomeksi sanottuna. 

Miksi valehtelet? 

No mitä se sitten halusi? Selvennä toki. 

Eri mutta joka kerta kun avaat suusi kerrot vain omista vastenmielisistä ajatuskuvioistasi. Ne oikeasti kertovat sinusta kaiken eikä mitään tulosta toisesta kirjoittajasta jota kiusaat. Kiinnostaisi todella tietää oletko yksi näitä ketjun uskovia.

Vierailija
546/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juku kun tää on vaikea aihe.

Mä sain pitää iskän puoli vuotta sen jälkeen kun iskä sairastui parantumattomasti. Jos iskä olisi valinnut kuoleman aikaisemmin siis ennen kuin keho ei enää toiminut ja kuolema tuli, meidän yhteiset kuukaudet olisi jääneet kokematta. Kaiken tuskan ja lopun odottelun keskellä, olimme läheisimmät kuin koskaan aikaisemmin. Puhuimme kaikesta. Ja tunnustimme rakkautta, pyysimme ja annoimme anteeksi vanhat asiat. Iskä koki myös ihmeellisiä hengellisiä näkyjä vaikka ol aina sellainen järki-ihminen. Lopussakin järki saneli asiat. Sai kipupumpun avuksi, ei halunnut sedaatiota. Ja kivunlievityksen avulla säilyi järjissään ja meillä oli uskomattomia hetkiä, vähä  kuin pyhiä momentteja yhdessä. Kuin joku rakkauden harso olisi levitetty yllemme. Ja kaiken keskellä.oli paljon kyyneleitä ja surua. Mutta ihmeellistä iloakin, toiveikkuutta, kurkistuksia tuonpuoleiseen sekö mielikuvituksen voimin että sen pohjalta mitä minä ja iskä taivaasta ymmärrettiin. Ja sitten saatiin melkein samaan aikaan kuin joku ilmoitus että kohta on Kotiin lähdön aika. Kerroin tästä iskälle, ja hän kertoi minulle että oli saman saanut kuin viestinä. Yhdessä kaikessa rauhassa tuli se hetki kun olin saattamassa iskän rajan taakse. Äärimmäisen kaunis oli lähtö! Ja iskä hymyili lähtiessään. 

En ikinä antaisi pois noita kuukausia! Vaikka olivat täynnä tuskaa ja suruakin. Ihanimpia kokemuksia elämässäni. Eikä kuolema olen sen jälkeen enää pelottanut minua koskaan 

Vierailija
547/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsänen leikkii jumalaa. Satuolentoa.

Vierailija
548/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on todella törkeitä kommentteja, inhimillisen kärsimyksen mitätöintiä. Oletteko edes ihmisiä?

Ei ole inhimillistä ajaa sisään eutanasiaa sisään säästökeinoksi. Tuntuu myös siltä, että sairaiden kärsimyksistä kertovat eivät kykene hahmottamaan, halusiko/haluaako se heidän kuvaamansa vaikeasti sairas ihminen itse kuolemaa vai onko se toive ensisijaisesti heidän omansa omaisena/perillisenä.

Lisäksi eutanasian puolesta kiivailevat eivät ota ollenkaan kantaa eutanasian väärinkäytön mahdollisuuksiin. Se ei kiinnosta heitä tippaakaan, koska he eivät kunnioita ihmiselämää.

Nämä. Monen hoitoja on säästösyistä lopetettu. Mitä seuraavaksi? Ketkä eliminoidaan hoidon sijaan?

Vierailija
549/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi tekee itsestään pellen, kerta toisensa jälkeen. 

Vierailija
550/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Räsänen on kaunis ja tosi älykäs nainen.  🥰

Jumalan siunausta Päiville.

Vierailija
551/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivi tekee itsestään pellen, kerta toisensa jälkeen. 

Vain punainen nenä puuttuu. 

Vierailija
552/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juohan vieläkin lisää. :)

Vierailija
553/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juohan vieläkin lisää. :)

Vierailija
554/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päivi on aina oikeassa mutta miksi tässä asiassa olet luonnollista vastaan. eutanasia suomeen. moni tahtoo pois.

Elämästä pääsee pois, jos haluaa. Ei siihen muita tarvita. Pullamössösukupolvi ei osaa olla omatoiminen siinäkään asiassa. Valtiota itketään apuun.

Siinä vaiheessa, kun on valmis lähtemään alkaa yleensä olla omatoimisuuden taso jo siinä pisteessä, ettei asiaa kykene omin päin tekemään. Lisäksi yksilön saatavilla olevat menetelmät ovat epävarmoja, mahdollisesti vaarallisia/traumaattisia ulkopuolisille, saattavat olla tuskallisia, useimmiten omaiset joutuvat löytämään ruumiin jne.

Siksi pitää lähteä ajoissa.

Tämä. Parempi hypätä junan alle. Se ainakin on varma tapa lähteä.

Hei haloo ei voi pilata veturinkuljettajan elämää. Tässä taas yksi todella painava syy eutanasian hyväksymiselle. Kuten myös traumatisoituvia läheiset. 

Se eutanasia on vaan niin lopullista. Mitä jos se masentunut olisikin parantunut vain paremmalla ravinnolla tai ulkoilemalla tai vaikka hankkimalla koiran tai rakastuttuaan?

16v masentuneet Hollannissa. Elämä lopetetaan. Mitä haaskausta! 

Vierailija
555/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi pitäisi viedä miehelään. Loppuisi tämä naurettava nylkytys.

Vierailija
556/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain pitää iskän puoli vuotta sen jälkeen kun iskä sairastui parantumattomasti. Jos iskä olisi valinnut kuoleman aikaisemmin siis ennen kuin keho ei enää toiminut ja kuolema tuli, meidän yhteiset kuukaudet olisi jääneet kokematta. Kaiken tuskan ja lopun odottelun keskellä, olimme läheisimmät kuin koskaan aikaisemmin. Puhuimme kaikesta. Ja tunnustimme rakkautta, pyysimme ja annoimme anteeksi vanhat asiat. Iskä koki myös ihmeellisiä hengellisiä näkyjä vaikka ol aina sellainen järki-ihminen. Lopussakin järki saneli asiat. Sai kipupumpun avuksi, ei halunnut sedaatiota. Ja kivunlievityksen avulla säilyi järjissään ja meillä oli uskomattomia hetkiä, vähä  kuin pyhiä momentteja yhdessä. Kuin joku rakkauden harso olisi levitetty yllemme. Ja kaiken keskellä.oli paljon kyyneleitä ja surua. Mutta ihmeellistä iloakin, toiveikkuutta, kurkistuksia tuonpuoleiseen sekö mielikuvituksen voimin että sen pohjalta mitä minä ja iskä taivaasta ymmärrettiin. Ja sitten saatiin melkein samaan aikaan kuin joku ilmoitus että kohta on Kotiin lähdön aika. Kerroin tästä iskälle, ja hän kertoi minulle että oli saman saanut kuin viestinä. Yhdessä kaikessa rauhassa tuli se hetki kun olin saattamassa iskän rajan taakse. Äärimmäisen kaunis oli lähtö! Ja iskä hymyili lähtiessään. 

En ikinä antaisi pois noita kuukausia! Vaikka olivat täynnä tuskaa ja suruakin. Ihanimpia kokemuksia elämässäni. Eikä kuolema olen sen jälkeen enää pelottanut minua koskaan 

Siis kuuluiko sinun isän tuskanhuuto kauas käytävälle kun menit hänen luo? 

Vierailija
557/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini menehtyi paksusuolensyöpään. Pahimmassa tuskakohtauksessaan soitin ambulanssin kotiin. Eivät ottaneet kyytiin, koska labrat olivat normaalit.

Äiti kuoli kaksi päivää myöhemmin. 

Räsänen on rikollinen.

Halusiko äitisi kuolla vai olisitko sinä halunnut jouduttaa äitisi poislähtöä, jotta olisit itse päässyt helpommalla?

Hän olisi halunnut viedä äitinsä ajoissa piikille. Suomeksi sanottuna. 

Miksi valehtelet? 

No mitä se sitten halusi? Selvennä toki. 

Eri mutta joka kerta kun avaat suusi kerrot vain omista vastenmielisistä ajatuskuvioistasi. Ne oikeasti kertovat sinusta kaiken eikä mitään tulosta toisesta kirjoittajasta jota kiusaat. Kiinnostaisi todella tietää oletko yksi näitä ketjun uskovia.

Sinä(kään) et taida tajuta, että jokainen voi haluta eutanasiaa korkeintaan itselleen, ei muille. Se, että tullaan kertomaan kliseisiä kuvauksia suurten kipujen keskellä riutuvista ihmisistä ja haukutaan Päivi Räsästä, kertoo siitä, että kirjoittaja haluaa tehdä päätöksen tois(t)en ihmis(t)en puolesta. Sillä tavalla toimittiin Saksassa 1930- ja 1940-luvulla.

Vierailija
558/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa ensimmäistäkään sellaista, joka toivoisi itselleen eutanasiaa juuri nyt? 

Korjasin: Onko tässä ketjussa ketään kuolemansairasta joka on tullut siihen pisteeseen että asia on ajankohtainen?

Minä haluan itselleni eutanasian jos joudun kuolemaan koviin tuskiin. 

Kuule, me jokainen kuollaan. Päivi kuolee, sinä kuolet, sun äiti kuolee, lääkäri ja hoitaja kuolee. Yksi päivä me kaikki kuollaan. Kukaan ei oo jääny tänne kitumaan. Mutta. Sä saatat joutua kitumaan kuolemasi jälkeen. Helvetti ei oo tarkoitettu ihmisille. Se on paha paikka. Se on ikuinen rangaistus mustille langenneille enkeleille. Ja heidän seuraajilleen. siellä ei ole rakkautta! Siellä.Kärsitään. Aina. 

Joten. Älä kiirehdi, että sinä taisin läheisesi tai lääkärisi joutuisi sinne. Sillä murhaajan palkka on Kuolema. 

Jos haluat elää. Jos haluat elää ikuisesti. Jos haluat elää taivaassa. Niin. Sä tiedät,että sinne ei voi viedä syntiä. On nöyrryttävä. On pyydettävä Isältä, Luojalta anteeksi. Palattava Kristuksen luo. Hän puhdistaa ristillä kärsimänsä kuoleman jälkeen omalla verelllään sinut synneistä ja tahroista. Ja lahjoittaa ikuisen elämän. Taivaassa, jossa ei ole kärsimystä ja kipua. Sinne ei voi viedä syntejä. Joten pyydän, että näet tämän ajan joka sinulla on. Sillä muuta aikaa meillä ei ole. Käytä se aika hyvään. Käytä se rakkauteen ja elämään. 

Vierailija
559/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, jonka mielestä Päivi on kaunis ja ihana. Voisit kokeilla metanolia - näkisit paremmin!

Vierailija
560/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuuluiko sinun isän tuskanhuuto kauas käytävälle kun menit hänen luo? 

Ei todellakaan. Oletpa ilkeä.