Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivi Räsänen jarruttaa eutanasian käsittelyä sotevaliokunnassa

Vierailija
08.10.2026 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hallituksen-edustajat-lahtivat-kave…

Pelkää, että eutanasialaki menee läpi eduskunnassa. Niinhän se pitää mennäkin,jos enemmistö haluaa! 

Kommentit (679)

Vierailija
501/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todistanut läheiseni syöpäkuolemaa. Pienessä sairaalassa tai mikä pieni vuodeosasto olikaan vieraalla paikkakunnalla kaikui läheiseni tuskanhuudoista päiväkausiin ajan. Kipupumppuja kun ei kaikille riittänyt. Siinä teille suomalaista saattohoitoa. Itselläni on kuolinapteekki. 

Ei varmaan kannata mennä yksityiskohtiin mutta voisitko ympäripyöreästi kuvailla mitä tällainen apteekki sisältäisi kun minulla on sama pelko että joudun kokemaan tuon.

Purkillinen opiaatteja riittää. Ensin lähtee taju jonka jälkeen lamaantuu hengitys. Täysin kivuton tapa lähteä.

Aika kevyesti kutsut tukehtumista "täysin kivuttomaksi tavaksi lähteä. " Tuskaa se on. 

Vierailija
502/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Eutanasian laillistaminen ei kuulu pohjoismaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Paitsi että itse näen eutanasian jo lähtökohtaisesti vääränä, eutanasian laillistaneissa maissa lain seurauksena on ollut merkittäviä eettisiä epäkohtia ja räikeitä väärinkäytöksiä. Varoittavia esimerkkejä on valtavasti.

Niissä maissa, joissa eutanasialaki on ollut voimassa kauimmin, eli Alankomaissa ja Belgiassa, lain laajentaminen koskemaan yhä uusia ja uusia ihmisryhmiä on luisunut hallinnasta täysin.

Eutanasian laillistaminen olisi äärimmäisen epäviisasta ja lyhytnäköistä.

Niin, ainahan on ensin "ei tää tästä yleisty"-ajatus. Vain ne tuskissaan huutelijat.

Kunnes joku äärikapitalisti laskee euron kuvat silmissään miten paljon yhteiskunta säästääkään eutanasialla, ja mopo lähtee käsistä. 

Näin. Tämä on minun pelkoni, eutanasia laajenee eugeniikaksi. Hollanissa on laajennettu koko ajan ryhmiä ja perusteita, millä perusteella saa eutanasian, ja milloin lääkäri voidaan siihen velvoittaa. Yhdessä tapauksessa lievä autismin kirjokin kävi syyksi, koska tyyppi kärsi yksinäisyydestä. Ei sosiaalisia ongelmia voi ratkoa tällä tavalla.

Minusta tässä keskustelussa sivuutetaan myös terveydenhuollon vallankäyttö, jota nykyäänkin on liikaa. Koko järjestelmän pitäisi kokonaisuudessan ensin kunnioittaa enemmän ihmisen itsemääräämisoikeutta, ennen kuin mitään eutanasialakeja aletaan tehdä.

Ihan varmasti eutanasiaa tultaisiin käyttämään väärin, jos se laillistettaisiin Suomessa. Suomessa tehdään koko ajan isoja virheitä ja väärinkäytöksiä paljastuu. Ihan varmasti esimerkiksi hoitolaitoksissa painostettaisiin tai huijattaisiin "hankalat" potilaat haluamaan kuolemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todistanut läheiseni syöpäkuolemaa. Pienessä sairaalassa tai mikä pieni vuodeosasto olikaan vieraalla paikkakunnalla kaikui läheiseni tuskanhuudoista päiväkausiin ajan. Kipupumppuja kun ei kaikille riittänyt. Siinä teille suomalaista saattohoitoa. Itselläni on kuolinapteekki. 

Ratkaisu: kehitetään kivunhoitoa ja kustannetaan lisää kipupumppuja. 

Ratkaisuja on muitakin kuin eutanasia, jos vaan nähdään vähän vaivaa.

Joo, no, onko hyvinvointialueet saaneet lisää rahoitusta tätä varten? Voihan sitä haaveilla kehittämisestä, mutta kun se maksaa ja siihen ei olla valmiita. Sitten kun jokaiselle kuolevalle on paikka saattohoitokodissa (omassa asuinkunnassaan, ei missään huitsin Nevadassa) asianmukaisine kivunhoitoineen niin voin muuttaa mieltäni eutanasian suhteen. Sitä odotellessa kannatan eutanasiaa. 

Nykyisin ihminen saa myös valita kotona olemisen, ei ole pakkoa edes mennä saattohoitokotiin. Minun läheiseni oli ihan kotona loppuun asti ja  luonnollinen kuolema oli hyvin rauhallinen tapahtuma. Kaiken tarvittavan sai kotisairaanhoidosta.

Eri mutta sehän tämän asian ratkaisee että kotona huutaa helvetillisissä kivuissa ilman mitään kivunlievitystä? Jos kukaan ei tietty ajattele traumatisoituvia läheisiä.

Minun läheiselläni oli kyllä mahdollisuus kivunlievitykseen. Hänen sairautensa ei onneksi ollut kovin kivulias, koska syöpä oli sellaisessa paikassa, missä ei ole tuntoa. 

Näinhän tämä asia usein esitetään, ikään kuin luonnollinen kuolema olisi aina automaattisesti joku kauhean kivulias.  Tämä ei monissa tapauksissa pidä paikkaansa.

Sehän on ihan venäläistä rulettia,miten se kenenkin kohdalla menee.

Sama on  synnytystenkin suhteen. Tiedän pari leidiä, joilla raskaudet ja synnytykset ovat helppoa kuin heinänteko. Hyvä, kun sairaalaan ehtivät, puoli tuntia ja lapsi sylissä. Myös palautuvat nopeasti ennalleen. Sitä vastoin tiedän moninkertaisen määrän naisia, joille synnytykset seurauksineen ovat kaikkea muuta kuin helppoja.

Tämä sama suhdeluku toimii kuolemienkin yhteydessä. Joten päätetäänkö tässäkin mennä näiden hyväonnisimpien ehdoilla?

Vierailija
504/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sullon opettanut, että kun sä tapaat toisen ihmisen, niin sitten sua rakastetaan?

Kuule, sä elät syvällä valheessa. Jumala on rakkaus. Hän luo elämää. Hän on luonut myös sinut. 

Vierailija
505/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kannata mennä yksityiskohtiin mutta voisitko ympäripyöreästi kuvailla mitä tällainen apteekki sisältäisi kun minulla on sama pelko että joudun kokemaan tuon.

Purkillinen opiaatteja riittää. Ensin lähtee taju jonka jälkeen lamaantuu hengitys. Täysin kivuton tapa lähteä.

Aika kevyesti kutsut tukehtumista "täysin kivuttomaksi tavaksi lähteä. " Tuskaa se on. 

Miksi valehtelet? 

Sub utex on myös hyvä vaihtoehto.

Vierailija
506/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini menehtyi paksusuolensyöpään. Pahimmassa tuskakohtauksessaan soitin ambulanssin kotiin. Eivät ottaneet kyytiin, koska labrat olivat normaalit.

Äiti kuoli kaksi päivää myöhemmin. 

Räsänen on rikollinen.

Vierailija
507/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin eutanasian puolesta puhuvat ne, jotka eivät halua sitä itselleen vaan jollekulle toiselle. Aina sama juttu.

Mitäh! Todellakin haluaisin itselleni ja pelkään että joudun itse huutamaan tuskissani. Sehän juuri on yksi niistä syistä miksi syöpä niin pelottaa. Se karmea loppu.

Et siis halua, että yhteiskunta panostaisi enemmän syöpätutkimukseen ja kipulääkitykseen. Myrkkypiikki suoneen vain, halvaksi tulee.

Mutta kun yhteiskunta ei panosta! Kauanko tästä on jo jauhettu ilman sitä panostusta? Jos saan syövän ja kuolen huutaen, minua ei kiinnosta ketunkaan vertaa sinun haaveilut panostuksesta.

Suomalaiset ovat uskomattomia lampaita. Taitavat olla vielä surkuhupaisampia lampaita kuin venäläiset. Venäjällä tuskin ulvotaan eutanasiaa ratkaisuksi terveydenhoitojärjestelmän ongelmiin.

Vierailija
508/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin tajuton eli tukehtuu nukkuessaan. Ei kipuja.

Vierailija
509/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini menehtyi paksusuolensyöpään. Pahimmassa tuskakohtauksessaan soitin ambulanssin kotiin. Eivät ottaneet kyytiin, koska labrat olivat normaalit.

Räsänen on rikollinen.

Halusiko äitisi kuolla vai olisitko sinä halunnut jouduttaa äitisi poislähtöä, jotta olisit itse päässyt helpommalla?

Vierailija
510/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päivi on aina oikeassa mutta miksi tässä asiassa olet luonnollista vastaan. eutanasia suomeen. moni tahtoo pois.

Elämästä pääsee pois, jos haluaa. Ei siihen muita tarvita. Pullamössösukupolvi ei osaa olla omatoiminen siinäkään asiassa. Valtiota itketään apuun.

Siinä vaiheessa, kun on valmis lähtemään alkaa yleensä olla omatoimisuuden taso jo siinä pisteessä, ettei asiaa kykene omin päin tekemään. Lisäksi yksilön saatavilla olevat menetelmät ovat epävarmoja, mahdollisesti vaarallisia/traumaattisia ulkopuolisille, saattavat olla tuskallisia, useimmiten omaiset joutuvat löytämään ruumiin jne.

Vierailija
511/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin eutanasian puolesta puhuvat ne, jotka eivät halua sitä itselleen vaan jollekulle toiselle. Aina sama juttu.

Mitäh! Todellakin haluaisin itselleni ja pelkään että joudun itse huutamaan tuskissani. Sehän juuri on yksi niistä syistä miksi syöpä niin pelottaa. Se karmea loppu.

Et siis halua, että yhteiskunta panostaisi enemmän syöpätutkimukseen ja kipulääkitykseen. Myrkkypiikki suoneen vain, halvaksi tulee.

Mutta kun yhteiskunta ei panosta! Kauanko tästä on jo jauhettu ilman sitä panostusta? Jos saan syövän ja kuolen huutaen, minua ei kiinnosta ketunkaan vertaa sinun haaveilut panostuksesta.

Suomalaiset ovat uskomattomia lampaita. Taitavat olla vielä surkuhupaisampia lampaita kuin venäläiset. Venäjällä tuskin ulvotaan eutanasiaa ratkaisuksi terveydenhoitojärjestelmän ongelmiin.

Rutto hoita r y s s ä t hlvettiin.

Vierailija
512/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille teille, jotka väitätte tukehtumiskuolemaa tuskattomaksi, toivon als-sairautta.

Vierailija
513/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räsänen on rikollinen.

Halusiko äitisi kuolla vai olisitko sinä halunnut jouduttaa äitisi poislähtöä, jotta olisit itse päässyt helpommalla?

En ymmärrä, miksi otat tuollaisen lähestymistavan. Ehkä ajatus ei ole "äitini olisi pitänyt saada kuolla", vaan että "ihmisellä, joka on äitini tilassa pitäisi olla oikeus valita tuo vaihtoehto".

Jotkut ihmiset osaavat katsoa asioita myös välitöntä elämänpiiriään laajemmalle.

Vierailija
514/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räsänen on rikollinen.

Kertoo vain omasta tavastasi ajatella.

Vierailija
515/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä Räsäskän asenteesta monessakaan asiassa. Vaikka olen uskovainen. Mutta en olekaan konservatiivi- uskova. Tutkin raamattua aina kontekstissa.

Mutta. On eutanasia myös lainopillisesti, ei ainoastaan lääketieteellisesti, aika vaikea rasti ratkaistavaksi.

Tässä lyhyesti aiheesta. Pohdittavaksi.

https://www.minilex.fi/a/aktiivisen-eutanasian-sallivat-maat

Vierailija
516/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taju kankaalla sinä et tukehtumista edes älyä. 

Vierailija
517/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päivi on aina oikeassa mutta miksi tässä asiassa olet luonnollista vastaan. eutanasia suomeen. moni tahtoo pois.

Elämästä pääsee pois, jos haluaa. Ei siihen muita tarvita. Pullamössösukupolvi ei osaa olla omatoiminen siinäkään asiassa. Valtiota itketään apuun.

Siinä vaiheessa, kun on valmis lähtemään alkaa yleensä olla omatoimisuuden taso jo siinä pisteessä, ettei asiaa kykene omin päin tekemään. Lisäksi yksilön saatavilla olevat menetelmät ovat epävarmoja, mahdollisesti vaarallisia/traumaattisia ulkopuolisille, saattavat olla tuskallisia, useimmiten omaiset joutuvat löytämään ruumiin jne.

Siksi pitää lähteä ajoissa.

Vierailija
518/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille teille, jotka väitätte tukehtumiskuolemaa tuskattomaksi, toivon als-sairautta.

Typerys, ei tajuttomana tunne mitään.

Vierailija
519/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa ensimmäistäkään sellaista, joka toivoisi itselleen eutanasiaa juuri nyt? 

Vierailija
520/679 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi juma tätä yksinkertaisuuden määrä. Siksihän nää fentanylit sun muut on niin vaarallisia kun ihminen nukahtaa eikä koskaan herää. On tajuton. Ei edes huomaa että kuolee. Mitään tekemistä tällä ei ole alsin kanssa.