Kuinka usein käyt hammastarkastuksessa?
Julkiselle en ole päässyt 14 vuoteen. Kai se pitää pistää yksityiseen rahaa. Kuinka usein olisi hyvä käydä? Puhdistetaanko hampaat tarkastuksessa?
Kommentit (82)
Olen käynyt viimeksi joskus 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Siitä taitaa tulla kohta 20 vuotta täyteen kun olen käynyt. Ei ole ollut rahaa, ja oli pitkään myös päihde- ja mielenterveysongelmia, ei kiinnostanut, ajattelin että ihan sama vaikka tippuisi koko hampaat. Nyt sitten este mennä on häpeä siitä, etten ole käynyt niin pitkään aikaan.
hampaat ja niiden kunto, ientulehdus ovat yhteydessä sydänterveyteen- muistitkos sen.
jos joudut leikkaukseen- ortokuvaus ja suun täydelinen terveystarkastus- siis aina suu ei vain hampaat...
Vierailija kirjoitti:
Tarkastusaika kannattaa ehdottomasti varata, jos edellisestä käynnistä on kulunut jo useita vuosia, eikä suun omahoito ole priimatasolla. Tarkastus on tärkeä siitäkin syystä tehdä, koska suussa saattaa paikkauksen alla muhia oireettomana karies, joka myöhemmin hoitamattomana saattaa edetä hampaan ytimeen, jolloin edessä voi olla juurihoito/hampaan poisto. Hampaissa on hermokanavien kautta yhteys elimistön verenkiertojärjestelmään. Hampaasta alkanut tulehdus voi siis verenkierron kautta päätyä esim. Sydämeen,keuhkoihin, tai aivoihin. Tarkastuksessa myös tarkastellaan mm. leukanivelien, imusolmukkeiden ja limakalvojen tilanne. Oireettomassa vaiheessa havaittu ja tutkittu suun limakalvomuutos voi parantaa mahdollisen suusyövän ennustetta, kun hoito päästään aloittamaan tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.
Syntymä on kuolemantuomio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä taitaa tulla kohta 20 vuotta täyteen kun olen käynyt. Ei ole ollut rahaa, ja oli pitkään myös päihde- ja mielenterveysongelmia, ei kiinnostanut, ajattelin että ihan sama vaikka tippuisi koko hampaat. Nyt sitten este mennä on häpeä siitä, etten ole käynyt niin pitkään aikaan.
hampaat ja niiden kunto, ientulehdus ovat yhteydessä sydänterveyteen- muistitkos sen.
jos joudut leikkaukseen- ortokuvaus ja suun täydelinen terveystarkastus- siis aina suu ei vain hampaat...
Siksikö pitää ihan vaan varoiksi kuormittaa julkista terveydenhuoltoa, jos ehkä mahdollisesti voi tulla jotain vaivoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksikö pitää ihan vaan varoiksi kuormittaa julkista terveydenhuoltoa, jos ehkä mahdollisesti voi tulla jotain vaivoja?
Mitä enemmän itseäsi tyhmemmät, sitä paremmin voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän itseäsi tyhmemmät, sitä paremmin voi.
Itsensä google diagnosointi on ihan perseestä. Kyllä MINUN nyt täytyy päästä…
- sairaanhoitaja
Hoitajalla käyn noin kerta vuoteen hammaskivet poistattamassa. Hammaslääkärin tarkistuksessa muutaman vuoden välein. Eräs sairaus ja lääkityskin jo vaatii pitämään huolta hammaskalustosta.
Käyn kerran vuodessa hammaslääkärillä ja 3x vuodessa suuhygienistillä. Minulla on iensairaus joten siksi tiheämpi väli ja tiiviimpi omahoito.
Meidän kunnassa saatarkastuksen 4-5v välein
En käy. Menen vasta kun on joku hätätila; paikka irronnut tai särkee. Sitten aina päätän että nyt jatkossa hoidan ja flossaan ja käyn tarkastuksissa ennakoivasti, mutta vtut! Aina se jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn hammaslääkärin tarkastuksessa (julkisella) 5 vuoden välein, tämä on hammaslääkärin määrittämä käyntiväli. Ei ole tehty hampaille siellä mitään 20 vuoteen (muuta kuin tarkastettu, ei ole ollut hoidettavaa). Suuhygienistillä käyn 1,5 vuoden välein (julkisella) poistattamassa sen vähäisen hammaskiven, mitä minulle tulee.
Ikää 55 vuotta, hampaiden kotihoito kunnossa.
Ihailet selvästi itseäsi. Moni muukin hoitaa hampaita hyvin, mutta kun on jossakin elämänvaiheessa saanut suuhunsa kariesbakteerin, reikiintyminen on surullinen tosiasia. Riittää, että joku aikuinen antoi lapselle ruokaa lusikalla, josta oli itse maistanut. Tai äiti/isä nosti pudonneen tutin maasta ja pani sen omaan suuhunsa ennen kuin antoi lapselle. Tai lapsi on maistanut jonkun toisen lapsen lautaselta tai kokeillut hammasharjaa.
On minullakin karies-bakteeri, mutta ei silti ole ollut reikiä moneen kymmeneen vuoteen. Nuorena aikuisena paikattiin muutama. Kyllä hyvällä hoidolla voi estää hampaiden reikiintymisen varsin hyvin.
Tarkastuksessa 2v välein.suuhygienistillä kerran vuodessa.terveyskeskuksessa.pieni paikkakunta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko semmonen maksaa jos poistetaan hammaskivikin?
200-300€ en muista tarkasti.
En kerro priv.asioitani
täällä spesifisesti.
Käytän mielelläni
yksityispuolen palveluita.
Sen olen kertonut.
En ole koskaan asioinut
lokaalissa TK:ssa - enkä tule
asioimaan. Minulla on
tietty tämän genren
kriittisyys äitini
kokemien erittäin rask.
hoitovirheiden takia. E
Vierailija kirjoitti:
Voi vähän kaduttaa tuollainen tollous tulevaisuudessa. Joku häpeä menee sen edelle että hampaat lähtee :DD Kivustakaan et selvästikään tiedä mitään, vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn hammaslääkärin tarkastuksessa (julkisella) 5 vuoden välein, tämä on hammaslääkärin määrittämä käyntiväli. Ei ole tehty hampaille siellä mitään 20 vuoteen (muuta kuin tarkastettu, ei ole ollut hoidettavaa). Suuhygienistillä käyn 1,5 vuoden välein (julkisella) poistattamassa sen vähäisen hammaskiven, mitä minulle tulee.
Ikää 55 vuotta, hampaiden kotihoito kunnossa.
Ihailet selvästi itseäsi. Moni muukin hoitaa hampaita hyvin, mutta kun on jossakin elämänvaiheessa saanut suuhunsa kariesbakteerin, reikiintyminen on surullinen tosiasia. Riittää, että joku aikuinen antoi lapselle ruokaa lusikalla, josta oli itse maistanut. Tai äiti/isä nosti pudonneen tutin maasta ja pani sen omaan suuhunsa ennen kuin antoi lapselle. Tai lapsi on maistanut jonkun toisen lapsen lautaselta tai kokeillut hammasharjaa.
On minullakin karies-bakteeri, mutta ei silti ole ollut reikiä moneen kymmeneen vuoteen. Nuorena aikuisena paikattiin muutama. Kyllä hyvällä hoidolla voi estää hampaiden reikiintymisen varsin hyvin.
Ja ajattelepa: semmoinenkin ihminen maailmasta löytyy, joka ei hoida hampaitaan ollenkaan ja hänellä on vielä parempi purukalusto kuin sinulla. Odotellaan, ehkä hänkin tulee tänne viisastelemaan.
- ohis, joka ei ala nyt omaa hammashistoriaansa kertaamaan, mutta joka voi vakuuttaa, että ihan kaikki ei ole aina itsestä kiinni.
Joku alkoi heti trölläämään.
Kuten lähes joka kerta, kun kirjoitan!
Täällä on aina tuo psykøpatian
henki, rölly haluaa heti tulla
halveeraamaan jotakin seuraavaa:
Onko menopaussia, onko kuivaa,
missäs aviomies, & lapset
(ja lapsenlapset),
onko jo harmaita, onko rolla/
keinonivel, onko hampaat tallella.
Saatte ravintonne matalista
frekvensseistä. *Minä en pelaa
tuolla shakkilaudalla, bro.
Rakkaudella E
Minulla ei päihde-
eikä mt-historiaa. E
Järvenpäässä terkkari onnistuu 2v välein, kun ei ole juurikaan reikiä. Vanhoja paikkoja joskus korjaillaan. Sopiva väli.
oma syy olla hampaaton