Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein käyt hammastarkastuksessa?

Vierailija
07.10.2026 |

Julkiselle en ole päässyt 14 vuoteen. Kai se pitää pistää yksityiseen rahaa. Kuinka usein olisi hyvä käydä? Puhdistetaanko hampaat tarkastuksessa?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin. 1975, 1995 ja 2004. Loppuikä taitaa mennä käymättä, kun ei ole enää kuin muutama hammas, mitä tarkastaa. M67

oma syy olla hampaaton

Vierailija
62/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt viimeksi joskus 90-luvulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tulla kohta 20 vuotta täyteen kun olen käynyt. Ei ole ollut rahaa, ja oli pitkään myös päihde- ja mielenterveysongelmia, ei kiinnostanut, ajattelin että ihan sama vaikka tippuisi koko hampaat. Nyt sitten este mennä on häpeä siitä, etten ole käynyt niin pitkään aikaan.

hampaat ja niiden kunto, ientulehdus ovat  yhteydessä  sydänterveyteen- muistitkos sen.

jos joudut leikkaukseen-  ortokuvaus ja suun täydelinen terveystarkastus- siis aina suu ei vain hampaat... 

Vierailija
64/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkastusaika kannattaa ehdottomasti varata, jos edellisestä käynnistä on kulunut jo useita vuosia, eikä suun omahoito ole priimatasolla. Tarkastus on tärkeä siitäkin syystä tehdä, koska suussa saattaa paikkauksen alla muhia oireettomana karies, joka myöhemmin hoitamattomana saattaa edetä hampaan ytimeen, jolloin edessä voi olla juurihoito/hampaan poisto. Hampaissa on hermokanavien kautta yhteys elimistön verenkiertojärjestelmään. Hampaasta alkanut tulehdus voi siis verenkierron kautta päätyä esim. Sydämeen,keuhkoihin, tai aivoihin. Tarkastuksessa myös tarkastellaan mm. leukanivelien, imusolmukkeiden ja limakalvojen tilanne. Oireettomassa vaiheessa havaittu ja tutkittu suun limakalvomuutos voi parantaa mahdollisen suusyövän ennustetta, kun hoito päästään aloittamaan tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.

Syntymä on kuolemantuomio. 

Vierailija
65/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tulla kohta 20 vuotta täyteen kun olen käynyt. Ei ole ollut rahaa, ja oli pitkään myös päihde- ja mielenterveysongelmia, ei kiinnostanut, ajattelin että ihan sama vaikka tippuisi koko hampaat. Nyt sitten este mennä on häpeä siitä, etten ole käynyt niin pitkään aikaan.

hampaat ja niiden kunto, ientulehdus ovat  yhteydessä  sydänterveyteen- muistitkos sen.

jos joudut leikkaukseen-  ortokuvaus ja suun täydelinen terveystarkastus- siis aina suu ei vain hampaat... 

Siksikö pitää ihan vaan varoiksi kuormittaa julkista terveydenhuoltoa, jos ehkä mahdollisesti voi tulla jotain vaivoja? 

Vierailija
66/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksikö pitää ihan vaan varoiksi kuormittaa julkista terveydenhuoltoa, jos ehkä mahdollisesti voi tulla jotain vaivoja? 

Mitä enemmän itseäsi tyhmemmät, sitä paremmin voi. 

Vierailija
67/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän itseäsi tyhmemmät, sitä paremmin voi. 

Itsensä google diagnosointi on ihan perseestä. Kyllä MINUN nyt täytyy päästä…

- sairaanhoitaja

Vierailija
68/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajalla käyn noin kerta vuoteen hammaskivet poistattamassa. Hammaslääkärin tarkistuksessa muutaman vuoden välein. Eräs sairaus ja  lääkityskin jo vaatii pitämään huolta hammaskalustosta.

Vierailija
69/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran vuodessa hammaslääkärillä ja 3x vuodessa suuhygienistillä. Minulla on iensairaus joten siksi tiheämpi väli ja tiiviimpi omahoito. 

Vierailija
70/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa saatarkastuksen 4-5v välein

Vierailija
71/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Menen vasta kun on joku hätätila; paikka irronnut tai särkee. Sitten aina päätän että nyt jatkossa hoidan ja flossaan ja käyn tarkastuksissa ennakoivasti, mutta vtut! Aina se jää.

Vierailija
72/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn hammaslääkärin tarkastuksessa (julkisella) 5 vuoden välein, tämä on hammaslääkärin määrittämä käyntiväli. Ei ole tehty hampaille siellä mitään 20 vuoteen (muuta kuin tarkastettu, ei ole ollut hoidettavaa). Suuhygienistillä käyn 1,5 vuoden välein (julkisella) poistattamassa sen vähäisen hammaskiven, mitä minulle tulee. 

Ikää 55 vuotta, hampaiden kotihoito kunnossa.

Ihailet selvästi itseäsi. Moni muukin hoitaa hampaita hyvin, mutta kun on jossakin elämänvaiheessa saanut suuhunsa kariesbakteerin, reikiintyminen on surullinen tosiasia.  Riittää, että joku aikuinen antoi lapselle ruokaa lusikalla, josta oli itse maistanut. Tai äiti/isä nosti pudonneen tutin maasta ja pani sen omaan suuhunsa ennen kuin antoi lapselle. Tai lapsi on maistanut jonkun toisen lapsen lautaselta tai kokeillut hammasharjaa.

On minullakin karies-bakteeri, mutta ei silti ole ollut reikiä moneen kymmeneen vuoteen. Nuorena aikuisena paikattiin muutama. Kyllä hyvällä hoidolla voi estää hampaiden reikiintymisen varsin hyvin.

Vierailija
73/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastuksessa 2v välein.suuhygienistillä kerran vuodessa.terveyskeskuksessa.pieni paikkakunta.

Vierailija
74/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko semmonen maksaa jos poistetaan hammaskivikin?

200-300€ en muista tarkasti.

Vierailija
75/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro priv.asioitani

täällä spesifisesti.

Käytän mielelläni 

yksityispuolen palveluita.

Sen olen kertonut.

En ole koskaan asioinut 

lokaalissa TK:ssa - enkä tule

asioimaan. Minulla on

tietty tämän genren

kriittisyys äitini

kokemien erittäin rask.

hoitovirheiden takia. E

Vierailija
76/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vähän kaduttaa tuollainen tollous tulevaisuudessa. Joku häpeä menee sen edelle että hampaat lähtee :DD Kivustakaan et selvästikään tiedä mitään, vielä.

Vierailija
77/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn hammaslääkärin tarkastuksessa (julkisella) 5 vuoden välein, tämä on hammaslääkärin määrittämä käyntiväli. Ei ole tehty hampaille siellä mitään 20 vuoteen (muuta kuin tarkastettu, ei ole ollut hoidettavaa). Suuhygienistillä käyn 1,5 vuoden välein (julkisella) poistattamassa sen vähäisen hammaskiven, mitä minulle tulee. 

Ikää 55 vuotta, hampaiden kotihoito kunnossa.

Ihailet selvästi itseäsi. Moni muukin hoitaa hampaita hyvin, mutta kun on jossakin elämänvaiheessa saanut suuhunsa kariesbakteerin, reikiintyminen on surullinen tosiasia.  Riittää, että joku aikuinen antoi lapselle ruokaa lusikalla, josta oli itse maistanut. Tai äiti/isä nosti pudonneen tutin maasta ja pani sen omaan suuhunsa ennen kuin antoi lapselle. Tai lapsi on maistanut jonkun toisen lapsen lautaselta tai kokeillut hammasharjaa.

On minullakin karies-bakteeri, mutta ei silti ole ollut reikiä moneen kymmeneen vuoteen. Nuorena aikuisena paikattiin muutama. Kyllä hyvällä hoidolla voi estää hampaiden reikiintymisen varsin hyvin.

Ja ajattelepa: semmoinenkin ihminen maailmasta löytyy, joka ei hoida hampaitaan ollenkaan ja hänellä on vielä parempi purukalusto kuin sinulla. Odotellaan, ehkä hänkin tulee tänne viisastelemaan.

- ohis, joka ei ala nyt omaa hammashistoriaansa kertaamaan, mutta joka voi vakuuttaa, että ihan kaikki ei ole aina itsestä kiinni.

Vierailija
78/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alkoi heti trölläämään.

Kuten lähes joka kerta, kun kirjoitan! 

Täällä on aina tuo psykøpatian

henki, rölly haluaa heti tulla

halveeraamaan jotakin seuraavaa:

Onko menopaussia, onko kuivaa,

missäs aviomies, & lapset

(ja lapsenlapset), 

onko jo harmaita, onko rolla/

keinonivel, onko hampaat tallella.

Saatte ravintonne matalista

frekvensseistä. *Minä en pelaa

tuolla shakkilaudalla, bro.

Rakkaudella E

Vierailija
79/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei päihde-

eikä mt-historiaa. E

Vierailija
80/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvenpäässä terkkari onnistuu 2v välein, kun ei ole juurikaan reikiä. Vanhoja paikkoja joskus korjaillaan. Sopiva väli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan