Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein käyt hammastarkastuksessa?

Vierailija
07.10.2026 |

Julkiselle en ole päässyt 14 vuoteen. Kai se pitää pistää yksityiseen rahaa. Kuinka usein olisi hyvä käydä? Puhdistetaanko hampaat tarkastuksessa?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn julkisella 1-3 vuoden välein. Aikaa joutuu jonottamaan puoli vuotta ja sekin saatetaan hammashoitolan taholta päivää aikaisemmin perua. 

Välillä käyn siis yksityiselläkin tästä syystä. Jos kerron meneväni yksityiselle, julkiselta saakin yllättäin ajan heti seuraavaksi päiväksi. 

Vierailija
42/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko semmonen maksaa jos poistetaan hammaskivikin?

Täällä päin n. 80 e. Kiva summa tälleen työttömänä kun joudun kerran vuodessa käymään.

Yksityisellä pelkkä hammaskiven poistatus noin 170 euroa. Eilen kävin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn hammaslääkärin tarkastuksessa (julkisella) 5 vuoden välein, tämä on hammaslääkärin määrittämä käyntiväli. Ei ole tehty hampaille siellä mitään 20 vuoteen (muuta kuin tarkastettu, ei ole ollut hoidettavaa). Suuhygienistillä käyn 1,5 vuoden välein (julkisella) poistattamassa sen vähäisen hammaskiven, mitä minulle tulee. 

Ikää 55 vuotta, hampaiden kotihoito kunnossa.

Ihailet selvästi itseäsi. Moni muukin hoitaa hampaita hyvin, mutta kun on jossakin elämänvaiheessa saanut suuhunsa kariesbakteerin, reikiintyminen on surullinen tosiasia.  Riittää, että joku aikuinen antoi lapselle ruokaa lusikalla, josta oli itse maistanut. Tai äiti/isä nosti pudonneen tutin maasta ja pani sen omaan suuhunsa ennen kuin antoi lapselle. Tai lapsi on maistanut jonkun toisen lapsen lautaselta tai kokeillut hammasharjaa.

Vierailija
44/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko Suomessa, täällä on hoitotakuu hammashoitoon "Suun terveydenhuollossa alle 23-vuotiaiden on päästävä hoitoon viimeistään kolmessa kuukaudessa ja tätä vanhempien viimeistään kuudessa kuukaudessa" https://stm.fi/hoitotakuu

Itse asun Helsingissä ja noin kolmen vuoden välein pääsee hammastarkastukseen ja suuhygienistille sain kahden vuoden päästä jo ajan. Valitettavasti mulla ei paikat kestä suussa niin kauan ja pitää välissä sitten käydä jollain lohkeama-ajalla, nyt tunnen että taas on murentunut jokin paikka :(. Tuon aika-arvion tekee hammaslääkäri, ei sitä itse tarvitse miettiä.

Miten ei paikat kestä suussa? Minun ensimmäinen paikkani ala-asteelta on vieläkin pysynyt suussa. En tiennytkään niiden olevan kertakäyttöisiä nykyään 😂

Opit taas vähän uutta tänään, hyvä sinä.

Kiitos en oikeasti tiennyt tätä. Mikä sen tekee?

En valitettavasti tiedä, onko vika paikattavassa vai paikkaajassa, vai molemmissa. Jos tietäisi, että millä sitä estää, niin tekisin muutoksia tietenkin mahdollisuuksien mukaan, sylkeen tms. ei toki voi vaikuttaa. Syön ruoka-aikoina, en juo happamia mehuja, käytän hammasväliharjaa ja sähköhammasharjaa yms.

Ei se lohkeilu varmastikaan puhdistuksesta ole kiinni. Veikkaisin syyksi hampaiden yhteen puremista yöllä. Päivälläkin kannattaa iän myötä jättää kovimmat leivänkannikat väliin.

Vierailija
45/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastusaika kannattaa ehdottomasti varata, jos edellisestä käynnistä on kulunut jo useita vuosia, eikä suun omahoito ole priimatasolla. Tarkastus on tärkeä siitäkin syystä tehdä, koska suussa saattaa paikkauksen alla muhia oireettomana karies, joka myöhemmin hoitamattomana saattaa edetä hampaan ytimeen, jolloin edessä voi olla juurihoito/hampaan poisto. Hampaissa on hermokanavien kautta yhteys elimistön verenkiertojärjestelmään. Hampaasta alkanut tulehdus voi siis verenkierron kautta päätyä esim. Sydämeen,keuhkoihin, tai aivoihin. Tarkastuksessa myös tarkastellaan mm. leukanivelien, imusolmukkeiden ja limakalvojen tilanne. Oireettomassa vaiheessa havaittu ja tutkittu suun limakalvomuutos voi parantaa mahdollisen suusyövän ennustetta, kun hoito päästään aloittamaan tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.

Vierailija
46/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä muutama vuosi kun viimeksi kävin. Helfetillinen hammaslääkärin pelko. Ei paljon naurata kun puuttuu hampaita. Jotkut ihmiset varmaan luulevat että käytän huumeita tai oon juoppo kun hammaskalusto pjaskana.

Vierailija
47/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tulla kohta 20 vuotta täyteen kun olen käynyt. Ei ole ollut rahaa, ja oli pitkään myös päihde- ja mielenterveysongelmia, ei kiinnostanut, ajattelin että ihan sama vaikka tippuisi koko hampaat. Nyt sitten este mennä on häpeä siitä, etten ole käynyt niin pitkään aikaan.

Kantsii vain mennä, vaikka hävettää. Ei siihen häpeään kuole. Sano vaikka ajanvarauksessa, että nolottaa, mutta rohkaisit kuitenkin mielesi, kyllä ne varmasti ymmärtää.

Kaikki eivät ymmärrä. Niitä syyllistäviä hammaslääkäreitä on paljon. Jos sellainen osuu kohdalle, niin voi vaikka todeta, että ”En tullut tänne syyllistettäväksi, vaan hoidettavaksi, onnistuuko?”. Jos ei onnistu, niin lähtee ovesta ulos ja hoitaa hampaansa jollakin toisella lääkärillä. 

Jos käy julkisella puolella, ei voi valita eikä valittaa hammaslääkäristä. Saa kiittää polvillaan, että on annettu aika sinne. 

Vierailija
48/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko Suomessa, täällä on hoitotakuu hammashoitoon "Suun terveydenhuollossa alle 23-vuotiaiden on päästävä hoitoon viimeistään kolmessa kuukaudessa ja tätä vanhempien viimeistään kuudessa kuukaudessa" https://stm.fi/hoitotakuu

Itse asun Helsingissä ja noin kolmen vuoden välein pääsee hammastarkastukseen ja suuhygienistille sain kahden vuoden päästä jo ajan. Valitettavasti mulla ei paikat kestä suussa niin kauan ja pitää välissä sitten käydä jollain lohkeama-ajalla, nyt tunnen että taas on murentunut jokin paikka :(. Tuon aika-arvion tekee hammaslääkäri, ei sitä itse tarvitse miettiä.

Miten ei paikat kestä suussa? Minun ensimmäinen paikkani ala-asteelta on vieläkin pysynyt suussa. En tiennytkään niiden olevan kertakäyttöisiä nykyään 😂

Kyllä paikat saattavat irtota ja hampaat lohkeilla. Niin on minullekin käynyt.

Olen eri. Mulla ei nykyään ole kauheasti paikattavaa ollut, mutta lapsena täytettiin poskihampaat amalgaamilla, joka on kestänyt jo 40 vuotta.

Viimeisten 15 vuoden aikana on paikattu kaksi kertaa. Ensin tehtiin uusi muovipaikka ja sitten korjattiin sitä uutta paikkaa. Hammaslääkäri sanoi ihan pokerina, että paikoilla on rajallinen käyttöikä. Noh, paikkaajina olivat saman yksityisen aseman kaksi eri lääkäriä, ehkä niillä oli sopimus ettei kollegaa haukuta.

On totta, että amalgaamipaikat kestivät hyvin, mutta nykyään niitä pidetään ympäristöhaittana. Ainakin Ruotsissa oltiin ennen kovin huolestuneita paikkamateriaalin vaikutuksista ympäristöön ja ihmisiin, joilla oli paikkoja suussaan.

Vierailija
49/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden välein tarkastus ja hammaskiven poisto yksityisellä.

Vierailija
50/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli useiden vuosien taukoa eräässä vaiheessa, kun en käynyt missään suunhoidossa. Sitten päätin ryhdistäytyä ja sen jälkeen olen käynyt suunnilleen siinä tahdissa kuin suunhoidosta on suositeltu käymään. 

Nyt tosin saattaa tuuli taas kääntyä säännöllisyydessä, koska maksut on korotettu ihan liian isoiksi. Tänä vuonna olen jo käynyt suuhygienistillä hammaskiven poistossa. ensi vuonna pitäisi mennä hammaslääkärille, mitä ei tule kyllä tapahtumaan, jos hinnat huitelee pilvissä.

Vierailija
51/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opit taas vähän uutta tänään, hyvä sinä.

Kiitos en oikeasti tiennyt tätä. Mikä sen tekee?

En valitettavasti tiedä, onko vika paikattavassa vai paikkaajassa, vai molemmissa. Jos tietäisi, että millä sitä estää, niin tekisin muutoksia tietenkin mahdollisuuksien mukaan, sylkeen tms. ei toki voi vaikuttaa. Syön ruoka-aikoina, en juo happamia mehuja, käytän hammasväliharjaa ja sähköhammasharjaa yms.

Ei se lohkeilu varmastikaan puhdistuksesta ole kiinni. Veikkaisin syyksi hampaiden yhteen puremista yöllä. Päivälläkin kannattaa iän myötä jättää kovimmat leivänkannikat väliin.

Se lohkeaminen ei välttämättä ole mitään dramaattistakaan, että johonkin kovaan tai sitkeään tarttuisi, vaan voi käydä ihan huomaamatta  tai jotain melko helposti pureskeltavaa syödessä, kuten salaattia. Mutta siis iällä on varmasti asian kanssa tekemistä, hampaat on ollut jo kauan käytössä ja esim. omalla isälläni oli paljon ongelmia suussa vanhemmiten ja äidillä taisi olla tekarit. Sen takia mullekin lapsena vaadittiin oikomisraudat, vaikka niitä oli siihen aikaan nihkeästi saatavilla kouluhammashoidossa, että ei ainakaan sikin sokin oleminen aiheuttaisi reikiintymistä.

Vierailija
52/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä taitaa tulla kohta 20 vuotta täyteen kun olen käynyt. Ei ole ollut rahaa, ja oli pitkään myös päihde- ja mielenterveysongelmia, ei kiinnostanut, ajattelin että ihan sama vaikka tippuisi koko hampaat. Nyt sitten este mennä on häpeä siitä, etten ole käynyt niin pitkään aikaan.

Kantsii vain mennä, vaikka hävettää. Ei siihen häpeään kuole. Sano vaikka ajanvarauksessa, että nolottaa, mutta rohkaisit kuitenkin mielesi, kyllä ne varmasti ymmärtää.

Kaikki eivät ymmärrä. Niitä syyllistäviä hammaslääkäreitä on paljon. Jos sellainen osuu kohdalle, niin voi vaikka todeta, että ”En tullut tänne syyllistettäväksi, vaan hoidettavaksi, onnistuuko?”. Jos ei onnistu, niin lähtee ovesta ulos ja hoitaa hampaansa jollakin toisella lääkärillä. 

Jos käy julkisella puolella, ei voi valita eikä valittaa hammaslääkäristä. Saa kiittää polvillaan, että on annettu aika sinne. 

No kenenkään ei tarvitse sietää asiatonta kohtelua. 

Vierailija
53/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kunnallisessa hammashoidossa tarkastuksessa vuoden välein ja suuhygienistillä puolen vuoden välein.

Vierailija
54/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paikat saattavat irtota ja hampaat lohkeilla. Niin on minullekin käynyt.

Olen eri. Mulla ei nykyään ole kauheasti paikattavaa ollut, mutta lapsena täytettiin poskihampaat amalgaamilla, joka on kestänyt jo 40 vuotta.

Viimeisten 15 vuoden aikana on paikattu kaksi kertaa. Ensin tehtiin uusi muovipaikka ja sitten korjattiin sitä uutta paikkaa. Hammaslääkäri sanoi ihan pokerina, että paikoilla on rajallinen käyttöikä. Noh, paikkaajina olivat saman yksityisen aseman kaksi eri lääkäriä, ehkä niillä oli sopimus ettei kollegaa haukuta.

On totta, että amalgaamipaikat kestivät hyvin, mutta nykyään niitä pidetään ympäristöhaittana. Ainakin Ruotsissa oltiin ennen kovin huolestuneita paikkamateriaalin vaikutuksista ympäristöön ja ihmisiin, joilla oli paikkoja suussaan.

Amalgaamialtistus on ihan tosiasia, ja sen vuoksi amalgaamia ei enää käytetä. Mutta ne altistuneet eivät olleet potilaita vaan hammaslääkäreitä ja hoitajia, jotka noita seoksia päivittäin käsittelivät. Valmis paikka suussa on erittäin stabiili, ja sen poistamisesta tulee suurempi elohopea-altistus kuin sen kanssa elämisestä.

Vierailija
55/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siitä muutama vuosi kun viimeksi kävin. Helfetillinen hammaslääkärin pelko. Ei paljon naurata kun puuttuu hampaita. Jotkut ihmiset varmaan luulevat että käytän huumeita tai oon juoppo kun hammaskalusto pjaskana.

Kun vierailin ulkomailla asuvien ystävien luona, he kertoivat, että siinä maassa ihmistä pidetään narkomaanina, jos suusta puuttuu hampaita. Minulta puuttuu. Tuntui ikävältä puhua kaupoissa ja muualla, kun leimataan sillä tavalla. On sellaisiakin maita, joissa yhteiskunta tukee taloudellisesti, jotta ihmisillä olisi hampaat suussa.

Vierailija
56/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vierailin ulkomailla asuvien ystävien luona, he kertoivat, että siinä maassa ihmistä pidetään narkomaanina, jos suusta puuttuu hampaita. Minulta puuttuu. Tuntui ikävältä puhua kaupoissa ja muualla, kun leimataan sillä tavalla. On sellaisiakin maita, joissa yhteiskunta tukee taloudellisesti, jotta ihmisillä olisi hampaat suussa.

Yksi tällainen maa, joka tukee kansalaistensa hammasterveyttä, on Suomi. 

Vierailija
57/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kerran 14 vuotta sitten.

Vierailija
58/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuoteen tarkastuksessa ja hygienistillä.

Ihan käytän Kerava-Vantaan julkisia palveluita.

Vierailija
59/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä julkiselle pääsee kun soittaa a.varaukseen.  Jono on noin 3kk- joskus enemmänkin.

Itse käyn vaihtelevasti yksityinen julkinen.

Ja käyntisykli on puolitoista vuotta- tarkastuskäynnille.

Myös hammaskivenpoisto on lähes pääsääntöisesti julkisella - Kerran vuodessa- Ja kyllä jonotus on se 3kk.

Aloittaa hyvissä ajoin varaamisen- niin saa tuonkin syklin pysymään  suht kohdillaan.

Joskus jo olen sattunut käymään julkisella ja siellä tulisi ilmi ns isompaa paikkausta tms jotain jonka kyseenalaista-  niin olen varannut  joko toiselle yksityiselle tai  julkisen puolen h. lääkärille- Miksikö

No on tullut ilmi mm. valheellista toimintaa- eli rahastusta- nyt sitä tätä paikkaustarvetta- jopa epäily suusyöpää- näytteenottoa sitä varten jne. 

Mitään syöpään viittaavaakaan ei ole ollut ja yksikin tapaus- ehjä hammas- kunhan rva lääkäri yksityisklinikallaan  olisi vaan rahastanut.

Julkisella puolella tätä ei esiinny.

No hyvä kotihoito kehiin,  niin käyntivälitkin pysyvät kohtuussa ja kukkaro  kiittää.  Tuhlataan hammslankoihin ja hyviin laatutahnoihin.  Oral, Elmex. Itse  käytän hammaslankaa siksikin, että se ottaa ruuantähteen koko  välistä, koko välipinnan- toisin kuin harjatikku joka murtuukin heti- toki sitäkin  käytän lisäarvona tarvittaessa.

Ensin pesen kielen . Sitten välit kuntoon. Kielele oma  harjansa.

Hammspesu xylito jokin raikastava tahna jasen  huuhtelen superhyvin pois.  SITTEN: tulee funktionaalinen ns   pesu. Tarpeitani vastaava  tahna (oralin valikoima laaja - tai  elmexin tahnavalikoimista se xx mun tarpeisiin sopiva..

Tätä tahnaa en vesihuuhtele.   Jää vaikuttamaan sylkäisyn jälkeen.

Suuvesiä vieroksun-- mahdolliset yhteydet  suusyöpään.  Jos näin laadukkaasti putsaa- ei tarvetta enää ole s.vesille.

Hampat eivät ole uusiutuvia, siksi todella tärkeää panostaa hoitoon ja säännönmukaisiin tarkastuksiin-- jotta ei  pääse kertymään edes ongelmia  ja pääset vähemmällä joka  suhteessa.

No niin helmihampaat-   hyvää syksyä

Vierailija
60/82 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärini kutsuu minut puolen vuoden välein. Hammaskivi poistetaan aina myös silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi