Vähemmän yleiset vaihdevuosioireet.
Onko muita joilla ei ole kuumia aaltoja eikä alakerran kuivuutta mutta jotain muuta jonka mieltää vaihdevuosioireeksi?
Mulla aamuöinen heräily, painonnousu (valtava vatsa ilmestyi aivan yhtäkkiä), korvien tinnitus ja kutina, nivelkivut, sydämen muljahtelut, välillä joutuu ihmeellisellä tavalla henkäisemään syvään ja äänekkäästi...
N50
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Edes noihin tavallisiin ei saa apua. Minulla vain jatkuva hiki pinnassa, unettomuus ja painon nousu. Kannatan lämpimästi vaihtarineuvoloita Suomeen.
Jep, edes joku aidosti laaja hyvä sivusto yksityiskohtaisine neuvoineen näistä teemoista! Kuten imetyksentuki.fi
Mulla on huonontunut hajuaisti, usein myös jokin outo tunnistamaton maku suussa. Aistit muuttuivat mielestäni kerrasta erään flunssan jälkeen kolmisen vuotta sitten joten en pitkään aikaan yhdistänyt sitä esivaihdevuosiin, myöhemmin olen alkanut miettiä josko sittenkin on yksi oireista.
Korvien kutina on mullakin ja aamuyön heräily. Pystyn nukkumaan vaan n. 18 asteessa. Jos asteita on 20 tai yli, herään aivan hiessä, jonkinlainen kuuma aalto siis. Tuntuu, että olis 30 astetta, eikä 22. Ylipainoa ei ole, painan 57 kg eli siitä tuo ei johdu.
N51
Ihottumaa ja nivelvsivoja. Kärsin 1, 5 vuotta jäätyneistä.olkapäistä eli olkapäät oli kipeät, eikä kädet nousseet ylös ollenkaan. Parissa vuodessa meni kuitenkin ohi.
Introverttiys on lisääntynyt aivan tappiinsa.
Migreeni. Hormonaaliseen migreeniin auttaa lääkkeet huonosti mulla.
Fyysisten ongelmien ohessa mulle ilmestyi päässälaskutaito, jota olin aina toivonutkin, vieläpä erinomainen. Kielellinen puoli rapistui, tai siis puhe: en enää osaa sanoa esim. sukset, sanon aina susket. Ai niin ja tuli himo koruompeluun (en tiedä, liittyikö vaikkiksiin). Myös itsetyydytyksen määrä ampaisi kohti vesikattoa.
Vierailija kirjoitti:
En voi enää syödä tai juoda mitään missä on kofeiinia tai en seuraavana yönä nuku ollenkaan. Edes ennen klo 12 nautittuna.
Mulla oli tuo ongelma muuten teininä. Jos join iltapäivällä klo 14 pienen lasillisen kokista, pyörin seuraavana yönä pitkään sängyssä, enkä kertakaikkiaan nukahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Makeanhimo hävisi täysin. Suklaa ällöttää nykyään.
Verenpaineeni syöksähti yhtäkkiä 150/100 -lukemiin normaalista ja kolesterolista en viitsi edes puhua -sekin oli ennen oivallinen, yhtäkkiä LDL oli 5. VIISI.
Migreeniä oli muutaman vuoden kamalasti koko ajan ja kohtaukset paheni. Verenpainelääke sitten toimi myös estolääkkeenä, ja kun siitä päästiin, ei migreeniä enää ollut.
No oli siis tosiaan hormonisekamelskaan liittyviä ja normalisoitui kun menkat loppui.
Alakerta kutistui aivan yhtäkkiä M-koosta XS-kokoon. Siis kaikki, häpyhuulet, klitoris, emätin, kaikki pieneni. Seksissä ei kuitenkaan ongelmia. Kummallista tuossa oli se, että tuo ei tapahtunut mitenkään vaiheittain vaan yhtäkkiä, ja sitten se kutistuminen pysähtyi.
Tuo kolesterolin nousu on itse asiassa normaalia. Kolesteroli kuljettaa hormoneja kehossa paikasta toiseen, joten kun hormoneja on vähemmän, tarvitaan enemmän kolesterolia, jotta keho toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, että aina lehdissä sanotaan, että hormonikorvausta voi käyttää, jos on kuumia aaltoja ja univaikeuksia. Ne on vain osa oirekirjoa, monilla oireet on ihan muita, kuitenkin vakavasti elämää ja terveyttä haittaavia. Heidänkö ongelmat ovat niin vähäpätöisiä, ettei niitä kannata hormoneilla lääkitä?
Joo, tämä on syy miksi teinkin avauksen. Ja näköjään ihan aiheesta!
Ap
Useampi kertonut hapen haukkomisesta/huokailusta ("air hunger"), niin se voi liittyä esim. anemiaan/raudanpuutteeseen. Tämä kannattaa selvittää etenkin, jos on runsaat vuodot. Tuota voi siis olla, vaikka hemoglobiini olisi viitearvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Useampi kertonut hapen haukkomisesta/huokailusta ("air hunger"), niin se voi liittyä esim. anemiaan/raudanpuutteeseen. Tämä kannattaa selvittää etenkin, jos on runsaat vuodot. Tuota voi siis olla, vaikka hemoglobiini olisi viitearvoissa.
Mulle aiheutti alhainen ferritiini tuota, loppui kun pääsi yli 30 arvoihin.
Yhtäkkiä kilot kiinni kehossa. Aiemmim laihduin heti kun halusin. Nyt hyväkään yritys ei tuota mitään.
Keskittymiskyky ja innikkyys huonotunut. Ei vaan löydy motivaatiotakaan pinnistellä.
Pahimmat raivarit olen saanut parin viime vuoden sisään. Kilahtanut ihan sekoboltsitäysin. En ole yhtään välittänyt mitä naapurit ajattelee. Ja muutoin käyttäydyn hyvinkin huomaavaisesti ja asiallisesti.