Eläkeikä jopa 74 vuoteen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html
Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!
No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.
Kommentit (72)
Laitetaan samalla eläkeikä 200 vuoteen niin ei tarvitse enää veivata
Vierailija kirjoitti:
Tää on illan paras ehdotus
Eikö toimittajallakin ole vastuu tuossa kohtaa kyseenalaistaa haasteltavan sanoma?🤔
"Anteeksi nyt mutta eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä kun 100 000 nuorta on ilman töitä. Oletteko te varmasti valtiovarainministeriön virkamies vai kenties vasemman jalan saapas?"
Pystyykö jossain vaihtamaan oman identiteettinsä romaniksi? Saisi mukavan eläkeiän 18-v.
Eliniän pidentyminen ei tarkoita sitä, että työkyky säilyy. Paitsi, jos työkyvyn määritelmä on se, että pieree ja hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Mut eihän työnantajat halua palkata lähes seitsemänkymppistä jos samaa työtä hakee parikymppisetkin. Eli onko tää vaan kusetus että maksetaan työttömyysetuutta, joka tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin eläke?
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei samantien poisteta kokonaan sana eläkeikä olemasta? Kaikki tekevät töitä kehdosta hautaan ja meidät eläkkeellä olevat palautetaan takaisin TE-toimiston listoille.
Kasikymppinen dementikko onkin hoteinta hottia työmarkkinoilla. Eiku hakemaan neljää työpaikkaa per kk.
Tuossa on nyt aika suuri riski sille, että eläke aloitetaan jo töissä, hyvissä ajoin.
Jos kerran nuoremmat sukupolvet eivät minun eläkettä halua maksaa ( vaikka olen jo nyt yli 30 vuotta heidän elämänsä ja koulutuksensa maksanut), niin ollaan sitten töissä hamaan tappiin asti. 😀
Kyllähän toi silkkaa idiotismia on ja märkä rätti nuorten vasta valmistuneiden kasvoille, kun mummot ja papat joutuu sitkuttelemaan kuolemanporteille, ennen kuin voivat vapauttaaa työpaikkansa nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Me boomerit olemme eläkkeemme ansainneet!
Äitini saa vuodessa eläkettä 42 000 euroa, jäi eläkkeelle 60-vuotiaana peruskoulun opettajan työstä, jota oli ehtinyt tehdä vähän alle 30 vuotta. On nyt ollut eläkkeellä n. 25 vuotta eli on todellakin ehtinyt saada lähemmäs miljoonan eläkettä. Hänellä on täysin eri elintaso kuin lapsillaan, jotka eivät ole koskaan saaneet edes yhtä paljon palkkaa kuin hän saa eläkettä. En valita tietenkään, mutta eihän tämä todellakaan reilua ole. Nuoremmat ikäpolvet ovat maksaneet eläkemaksuja satoja tuhansia, mutta heille ei tule sitten eläkettä edes maksamaansa summaa.
Minulla on suvussa aivan sama tilanne. En usko korviani, kun kuuntelen hyväkuntoisten yli kahdeksankymppisten vanhempieni valitusta, kuinka heidän on vaikeaa saada eläkkeensä kulutettua. Ei ihme, että tuo on nimetty ahneeksi sukupolveksi.
Vierailija kirjoitti:
Eliniän pidentyminen ei tarkoita sitä, että työkyky säilyy. Paitsi, jos työkyvyn määritelmä on se, että pieree ja hengittää.
Kelan asiantuntijalääkärinä voin vakuutta, että määritelmä on kyllä oikea.
Ootteko kuulleet, että eläkeläiset velvoitetaan töihin eläkettä vastaan. Esimerkiksi eläkeläismummelit ja -papparaiset velvoitetaan velvoitetyöhän hoivakoteihin auttelemaan ikätoveteitaan. Mummo lukee siellä lehtiä mummoille. Pappa syöttää toista pappaa. Kevyttä siivoustyötä ja vaippojen vaihtoa myös. 🤥
Palkattu henkilökunta neuvotellaan kilometritehtaalle yt-neuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei samantien poisteta kokonaan sana eläkeikä olemasta? Kaikki tekevät töitä kehdosta hautaan ja meidät eläkkeellä olevat palautetaan takaisin TE-toimiston listoille.
Kasikymppinen dementikko onkin hoteinta hottia työmarkkinoilla. Eiku hakemaan neljää työpaikkaa per kk.
🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Fiksut taisi olla ne jotka tajusi kusetuksen eikä koskaan menneet töihin. 74 vuotiaaksi asti työttömänä ja sitten ansaitulle eläkkeelle.
Mä lorvin osa-aikatöissä ja tuilla. Aion tehdä näin niin pitkään kuin voin. Otan "eläkkeen" etukäteen. N40
Vierailija kirjoitti:
Ja eläkemaksu voitaisiin sopia esim. 50 prosenttiin kaikista tuloista. Ja veroprosentti ylijäävälle osuudelle 100%.
80-vuotias äitini teki duunarina sotealalla työuraa parikymmentä vuotta jääden työkyvyttömyyseläkkeelle 45-vuotiaana. Hän saa nettona vanhuuseläkettä lähes 1800 euroa kuussa. Omistusasunto, joten menot minimaaliset. Reilua on. En ymmärrä, miksi maksussa olevista eläkkeistä ei voi leikata.
Mun mielestä 150 vuotta on tavoite ja järkevä tässä vaiheessa.