Eläkeikä jopa 74 vuoteen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html
Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!
No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Fiksut taisi olla ne jotka tajusi kusetuksen eikä koskaan menneet töihin. 74 vuotiaaksi asti työttömänä ja sitten ansaitulle eläkkeelle.
Mä lorvin osa-aikatöissä ja tuilla. Aion tehdä näin niin pitkään kuin voin. Otan "eläkkeen" etukäteen. N40
Minultakin loppui solidaarisuus tätä maata kohtaan vastikään ja siirryin ansiosidonnaiselle päivärahalle. Jokaisen tällaisen uutisen jälkeen olen yhä varmempi siitä, että lopun ajan käytän ennen kaikkea tukien maksimointiin. T. Mies 50 vuotta, 36 vuoden työputken jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan samalla eläkeikä 200 vuoteen niin ei tarvitse enää veivata
Ja eläkemaksu voitaisiin sopia esim. 50 prosenttiin kaikista tuloista. Ja veroprosentti ylijäävälle osuudelle 100%.
Nerokasta!
Mikä siinä on, että Suomessa palvotaan jatkuvasti ensimmäisenä kuolevia ikäluokkia? Nuoret ja aikuiset on kuin jotain kakkosluokan orjuutettavia kansalaisia, vaikka tulevaisuus pitäisi olla heissä. Jos tällä ei saada syntyvyyttä ja kulutusta pyöreään nollaan niin ei sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Me boomerit olemme eläkkeemme ansainneet!
Äitini saa vuodessa eläkettä 42 000 euroa, jäi eläkkeelle 60-vuotiaana peruskoulun opettajan työstä, jota oli ehtinyt tehdä vähän alle 30 vuotta. On nyt ollut eläkkeellä n. 25 vuotta eli on todellakin ehtinyt saada lähemmäs miljoonan eläkettä. Hänellä on täysin eri elintaso kuin lapsillaan, jotka eivät ole koskaan saaneet edes yhtä paljon palkkaa kuin hän saa eläkettä. En valita tietenkään, mutta eihän tämä todellakaan reilua ole. Nuoremmat ikäpolvet ovat maksaneet eläkemaksuja satoja tuhansia, mutta heille ei tule sitten eläkettä edes maksamaansa summaa.
Minulla on suvussa aivan sama tilanne. En usko korviani, kun kuuntelen hyväkuntoisten yli kahdeksankymppisten vanhempieni valitusta, kuinka heidän on vaikeaa saada eläkkeensä kulutettua. Ei ihme, että tuo on nimetty ahneeksi sukupolveksi.
Hyvä oli jo nyt edesmenneen isänikin eläke, mutta en mä nyt häntä osaa kovin ahneeksikaan nimitellä, enkä varsinkaan helppoa elämää eläneeksi. Ensin kaksi kertaa evakoksi Karjalasta ja sitten vielä pariksi vuodeksi sotalapseksi Ruotsiin ja sen jälkeen pallottelua leski-äitinsä ja parin veljensä kanssa sinne tänne, kunnes sitten löytyi pieni evakkomökki ilman mukavuuksia ja umpiköyhä lapsuus leskimummoni kanssa pienviljelytilalla, jossa elettiin kolmen lehmän maitotilillä ja pienellä omatarve viljelyllä. 15 vuotiaana kansakoulun jälkeen suoraan työelämään rankkoihin fyysisiin hommiin pienellä palkalla ja töiden ohessa tuli rakennettua omakotitalo ja myöhemmin mökkikin pääasiassa omin voimin. Vaikken itsekään 60-luvulla syntyneenä yli kuuskymppisenä mikään aivan pullamössö ole, niin isääni verraten paljon helpomman elämän olen kuitenkin elänyt, vaikka eläkkeeni ei tulekaan olemaan isäni eläkkeen tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi yleislakko. Minä en tähän suostu.
Kaikkien työikäisten kannattaa osallistua. Tuo on yksinkertaisesti väärin nostaa eläkeikä kohtuuttoman korkealle. Saa nähdä mitkä puolueet uskaltaa ajaa eläkeiän nostoa? Tuskin saavat sillä äänestäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä koskee myös lentokapteeneita ja palomiehiä… vai
Lentäjänä vanhus joka näkee ehkä jotain JOS sillä on teholasit silmillä. Palomiehenä vanhus saa slaagin kun koittaa kantaa ihmistä ulos palavasta talosta.
Nää on ihan selkeesti kokoomuksen dynaamisia uudistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi yleislakko. Minä en tähän suostu.
Kaikkien työikäisten kannattaa osallistua. Tuo on yksinkertaisesti väärin nostaa eläkeikä kohtuuttoman korkealle. Saa nähdä mitkä puolueet uskaltaa ajaa eläkeiän nostoa? Tuskin saavat sillä äänestäjiä.
No ei ainakaan demarit ja tuskin vasemmistoliittokaan. Eiköhän se ole lähinnä Kokkarit jotka tätä ajaa. Eihän herrojen kustomoituihin eläkepaketteihin ja kultaisiin kädenpuristuksiin tällaiset eläkeiän nostot mitään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kapiaisia tuskin koskee, nehän on kokkareiden erityissuojeluksessa. Nehän jää jo viiskymppisenä eläkkeelle ja joku vuosi taaksepäin nuorimmat pääsi jo 45 vuotiaana eläkkeelle. Onhan se raskasta hommaa se morteille vit tuilu.
Varmasti suomalainen innoissaan tekee töitä vaikka 90-vuotiaaksi asti, eli suoraan hautaan, jotta saa kustannettua kehitysmaalaisten loisten elinikäinen ilmainen elämä. Jee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini saa vuodessa eläkettä 42 000 euroa, jäi eläkkeelle 60-vuotiaana peruskoulun opettajan työstä, jota oli ehtinyt tehdä vähän alle 30 vuotta. On nyt ollut eläkkeellä n. 25 vuotta eli on todellakin ehtinyt saada lähemmäs miljoonan eläkettä. Hänellä on täysin eri elintaso kuin lapsillaan, jotka eivät ole koskaan saaneet edes yhtä paljon palkkaa kuin hän saa eläkettä. En valita tietenkään, mutta eihän tämä todellakaan reilua ole. Nuoremmat ikäpolvet ovat maksaneet eläkemaksuja satoja tuhansia, mutta heille ei tule sitten eläkettä edes maksamaansa summaa.
Minulla on suvussa aivan sama tilanne. En usko korviani, kun kuuntelen hyväkuntoisten yli kahdeksankymppisten vanhempieni valitusta, kuinka heidän on vaikeaa saada eläkkeensä kulutettua. Ei ihme, että tuo on nimetty ahneeksi sukupolveksi.
Hyvä oli jo nyt edesmenneen isänikin eläke, mutta en mä nyt häntä osaa kovin ahneeksikaan nimitellä, enkä varsinkaan helppoa elämää eläneeksi. Ensin kaksi kertaa evakoksi Karjalasta ja sitten vielä pariksi vuodeksi sotalapseksi Ruotsiin ja sen jälkeen pallottelua leski-äitinsä ja parin veljensä kanssa sinne tänne, kunnes sitten löytyi pieni evakkomökki ilman mukavuuksia ja umpiköyhä lapsuus leskimummoni kanssa pienviljelytilalla, jossa elettiin kolmen lehmän maitotilillä ja pienellä omatarve viljelyllä. 15 vuotiaana kansakoulun jälkeen suoraan työelämään rankkoihin fyysisiin hommiin pienellä palkalla ja töiden ohessa tuli rakennettua omakotitalo ja myöhemmin mökkikin pääasiassa omin voimin. Vaikken itsekään 60-luvulla syntyneenä yli kuuskymppisenä mikään aivan pullamössö ole, niin isääni verraten paljon helpomman elämän olen kuitenkin elänyt, vaikka eläkkeeni ei tulekaan olemaan isäni eläkkeen tasoa.
Puhut aivan eri sukupolvesta.
Älkää rutisko vaan tehkää töitä ja ottakaa niitä töitä myös vastaan mitä on tarjolla! Ja 50v+ ikäiset voisivat hakea niitä töitä aktiivisemmin eikä vedota ikärasismiin. Harvaa nyt kotoa tullaan töihin kysymään. Näin tein itse aikanani ja ansaitsin eläkkeeni.
T. Eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää rutisko vaan tehkää töitä ja ottakaa niitä töitä myös vastaan mitä on tarjolla! Ja 50v+ ikäiset voisivat hakea niitä töitä aktiivisemmin eikä vedota ikärasismiin. Harvaa nyt kotoa tullaan töihin kysymään. Näin tein itse aikanani ja ansaitsin eläkkeeni.
T. Eläkeläinen.
Sinun ahne sukupolvesi on maksanut noin 20 prosenttia eläkkeistänne. Joudu jo hautaan, mars mars.
Vielä jokin aika sitten keskimääräinen eläköitymisikä alkoi viitosella (5), kumma kun parikymmentä vuotta myöhemmin evoluutio on kehittynyt sitä tahtia, että ihminen voi hyvin työskennellä 75-vuotiaana.
Jos tämä on niin hyvä idea, niin miksi 20 vuotta sitten lukuisat ihmiset päästettiin eläkkeelle 55-58 -vuotiaana.
En ole pitkään aikaan edes uskonut, että mitään eläkettä tulee olemaan siinä vaiheessa, kun pääsen eläkeikään, vaan nykyinen järjestelmä on jo romahtanut, joten uutinen lähinnä huvittaa. Silti periaatteen tasolla ärsyttää päättäjien ja valtion röyhkeys edes ehdottaa mitään näin älytöntä. Mielestäni on jo perusteltu syy mennä joukolla eduskuntaan lynkkaamaan päättäjät. Hyvin paljon pienemmästä on menneisyydessä puhdistettu kokonainen johtava luokka. Sanonpahan vain.
Varttuneemmalle väelle ikävä asia, mutta meille nuoremmille se ja sama. Mitä väliä vaikka eläkeikä olisi 100 vuotta jos kaikki työ on automatisoitu siihen mennessä? Ei mitään eläkettä ole jos ei ole työelämääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut aivan eri sukupolvesta.
Enhän puhu. Tuo 42 000 euron eläkettä nauttiva äiti on on siis 85 vuotias ja minun isäni olisi nyt 87 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti suomalainen innoissaan tekee töitä vaikka 90-vuotiaaksi asti, eli suoraan hautaan, jotta saa kustannettua kehitysmaalaisten loisten elinikäinen ilmainen elämä. Jee!
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Viimeksi kun olin päiväaikaan monen vuoden jälkeen itäkeskuksen uimahallissa, miesten sauna oli aivan täynnä vastoin sääntöjä teltat päällä olevia somaleita. Ja näidenkö takia raataisin enää töissä burn outissa? Ei kiitos, näinpä vaihdoin ansiosidonnaiselle päivärahalle. Eivätkö poliitikot ymmärrä, mikä ruutitynnyri tässä on?
Ihan uteliaisuutta. Päättäjät ovat aktiivisesti harjoittaneet suomalaisten väestönvaihtoa, eli etnistä puhdistusta jo vuosikymmenten ajan. Ovat tuhonneet talouden ja kurjistaneet ihmisten hyvinvointia. Nyt tämä. Missä vaiheessa rahvas marssii eduskuntaan ja muihin vallan pesäkkeisiin ja yksinkertaisesti te loittaa päättäjät petturuudestaan? Aidosti utelen. Miten monta syytä lisää tarvitsemme?
Talous tasapainoon: vuonna 1974 syntynyt keskituloinen maksaa muutoksen seurauksena yli 120 000€ enemmän, kun huomioidaan elinikäodote ja maksettujen eläkemaksujen suuruus.
Vuonna 1966 syntynyt keskituloinen maksaa 0€ enemmän.
Arvaatte varmaan valmistelleen työryhmän syntymävuodet?
Epäsuhta on niin suuri että yhteiskuntajärjestyksestä jäljellä oleva aika lasketaan sekunneissa.