Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisnuorista tullut epäsosiaallisia?

Vierailija
07.10.2026 |

IS: Suomalaiset nuoret eivät innostu juttelemaan naapureilleen. Tuoreen kyselyn mukaan 75 prosenttia nuorista valitsee mieluummin hiljaisuuden, kuin naapurin kanssa keskustelun.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012324995.html

Johtuuko nuorten eristyneisyys netissä roikkumisesta?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä! Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdalla. Tunnen ihan kaikki samassa kerrostalossa asuvat ihmiset ja olen heidän kanssaan puheväleissä. Tämä on ollut omalta kannaltani erittäin hyödyllistä, koska jos olen tarvinnut jonkin asian suhteen apua, sitä ollaan oltu mulle auliisti tarjoamassa:) 

N23

Miksi vaivaat naapureitasi? Hanki ammattiapua.

Vierailija
82/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jutella naapurille? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurien tunteminen on turvallisuusasia. Tiedät, kuka seinän takana on eikä sinne vahingossa pääse pesiytymään venäjäntrolli-huumekauppias-roadman-mikälie.

höpöhöpö jokaisella on helvetillinen naapuri joka vähintäänkin meluaa kaikki yöt ja millään ei näistä pääse eroon, naapurit ovat kaikkein pahimpia häiriköitä kaikkialla

Vierailija
84/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurien tunteminen on turvallisuusasia. Tiedät, kuka seinän takana on eikä sinne vahingossa pääse pesiytymään venäjäntrolli-huumekauppias-roadman-mikälie.

Näin minäkin ajattelen. Kerrostalon käytävillä kulkee vaikka mitä  hiippareita. Kun yksikin vuotaa...

Vierailija
85/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä! Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdalla. Tunnen ihan kaikki samassa kerrostalossa asuvat ihmiset ja olen heidän kanssaan puheväleissä. Tämä on ollut omalta kannaltani erittäin hyödyllistä, koska jos olen tarvinnut jonkin asian suhteen apua, sitä ollaan oltu mulle auliisti tarjoamassa:) 

N23

Mitä ihmeen apuja oikeen tarvitset? Itse en ole ikinä tarvinnut mitään apuja, kun osaan itse kiivetä jalkaralle, käyttää vasaraa ja ruuvimeisseliä sekä käydä kaupassa.

Tarvitsin apua esimerkiksi ison leikkauksen jälkeen, kun mun oli vaikea liikkua:) 

N23

Oletko jotenkin vam mainen, kun tarvitsit leikkauksen? Eikö teille osoiteta hoitajia?

Vierailija
86/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään nuorena naapureille jutellut, enkä muutenkaan ns aikuisille, miksi olisin jutellut ? Miksi naapureiden kanssa pitää jutella jos ei ole asiaa, terveisin 55 vuotias 

Vierailija
87/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpöhöpö jokaisella on helvetillinen naapuri joka vähintäänkin meluaa kaikki yöt ja millään ei näistä pääse eroon, naapurit ovat kaikkein pahimpia häiriköitä kaikkialla

Hehe, et sitten miettinyt loppuun saakka...

Vierailija
88/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N23

Mitä ihmeen apuja oikeen tarvitset? Itse en ole ikinä tarvinnut mitään apuja, kun osaan itse kiivetä jalkaralle, käyttää vasaraa ja ruuvimeisseliä sekä käydä kaupassa.

Tarvitsin apua esimerkiksi ison leikkauksen jälkeen, kun mun oli vaikea liikkua:) 

N23

Saa-tantan vammainen. 

Vierailija
89/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N23

Miksi vaivaat naapureitasi? Hanki ammattiapua.

Sinä se olet avun tarpeessa. Sinukaltaisten takia Suomi voi pahoin.

Vierailija
90/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N23

N23

Ku-olisit vammainen. 

Vierailija
91/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Njaa. Itse olen 50+-ikäinen, mutta samanlainen kuin nuo 75% nuorista. Ei ole ollut tapana naapureita tervehtiä tai osoittaa mitään kiinnostusta niihin muutenkaan. 

Nuo. naapurijutut ainakin kaupungeissa, kerrostalossa, on pelkkää semmoista turhaa sosiaalista kuormaa, ei merkityksellisiä ihmissuhteita. Siksi minä, ja ilmeisesti monet nuoretkaan, ei niitä haluta. Elämässä voi silti kyllä olla paljonkin sosiaalisuutta ihan livenä. Mulla ainakin on. Ne on vaan ne mun omat piirit, sukulaiset, kaverit, työkaverit, en siihen lisäksi halua naapureita.

Kun tarvit apua, keneltä kysyt? Rappukäytävässä huumerikollisisia, parveke tulessa, sisään murtaudutaan, jne. savua ilmassa....

Joo isännöitsijään, se joka asuu 20 kilometrin päässä..?

Noissa tilanteissa soitetaan häkeen, ei mennä naapurin ovikelloa soittamaan ja kertomaan että käytävällä on huumerikollisia ja parveke on tulessa 

Vierailija
92/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N23

N23

Sy!? lkisin naamallesi vammainen. 

Vierailija
93/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Njaa. Itse olen 50+-ikäinen, mutta samanlainen kuin nuo 75% nuorista. Ei ole ollut tapana naapureita tervehtiä tai osoittaa mitään kiinnostusta niihin muutenkaan. 

Nuo. naapurijutut ainakin kaupungeissa, kerrostalossa, on pelkkää semmoista turhaa sosiaalista kuormaa, ei merkityksellisiä ihmissuhteita. Siksi minä, ja ilmeisesti monet nuoretkaan, ei niitä haluta. Elämässä voi silti kyllä olla paljonkin sosiaalisuutta ihan livenä. Mulla ainakin on. Ne on vaan ne mun omat piirit, sukulaiset, kaverit, työkaverit, en siihen lisäksi halua naapureita.

Kun tarvit apua, keneltä kysyt? Rappukäytävässä huumerikollisisia, parveke tulessa, sisään murtaudutaan, jne. savua ilmassa....

Noissa tilanteissa soitetaan häkeen, ei mennä naapurin ovikelloa soittamaan ja kertomaan että käytävällä on huumerikollisia ja parveke on tulessa 

Ei, naapuri  ei soita kun tietää, että olet paska ihminen. Antaa hörhöjen vaan ryöstää kämppäsi silläaikaa kun olet lähibaarissa.

Vierailija
94/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan aikuinen nelikymppinen nainen enkä jaksa puhua ihmisille. Töissä tietenkin joo ja kun käyn isovanhempia katsomassa tai muita ihmisiä joista pidän. Naapureita tervehdin, mutta en jaksa jutella joutavia sääkeskusteluja. Miksi edes pitäisi? Ennen suomalaiset oli ylpeitä siitä ettei tarvinut puhua small talkia. Siksi me tänne pohjoiseen tultiin että saadaan olla rauhassa, pilkkoa polttopuita, saunoa. Pitääkö kaikki hyvä pilata jollain amerikkalaisella teennäisyydellä? 

Vierailija
95/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, naapuri  ei soita kun tietää, että olet paska ihminen. Antaa hörhöjen vaan ryöstää kämppäsi silläaikaa kun olet lähibaarissa.

Jep. Suomessa tehdään jokaikinen päivä keskimäärin 10 asuntomurtoa päivässä. Tässä vain ilmoitetut rikokset. Voihan se sattua kohdallekin.

Vierailija
96/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma on a f r i k k a la i s te n kanssa. Ei mikään mene mieliksi. Taitaa olla niin suuri k u l t t u u rimuuri. Siihen vielä ylpeät z o o m e ri t päälle heidän seuranaan. 

Koita nyt vähän miettiä kannattaako kirjoitella typerää paskaa joka ikiseen ketjuun.

Vierailija
97/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi sanon ja hymyilen.

Hirveää oli asua talossa missä juoruämmät istuivat rapun edessä kyttäämässä ja supattamassa aina, kun. ohi meni. Udeltiin kaikkea mahdollista  Toinen naapuri alkoi ramppaamaan ovella, kun erehdyin kerran jäämään jutulle.

Enää en tosiaan muuta, kun tervehdi ja hymyile ja hyvä näin .🙂

Vierailija
98/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs muustakaan ? Ja ei mua ainakaan kiinnosta mikään hajuherne ! Esim tupakki ja ällöt parfyymipellet ! Haisevat kumpikin. Minkä ikäinen tahansa. 

Vierailija
99/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä kysyn apua alakerran rollaattorimummolta, kun nisti sytyttää talon tuleen...

Olet ulkona ja asuntoosi yritetään tunkeutua. Voit arvella, ilmoittaako ylenkatsomasi rollaattorimummo kenellekään.  Kämppä tyhjä kun tulet. 

Tai lapsesii tarvitsee apua kun isommat puhalla kiusaa. Kukaan ei sinua auta. Koska olet witdumaiinen tyyppi siinä talossa.

Kommenttisi kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Minä hälytän apua, jos näen rikoksen. Ei minulle ole väliä,  onko rikoksen uhri minulle tuttu tai edes ystävällinen. Sinä sen sijaan olet rikokseen osallinen, jos et auta, koska "yhyy, naapuri ei tervehtinyt".

Vierailija
100/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin ajattelen. Kerrostalon käytävillä kulkee vaikka mitä  hiippareita. Kun yksikin vuotaa...

Naapureiden tunteminen jotenkin estää sen että seinän taakse ei voisi muuttaa venäkäntrolli?