Suomalaisnuorista tullut epäsosiaallisia?
IS: Suomalaiset nuoret eivät innostu juttelemaan naapureilleen. Tuoreen kyselyn mukaan 75 prosenttia nuorista valitsee mieluummin hiljaisuuden, kuin naapurin kanssa keskustelun.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012324995.html
Johtuuko nuorten eristyneisyys netissä roikkumisesta?
Kommentit (104)
Ei naapureiden kanssa kannata olla missään tekemisissä. Ovat kuitenkin pian ovikelloasi soittamassa ja jotain vailla.
Olen 36v mies ja mua on nätit, iältään ehkä parikymppiset tai vähän sen yli olevat naapurin naiset moikkailleet. Ei kaikki, mutta useampi kuitenkin. Haluaisivatko jotain muutakin kuin moikkailua? 😉
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuon ikäiset ole koskaan kiinnostuneet juttelemaan kuin ikäistensä kanssa. Ala- ja yläkoululaiset juttelee tutuille ja vieraille, toisen asteen tutkintoa suorittavista juttelee vain ne jotka ovat jo vuosia tehneet töitä esim. kaupassa, sitten kun 30 lähestyy niin huomataan että on muitakin kuin oma ikäryhmä. Johtuu varmaan aivojen kehitystilasta, mutta näin on ollut aina.
Kyllä meille aikoinaan opetettiin, että pitää edes tervehtiä. Enää ei kai sitä arvosteta eiikä siitä välitetä.
Olen jo 35, mutta en mäkään haluaisi naapureille jutella. Kerrostalossa asuessani kyttäsin ovisilmästä ennen kuin lähdin ovesta ulos, jos käytävässä oli ihmisiä/kuului ääniä, odotin niin kauan, että sain mennä rauhassa yksin ulos.
Nykyään asun maalla, en ole ikinä edes nähnyt ”naapureitani”.
Vierailija kirjoitti:
Njaa. Itse olen 50+-ikäinen, mutta samanlainen kuin nuo 75% nuorista. Ei ole ollut tapana naapureita tervehtiä tai osoittaa mitään kiinnostusta niihin muutenkaan.
Nuo. naapurijutut ainakin kaupungeissa, kerrostalossa, on pelkkää semmoista turhaa sosiaalista kuormaa, ei merkityksellisiä ihmissuhteita. Siksi minä, ja ilmeisesti monet nuoretkaan, ei niitä haluta. Elämässä voi silti kyllä olla paljonkin sosiaalisuutta ihan livenä. Mulla ainakin on. Ne on vaan ne mun omat piirit, sukulaiset, kaverit, työkaverit, en siihen lisäksi halua naapureita.
Kun tarvit apua, keneltä kysyt? Rappukäytävässä huumerikollisisia, parveke tulessa, sisään murtaudutaan, jne. savua ilmassa....
Joo isännöitsijään, se joka asuu 20 kilometrin päässä..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njaa. Itse olen 50+-ikäinen, mutta samanlainen kuin nuo 75% nuorista. Ei ole ollut tapana naapureita tervehtiä tai osoittaa mitään kiinnostusta niihin muutenkaan.
Nuo. naapurijutut ainakin kaupungeissa, kerrostalossa, on pelkkää semmoista turhaa sosiaalista kuormaa, ei merkityksellisiä ihmissuhteita. Siksi minä, ja ilmeisesti monet nuoretkaan, ei niitä haluta. Elämässä voi silti kyllä olla paljonkin sosiaalisuutta ihan livenä. Mulla ainakin on. Ne on vaan ne mun omat piirit, sukulaiset, kaverit, työkaverit, en siihen lisäksi halua naapureita.
Kun tarvit apua, keneltä kysyt? Rappukäytävässä huumerikollisisia, parveke tulessa, sisään murtaudutaan, jne. savua ilmassa....
Joo isännöitsijään, se joka asuu 20 kilometrin päässä..?
Soitan poliisille, enkä vaivaa naapureitani.
Yhteisöllisyys on ihan perseestä. Olen irtisanoutunut siittä jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naapureille pitäisi jotain jutella?
Ei miksikään. Olen63 mummokka. En odota että joku talon nuori tulisi minulle juttelemaan. Tervehditään kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, oikea ihminen vieressä on kammotus. Elämä on somessa ja vääristynyttä. Todellisuudentaju on kadoksissa. Nuoren mieli tahtoo hajota. Tätä kehityskulkua ei ymmärretty kun teknologiaa kehitettiin. Anteeksi.
Olisi voitu helposti ymmärtää jos oltaisiin vähän edes yritetty. Itse mietin nuorena, että miksi näin isoja muutoksia otetaan tarkistelematta ollenkaan miten ne vaikuttavat. Silloin opettajat huusi koko tunnit sitä, että puhelimet pois. Silti kaikki käyttivät niitä.
Ja kehä III sisäpuolella on pahinta. Sen ulkopuolella on vielä normaalia porukkaa.
Olen ihan normaali ja rauhallinen työssäkäyvä nuori aikuinen. En ole koskaan pitänyt mitään bileitä ja muuta. Mutta osa taloni vanhuksista eivät ole tervehtineet minua takaisin, vaikka olen tervehtinyt heitä. Ovat kyllä kuulleet ja toljottaneet. Enpä toiste morjesta enää heitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naapurin nuoret mulle moikkaa ja mä niille. Enempää nyt tarviikkaan jutella.
Jotain syystä just nuoret moikkailee mutta vanhemmat ei.
Haluan vain olla omissa oloissani, enkä todellakaan halua naapureihini minkäänlaisia välejä luoda.
Vierailija kirjoitti:
Ja kehä III sisäpuolella on pahinta. Sen ulkopuolella on vielä normaalia porukkaa.
Nimenomaan Kehä I:n sisällä on oikein ystävällistä ja kohteliasta porukkaa. Huonoilla alueilla käytös on ihan erilaista, ja nämä sijaitsevatkin Kehä III:n tuntumassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naapureille pitäisi jotain jutella?
Miksi puhelinta pitää näpyttää, miksi joku käy töissä, mikä pitää käydä suihkussa...
Eipä näin nelikymppisenäkään jaksa sosialisoida yhtään pakollista enempää