Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisnuorista tullut epäsosiaallisia?

Vierailija
07.10.2026 |

IS: Suomalaiset nuoret eivät innostu juttelemaan naapureilleen. Tuoreen kyselyn mukaan 75 prosenttia nuorista valitsee mieluummin hiljaisuuden, kuin naapurin kanssa keskustelun.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012324995.html

Johtuuko nuorten eristyneisyys netissä roikkumisesta?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekososiaalisuus syrjäyttää todellisen sosiaalisuuden. Ihan pelottaa kun näistä nuorista tulee virkamiehiä ja naisia. Ihmistä päin eii edes katsota ruudun takaa.

Vierailija
2/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naapureille pitäisi jotain jutella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo mitään asiaa.

Vierailija
4/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tunnistaisi naapureitani. 

Vierailija
5/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenellekään? Jos naapuri ryöstetään, siellä palaa, katso muualle.

Vierailija
6/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksi poika tervehtii.

Vierailija
7/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oikea ihminen vieressä on kammotus. Elämä on somessa ja vääristynyttä. Todellisuudentaju on kadoksissa. Nuoren mieli tahtoo hajota. Tätä kehityskulkua ei ymmärretty kun teknologiaa kehitettiin. Anteeksi.

Vierailija
8/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naapurin nuoret mulle moikkaa ja mä niille. Enempää nyt tarviikkaan jutella. 

Vierailija
9/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaamme naapureita. 

"Vain Suomessa.  2026"

Vierailija
10/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman onnellisin maa ja niin edespäin.

Vierailija
11/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naapurin nuoret mulle moikkaa ja mä niille. Enempää nyt tarviikkaan jutella. 

Minusta tämä on ok, ja tavallaan jo juttelun piiriin laskettava. Suomessahan ei kyetä parempaan. Suurin osa ei tervehdi.

Vierailija
12/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuukauden Metsäkoululla kurssilla. Lähes jokainen poika ja tyttö tervehti ja jos mahdollista niin juttelikin.

Vierailija
13/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurisopu säilyy parhaiten, kun olla misään tekemisissä.

Vierailija
14/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurien tunteminen on turvallisuusasia. Tiedät, kuka seinän takana on eikä sinne vahingossa pääse pesiytymään venäjäntrolli-huumekauppias-roadman-mikälie.

Vierailija
15/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenellekään? Jos naapuri ryöstetään, siellä palaa, katso muualle.

TÄMÄ! 

Jos naapuri on kusipää ei tervehdi ja muuta. En auta, en puutu, hoitakoon omat asiansa . Saa mitä tilasi.

Vierailija
16/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurien tunteminen on turvallisuusasia. Tiedät, kuka seinän takana on eikä sinne vahingossa pääse pesiytymään venäjäntrolli-huumekauppias-roadman-mikälie.

Juuri näin. Moni ei ajattele omaa nenäänsä pitemmmälle. Nokka pystyssä, mutta kuinka kauan?

Vierailija
17/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, oikea ihminen vieressä on kammotus. Elämä on somessa ja vääristynyttä. Todellisuudentaju on kadoksissa. Nuoren mieli tahtoo hajota. Tätä kehityskulkua ei ymmärretty kun teknologiaa kehitettiin. Anteeksi.

Tästä on tulossa iso lasku. Jotkut jo tajuaa, suurin osa ei.

Vierailija
18/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuon ikäiset ole koskaan kiinnostuneet juttelemaan kuin ikäistensä kanssa. Ala- ja yläkoululaiset juttelee tutuille ja vieraille, toisen asteen tutkintoa suorittavista juttelee vain ne jotka ovat jo vuosia tehneet töitä esim. kaupassa, sitten kun 30 lähestyy niin huomataan että on muitakin kuin oma ikäryhmä. Johtuu varmaan aivojen kehitystilasta, mutta näin on ollut aina.

Vierailija
19/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa. Itse olen 50+-ikäinen, mutta samanlainen kuin nuo 75% nuorista. Ei ole ollut tapana naapureita tervehtiä tai osoittaa mitään kiinnostusta niihin muutenkaan. 

Nuo. naapurijutut ainakin kaupungeissa, kerrostalossa, on pelkkää semmoista turhaa sosiaalista kuormaa, ei merkityksellisiä ihmissuhteita. Siksi minä, ja ilmeisesti monet nuoretkaan, ei niitä haluta. Elämässä voi silti kyllä olla paljonkin sosiaalisuutta ihan livenä. Mulla ainakin on. Ne on vaan ne mun omat piirit, sukulaiset, kaverit, työkaverit, en siihen lisäksi halua naapureita.

Vierailija
20/104 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kaduillaliikkumisen taito, siis kaupunkikulttuurin alkeetkin on useilla ihan hukassa. Kävellään uhmakkaasti päin ja ei missään nimessä väistetä ja anneta tietä muillekin. MINÄ MINÄ MINÄ. Ero on valtaisa verrattuna eurooppalaisiin sivistyskaupunkeihin.