70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä
Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.
Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.
70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä
Kommentit (165)
Monet irtisanotaan ennen eläkeikää ja omaisuuden menettää.
Isä on syntynyt 1960 ja olen iloinen jos hän pääsee eläkkeelle kun pitkän työuran teki ja auttoi meidän lastenkin elämäässä vielä aikuisena. Hän on eläkeensä ansainnut mutta omasta tuevaisuudestani en juuri välitä, kun en ole puoliksikaan niin ahkera ja kätevä töissäni. Minulta ei rakentuisi talo, eikä korjaannu auto ja muut laitteet. Enkä ikinä maatilan töiden jälkeen jaksaisi käydä vielä tekemässä metsurintöitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1974. Kyllä ahdistaa. Olen tehnyt jo kolme vuosikymmentä töitä sillä odotuksella, että saan eläkkeeni 65-vuotiaana. En ole edes valittanut kovista maksuista, saisinhan sitten kuitenkin itsekin nauttia ajallaan esim. matkoista sitten eläkkeellä, jos vaan terveyttä riittää. Nyt tämä alkaa mennä siihen suuntaan, että eläkkeelle pääsee niin vanhana, että on iso riski että silloin ei enää jaksa kauheasti reissata. Mutta siis se kyrsii, että sopimuksia muutellaan jälkikäteen.
Nyt tuntuu, että jos tuo tulee tosiaan voimaan, niin alan aktiivisesti kannattaa koko hemmetin eläkejärjestelmän alasajoa nykyisessä muodossaan. Kuka tuollaiseen haluaa maksaa, kun ei ikinä tiedä mitä ja milloin sieltä saa ulos? Saisivat kerätä maksut vaan johonkin minimaaliseen peruseläkkeeseen, ja muut ihmiset saisivat säästää itse jos haluavat.
Myöskin tämä tuntuu tosi dystooppiselta aikana, jolloin tekoäly on tulossa ja ihmisten tekemän työn pitäisi VÄHENTYÄ eikä lisääntyä. Meille pitäisi vähitellen tulla lisää aikaa nautiskella elämästä, mutta typerät poliitikot yrittää pistää tekemään työtä rollaattori-ikään asti. Sitä paitsi, jos ja kun tekoäly kuitenkin vie töitä, niin eikö vanhojen roikkuminen työelämässä pidempään tarkoita, että nuorille ei riitä töitä. Ihan paska diili. Vanhat ihmiset joutuu väsyneenä tekemään työtä, ja nuoret tuskailee työttöminä ja pätkätöissä.
Haluaa testata ihmisten rajoja kuinka pitkälle pääsee. Kapitalismissa ihmisten hyvinvointi jää toiselle sijalle.
Joo, hieno juttu. Pidetään vanhukset töissä, jotta nuoret ei tule koskaan pääsemään työelämään. Tämä on juuri oikea tapa viedä nuorilta usko tulevaisuuteen. Ei tarvitse sitten ihmetellä miksi niitä lapsia ei enää hankita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolen naurusta. Tietenkin olen syntynyt juuri 1967.
Minä 1966 joulukuussa. Hahhahh. Kannatan asiaa.
Minäkin olen syntynyt 1966. Eläkeikäni on nyt 65 v. ja muutama kuukausi päälle. Mutta olen päättänyt jäädä pois työelämästä 62 v. jolloin saan OVE-eläkkeen ja kaksi vuotta ansiosidonnaista ikäni vuoksi, tosin sitäkin voidaan leikata/lyhentää. Karenssi ei huoleta, on säästöjä eikä karenssi vaikuta ansiosidonnaisen kestoon.
En ymmärrä miten työmotivaatio on enää huipussaan kenelläkään yli 60-vuotiaalla, lisäksi jaksaminen ja terveys ei ole nuorempien tasolla.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Ihan sama, en elä 65-vuotiaaksi saati sitten 70-vuotiaaksi tai vanhemmaksi.
Seuraava ehdotus on varmaan sitten, että koko eläkejärjestelmä poistetaan. Työnteko loppuu sitten kun työntekijässä ei enää henki pihise.
Ei hämmästytä ollenkaan, että jurttalaiset haluaisivat varastaa ihmisten eläkkeet. Kannattaisi melkein (...) eläkeiän nostoa jälkikäteen ehdottavat.
Diktatuureissa kaikki iästä välittämättä valjastettiin töihin. Vaikka katuja lakaisemaan. Miten tämä ehdotus eroaa siitä? Näet sen vanhuksen kadulla lakaisemassa. Täysin sama kuva kun dikatuurien aikaan vaikkapa Saksassa tai Venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, hieno juttu. Pidetään vanhukset töissä, jotta nuoret ei tule koskaan pääsemään työelämään. Tämä on juuri oikea tapa viedä nuorilta usko tulevaisuuteen. Ei tarvitse sitten ihmetellä miksi niitä lapsia ei enää hankita.
Ei vaan irtisanotaan ennen eläkeikää ja omaisuutta joutuu myymään, kun ei pärjää 595 yleistuella.
Mitä sillä suutemmalla eläkerahalla tekee kun kuolee kuitenkin 70v eläkkeelle päästyä.
buumerit ... vihainen milleniaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan irtisanotaan ennen eläkeikää ja omaisuutta joutuu myymään, kun ei pärjää 595 yleistuella.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Ei saa olla säästöjä.
lopettakaa valittaminen ja tehkää lapsia
se on ainoa tapa saada kunnon eläke
Eli säästöt joutuu kuluttamaan ennen eläkeikää, kun 595 yleistuki ei riitä.
Ove vähentää 595 yleistukea.
Kiitos hallitus
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole juuri päinvastoin ?
Vierailija kirjoitti:
Vielä lisää työttömiä tähän maahan? Minä ainakin kasvatan lapseni niin, että he innostuvat hakemaan korkeasti koulutettujen työpaikkoja ulkomailta. Tähän uppoavaan laivaan nimeltä Suomi ei kannata satsata yhtään.
Turha kuvitella, että töissä saisi olla seitsenkymppiseksi. Kyllä työnantaja potkii pois hyvissä ajoin ennen sitä. Koska eläkeikään on vielä aikaa, olet sitten työttömänä.