Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä

Vierailija
07.10.2026 |

Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.

Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012326131.html

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolen naurusta. Tietenkin olen syntynyt juuri 1967. 

Luojan kiitos synnyin ennen vuotta 1967

Vierailija
22/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleissa voi vaikuttaa. Tätä uudistusta kannattaa ja ajaa toistaiseksi vain ja ainoastaan Kokoomus. Edes persut eivät ole vielä ainakaan tämän taakse tulleet, vaikka Riikan konttorista idea on lanseerattukin. Muutenkin kannattaa liittyä niihin ammattiliittoihin. Muuten duunarilla pyyhitään lattiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että nykyisillä stressitasoilla elän 65, enkä 70-vuotiaaksi, joten on tämä parempi kuin eläkemaksujen nosto.

Koko järjestelmä kyllä on koominen ryöstömekanismi.

Vierailija
24/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös elinaikakerroin hoida homman niin että eläkeikää jo nostettiin ja nyt eläkkeet riittävät? Siis mitä fittiä? Olisiko parempi että lopetetaan puheet eläkeiän nostosta tähän paikkaan. Mikäli eläkeläisen pitää osallistua taloustalkoisiin niin sen pitää tarkoittaa nykyisiä eläkeläisiä.

Minulla on mennyt luotto Suomeen. Olen huomannut että tämä on ihan pska valtio ja yhteiskunta.

Riikka vippasi miljardin eläkerahoja, jotenkin ne on paikattava. 

Vierailija
25/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet kun nykyään on jo paljon ihmisiä mitkä ovat päässeet eläkkeelle 60v ja elävät 90 vuotiaaksi. Ja vielä isompi porukka elää 80-85v ikään

Eli siis toivoisit jonkinlaista nopeampaa väestön poistumaa ? Että tämä eläkeiän nosto surmaisi nämä vanhat pois nopeammin? 

Vierailija
26/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1974. Kyllä ahdistaa. Olen tehnyt jo kolme vuosikymmentä töitä sillä odotuksella, että saan eläkkeeni 65-vuotiaana. En ole edes valittanut kovista maksuista, saisinhan sitten kuitenkin itsekin nauttia ajallaan esim. matkoista sitten eläkkeellä, jos vaan terveyttä riittää. Nyt tämä alkaa mennä siihen suuntaan, että eläkkeelle pääsee niin vanhana, että on iso riski että silloin ei enää jaksa kauheasti reissata. Mutta siis se kyrsii, että sopimuksia muutellaan jälkikäteen.

Nyt tuntuu, että jos tuo tulee tosiaan voimaan, niin alan aktiivisesti kannattaa koko hemmetin eläkejärjestelmän alasajoa nykyisessä muodossaan. Kuka tuollaiseen haluaa maksaa, kun ei ikinä tiedä mitä ja milloin sieltä saa ulos? Saisivat kerätä maksut vaan johonkin minimaaliseen peruseläkkeeseen, ja muut ihmiset saisivat säästää itse jos haluavat. 

Myöskin tämä tuntuu tosi dystooppiselta aikana, jolloin tekoäly on tulossa ja ihmisten tekemän työn pitäisi VÄHENTYÄ eikä lisääntyä. Meille pitäisi vähitellen tulla lisää aikaa nautiskella elämästä, mutta typerät poliitikot yrittää pistää tekemään työtä rollaattori-ikään asti. Sitä paitsi, jos ja kun tekoäly kuitenkin vie töitä, niin eikö vanhojen roikkuminen työelämässä pidempään tarkoita, että nuorille ei riitä töitä. Ihan paska diili. Vanhat ihmiset joutuu väsyneenä tekemään työtä, ja nuoret tuskailee työttöminä ja pätkätöissä.

Se on muuten mielenkiintoista, että se "omaisuudensuoja" ei näytä koskevan boomereita nuorempia vaan ehtoja voidaan muuttaa mielivaltaisesti ja aina nuoria sorsien.

Vierailija
27/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heille 4 v ja 9 kk lisää. Toimistossa ja etätöissä vielä menisi, mutta fyysisessä työssä aikamoinen loikka.

Kyllä se alkaa aivot sulaa vanhemmalla, ei pysty enää samaan tahtiin takomaan tietokonetta kuin nuoremmat. 

Vierailija
28/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.

Eihän alle 23-vuotiaan eläke kertynyt ainakaan silloin kun olin itse töissä. Sitä paitsi palkat olivat aivan naurettavat jotain 2000 markkaa kuukaudessa eli parin kuukauden työnteko ei olisi näkynyt kovin merkittävänä lisänä eläkkeessä. Viime vuosikymmenen ja ylikin palkkani on ollut 10 000 euroa kuukaudessa .joten odotan että saisin edes 5000 euroa kuukaudessa eläkettä sitten joskus jos jaksan eläkeikään asti. Ei sekään kovin hyvä eläke ole kun veroa menee kolmannes ja hinnat vain nousevat. Onneksi on tilillä vajaa miljoona euroa "pahan päivän" varalta.

Vierailija
29/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tämä on VIRKAMIESTEN ehdotus ENSI VAALIKAUDELLE talouden sopeuttamiseksi.

Vierailija
30/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän esittävät, ei tule menemään läpi. Töitä ei ole nuoremmillekaan!

Vierailija
31/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet jäävät myös pieniksi.  Eläkeläiset jäävät työttömiksi 10 v ennen eläkkeelle pääsyä, koska kukaan ei palkkaa yli 60 v töihin tai edes pidä heitä töissä.

Uudistuksen jälkeen kortistossa odotellaan 20 vuotta ja ylikin, riippuen minkä ikäisenä potkut saa. 50 vuotiaan työllistyminen on nytkin heikkoa.

Tämä. Vi..... vituttaa.

Vierailija
32/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolen naurusta. Tietenkin olen syntynyt juuri 1967. 

Minä 1966 joulukuussa. Hahhahh. Kannatan asiaa.

Vierailija
33/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1967 syntyneet ja sitä nuoremmat. Eihän siinä. Pitää hommata kaikki mahdolliset vitamiinit ja hivenaineet, että jaksaa 70-vuotiaaksi asti töissä.

Vierailija
34/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskelma on että moni kuolee 65-70 ikäisenä niin niille ei tuu mitään eläkettä 

Moni kuolee, mutta suurin osa ei kuole. Eiköhän se korotus perustu osin siihen että ihmisten elinikä on noussut huomattavasti niistä ajoista kun nykyinen eläkeikä säädettiin. 

Vierailija
35/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.

Ei mene noin vaan sinun nukyisen eläkeiän päälle pitää tehdä 6 kk lisää. Itsellä vm 1968 ja sama juttu. Tuskin mikään puolue uskaltaa tuota toteuttaa tuolloisenaan. Nykysysteemiin on sisäänrakennettu eläkeiän nousu. 

Sinulla 6kk, hänellä 12. Ei hyvä.

Vierailija
36/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollainhan liiallinen m. muutto täytyy kustantaa. Rikkaat eivät ala sitä maksamaan. Vaan he odottavat m. muutosta itselleen ainoastaan tuottoja 

Vierailija
37/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaleissa voi vaikuttaa. Tätä uudistusta kannattaa ja ajaa toistaiseksi vain ja ainoastaan Kokoomus. Edes persut eivät ole vielä ainakaan tämän taakse tulleet, vaikka Riikan konttorista idea on lanseerattukin. Muutenkin kannattaa liittyä niihin ammattiliittoihin. Muuten duunarilla pyyhitään lattiaa.

Aika hyvin on porukkaa liittynytkin ammattiliittoon.  Ei onnistunut orpo rahallakaan.

Vierailija
38/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tätä kokoomuskaan kannata?

Vierailija
39/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee missään tapauksessa 70-vuotiaaksi asti töitä. 65 on ihan max, voi olla että jo aiemmin pistän pillit pussiin. En ole koskaan laskenut muutenkaan eläkkeen varaan. Oon ollut ihan tietoinen siitä, että voi käydä niin että eläkeikää nostetaan, tai että eäkkeitä leikataan. Olen sitä ajatellen sijoittanut jo pitkään, ja niillä rahoilla maksan sitten itse itselleni eläkettä. Irtisanoudun jossain vaiheessa.

Vierailija
40/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoraha leikataan ja työura pitenee. Näillä keinoinko saadaan syntyvyys nousuun, kuka oikeasti vihaa omia lapsiansa niin paljon, että tekee tänne lapsia tähän elämänmittaiseen orjuuteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi