Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

RAIVOSTUTTAVAA!! Serkku on puheterapeutti eikä voi katsoa, onko meidän lapsella kaikki ok

Vierailija
03.10.2008 |

Täällä päin on kamala pula puheterapeuteista ja jonot on pitkät. Neuvolasta saatiin lähete, mut ei mitään tietoa, koska päästään.

Serkku on kummiskin puheterapeutti ja pyysin, voisko se katsoa. Sanoi, ettei kuulemma pysty! Tarttis olla jotain samperin testejä ja muita eikä oo kuulemma sikskään sovelias, ettei oo ihan puolueetoon.

Mä olen ihan raivona!!!! Mikä siinä voi olla niin vaikeaa??

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on runsaasti myös yksityisiä puheterapeutteja

Vierailija
22/45 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh sentään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se niin yksinkertaista ole. sitäpaitsi mihin ja nyt tosiaan johtais jos jotain olis tai ei olis. eri asia jos pyytää neuvoja tms ja tukan leikkuukin nyt hieman eri asia kuin joku puheterapia arvio.

Vierailija
24/45 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinostais tietää, mikä on ap:n koulutus? Et varmaan ole missään vaativan tason asiakaspalvelutehtävissä?

Vierailija
25/45 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vierailepa osoitteessa:

http://www.peda.net/img/portal/1025220/Puheope.htm

Joka päivä 10 minuuttia harjoituksia, niin lapsesi luultavimmin osaa suomalaisen r-kirjaimen jouluun mennessä. Lyhyt ja erittäin kannattava investointi. Ja jos lapsia on useampia, niin harjoituta kaikki yhdessä.

Itse olen opettanut kahdelle lapselleni r-kirjaimen ulkomailla, ja se menee tosi helposti kun muistaa käyttää tuota d-kirjainta apuna.

Parhaiten r-täryn löytää harjoituksella:

adn-dn-dn-dn... Niin kauan, että pärähtää!

Vierailija
26/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni käy puheterapiassa (eng) mutta suomalaiseen ärrään siitä ei ole apua.

Iso kiitos siis linkistä!

Vierailija
27/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatiltani olen it-konsultti ja kyllä lähes joka kyläpaikassa kysytään jotain tietokonejuttuja - yksinkertaisesta neuvosta aina käyttöjärjestelmien ja systeemien asentamiseen ja kasaamiseen. Yleensä kyllä autan, koska olen usealle näistä ainoa mahdollisuus. Tosin on jotain kaupallisia helppareita, mutta tuntiveloitus on samaa luokkaa kuin omani eli 70-150 euroa/tunti + kulut + perusmaksu... Siinä tulee jo hintaa, jos joku kuvake on kadonnut jonnekin tai perusasennukset menneet vähän solmuun...

Kai puheterapia on sitten joku sellainen salatiede, että sitä ei voi toisten hyväksi tehdä.

Omassa tuttavapiirissäni on myös sairaanhoitajia, arkkitehtejä, lääkäreitä, eläinlääkäreitä, hierojia, fysioterapeutteja, koirahierojia, kielenkääntäjiä, lakimiehiä, kustantajia, kätilöitä, putkimiehiä ja monesti heiltä on voinut pyytää neuvoa tai apua ongelmiin. Mutta ehkäpä nämäkin kaikki ammatit ovat ihan eri tasolla puheterapeutismin kanssa. Varsinaisista palveluista tietysti maksan, mutta kyllä tosiaan neuvoa tai suositusta voi pyytää.

Vierailija
28/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisista palveluista tietysti maksan, mutta kyllä tosiaan neuvoa tai suositusta voi pyytää.

Aloittaja oli pyytänyt serkultaan ARVIOTA. Sellaista ei voi tehdä ilman oikeita välineitä. Lisäksi niitä ei tosiaan saa tehdä liian usein, muuten niiden validiteetti kärsii.

Mä en tajua, mikä tässä on niin vaikea tajuta. Tuollaista arviota ei vain voi tehdä muut kuin puheterapeutit, jotka laittavat sitten ne tulokset sinne potilastietoihin. Tietenkin serkkupt voi "katsoa", onko kaikki ok, mutta sellaisella tuloksella ei ole mitään arvoa. Aika paha mennä sanomaan, että kaikki on ok, jos ei olekaan. Ihan yhtä paha on sanoa, että kaikki ei ole ok, jos sitten onkin.

Vierailija
29/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai puheterapia on sitten joku sellainen salatiede, että sitä ei voi toisten hyväksi tehdä.

Näin juuri. Minä kirjoitan ammatikseni, ja autan myös sukulaisia ja ystäviä monenlaisten tekstien tekemisessä tai oikolukemisessa. En tietysti ilmaiseksi tekisi jotain suurta esitettä tai nettiportaalia, mutta kyllä sitä nyt voi tuttujaan vähän jeesata! Anna hyvän kiertää.

Lääkäreitä pidän ehkä poikkeuksena silti. Ihan jokainen ei tarvitse puheterapeutin palveluja, mutta lääkärille saattaa riittää pyyntöjä sukulaisilta todelliseksi riesaksi asti. Toisaalta tunnen (netin kautta) yhden lääkärin, joka sähköpostilistalla ihan mielellään vastailee kaikenlaisiin alansa kysymyksiin.

Vierailija
30/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain tietokonejutuissa neuvoa kuin lapsen erityistarpeissa. Mun mies on kanssa järjestelmäasiantuntija ja meillä on sukulaisten tietokoneen romuja nurkat täynnä kun niitä huvikseen korjaa.

Lasten erityistarpeet on vanhemmille usein hyvin arkoja asioita, joissa voi pilata koko sukulais- tai ystävyyssuhteen jos niihin menee sekaantumaan.

Vierailija
31/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä minäkään serkkuna tohtisi diagnosoida lastasi. Kun lapsesi on todennäköisesti puheterapeutin tarpeessa, ei ne vanhemmille kerrottavat uutiset ole mitään helppoja. Yhä vaikeammaksi asian tekee, jos lapsen vanhemmat ovat tuttuja.

Olen serkkusi kanssa samaa mieltä, että objektiivisuus voisi olla hukassa. Vanhemmille ei välttämättä haluaisi kertoa niin huonoja uutisia kuin tarve vaatii.

Minäkään en muuten suostu tekemään oman alani töitä tutuille vapaa-aikanani. Toiselle työskentelevänä olen aina kieltäytynyt sillä perusteella, etten ole perustanut yritystä tai toiminimeä, jonka avulla voisin laskuttaa (siis laillisesti). Pimeää työtä en ryhdy tekemään. Ja tottakai myös vapaa-ajallani on hinta. Eli ilmaistyötä ei kannata edes kysellä.

Vierailija
32/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voittehan silti mennä seuraavan kerran suomessa ollessanne yksityiseen puheterapiaan!

Vierailija
33/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt paljonkin ilmasta työtä tuolle serkulle?

Entä jos serkku tekisinkin vahingossa väärän diagnoosin? Menisikö välit lopullisesti.

Minä en edes kehtaisi pyytää keneltäkään serkulta tuollaista. Menisin sitten hänen vastaanotolleen, jos erityiset hänet välttämättä haluaisin, mikä ei todellakaan kuulosta järkevältä.

Vierailija
34/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hänellä ole testejä. Tosi on. Neurologisella osastolla kun pojallemme tehtiin puheter. testit, hänellä oli sellaiset testit siinä käytössä. On aika vaikeaa ja ammatillisesti typerää tehdä minkään näköisiä arvioita jos ei ole virallista materiaalia tutkimuksensa pohjalla. Kielellisten asioiden tutkiminen on aikaa vievää ja ymmärrän serkkusi kannan asiaan.

Meilläkin on suvussa terapeutteja, puuseppiä jne mutta en käytä heidän palveluitaan koska olemme sukulaisia.

Odota rauhassa siis puheter. pääsyä.

Vierailija
35/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkinyksi juttu on, että mahtaako serkkusi uskaltaa edes sanoa ammattilaisen mielipidettään lapsestasi jos vedät tollasista asioista herneet nenään ja keuhkoot asiasta ympäri kyliä?

Mäkin yleensä autan oman alani hommissa tuttavia jos näen sen tarpeelliseksi ja oma fiilis on ok, mutta jos sitä vaatimalla vaaditaan, ei kiinnosta.

Eli turhaan parut, katso peiliin ja hoida asia toisella tapaa.

Vierailija
36/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alapsi pitää nähdä monta kertaa että saadaan arvio..ja ihan hyvä että serkkusi sanoi että ei voi olla puolueeton..voi olla että jos arvioisi lapsen niin kaunistelisi totuutta..

Vierailija
37/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon kuluessa siitä kun soitin. R-kirjain. Ja kunnalliseen. Näin meillä Espoossa.

Kummallakin eskarissa ongelma ärrän kanssa, esikoinen oppi kuukaudessa ja kuopuksen kanssa on harjoitukset vielä kesken, mutta hyvältä näyttää..

Ei mitään testejä _tässä tapauksessa_. Ritti kun minä soitin ja kerroin ongelmasta ja puheterapeutti kääri hihat ja alkoi hommiin.

Kunnallisena maksaa vain välillisesti -> veroja siis maksetaan tästä palvelusta.

Vierailija
38/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä puheterapeuttien ammattieettisistä säännöistä, mutta ainakaan meillä psykologeilla ei ole edes oikeutta tehdä arvioita tai antaa terapiaa sukulaisille, ystäville jne. Ei edes, jos se sukulainen tai muu tulee vastaanotolle. Objektiivisuus kärsii ja homma pitää hoitaa siis toisen psykologin kanssa. Samoin, jos tosiaan testailee liian tiheään, voi testin mittausominaisuus heikentyä.

Hassua myös, että tuolle lääkärille annettaisiin erivapaus kieltäytyä auttamasta läheisiään oman alansa tehtävissä :) Eikös se ole nimenomaan niin, että lääkärillä on AINA vastuu auttaa esim. onnettomuustilanteissa. En vertaa tätä normaaliin auttamisvelvollisuuteen, joka on kaikilla ihmisillä onnettomuustilanteissa, vaan ihan siihen, että sen lääkärin on todella osattava ammattitaitonsa valossa hoitaa tilanne.

Vierailija
39/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee jo se, että tuttuni hoitaa lastani päivähoidossa ja pelkään, että hän ei kykene olemaan objektiivinen lapsen mahdollisten ongelmien suhteen. Esikoinen on erityislapsi, joten on mahdollista, että ongelmia löytyisi myös tältä pienemmältä. Pelottaa jos hoitajaystäväni ei kehtaa tai uskalla kertoa lapsen pulmista ja "missaisimme" tämän vuoksi kallisarvoista kuntoutusaikaa.

Esikoinen on käynyt 3 kertaa pt:n arvioissa (eri-ikätasojen) ja aina testikertoja on ollut 3-5, joten ei niitä tosiaan hetkessä tehdä. Ja kun asuinpaikkakuntamme muuttui, ei testejä enää uusittu, koska luultavasti tulos ei olisi käyttökelpoinen juuri sen takia, että lapsi olisi voinut oppia edellisistä testeistä ja näin ollen testi ei enää olisi luotettava.

Vähän nyt arvostusta sitä serkkua kohtaan, on ihan eriasia tarjoilijalla tarjoilla sukulaisen juhlissa, kokin tehdä ruuat sukulaisen juhliin tai parturin leikata hiukset sukulaisille. Tosin fiksua olisi näistäkin maksaa palkka, eikä ihan ilmaiseksi teettäisi raskaita hommia.

Luulisi, että äitinä ymmärtäisit, ettei ole lapsesi etu jos serkku testit tekisi. Ja jos serkku suoraan sanoo, ettei pystyisi olemaan välttämättä objektiivinen, niin voisitko luottaa tuloksiin? Ikävää, että jono pt:n vastaanotolle on pitkä, mutta jos lapsesi tarvitsee tulevaisuudessa muutakin kuntoutusta, hyödytte eniten ulkopuolisen antamasta arviosta.

T: Pitkä kokemus jos jonkinlaisista terapioista

Vierailija
40/45 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tämä serkku tee mitään arviota? Mitä se edes auttaisi, kun terapiajono on se mikä se on! On todellakin er asia kerätä jotain mustikoita kun tehdä syvällinen arvio toisen terveydentilasta!

Ajattele nyt AP, jos se joutuisi sanomaan esim että sun lapsella voi olla kehitysvamma. Olisi teidän välit sitten siinä. On itsestään selvää ettei tämän alan ihmiset hoitele kavereita (psykiatria yms alat).